XBXG schreef:Als je voor de auto staat, en je het injectiehuis recht voor je hebt, loopt die slang daar naar onderen. Dus tussen motorblok en radiateur. Is goed bij te komen, maar nog beter van onder de voorbumper. De slang zit daar hoog aan het carter bevestigd en ik schat daar daar dan geen olie meer uit komt lopen indien de motor koud is.
Anyway, sneeuw en weder dienende ga ik het maar proberen.
Ik heb hem al een keer los gehad om schoon te maken…
XBXG schreef:Als je voor de auto staat, en je het injectiehuis recht voor je hebt, loopt die slang daar naar onderen. Dus tussen motorblok en radiateur. Is goed bij te komen, maar nog beter van onder de voorbumper. De slang zit daar hoog aan het carter bevestigd en ik schat daar daar dan geen olie meer uit komt lopen indien de motor koud is.
Anyway, sneeuw en weder dienende ga ik het maar proberen.
Maar had je de peilstok nou al nagemeten?
Ich bin ein Breaker
Nog niet, waarmee zou ik dat dan kunnen vergelijken?
Ik weet wel een GTI op de sloop te staan. Wellicht kan ik kijken of daar de peilstok langer of korter van is?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Nog niet, waarmee zou ik dat dan kunnen vergelijken?
Ik weet wel een GTI op de sloop te staan. Wellicht kan ik kijken of daar de peilstok langer of korter van is?
Meet jij ‘m op vanaf de onderkant van de flens die op de peilstokschacht rust tot het min-niveau en het eind van de tip, dan meet ik (vanavond) de oude van mijn Chic (BDZ motor) op. Er staat me van bij dat die gewoon hetzelfde waren, toen ik ooit een tijdje zowel een Chic als een 16tgi break voor de deur had.
Ich bin ein Breaker
XBXG schreef:Nog niet, waarmee zou ik dat dan kunnen vergelijken?
Ik weet wel een GTI op de sloop te staan. Wellicht kan ik kijken of daar de peilstok langer of korter van is?
Nieuwe oliepijlstok kost bij de dealer 9 eurie’s. Voor dat geld heb ik zelfs een nieuwe gehaald
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:XBXG schreef:Nog niet, waarmee zou ik dat dan kunnen vergelijken?
Ik weet wel een GTI op de sloop te staan. Wellicht kan ik kijken of daar de peilstok langer of korter van is?Nieuwe oliepijlstok kost bij de dealer 9 eurie’s. Voor dat geld heb ik zelfs een nieuwe gehaald
Dat weten we, 8.62 zelfs, maar dat is geen antwoord op de vraag… (maar dat is niet lullig bedoeld hoor)
Ich bin ein Breaker
Tja, je kunt ook zeggen dat je voor dat bedrag niet gaat meten (keertje minder naar McD?)
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:Tja, je kunt ook zeggen dat je voor dat bedrag niet gaat meten (keertje minder naar McD?)
My thoughts exactly. En Karel no offence taken hoor, kan wel tegen een stootje (beter dan mijn BX iig )
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
oudelut schreef:Tja, je kunt ook zeggen dat je voor dat bedrag niet gaat meten (keertje minder naar McD?)
Maar ga je er 2 weken op wachten als dat niet hoeft? Nah, ik meet ‘t wel even op (of is er iemand hier die toevallig een BDY motor met goede peilstok heeft en het zo kan nameten), dan weten we het ook en snel.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
is dat een andere peilstok dan BDZ? die heb ik namelijk zoja kan ik wel ff meten
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Daan88 schreef:is dat een andere peilstok dan BDZ? die heb ik namelijk zoja kan ik wel ff meten
Vlgs mij gelijk en die van mij is ook van een BDZ, dus meet maar even na als je wilt (scheelt mij weer een graaf/zoek partij), van onder de flens tot min, en van onder de flens tot het einde.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
karel schreef:Daan88 schreef:is dat een andere peilstok dan BDZ? die heb ik namelijk zoja kan ik wel ff meten
Vlgs mij gelijk en die van mij is ook van een BDZ, dus meet maar even na als je wilt (scheelt mij weer een graaf/zoek partij), van onder de flens tot min, en van onder de flens tot het einde.
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
karel schreef:arjan_verkade schreef:Ijs schreef:arjan_verkade schreef:XBXG schreef:Ik heb afgelopen weekend maar een klein eindje met de BX gereden, en dat ging op zich redelijk. Hij heeft wel eens beter gereden, maar wellicht is het zo dat de motor nu teveel lucht krijgt gezien het feit het luchtfilterhuis een beetje open staat?
teveel lucht?
hoe meer lucht hoe beter toch voor een motor?Dat maakt niks uit Wouter, je kunt net zo goed slang los koppelen; wat echt invloed heeft op je motor is dat NA de stappenmotor enof je gaskleppenhuis.
neem aan dat ze dat valse lucht noemen?
Je kunt toch beter schone gefilterde lucht innemen dan een hoop stof en zand, dat vervuilt allerlei klepjes en regeldingesen waardoor je over een paar weken helemaal gek wordt door allerlei storingen. En wordt er dan nog maar eens wijs uit - als dat nu nog lukt.
ik bedoel lucht die NA de stappenmotor of gaskleppenhuis naar binnen wordt gehaald.
ik neem aan dat dat valse lucht is?
zonder luchtfilter rijden is natuurlijk niet verstandig
Ik zal straks even mijn peilstok meten.
Allereerst het verhaal van vandaag.
Vanochtend voor het eerst weer de moed bij elkaar geraapt en in de vroege ochtendspits naar Amsterdam gereden. En ja hoor; niks aan het handje.
Op de terugweg reed ik op de A2 tussen Vinkeveen en Utrecht toen ik ineens een gigantische blauwe wolk achter de BX zag hangen.
Exact op het moment dat er enkele honderden meters geen vluchtstrook was.
Daarna meteen de BX weer aan de kant, oranje hesje aan en de kap maar weer open. Wederom stroomde de olie, verdund met vloeibare “mayo” uit het onderste gat van het luchtfilterhuis. De motor liep nog en toen maar even de olievuldop eraf gehaald, waar toch een behoorlijk rookwolkje uit kwam. Wat kan zoiets beteken?
Toen maar weer anderhalve liter motorolie bijgevuld en rustig weer de weg vervolgd, rustig binnendoor via Breukelen en Loosdrecht naar Hilversum. Na het olie bijvullen totaal geen problemen meer gehad.
Nu is mijn vraag een beetje of iemand mij kan uitleggen hoe motorolie nu precies vanuit het motorblok in het luchtfilterhuis terecht kan komen. Is daar maar 1 weg voor? Of zijn er meerdere mogelijkheden?
En wat zijn zoal de redenen dat de motorolie aan de wandel gaat?
Ik weet nu dus voor 99% dat het gehele systeem van rubberen slangen van de carter naar het olievulpotje met diens slang naar onderin het blok, vol zitten met mayo. Als dat zo vol zit, kan de motor dan z’n ontluchting niet kwijt en pompt ie er dan maar olie doorheen? En waarom kan de motorolie daar uiteindelijk wel doorheen (het komt uiteindelijk in het luchtfilter terecht…)?
En hoe kan er ineens zo’n grote blauwe wolk achter de BX hangen? Het kwam uit het niets namelijk. Gaat het dan om onverbranden olie?
Ik probeer het allemaal een beetje te snappen, maar het is me nog niet helemaal duidelijk, aangezien ik dit nog niet eerder in practijk heb meegemaakt.
Hier nog wat verduidelijkende foto’s, o.a. voor Karel. Ik heb wat nummers bij de diverse slangen gezet.
1 slang van olievuldop naar luchtfilter (gisteren geheel ontdaan van mayo en nog steeds netjes leeg).
2 carterontluchtingsslang.
3 slangetje die naar het injectiehuis loopt.
Hier is duidelijk te zien dat de carterontluchtingsslang (2) net naast het oliefilter uit het carter komt:
Wederom dezelfde slang (2), nu vanaf onderen gefotografeerd:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Rookwolk = olie. Olie die in het luchtfilter terecht kwam en zo in de motor. Niks ernstigs, lijkt me (gezien de oorzaak!).
Ik denk dat het heeft te maken met de opbouw van druk, waardoor er olie meegezogen wordt richting de ontluchting. De olie kan in het luchtfilter komen via het carterontluchtingsslangetje…