Na een paar dagen rijden heb ik gemengde gevoelens over de EB6v. Het werkt voortreffelijk, maar file rijden en zachtjes achteruit rijden vraagt wat meer gewenning. Voor file en achteruitrijden(zeker met caravan) kun je toch beter een volautomaat hebben. Handgeschakeld wil ik nooit meer van mijn leven, gemak dient de mens.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
Heb er nu 2200km op zitten en al diverse keren in de file gestaan. En dan vind ik die EBV6 wel heerlijk! Geen last meer van een lam linkerbeen. ‘t Is inderdaad wel anders dan een volautomaat, al heb ik daar niet zo veel ervaring mee. Ik wil die EB6V in ieder geval niet meer kwijt, al wordt ik nog wel eens verrast door het terugschakelen bij een flinke dot gas
En ik merk, na al flink wat kilometers, dat ik vanzelf (onbewust) ‘weet’ wanneer er geschakeld gaat worden en op een of andere manier hou je daar dan toch rekening mee.
Ik heb nog niet met een aanhanger achteruit gereden, al verwacht ik daar geen al te grote moeilijkheden mee (geen caravan maar een roadmaster vouwwagen)
Grand C4 Picasso Ligne Business 1.6 Hdif EB6V Jaune Adonise KM stand 43.000
Automaat rijden deed ik al zeven jaar, speciaal aangeschaft voor de files. Juist in de files gebruik je de kruipneiging van de volautomaat en dat doe je ook met achteruitrijden. Dat kruipen is nu over, dus moet je spelen met het gas. Daar moet ik erg aan wennen.
@jvdlely
heb je mijn pb gehad?
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
Ok, ik snap dat van die automaat in de file. Heb zelf alleen met een automaat in de VS gereden. Ook wel in de file af en toe. Kan me niet meer zo voor de geest halen hoe dat met een automaat was.
Maar als je van een handbak komt, is een EB6V al een verademing…
@hkonin02: ja, en beantwoord
Grand C4 Picasso Ligne Business 1.6 Hdif EB6V Jaune Adonise KM stand 43.000
Ook in de Topgear van april weer een negatief verhaal over de EB6V of halfautomaat zoals ze hem in Topgear noemen. Zowel in de “Drives” van de 5-zits als in de “duurtester” Grand C4 Picasso. Hoe kan het toch dat iedere keer weer een negatieve recentie verschijnt, terwijl hier op het forum de meesten positief zijn en juist voor de EB6V kiezen?
Het testen van een auto is voor de testrijders van de autobladen een momentopname. Ook voor de “duurtest” rijden diverse personen in dezelfde auto die ieder weer moeten wennen aan de eigenschappen hiervan en hun commentaar daarover leveren aan de redacteur. Daarnaast is een redacteur vaak niet orgineel en snel geneigd om commentaar uit testen in concurrerende autobladen over te nemen. De forumleden zijn inmiddels gewend aan het rijden met een EB6V en weten daarom om te gaan met de genoemde negatieve eigenschappen zoals het licht inhouden bij overschakelen. Zij genieten vervolgens van de positieve eigenschappen van de EB6V ten opzichte van handmatig of volautomatisch schakelen en geven daardoor in meerderheid aan niet anders meer te willen.
Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Exclusive Gris Aluminium Pack Hifi sinds 17 januari 2007
Mensen, ik hoop binnenkort ook met meer ervaring mee te kunnen praten. Donderdagmiddag 5 april stap ik in mijn C4 Berline met 1.6 HDI en EB6V, na 3,5 jaar een LPG C5 met volautomaat gereden te hebben.
Ik ben benieuwd!
WOF
WOF
De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gefeliciteerd !! veel rijplezier gewenst
Dankjewel Tilanus.
Zelf heb ik op 30 september proefgereden in de C4 Berline Caractère 1.6 HDI met 110pk en E B6V, zeg maar de uitvoering welke daadwerkelijk nu ook de mijne wordt.
Ten opzichte van mijn C5 4-traps volautomaat is het even wennen, viel mij toen op, maar zeker niet verkeerd! Ik was er al snel mee vertrouwd en na een proefrit van een uur of twee, was ik om. Enige tijd nadien nog met de Picasso 7 zitter gereden met dezelfde motor & EB6V configuratie en toen ging het al een stuk beter.
Maar zoals gezegd, binnenkort meer! Nog twaalf nachtjes slapen.
Zucht, was het maar 5 april….
WOF
WOF
De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 24-03-2007
- (Grand) C4 Picasso 1.6 THP 155 MAN6 Exclusive
- BX .
- ZX 1.4i Reflex
- Xsara Picasso 1.8I 16V
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV
- C3 Picasso .
een vraagje hoe valt het om met de EB6V en een caravan te rijden op beklimingen?verwacht de mijne maar in julie
Ik heb nog geen praktijk ervaring. Ik ga er volgende week een stukkie mee rijden. En daar zitten dan geen beklimmingen in. Wat je beter kunt doen is even op http://www.caravantrekker.nl kijken. Je voert je auto en caravan in en je ziet meteen wat de combinatie aan kan.
C4 Picasso 2.0 HDI Exclusive besteld op 15 november. De auto is 17-03-2007 afgeleverd. kilometerstand is nu 230000 km. 30 mei 2013 ingeruild voor een mitsubishi outlander.
C1 1.0 ambiance sensotronic afgeleverd op 27-07-2007 (38000km)
voorzitter van
Wie heeft er zowel in de 1.6 HDI EB6V en de 2.0 benzine EB6V gereden?
Ik heb zelf alleen in de 1.6 HDI EB6V gereden maar wil eventueel een 2.0 EB6V bestellen. Werkt de EB6V in de benzine vergelijkbaar of is hij beter of slechter?
Graag jullie ervaringen.
Sinds 17 maart 2012: C4 Picasso 5-zits 1.6 THP EGS Collection, Gris Aluminium met 17” lichtmetalen Sonneberg wielen en panoramadak.
Sinds donderdagochtend rijd ik in mijn C4 Berline 1.6 HDI 110pk met EB6V.
Tot nu toe al 1089km op de teller gezet en het bevalt goed.
Middels deze link verwijs ik naar AW forum waar mijn auto te zien is.
Tot nu toe heb ik de auto de eerste 1000km redelijk rustig ingereden, waarbij de EB6V zijn werk prima doet. Anderen die al in mijn auto gereden hebben, zijn ook enthousiast. De aankomende week komen er aardig wat kilometers bij en zal ik de auto ook eens op snellere acceleraties en kick-downs tracteren en mijn ervaringen (met name over de EB6V) hier melden.
WOF
WOF
De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4
Bij deze mijn reactie na een week en al 2000km in een C4 Berline HDI 1.6 met 110pk en EB6V gereden te hebben.
Ik ben ondertussen gewend geraakt aan deze bak na 3,5 jaar en 161.000km in mijn C5 een conventionele automaat gehad te hebben. Bij stevig accelereren of een stevige kick-down voel je echt dat de bak terug- cq. overschakelt en dan houdt deze ook kortstondig in. Daar staat dan ook tegenover dat je meteen kan accelereren en geen kortstondige slip hebt welke een conventionele automaat wel heeft.
Tijdens het normale en het wat sportievere gebruik vind ik de EB6V een prima reisgenoot. In het gaspedaal is duidelijk te voelen wanneer er een kick-down komt door wat weerstand, trap je daar ‘doorheen’ dan gebeurt er ook echt wat, dit in tegenstelling tot wat ik gewend ben bij de C5. Daar zal de HDI ook wel debet aan zijn.
Op diverse fora lees je veel over hoe nu precies met de EB6V om te gaan. De één suggereert om tijdens de schakelmomenten gas terug te nemen, de ander weer om juist dan gas te geven. Volgens mijn ervaring moet je er eigenlijk helemaal niet over nadenken en gewoon normaal gas geven zo snel als je wilt gaan, alleen bij echt vol acceleren houdt hij kort in. Daar tegenover staat dat je menig stoplicht- (en nog belangrijker) tussensprintje wint.
Voor wat betreft de flippers, deze gebruik ik eigenlijk niet. Ik rijd eigenlijk alleen in de automaat stand en alleen als ik deze handmatig wil corrigeren, dan flipper ik één keertje. Uiteraard heb ik het even getest, maar ik merk geen verschil in schakelgedrag tussen de automaat en de flippers. Nu de EB6V bak zich zelflerend aan mijn rijstijl heeft aangepast heb ik eigenlijk geen handmatige correctie meer hoeven doen.
Ik vind het tot nu toe een prima systeem.
WOF
WOF
De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4