Wanneer ik met +- 50 door een flauwe bocht naar links rij, dan hoor ik rechtsvoor een rommelend (tikkend) geluid met dezelfde snelheid als de wielen.
Dit lijkt mij het wiellager, of kan het ook iets anders zijn ?
Wat zijn de kosten voor het vervangen ongeveer ?
BX Chic ‘92
Re: rommelend geluid rechtsvoor, wiellager ?
epic schreef:Wanneer ik met +- 50 door een flauwe bocht naar links rij, dan hoor ik rechtsvoor een rommelend (tikkend) geluid met dezelfde snelheid als de wielen.
Dit lijkt mij het wiellager, of kan het ook iets anders zijn ?
Wat zijn de kosten voor het vervangen ongeveer ?
Een tikkend geluid doet me eerder denken aan een aandrijfas, of eventueel een tegen de velg aanlopende handremkabel of (door kapotte handremkabel aanlopende) remklauw.
Kapotte wiellagers gonzen meer, en kunnen bij gelegenheid (als ze echt goed droog zijn) ook redelijk hoog fluiten, bijna net zo hoog als een piepende rem.
Wat dat kost - hangt er vanaf wat er aan de hand blijkt te zijn en wat je zelf wel of niet kunt. Aandrijfassen kosten plm 150 eur/stuk, handremkabels 2 tientjes. Arbeidsloon heb je zelf in de hand, en bijkomend materiaal en benodigd gereedschap niet meegerekend.
Ich bin ein Breaker
Een versleten lager piept eerder. Bij een huurbestelwagen hebben we dat eens mogen horen. Het piepen was eerder nu en dan, niet bij een specifieke stand van het stuur.
BXDriver87 schreef:Een versleten lager piept eerder. Bij een huurbestelwagen hebben we dat eens mogen horen. Het piepen was eerder nu en dan, niet bij een specifieke stand van het stuur.
Dat is dan niet zozeer het versleten lager maar het gebrek aan smering, een drooggelopen lager. De kogelrij in het hart v/h lager zit in een plastic ring die droog kan gaan lopen en daardoor kan het gaan piepen.
Een versleten lager gonst; een drooggelopen lager piept. Een versleten lager kanl drooggelopen zijn en daardoor allebei doen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:BXDriver87 schreef:Een versleten lager piept eerder. .........niet zozeer het versleten lager maar het gebrek aan smering, een drooggelopen lager. De kogelrij in het hart v/h lager zit in een plastic ring die droog kan gaan lopen en daardoor kan het gaan piepen.
Een versleten lager gonst; een drooggelopen lager piept. Een versleten lager kanl drooggelopen zijn en daardoor allebei doen.Kortom…..
Eraf met dat rechterwiel
Mijn geld staat op een versleten wiellager.
Kost 25 -45 Euro.
Ik denk dat je homokineet versleten is, dat is het buitenste scharnierend gewricht van je aandrijfas aan de kant van het wiel.
Je kunt tegenwoordig ook gewoon een nieuwe homokineet kopen in plaats van een complete as..
Emiel
vdBerg schreef:karel schreef:BXDriver87 schreef:Een versleten lager piept eerder. .........niet zozeer het versleten lager maar het gebrek aan smering, een drooggelopen lager. De kogelrij in het hart v/h lager zit in een plastic ring die droog kan gaan lopen en daardoor kan het gaan piepen.
Een versleten lager gonst; een drooggelopen lager piept. Een versleten lager kanl drooggelopen zijn en daardoor allebei doen.Kortom…..
Eraf met dat rechterwiel
Mijn geld staat op een versleten wiellager.
Kost 25 -45 Euro.Zoiets kost een los wiellager zeker wel; ik dacht zelfs nog iets meer. Maar dan de enorme rotklus die nodig is om het te de- en monteren nog…
Ich bin ein Breaker
BX19trs schreef:Ik denk dat je homokineet versleten is, dat is het buitenste scharnierend gewricht van je aandrijfas aan de kant van het wiel.
Je kunt tegenwoordig ook gewoon een nieuwe homokineet kopen in plaats van een complete as..
Emiel
Ik ben het met Emiel eens. Heb het beide vaak meegemaakt en een tikkend geluid in de bocht duidt toch op een versleten homokineet.
Dit is voor iemand met een beetje technisch inzicht en een vraagbaak bij de hand wel zelf te doen.
Je moet wel een poulietrekker hebben en een grote hevel met een dop maat 34 of 35. Welke precies weet ik niet meer zo gauw.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
macnail schreef:BX19trs schreef:Ik denk dat je homokineet versleten is, dat is het buitenste scharnierend gewricht van je aandrijfas aan de kant van het wiel.
Je kunt tegenwoordig ook gewoon een nieuwe homokineet kopen in plaats van een complete as..
Emiel
Ik ben het met Emiel eens. Heb het beide vaak meegemaakt en een tikkend geluid in de bocht duidt toch op een versleten homokineet.
Dit is voor iemand met een beetje technisch inzicht en een vraagbaak bij de hand wel zelf te doen.
Je moet wel een poulietrekker hebben en een grote hevel met een dop maat 34 of 35. Welke precies weet ik niet meer zo gauw.
Ik dacht die 35, maar met 34 ging het dacht ik ook nog wel.
De homokineet zou idd heel goed kunnen, je voelt dat getik dan ook in het stuur, of een gevoel alsof er iemand plotseling een ruk aan het stuur geeft als je de bocht om gaat. Voel je dat helemaal niet dan moet je ook eens naar zoiets stoms als een handremkabel kijken, of een losgelopen wieldop. Veel meer kan er niet tikken.
Ich bin ein Breaker
Dank u,
zo snel mogelijk het wiel er maar eens afhalen dan..
BX Chic ‘92
BX19trs schreef:Ik denk dat je homokineet versleten is, dat is het buitenste scharnierend gewricht van je aandrijfas aan de kant van het wiel.
Je kunt tegenwoordig ook gewoon een nieuwe homokineet kopen in plaats van een complete as..
Emiel
Ah! mooi, en welk onderdeel heb je dan precies nodig?De ring met kogels of ook het binnendeel met inkepingen.
Zou je dat kunnen vervangen terwijl de rest nog op de auto blijft zitten?
Weet je ook waar je dat (buiten de dealer) kunt kopen?
Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!