Tja, als ik dat hier zo lees is gaat het echt niet om een paar incidenten. Opmerkelijk dat het ook de 307 betreft. Op zich wel logisch aangezien de c4 op hetzelfde onderstel staat maar je zou verwachten dat structurele problemen met dit onderstel ondertussen wel opgelost zouden zijn.
C4 coupé 1.6 VTR+
tja, de auto eerst een 4 tal dagen gemisti vm met een beurt, probleem niet verholpen. Na nieuwe afspraak,heb ik de auto weer terug na 9 dagen, en…..... hij trilt nog, hetzelfde als eerst. Bij 110 en hoger en dan voornamelijk met het gas loslaten, teruglatten vallen van 130 naar 120, dan komt het trillen erin.
Men vind het een producteigenschap! De wagenparkbeheerder gaat er volgende week mij rijden, want een jaar er nu al mee rondrijden vind ik niet meer normaal meer.
Groeten, heb ik nieuws laat ik het weten.
Problemen zijn al bekend, weet ik uit goede bronnen, maar men weet niet waar te beginnen. Ook dat is zeer kostbaar, ze zouden één auto goed moeten maken, en dan de rest via een terugroepactie terughalen wat ze zo vaak al doen. Laat mijn auto maar de eerste zijn aub…...
Groeten,
307 zelfde bodemgroep, en kijk daar eens bij “trillen stuur” in google…....... Precies hetzelfde verhaal.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/penguin.gif)
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 28-12-2005
- C4 (2004-heden) 2.0 16v Exclusive
- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
stuur trilt
Na de wissel van winter- naar zomerbanden had ik weer het trillen bij ongeveer 120.Velgen waren opnieuw gebalanceerd, was bij schoonmaken een plakloodje losgelaten .
Het was me opgevallen dat de linksvoor de band minder profiel had dan rechts(+/- 1,5mm.). Bij de dealer nagevraagd. antwoord : dit is bij C4 normaal.
Vanmorgen voor nieuwe banden oplaten leggen en trillen is nu weg.
Over het na rechts trekken zie mijn vorige post.
01-04-2011 ds3 120vti black tot 21-03-2014
21-03-2014 C3 1.2vti 82 exclusive
Kon van de week een andere auto halen bij de wagenparkbeheerder, en die trilde ook. Ook de vervnagende auto die ik kreeg bij de dealer trilde ook. Het is zeker dus niet exemplarisch. Ik kreeg van een collega ook nog te horen dat met lichtmetalen wielen de problemen over waren. Zijn de originele stalen wielen dan zo slap en te licht uitgevoerd?
groeten
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/default_set/spongebob.gif)
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Als ik dit draadje zo lees dan vraag ik me af of ik slim bezig ben geweest om een C4 te bestellen (mijne staat vrijdag klaar bij de dealer)...
Wel denk ik dat je eens moet kijken naar mogelijke oplossingen en vooral naar de overeenkomsten tussen de auto’s.
Het naar links of naar rechts trekken lijkt exemplarisch en in de banden of uitlijning te zitten.
Het valt me op dat het allemaal 1.6 HDi auto’s betreft waarbij het niet wordt opgelost en in mindere mate 1.6 16v benzines.
Dit zijn auto’s dit veel met stalen velgen en wieldoppen worden uitgerust.
Je ziet eigenlijk niemand met een 2.0 HDI of 16v met hetzelfde probleem. En als dit er wel is, dan is dit met balanceren op te lossen.
Het probleem is mijnsinziens tweeledig:
-Een probleem met de banden, welke vierkant worden en schuin afslijten en hierdoor gaan trillen
-Probleem met de velgen (worden ook vierkant)
Het probleem met de banden is publiek geheim en dit ligt zowel in de banden zelf als in de ophangingsgeometrie. Dit hebben bijna alle Citroens. Alleen de HP geveerde varianten geven dit minder door aan de bestuurder als gevolg van het HP systeem. De kleinere varianten zijn minder stil waardoor het minder opvalt. Mede doordat een C4 stil is, vallen dit soort trillingen meer op.
De ophangingsgeometrie zorgt dus voor het chronisch schuin afslijten van banden. Door de banden van voor naar achter en van links naar rechts te leggen elke beurt voorkom je dit probleem.
Daarnaast worden banden vaak “slordig” gebalanceerd. De dealer vertelde mij dat zij bij dit soort klachten de velg eerst op de machine balanceren en daarna nabalanceren op de auto. Dit zorgt voor een veel beter resultaat. Dit laatste wordt volgens de dealer vaak uit gemakzucht vergeten. Het zorgt voor een kleine onbalans die steeds sterker wordt.
De banden welke Citroen gebruikt zijn daarnaast ook relatief gevoelig voor deze problemen. Bij mijn vorige XM heb ik hier ook last van gehad en een overstap naar Vredenstein Sportrac2 banden lost het probleem op.
Het probleem met de velgen is dat deze mijnsinziens niet vormvast genoeg zijn en dus bij vierkante wielen deze vorm overnemen. Leg je er dan nieuwe banden op, dan heb je vierkante velgen met ronde banden… Dat is dus ellende…
Enige oplossing voor dit probleem lijkt mij nieuwe lichtmetalen velgen met nieuwe banden. Reeel voorstel naar de dealer toe, lijkt mij om deze te vervangen en hierbij de banden voor inkoop te leveren, en de velgen voor half geld.
Zo is het voor alle partijen reeel opgelost.
Domme vragen bestaan niet.
Dag mensen,
Ik wil even reageren op de voorgangers dat het gaat om HDI’s, maar ik heb een 1.6 16v VTS met lichtmetalen velgen. Bij mij is het een drama met het trillen. Teruggeweest en daarna was het ongeveer 200 kilometer over en daarna kwam het weer terug. Ik wacht even af wat er verder hier verteld wordt anders ga ik weer een keer terug en maak ik er meer werk van.
C4 Coupe 1.6 16v VTS!!!
Oke.. mijn euro in het zakje.
Niet lang geleden nieuwe banden onder mijn xm laten steken, de beste man vertelde mij dat bij de C5 en C4 hij vaak ‘stalen velgen’ tegen komt die van aluminium oid zijn gemaakt die veel lichter zijn en veel sneller uit balans raken door bijvoorbeeld een wieldop.
Zal de wieldoppen er eens afhalen, en proberen. Heb de luxe dat mijn vriendin een focus heeft, en daar maar mee op vacantie gegaan.
Wat een luxe, een auto die niet trilt.
Ervaring is wel, een 1.6 benzine van citroen nedrland trilt ook, een vervangende diesel 110 hdi uit wagenpark werkgever trilde ook. Is het dan echt zo’n ... auto?
Ben het wel zat, moet nog een jaar leasen, maar je zou hem maar particulier hebben gekocht…...
groeten
Ook op de Grand Picasso?
Mijn Grand Picasso trilt ook (10.000km), tussen 115 en 130km/u.
Tweemaal gebalandeerd via dealer bij een specialist (zowel van als op de auto). Zij merkten bij proefrijen niets.
Ik echter wel. Geloofde ze simpelweg niet.
Heb gisteren (5 min na zelf met trillend stuur gereden te hebben) hetzelfde stuk weg met de dealer gereden. Hoegenaamd niks qua trillen!
Daar sta je dan met je bewering dat het niet goed is….
Vandaag bleek wel dat ze de bandenspanning naar minimaal hadden laten zakken (ik heb er altijd het max. in, veel snelweg km’s, norm cf. het nieuwe rijden). Zelf de banden dus weer terug op spanning gebracht.
Vandaag zelf nauwelijks last gehad van trillen.
Lijkt erop dat het te maken heeft met een vage combinatie van wegdek/drijvende krachten op de wielen. Ga de komende weken een preciezer opletten wanneer het optreedt.
Issue is wel gemeld bij Citroen.
Anderen met dezelfe ervaring?
eDsuB
Reed vanaf 1992 Peugeot 309, 405, 306 Roland Garros, 406, 806, 806, 807, Citroen Grande C4 Picasso, Volvo V70, BMW 5 en Volvo V60. Sinds 15/6/2018 DS7 Crossback SoChic Rivoli met veel toeters en bellen
Ik heb ook een C4GP en totaal geen last van trillingen in het stuur.
Heb er nu zo een 5800 km opzitten
Na zo’n 7000km gereden te hebben in mijn GC4P heb ik (gelukkig) nog totaal geen last gehad van trillingen in het stuur.
Is dit misschien afhankelijk van een combinatie van merk/soort banden, velgen en bandenspanning? Natuurlijk zal de staat van het betreffende wegdek ook een duit in het zakje doen.
Grand C4 Picasso 2.0 EB6V Exclusive Gris Aluminium Pack Hifi sinds 17 januari 2007
Trillen begint na een flauwe bocht of als je op de snelweg even van het gas afgaat. Altijd tussen 105 en 140 km/u. Bij 150 is het nagenoeg weg, maar daar trapt de KLPD nooit in.
Ook als je geparkeerd heb gestaan met draaiende motor voor een minuut of 10 is het ook altijd raak, bijvoorbeeld stilstaan bij een tankstation langs de snelweg, en daarna meteen optrekken en invoegen.
Het trillen voelt in het stuur als speling oid op de stuurkogel of fuseekogel, of dat er in de ophanging iets ruimte zit, waardoor de sporing/uitlijning van de auto niets klopt.
Diegene die er geen last van heeft, heeft echte mazzel, maar zal het eea niet begrijpen dat het zeer hinderlijk is, waar niets aan word gedaan door Citroen.
Blade_ schreef:Trillende remmen wil niet zeggen dat de remschijven versleten zijn. Dit duidt meestal op een slingering van de remschijf. Dit kan veroorzaakt worden door extreem hard remmen en vervolgens de voet op eht rempedaal houden bij een stoplicht waardoor 1 plek van de remschijf meer afkoelt.
Als dit het geval is kunnen de remschijven afgedraait worden, mits ze nog dik genoeg zijn, anders moeten ze vervangen worden.Meestal moet de oorzaak van trillende remmen in de rijstijl gezocht worden.
klopt wat je zegt, of eventueel met gloeiende schijven in een plas water gereden