Graag advies of iets dergelijks
Er moeten nieuwe banden onder mijn (toekomstige) visa.
Nu is de bandenmaat 145R13
Ik heb begrepen dat dit dan gaat om 145/80R13
2de hands GOEDE banden zijn redelijk in omloop alleen niet helemaal de goede maat
michelin of pirelli 145/70R13 (+/- 80 euro per 4)
Zijn deze banden nog steeds goed voor en visa of ga je dan al redelijk wat afwijking krijgen op je snelheidsmeter
Ook heb ik nog de keuze om (2de hands goede) winterbanden te kopen.
wederom michelins of pirelli (+/- 80 euro per 4)
Of ga ik toch voor nieuwe….
Voor de prijs van nieuwe banden kan ik bv ook 2de hands zomer en winterbanden kopen.
Wat kunnen jullie mij aanraden
Greetingzz
Ondar Eendrijder
-tijdelijk even geen Dyane-
-Hy ook nog in constructie-
-Visa in aantocht-
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Bandenmaat Visa Super E ‘82
145/80R13 lijkt me aan de hoge kant. Volgens mij is het gewoon 145/70R13, 155/70 mag ook.
Ik kan me vergissen maar volgens mij is het ook 145/80 R13. De 80 geeft aan het percentage van de breedte van de band dat de wang hoog is. Bij afwijkende waarden is de afstand die de band per keer rond aflegt anders en krijg je (geringe) tellerafwijkingen. De breedte van de band hangt af van de velgbreedte en de ruimte in de wielkast.
De aanschaf van nieuwe banden is het overwegen waard als je nog lang met de auto wil doen. Bovendien heb je niet het gevaar van scheve of niet ronde banden (zie kopje ‘trillen’)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Het is in ieder geval 135/70 en 155/70. Dus zal 145 ook wel 70 zijn. Anders is de band (145/80) 43 mm hoger (=22%!) dan 135/70 en zelfs 15 mm hoger dan 155/70.
Gisteravond 4 Michelin Alpine winterbandjes gehaald voor € 80,-
maatje 145/70 r13
Ga ik er morgen onder laten zetten
Vanavond een anti roest behandeling (zelf) geven.
En dan is mijn winterautootje bijna klaar,
nog een rechterbuitenspiegel,
een zonneklephouderklikdinges die in het midden op het hemeltje zitten.
En een nieuwe deursluiting voor de bestuurdersdeur (is reeds onderweg)
Moeten deze bandjes nog gebalanceerd worden, eventueel uitgelijnd ?
En wat zijn redelijke kosten hiervoor?
Het banden omzetten kost 10 euro per band.
Greetingzz,
Ondar Eendrijder
en nu dan ook Visa
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Ondar schreef:Moeten deze bandjes nog gebalanceerd worden, eventueel uitgelijnd ?
En wat zijn redelijke kosten hiervoor?
Het banden omzetten kost 10 euro per band.
Dat is neem ik aan incl. balanceren (altijd doen!). Uitlijnen niet nodig, heeft met stuurinrichting te maken.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Voor alle duidelijkheid: je hebt er dus 145R13 onder zitten (wanghoogte is dan 80% van de loopvlakbreedte), en je gaat dit vervangen door 145/70 R13 (wanghoogte is dan 70% van de loopvlakbreedte)? Gaat op zich prima, maar hou rekening met een tellerafwijking. De snelheidsmeter zal een stuk hogere snelheid aan gaan geven dan dat je werkelijk rijdt, in vergelijking met je vorige banden. En bovendien moet de motor dan meer toeren maken om dezelfde snelheid te bereiken. Dus consequenties heeft het wel.
En banden moet je ALTIJD laten balanceren als je ze op een andere velg monteert!! Eigenlijk zeg ik dit fout… je balanceert de velg. Uitlijning is inderdaad een ander verhaal.
Overigens, bevalt het een beetje, rijden met winterbanden?
Kep ze der nu 2 weekjes onder zitten en het rijdt heerlijk.
Het stuur trilde een beetje met de oude banden, en dit is nu weg.
De velgen zijn niet gebalanceerd en de kosten waren 30 euro voor 4 bandjes.
Het is in ieder geval een fantastisch weggedrag, maar ja wat is de vergelijking:
oude banden: versleten gladde onbekend merk banden
nieuwe banden: bijna nieuwe (7/8mm profiel) Michelin Alpin winterbanden
Ik heb inderdaad gemerkt dat de teller nu iets afwijkt, maar ja in ieder geval wijkt ie de veilige kant op.
Ben zowieso wel tevreden met mijn visaatje, alleen het benzineverbruik valt me tegen: +/- 1 : 12 ongeveer (Visa Super E 1982)
Greetingzz,
Ondar Visarijder,
—————————————————-
2cv6 special 1984
Dyane 6 Comfort 1979
VW t3 ex-leger 1.6D 1988
Visa Super E 1982
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Ondar schreef:Ben zowieso wel tevreden met mijn visaatje, alleen het benzineverbruik valt me tegen: +/- 1 : 12 ongeveer (Visa Super E 1982)
Hoe is het gesteld met je kleppen, bougies, verdeelkap en bougiekabels? Kan enorm schelen in het verbruik namelijk.
Ik zal toch nog eens kijken wat er bij Visa’s hier voor banden onder zit.
Bougies en verdeelkap is pas nieuw (volgens vorige eigenaar)
bougiekabels vind ik aan vervanging toe (voelen hard en stug aan)
kleppen stellen moet er ook maar aangeloven… met het haynes inde hand kom daar wel doorheen, is het veel lastiger dan een eend? want das sneller gebeurt dan een band vervangen
greetingzzz,
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Ondar schreef:Bougies en verdeelkap is pas nieuw (volgens vorige eigenaar)
bougiekabels vind ik aan vervanging toe (voelen hard en stug aan)
kleppen stellen moet er ook maar aangeloven… met het haynes inde hand kom daar wel doorheen, is het veel lastiger dan een eend? want das sneller gebeurt dan een band vervangen
Het is veeeeel lastiger inderdaad en wordt daarom niet zo vaak gedaan. Maar niet zozeer vanwege het kleppen stellen zelf (gewoon instructie en volgorde Haynes goed aanhouden, verder zelfde techniek als 2cv), maar wel doordat de uitlaatkleppen van onderaf moeten (motor ligt achterover gekanteld). Maar het is wel te doen.
Bougiekabels zullen wel origineel zijn. Snel vervangen. Afgelopen weekend deed ik het bij een Visa en die start en loopt nu nagenoeg zonder choke… Het scheelt dus.
Overigens heeft die Super E de hoogste compressie van allemaal. Goede kwaliteit olie gebruiken en niet planken eerste 15 mins (bovenliggende nokkenas).
Nog een vraagje weer over de banden.
Ik ben op zoek naar 4 extra velgen voor mijn visa.
Dit vanwege dat op mijn huidige velgen winterbanden zitten (lijkt me wel handig om deze op velgen te houden ivm wisselen in de winter)
Passen AX 3-gats velgen op een visa?
bv:
Stalen 3 gaats velgen + banden.
Voor Citroen AX
Banden maat 155/65R14.
volgens mij is dit dezelfde omtrek als 145/80r13, alleen weet ik niet of de steek van de velgen identiek is?
Kan iemand mij hierover inlichten?
greetingzz,
2cv6 Special ‘84 21.000 - 84.000 km
Visa 17 RD ‘86 121.000 - 179.000 km
BX TZD S ‘93 223.000 - 266.000 km