Met dank aan Alcyone voor het wijzen op dit forum.
Oke,
De snaar van de hydropomp slipt, zolang de BX laag staat, niks aan de hand, eenmaal op hoogte gaat ie piepen.
Heb al gekeken en stelbouten gevonden, maar durf deze niet los te draaien omdat ik bang ben dat de snaar dan nog slapper gaat.
Zou zo snel niet weten hoe de snaar op spanning te houden en dan weer vast te zetten.
Iemand tips of suggesties?
Alles welkom
Jawel…...ik heb het een paar maanden geleden nog moeten doen bij mijn laatste TZD-turbo (en daar kun je helemaal moeilijk bijkomen i.v.m. de Intercooler erboven )......heb de stelbout (plus de bout waar hij op scharniert c.q. bevestigd is) een klein stukje losgedraait en toen met de steel van een hamer op de pomp (vlak bij de poulie uiteraard) getikt….totdat de V-riem goed strak stond….daarna de stelbout weer goed vastgezet.
Ik wil hiermee niet zeggen dat dit de *JUISTE* manier is….maar het *gillen* van de V-riem was wel over.
Er is lastig bij te komen. Ik gebruik meestal een griptang die ik vastklem op de spanrol en de beugel van de dynamo.
Als je de bout een klein beetje losmaakt, kun je ook met een lang schroevendraaier en een paar tikken van een hamer de spanrol vaster zetten.
De riem behoort vetvrij en droog te zijn en behoorlijk strak gespannen te zijn.
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
even de bouten losdraaien en de dynamosnaar met de hand op spanning zetten, bouten weer vast en klaar is kees.
te strakke snaar kan ook slippen en vernield gegarandeerd je lagers.\
succes
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
PHoskam schreef:even de bouten losdraaien en de dynamosnaar met de hand op spanning zetten….....
Ehhh…...
De snaar van de hydropomp slipt, zolang de BX laag staat, niks aan de hand, eenmaal op hoogte gaat ie piepen.
PHoskam schreef:even de bouten losdraaien en de dynamosnaar met de hand op spanning zetten, bouten weer vast en klaar is kees.
te strakke snaar kan ook slippen en vernield gegarandeerd je lagers.\succes
Bij de HD pomp moet ie strak staan. BX kenner???
Gr.
Marten
Eric Vertogen schreef:Er is lastig bij te komen. Ik gebruik meestal een griptang die ik vastklem op de spanrol en de beugel van de dynamo.
Als je de bout een klein beetje losmaakt, kun je ook met een lang schroevendraaier en een paar tikken van een hamer de spanrol vaster zetten.
De riem behoort vetvrij en droog te zijn en behoorlijk strak gespannen te zijn.
Spanrolmechanisme bouten losdraaien. Er zit op het spanrol verstel mechanisme een nok van, ik dacht, 19 mm. Je kunt een middenmaat bahco precies tussen deze nok en de radiateur zetten (ongeveer horizontaal). Door te duwen van bovenaf (eventueel met een hulpstuk, bv een waterpomptang) kun je de riem op spanning zetten. Bouten weer vast zetten. Inderdaad moet de riem flink strak staan. Als je een nieuwe riem hebt gemonteerd rekt ie vaak nog wat en moet je hem nog een of twee keer bijspannen.
Bovenstaand verhaal geldt voor 1900 en 1600 benzine motoren. Bij de 16v en diesel modellen zit de pomp aan de accu kant en heeft geen spanrol.
Succes,
Cornelis
cwg schreef:Eric Vertogen schreef:Er is lastig bij te komen. Ik gebruik meestal een griptang die ik vastklem op de spanrol en de beugel van de dynamo.
Als je de bout een klein beetje losmaakt, kun je ook met een lang schroevendraaier en een paar tikken van een hamer de spanrol vaster zetten.
De riem behoort vetvrij en droog te zijn en behoorlijk strak gespannen te zijn.Spanrolmechanisme bouten losdraaien. Er zit op het spanrol verstel mechanisme een nok van, ik dacht, 19 mm. Je kunt een middenmaat bahco precies tussen deze nok en de radiateur zetten (ongeveer horizontaal). Door te duwen van bovenaf (eventueel met een hulpstuk, bv een waterpomptang) kun je de riem op spanning zetten. Bouten weer vast zetten. Inderdaad moet de riem flink strak staan. Als je een nieuwe riem hebt gemonteerd rekt ie vaak nog wat en moet je hem nog een of twee keer bijspannen.
Bovenstaand verhaal geldt voor 1900 en 1600 benzine motoren. Bij de 16v en diesel modellen zit de pomp aan de accu kant en heeft geen spanrol.
Succes,
Cornelis
Oke, thnx
Morgen eens even kijken of ik die nok kan vinden, bahco heb ik wel dus dat mag geen probleem zijn.
Dank voor de tip.
BTW een beetje off-topic, maarre verschilt dit dan met de manier waarop dat bij de 1.9td moet die o.a. in de xantia ligt?
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar bij ons(Xantia) zit achter de plastic beschermkap achter het rechtervoorwiel een spanwieltje.
Aan de onderzijde zit een bout die je in en uit kan draaien.
Als ik het goed heb moet je deze bout naar buiten toen draaien en stel je op deze manier de v-snaar strakker…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:BTW een beetje off-topic, maarre verschilt dit dan met de manier waarop dat bij de 1.9td moet die o.a. in de xantia ligt?
Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar bij ons(Xantia) zit achter de plastic beschermkap achter het rechtervoorwiel een spanwieltje.
Aan de onderzijde zit een bout die je in en uit kan draaien.
Als ik het goed heb moet je deze bout naar buiten toen draaien en stel je op deze manier de v-snaar strakker…
Ja, dit verschilt behoorlijk. Bij de BX D en 16v staat ie op de versnellingsbak en wordt door de nokkenas aangedreven met een v-snaar : bij de 16v zelfs nog met een extra loopwieltje.
Bij de meeste andere BX modellen wordt ie aangedreven met losse v-snaar vanaf de krukas. Dan zit de pomp of bovenop het blok (bij de 150 motoren), of onderaan (bij de 14 TU) of ergens vooraan bij de overige 16/19 modellen.
Bij enkele late BX diesels zit dezelfde constructie zoals die later op de Xantia was te vinden. dat werkt met een een gecombineerde dynamo en HD pomp steun op het onderblok waarbij de hd-pomp ter hoogte van het carter is gemonteerd. De dynamo zit er boven en beiden worden met 1 multi-riem aangedreven.
Overigens: wat je zegt klopt wel ong. (de spanprocedure met de spanrolbout) alleen is dat geen v-snaar maar een multiriem.
Boeiend: toen ik onlangs de multiriemzooi op mijn Turbo D12 (zie laatste update op www.martenpostma.net ) eindelijk voor elkaar had en een verse multi-riem had gemonteerd bleek deze na een week rijden echt heel los te staan. Ik moest hem flink opspannen, dus gezien de ellende die je al hebt gehad met dat ding (voor zover ik op andere draadjes heb kunnen volgen) zou ik je aanraden de spanning in de gaten te houden en niet flauw te doen met opspannen. Gewoon doen.
Groet,
Marten
klopt is idd een multiriem( 6X ) ops:
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Tis maar een idee, maar zou het kunnen dat ie piept omdat er te weinig olie inzit?
Kanjer schreef:Tis maar een idee, maar zou het kunnen dat ie piept omdat er te weinig olie inzit?
Dat zou idd kunnen. Met te weinig olie in het blok gaat ie idd piepen na verloop van tijd.
mpostma schreef:Kanjer schreef:Tis maar een idee, maar zou het kunnen dat ie piept omdat er te weinig olie inzit?
Dat zou idd kunnen. Met te weinig olie in het blok gaat ie idd piepen na verloop van tijd.
Nou, met de motorolie zit het wel goed hoor, bedoelde eigenlijk de LHM olie
mpostma schreef:Bij enkele late BX diesels zit dezelfde constructie zoals die later op de Xantia was te vinden. dat werkt met een een gecombineerde dynamo en HD pomp steun op het onderblok waarbij de hd-pomp ter hoogte van het carter is gemonteerd. De dynamo zit er boven en beiden worden met 1 multi-riem aangedreven.
:
Dat is voor het eerst dat ik het hoor ....en nog nooit gezien ook, Marten.
(SZ, waar is die PEINS-smiley nou gebleven !! )
Ik heb 91, 92, 93 en (de motor van een) 94’er BXdiesels gehad….maar DIE constructie ben ik echt nog nooit tegen gekomen…
Misschien omdat er een Xantia-D motor ingebouwd is, vanwege het opblazen van het originele blok ??
Heb ze altijd alleen maar aangedreven gezien middels de aparte poulie op de nokkenas.
Bram schreef:mpostma schreef:Bij enkele late BX diesels zit dezelfde constructie zoals die later op de Xantia was te vinden. dat werkt met een een gecombineerde dynamo en HD pomp steun op het onderblok waarbij de hd-pomp ter hoogte van het carter is gemonteerd. De dynamo zit er boven en beiden worden met 1 multi-riem aangedreven.
:
Dat is voor het eerst dat ik het hoor ....en nog nooit gezien ook, Marten.
(SZ, waar is die PEINS-smiley nou gebleven !! )
Ik heb 91, 92, 93 en (de motor van een) 94’er BXdiesels gehad….maar DIE constructie ben ik echt nog nooit tegen gekomen…
Misschien omdat er een Xantia-D motor ingebouwd is, vanwege het opblazen van het originele blok ??
Heb ze altijd alleen maar aangedreven gezien middels de aparte poulie op de nokkenas.
Nee hoor, dit is zeker wel een originele constructie. Wat Marten zegt klopt als een bus. Volgens mijn data hebben alle 1900 diesels mét stuurbekrachtiging dit vanaf januari 1992 officieel. Die kom je bijna nooit tegen: er is hooguit een enkele 19TZD berline, of 19TGD break met SB, misschien is dat het probleem. Ik heb er ook wel eens zo eentje gesloopt, een 93er break 19tgd met “Xantiapomp”.
En naar verluid hebben enkele exemplaren van de laatste reeks gebouwde TZD Turbo’s het ook, uiteraard mits ze geen airco hebben, want die optie maakte het plaatsen van de Xantia-pomp onmogelijk. Echt het uitschrapen van de teil zeg maar…
Ich bin ein Breaker