rammelend geluid na het starten
Paulpit
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 14-11-2006

Gepost: 22 maart 2007 10:42 AM

Hai,

Sinds afgelopen weekend maakt mijn C5 2.0 HDI een raar geluid net na het sttarten.
Als de auto maar kort heeft stilgestaan is het verwaarloosbaar maar als de auto na een nachtje rust gestart wordt lijkt het of er van allles los ligt onder de motorkap.
Het geluid klinkt of er lucht in het hydraulisch systeem zit, een paar seconden na het starten neemt het geluid af, als ik dan het stuur draai is het geluid er weer even.
Ne enige meters rijden is het weg en komt het niet meer terug ook.

Heeft iemand een id?

Groet, Paul

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 22 maart 2007 02:58 PM
  [ # 1 ]

zit er genoeg LDS in?

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Paulpit
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 14-11-2006

Gepost: 22 maart 2007 03:24 PM
  [ # 2 ]

geen id, hoe controleer ik dat?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 maart 2007 03:28 PM
  [ # 3 ]
eviltwin schreef:

zit er genoeg LDS in?

Klinkt als een hydraulische klepstoter. De HD-pomp van een C5 werkt volgens mij electriek. Heeft een C5 hydraulische stoters?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 22 maart 2007 05:28 PM
  [ # 4 ]
waterman771 schreef:
eviltwin schreef:

zit er genoeg LDS in?

Klinkt als een hydraulische klepstoter. De HD-pomp van een C5 werkt volgens mij electriek. Heeft een C5 hydraulische stoters?


Een C5 heeft idd hydraulische klepstoters, maar die tikken volgens mij meer dan klapperen, bovendien gaat dan gelijk het motormanagement muiten als er iets mis mee is.

Aangezien de TS het met het stuur kan beinvloeden dacht ik daar aan.

het veersysteem gebruikt EEn gedeeld LDS-reservoir met de besturing; het Hydractive3 heeft idd een elektrische pomp, maar de C5 heeft een mechanische stuurberkrachtigingspomp.

Paulpit schreef:

geen id, hoe controleer ik dat?

Het is de bedoeling dat de garage dit controleert, maar je kan het zelf ook. Auto in de lage stand en kijken of het boven -MIN- uitkomt, maar daartoe moet je wel de zwarte afdekking boven het LDS-reservoir verwijderen.

Er wordt in het boekje verwezen naar de garage, omdat een verlies van LDS alleen maar door een ernstige fout kan komen, itt het oude systeem met LHM, waar bij normaal gebruik wat lekkage optrad. Je kan het LDS dus wel bijvullen op je C5, maar de onderliggende oorzaak is daarmee niet verholpen.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 22 maart 2007 05:32 PM
  [ # 5 ]

Re: rammelend geluid na het starten

Krukaspoelie met loslatend rubber?

Profiel  
 
Paulpit
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 14-11-2006

Gepost: 22 maart 2007 09:53 PM
  [ # 6 ]

Dank u allen voor de reakties.

Klepstoters zijn het zeker niet, heeft echt met de hydrauliek te maken. Niveau gecheckt, zie geen min streep op de tank maar met de auto in de laagste stand is het niveau (kleurverschil) ongeveer op de lasnaad van de twee tankhelften geen id of dit juist is.

Krukaspoelie, had het geluid dan niet altijd aanwezig moeten zijn?

off topic: ff koplampje vervangen nu de kap toch los was, is die auto zo groot, proppen ze de koplamp zo lullig weg.

groet, Paul

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 23 maart 2007 03:52 PM
  [ # 7 ]
Paulpit schreef:

Niveau gecheckt, zie geen min streep op de tank maar met de auto in de laagste stand is het niveau (kleurverschil) ongeveer op de lasnaad van de twee tankhelften geen id of dit juist is.

Dit lijkt me wat laag, het minimum zit net onder de lasnaad, maar het verschil met de aanduidingen voor MAX bovenop is dan meer dan 1L

Ben je sinds de vorige beurt inderdaad 1L LDS kwijt dan is er iets goed mis.

Bijvullen kan wel, in de laagste stand aanvullen tot de het streepje -MAX- bovenop (MAX, HYD, BASE) motor aan, auto omhoog, wachten tot de hoogte constant is, auto omlaag, stuur van aanslag tot aanslag. Opnieuw niveua aflezen.

Bij Hydractive 3 mag het niveau nu tot -BASE- komen, bij Hydractive 3+ tot -HYD-

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Paulpit
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 36
Geregistreerd: 14-11-2006

Gepost: 23 maart 2007 03:59 PM
  [ # 8 ]

al wel wat olie gaan halen, maar er staat geen min of max teken op de tank

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 23 maart 2007 05:28 PM
  [ # 9 ]

bovenop staat vanaf de voorrand tot halverwege een smalle langwerpige rechthoek.

De onderrand daarvan is -BASE- de bovenrand is -MAX- op ~40% staat -HYD-

 

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 23 maart 2007 05:38 PM
  [ # 10 ]

Lekt je stuurleiding niet?

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 23 maart 2007 05:40 PM
  [ # 11 ]
Paulpit schreef:

Krukaspoelie, had het geluid dan niet altijd aanwezig moeten zijn?

Dat geluid kan afhankelijk zijn van de kracht op de snaar. Hoe meer druk op de snaar, hoe meer herrie de poelie maakt. Meja, ik zou persoonlijk maar even langs een dealer rijden om het geluid te laten diagnosticeren. Je weet het maar nooit. De ene keer is het iets relatiefs onschuldigs en de andere keer krijg je iets te horen als “u had hier geen week mee door moeten rijden want dan was de zaak in de soep gelopen”.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook