Kan iemand mij uitleggen welke lampjes wat betekenen want als ik hem op contact zet gaat er van alles branden maar gaat ook weer uit (natuurlijk) als ik hem start.Maar omdat ik het intstructie boek je niet meer heb Zou ik niet weten wat wat is.Ik weet bv ook niet welk lampje voor te weinig LHM is.Of da gekke metertje links bovenin. Als het effe kan met foto
gr jeroen
BX 1.9 TZI
Phoe hee al die lampjes??
Dat metertje links boven in is je motorolie pijl deze doet het maar enkele minuten na het starten van je motor hij valt dus na een tijdje terug naar de nul positie scheelt dat je de pijl stok niet hoeft te gevruiken al is het wel verstandig om zo nu en dan toch met de hand te controleren.
Verder zijn het de standaart logo’s die elke auto wel heeft voor olie koelvleoistof ed boven in het rijtje rode lampen staat een lamp met stop als deze brand is er meestal iets ergs en brand ook meestal in combinatie met en andere dus dan weetje in welke richting ik weet zelf verder niet zo heel veel van de lampjes mischien dat een ander met nog duidelijkere info kan komen succes
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
enne er is ook een orange lampje dat lijkt op een motor blok met een tekentje erin wat betekend dat dan?
En ja ik weet het ik ben lastig ops:
BX 1.9 TZI
als dat brand heb je een dik probleem, dat is het waarschuwingslampje voor het motermanagement. Brand het dan stop de auto en als je in de mogelijkheid bent, rijd er geen meter meer mee.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Jeromeke schreef:enne er is ook een orange lampje dat lijkt op een motor blok met een tekentje erin wat betekend dat dan?
En ja ik weet het ik ben lastig ops:
controlelamp zelfdiagnose
Het knipperen of gaan branden duidt op een storing van de werking aan het injectie- of ontstekingssysteem
JustShootMe schreef:als dat brand heb je een dik probleem, dat is het waarschuwingslampje voor het motermanagement. Brand het dan stop de auto en als je in de mogelijkheid bent, rijd er geen meter meer mee.
Ben ik effe blij dat dat nog niet gebeurt is
BX 1.9 TZI
Jeromeke schreef:enne er is ook een orange lampje dat lijkt op een motor blok met een tekentje erin wat betekend dat dan?
En ja ik weet het ik ben lastig ops:
Dat betekent dat 1. de motor nog niet gestart is en het lampje het doet of 2. je motor draait en het motormanagement op de noodloop staat; volgens het instructieboekje moet je dan de dichtstbijzijnde garage opzoeken. In de praktijk betekent het dat je een storing (kan los draadje zijn) aan het injectiesysteem hebt of dat bijv. dat er een probleem is waardoor het motormanagement niet de juiste output van de lambdasonde of andere sensoren krijgt.
Op de noodloop kun je gewoon rijden, maar het is niet optimaal en zeker geen aanrader.
Maar dat “geen meter meer mee rijden” is dus echt overdreven.
Ich bin ein Breaker
Bij mij ging het lampje ook steeds vaker branden totdat het inderdaad constant bleef branden. Bij de garage even aan de uitleescomputer laten zetten en de boel ressetten.
mvbbx schreef:Bij mij ging het lampje ook steeds vaker branden totdat het inderdaad constant bleef branden. Bij de garage even aan de uitleescomputer laten zetten en de boel ressetten.
Dat resetten kun je bij de 1600 ook zelf door de accu los te nemen en zo te laten voor een halfuurtje oid.
Ich bin ein Breaker
JustShootMe schreef:als dat brand heb je een dik probleem, dat is het waarschuwingslampje voor het motermanagement. Brand het dan stop de auto en als je in de mogelijkheid bent, rijd er geen meter meer mee.
Een dik probleem valt wel mee als het oranje motormanagement lampje gaat branden, dat betekent gewoon dat de motor op het noodprogramma loopt, wat meer brandstof kost. Er kan bijvoorbeeld een sensor kapot zijn, in dat geval gebruikt de ECU een voorgeprogrammeerde waarde om de motor te laten draaien. (staat in de Haynes manual)
Als het rode stop lampje gaat branden, is er pas een dik probleem en moet je onmiddelijk op een veilige plek stoppen.
Ook als je een auto ziet waar opeens een bordje tevoorschijn komt met de text “Stop” Politie heb je meestal een dik probleem
ZX1.4i schreef:JustShootMe schreef:als dat brand heb je een dik probleem, dat is het waarschuwingslampje voor het motermanagement. Brand het dan stop de auto en als je in de mogelijkheid bent, rijd er geen meter meer mee.
Een dik probleem valt wel mee als het oranje motormanagement lampje gaat branden, dat betekent gewoon dat de motor op het noodprogramma loopt, wat meer brandstof kost. Er kan bijvoorbeeld een sensor kapot zijn, in dat geval gebruikt de ECU een voorgeprogrammeerde waarde om de motor te laten draaien. (staat in de Haynes manual)Als het rode stop lampje gaat branden, is er pas een dik probleem en moet je onmiddelijk op een veilige plek stoppen.
Ook als je een auto ziet waar opeens een bordje tevoorschijn komt met de text “Stop” Politie heb je meestal een dik probleem
Ok Ok gecorrigeerd en terecht…...maar wat `n leuke afsluiter ZX 1.4i.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
ZX1.4i schreef:JustShootMe schreef:als dat brand heb je een dik probleem, dat is het waarschuwingslampje voor het motermanagement. Brand het dan stop de auto en als je in de mogelijkheid bent, rijd er geen meter meer mee.
Een dik probleem valt wel mee als het oranje motormanagement lampje gaat branden, dat betekent gewoon dat de motor op het noodprogramma loopt, wat meer brandstof kost. Er kan bijvoorbeeld een sensor kapot zijn, in dat geval gebruikt de ECU een voorgeprogrammeerde waarde om de motor te laten draaien. (staat in de Haynes manual)
Direct fataal is het zeker niet, maar dit is me nou weer net iets té luchtig voorgesteld. Trek bijv. de inlaatvacuum-sensor (MAP-sensor) maar eens los (of rijd met een kapotte MAP-sensor rond); het lampje gaat branden, de auto blijft rijdbaar maar het pingelt wel behoorlijk. Daar “knapt de motor niet echt van op” zeg maar.
ZX1.4i schreef:
Ook als je een auto ziet waar opeens een bordje tevoorschijn komt met de text “Stop” Politie heb je meestal een dik probleem
Aha, bedankt voor de uitleg; weer wat geleerd. En ik maar denken dat ik het in spiegelbeeld moest lezen dus ik had geen idee wat het betekende
Ich bin ein Breaker
Ook als je een auto ziet waar opeens een bordje tevoorschijn komt met de text “Stop” Politie heb je meestal een dik probleem
Ja daar ben ik inmiddels ok achtergekomen haha en ik eerst maar denken dat ze over de verlopen APK van de sleep auto zouden vallen maar dat nog niet eens
BX 1.9 TZI
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Mijn gaskelp potentie meter is gaar. Daardoor gaat het rode storingslampje af en toe branden, maar dat is verder geen probleem.
Oranje heb ik nog nooit gezien.
dacht dat het met de lambda sonde te maken heeft
Hier nog een slachtoffer van het oranje lampje; sinds de laatse beurt (olie-, filter- en bougiewissel) ging het oranje lampje met motorbloksilhouet en daarin een soort van letter -K te zien (met een streepje ervóór dus), vaker branden. Vooral als ik stationair draaide met de automaat in A (van Arrière).
Nu heb ik het luchtfilter vanavond pas vervangen (die was even niet op vooraad) en ben ik benieuwd of dat helpt.
maybe zijn het de bougies (geen originele, maar met multipoint-vonk).
We zullen zien en ik hou jullie op de hoogte.
PS
Ik dacht NOG een oranje lamp te hebben zien branden, links naast de olietemperatuurmeter (rechtsboven in dashboard van de gti)
BWaaah!
Al die lampen!
Wie weet een site waar je alle mogelijke lampen kan vinden op een plaatje? Mijn waggie mist de manual!
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Pffff…. ik heb net even gekeken op http—www.ikben.de-server- Citroen manuals van forum maar zag daar helaas geen instructieboekje bij liggen. Nou heb ik volgens mij nog wel ergens die van mijn GTI uit “87 liggen. Ik zal eens kijken of ik hem bij een vriend van me kan inscannen (heb zelf geen scanner) en er een .pdf document van kan maken of zo, misschien dat dat jullie wat verder helpt. Maarre, ik hou het origineel lekker zelluf hoor!