20 van de 25
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende >  Laatste »
   
C5: Katalysator/uitlaatgas storing en op 3 cilinders lopen
CITROENIST TOT IN DE KIST
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006

- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Gepost: 22 maart 2007 03:38 PM
  [ # 286 ]

LPG

Heb dit draadje nu al een aantal maanden gevolgd en me steeds kunnen inhouden, maar nu moet het er toch uit (ik weet dat ik nu half LPG rijdend Nederland over me heen krijg), maar goed…

Vraagje: Waar kan je ergens in de wereld een Citroën ex. fabriek incl. LPG installatie kopen?

Daar zijn m.i. goede redenen voor.

De Nederlandse markt is voldoende groot om (indien Citroen producent dat zou willen)dit ex-fabriek te doen.

Ze doen het echter niet.

Als consument zou ik het dan wel weten.

Als ik dan lees dat Citroën dealers (die hier geheel belangeloos puur uit liefde voor ons aller Citroën zoals bvb Oldenhage) terughoudend zijn en eigenlijk negatief adviseren om een LPG installatie in te bouwen dan zou er bij mij als consument een heel groot zwaailicht gaan branden.

Maar als ik dan toch tegen al die adviezen in een LPg installatie laat leggen, en het gaat dan fout… tja….  Rolling Eyes

PS:
Vwb Diesels en Dieseltechnologie : we leven in 2007, de HDI / FAP filter dieselmotortechnologie is momenteel de meest moderne motortechnolgie
in de markt. Dat zou ik dus niet zo lichtvaardig van tafel vegen.

Benzinemotoren zijn met hun ingebouwde electronica motor en uitstoot management eveneens bijzonder gesofistikeerd. Het verbaasd me dan ook niet dat (in sommige gevallen) het toevoegen van een extern product (LPG installatie) met daarbij horende sturing kleppen etc. voor problemen kan zorgen.

citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO

Profiel  
 
Wings of freedom
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 206
Geregistreerd: 25-03-2006

Gepost: 22 maart 2007 05:26 PM
  [ # 287 ]

Ik ben het met CTIDK eens. Nu met 158.900km op de teller is het nog maar 1100km tot einde contract. Mijn C4 berline met 1.6 HDI en EB6V staat al te wachten bij de garage. Gisteren heb ik mijn nieuwe bolide bewonderd en het is net of mijn huidige C5 op LPG dit voelt, want vandaag is het weer helemaal pet met de LPG. Bij een beetje vermogen vragen, schiet hij op benzine en bij langaam rijden slaat hij af.

Ook ik heb tegen de waarschuwingen in een LPG auto genomen, verblind door de mooie C5 en het feit dat hij betaalbar was voor mij op LPG, maar het systeem maakt teveel inbreuk op de integriteit van de auto zelf. Te meer daar de auto op benzine prima rijdt!

Affijn, 5 april haal ik mijn C4 op bij Warnar in Deventer en dan weer lekker HDIeselen.

WOF Very Happy

WOF lovecitro


De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 22 maart 2007 06:25 PM
  [ # 288 ]

Ik geloof dat we weer een wel of geen LPG discussie aan het krijgen zijn hier. Volstrekt zinloos naar mijn mening.
Feit is nu eenmaal dat er auto’s zijn die op LPG rijden. Feit is ook dat er veel auto’s zijn (ook C5’s) die het prima doen op LPG of dat jaren lang gedaan hebben. Feit is ook dat Citroën niet af-fabriek LPG levert. Renault overigens wel, en de techniek van de diverse injectiesystemen is heel vergelijkbaar.

Het is bij deze discussie altijd zo dat de beste stuurlui aan wal staan.

De dealer die beweert dat het aan het LPG systeem ligt, heeft meestal geen verstand van het LPG systeem, dus logisch dat die het een vervelend systeem vind, want die moet weer met de auto naar de specialist. Advies voor dealers: ga eens een LPG cursus volgen!!

De dieselrijder die probeert zichzelf menigmaal goed te praten met het feit dat men meer per kilometer betaalt t.o.v van de LPG rijder met het argument dat het betrouwbaarder zou zijn….Nou ik heb dagelijks met stilgevallen auto’s te maken en niet zelden zijn dat ook diesels. Losgeschoten turboslangen, kapotte Dieselpompen, vervuilde injectoren, gescheurde koppen, olielekkende turbo’s, lucht in het systeem en zo kan ik nog wel even doorgaan….

Kortom deze discussie zal blijven. Is het niet veel verstandiger om de berijders die hier een probleem hebben met de auto (al dan niet LPG gerelateerd) te voorzien van nuttige tips en tricks om hun probleem op te lossen???
Overigens wil ik er wel op wijzen dat een simpel rekensommetje leert dat LPG rijden vaak het voordeligst is, en ook nog eens een stuk milieuvriendelijker. Iemand die hier voor kiest hoeft naar mijn mening niet steeds om de oren geslagen te worden met naar mijn mening weinig steekhoudende argumenten dat het hun eigen schuld is…..

Kortom terug naar het onderwerp! Hoe kunnen we de storingen oplossen!!!
Overigens heb ik zelf één auto op diesel, één op LPG, en één op benzine, en over alledrie tevreden Wink dus enigszins onpartijdig voordat we dat verwijt gaan krijgen Wink Wink

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
EvE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 17-07-2006

Gepost: 22 maart 2007 07:53 PM
  [ # 289 ]

CEE-IKS, ik sluit me helemaal bij je verhaal aan. Ik wilde in eerste instantie ook al reageren op CTIDK, maar heb het niet gedaan. De discussie over wel of niet LPG ben ik voorbij. Ik rijd nu al ca 20 jaar LPG en het bevalt mij (over het algemeen) heel goed.  Very Happy Ik zal niet zeggen dat ik nooit in een diesel zal gaan rijden, maar de kans is erg klein. Ik heb namelijk ooit een Seat op diesel gehad en mijn vrienden noemden dat ding niet voor niets “De Tank”.  Laughing

Kortom deze discussie zal blijven. Is het niet veel verstandiger om de berijders die hier een probleem hebben met de auto (al dan niet LPG gerelateerd) te voorzien van nuttige tips en tricks om hun probleem op te lossen???

En hier sla je nou helemaal de spijker op de kop. Ik schijn toch mensen het idee te geven dat ik een hekel aan ze heb of anderzins persoonlijk problemen met ze ervaar. Maar niets is minder waar. Ik heb problemen met mijn auto en ik heb nu toch diverse keren gevraagd om antwoorden. Exclamation

Maar telkens begint men te vertellen dat een C5 op LPG niet zo’n goed idee is. Tja, dat is nu te laat. Mij is niets verteld bij aankoop en ik heb ook niet het hele internet afgestruind om te leren dat een Citroen op LPG kopen erg stom is. Als ik het had geweten had ik de auto nooit gekocht! En inruilen heb ik geprobeerd, maar daar trapt niemand in(en terecht vrees ik) Sad

Na mijn Peugeot 406 Break op LPG waar ik nagenoeg probleemloos 240.000 km mee had gereden leek een C5 mij niet zo’n gek alternatief. Is tenslotte ook van PSA. Confused

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 22 maart 2007 08:26 PM
  [ # 290 ]

Mooie tekst!

Nu gaan we het weer over het probleem zelf hebben


GRAAG Cool

Wink

 

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 22 maart 2007 08:35 PM
  [ # 291 ]

@EvE: Grote kans dat die motor van de ex-peu heel erg veel op die van je huidige C5 lijkt, dus we gaan er voor het gemak in dit “beladen"draadje maar even vanuit dat jouw C5 dus ook wat zorgelozer moet kunnen rijden dan nu het geval is…..

over naar de orde van de dag Wink

Ik begrijp dus dat de auto inmiddels een aantal maal gereset is, weet je toevallig welke foutcodes (EOBD) er in het geheugen zaten? Die codes geven soms heel specifieke informatie, maar vaak moet je die wel kunnen interpreteren. Wellicht dat de foutcodes in ieder geval aangeven in welke hoek je moet gaan zoeken.

Kun je aangeven wat er precies gebeurd op het moment dat het lampje gaat branden? Is er sprake van vermogensverlies? stotteren oid? en wat gebeurd er als je de auto dan overzet op benzine?

tenslotte: Heb je al geprobeerd om na een reset een of meerdere tanken leeg te rijden? (Ik snap dat dat niet leuk is met huidige benzineprijzen) en weet je of de storing dan ook optreed??

wellicht dat we zo weer iets verder komen…...

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
EvE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 17-07-2006

Gepost: 22 maart 2007 09:26 PM
  [ # 292 ]

Dit is bijna niet meer leuk Wink  Eindelijk mensen die echt willen helpen(geintje). Lulligheid is echter wederom groot, want ik heb nu 3 weken met een storingsmelding rondgereden en afgelopen woensdag mijn auto voor de 9e keer bij de garage gebracht.

Ditmaal was het de LPG specialist en daar hebben ze hem 2 dagen gehouden. Mij is verteld dat de EGR klep is vervangen en dat hij het weer goed doet. En tot heden lijkt alles ook in orde.

Punt is echter dat ik dit idee al enkele keren eerder heb gehad, maar dat de auto dan na enige tijd toch weer storingen gaat doorgeven. Ik zou dan wel eens willen weten of er iemand is die mij kan uitleggen waarom ik gewoon probleemloos (dus ook op 4 cilinders) al die tijd op LPG heb kunnen rijden terwijl ik dus de uitlaatgasstoring op mijn scherm heb staan?

Helaas weet ik niet welke EOBD codes er zijn doorgegeven. Ik heb wel al diverse tanken benzine leeg gereden de laatste maanden, maar daarbij is mij niets bijzonders opgevallen.

Nou is mijn idee dat het kan gebeuren dat door bijvoorbeeld een storing in de brandstoftoevoer de (Citroen) computer tript en dus met die meldingen komt. Als ik dan makkelijk die computer aan- en uit kan zetten hoopte ik dat de storing weg zou zijn.

Ik heb nu hier op dit forum al minstens 3 keer gevraagd hoe de computer word ge-reset, maar nog steeds geen antwoord gekregen. Hopelijk kunnen jullie het me vertellen. Confused:

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 23 maart 2007 12:47 AM
  [ # 293 ]

Ik kan me voorstellen dat je op deze manier niet met een erg gerust gevoel in de auto zit. Waar ik een beetje voor vrees is dat die computer alleen met bijvoorbeeld een EOBD tester te resetten is. De foutcodes worden dan in het geheugen opgeslagen, en gaan er pas weer uit wanneer hiervoor softwarematig opdracht voor gegeven gaat worden.
Zeg maar een soort van geschiedenis wissen in Windows. Daarbij helpt het aan/uit zetten van de computer ook niet.

Nogmaals ik weet dit niet 100% zeker, maar ik zal morgen op mijn werk dit even nagaan. Daar zitten mensen die mij dit ongetwijfeld kunnen vertellen. Bij oudere systemen zijn er vaak wel mogelijkheden, bijvoorbeeld door dingen met de contactsleutel en het gaspedaal te doen. Voordeel is wel dat alles wat milieu-gerelateerd is met universele aparatuur te resetten is. Dat is wettelijk zo geregeld. Nadeel is vaak dat je wel apparatuur nodig hebt om in die computer te komen.

Het antwoord op jouw vraag hoe het dus kan dat je de melding uitlaatgasstoring krijgt is vrij simpel: EGR staat voor Exhaust Gas Recirculation. Om aan de huidige strenge mileueisen te voldoen zit er een klep in het uitlaatsysteem die uitlaatgassen terugvoert naar het inlaatsysteem. Die uitlaatgassen gaan dus opnieuw de motor in. Motoren vinden dit vanzelfsprekend niet echt lekker want hebben liever frisse zuurstofrijke lucht. Dit terugvoeren kan dus niet onbeperkt, en alleen onder bepaalde omstandigheden. Als die klep dus continue openstaat gaan er dus teveel uitlaatgassen terug de motor in. Nog steeds loopt de motor op 4 cilinders, maar waarschijnlijk niet echt lekker. In ieder geval wordt de samenstelling van de uitlaatgassen weer gemeten, en voilà daar blijkt iets niet in orde (de cirkel is dus rond)
Op dat moment krijg jij dat irritante storingslampje weer te zien, en staat er wederom een fout in de computer…

Datzelfde lampje gaat bijvoorbeeld branden wanneer er 1 bougie niet wil vonken als gevolg van bijvoorbeeld een kapotte bobine—> gevolg de auto doet vreemd en hup hetzelfde K## lampje gaat weer branden.
Je moet de titel van dit draadje dus ook niet te letterlijk nemen, want heel veel op elkaar lijkende problemen hebben een andere oorzaak. Ik vrees dat de meeste mensen niet het verschil voelen tussen een slecht werkende EGR klep en bijvoorbeeld een kapotte bobine….

Mocht overigens die EGR klep de problemen veroorzaakt hebben, dan is het overigens wel zo dat dit dan weer helemaal niets met het LPG systeem te maken had.  Dat geeft wellicht de burger weer wat moed.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 23 maart 2007 01:22 AM
  [ # 294 ]

Ik geloof dat we weer een wel of geen LPG discussie aan het krijgen zijn hier. Volstrekt zinloos naar mijn mening.
Feit is nu eenmaal dat er auto’s zijn die op LPG rijden. Feit is ook dat er veel auto’s zijn (ook C5’s) die het prima doen op LPG of dat jaren lang gedaan hebben. Feit is ook dat Citroën niet af-fabriek LPG levert. Renault overigens wel, en de techniek van de diverse injectiesystemen is heel vergelijkbaar.

Ik heb het al eerder gezegd, even een misverstand uit de weg ruimen, Citroen levert geen auto´s op LPG, ze leveren ook geen auto´s met imperiaal, trekhaak en ga zo maar door. Het LPG systeem wordt er (in opdracht van de klant) ingezet door een LPG inbouwstation, meestal verzorgd door de dealer…

Het is bij deze discussie altijd zo dat de beste stuurlui aan wal staan.

Altijd? mmmm..

De dealer die beweert dat het aan het LPG systeem ligt, heeft meestal geen verstand van het LPG systeem, dus logisch dat die het een vervelend systeem vind, want die moet weer met de auto naar de specialist. Advies voor dealers: ga eens een LPG cursus volgen!!

Dat betwist ik dus. Ik zou zeggen niet te hard van de toren blazen

De dieselrijder die probeert zichzelf menigmaal goed te praten met het feit dat men meer per kilometer betaalt t.o.v van de LPG rijder met het argument dat het betrouwbaarder zou zijn….Nou ik heb dagelijks met stilgevallen auto’s te maken en niet zelden zijn dat ook diesels. Losgeschoten turboslangen, kapotte Dieselpompen, vervuilde injectoren, gescheurde koppen, olielekkende turbo’s, lucht in het systeem en zo kan ik nog wel even doorgaan….

Je zal wel bij de ww werken, die doet alle merken, dus laten we ons bij de Citroenen houden, dan moet ik toch concluderen dat onze diesel bijzonder betrouwbaar zijn.

Kortom deze discussie zal blijven. Is het niet veel verstandiger om de berijders die hier een probleem hebben met de auto (al dan niet LPG gerelateerd) te voorzien van nuttige tips en tricks om hun probleem op te lossen???

Daarom zit ik hier Wink

Overigens wil ik er wel op wijzen dat een simpel rekensommetje leert dat LPG rijden vaak het voordeligst is, en ook nog eens een stuk milieuvriendelijker. Iemand die hier voor kiest hoeft naar mijn mening niet steeds om de oren geslagen te worden met naar mijn mening weinig steekhoudende argumenten dat het hun eigen schuld is…..

Het theoretische rekenplaatje laat zien dat de LPG rijder goedkoper uit is. De praktijk leert echter dat dat lang niet altijd het geval is. De onderdelen van de huidige LPG systemen zijn bijzonder duur. In theorie horen ze veel langer mee te gaan, in de praktijk gaan ze veel eerder kapot. Zet je dan de kilometerprijs van een LPG auto af tegen die van een diesel… kom je toch op andere conclusies.

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 23 maart 2007 01:32 AM
  [ # 295 ]

Ik begrijp dus dat de auto inmiddels een aantal maal gereset is, weet je toevallig welke foutcodes (EOBD) er in het geheugen zaten? Die codes geven soms heel specifieke informatie, maar vaak moet je die wel kunnen interpreteren. Wellicht dat de foutcodes in ieder geval aangeven in welke hoek je moet gaan zoeken.

Zonder de auto van EvE ooit gezien te hebben kan ik wel de foutcode geven, P0170 en P0171

Aan deze code´s heb je mijns inziens niet zo heel erg veel. Deze code´s komen uit het EOBD gedeelte van de MM computer. Veel belangrijker is het om de Citroen computer uit te lezen. Daar veelal andere foutcode´s uit.
Het grootse probleem zit m in het verlopen van het kenveld van de computer, zeg maar het automatisch aanpassen aan… daar is op een gegeven moment de rek uit en dan begint het. Dat veld kan gereset worden. Als dat veld gereset is en de klant gaat daarna rijden op benzine, blijft in 9 van de 10 gevallen de storingsmelding weg. (mits alle sensoren en sonde´s op de motor goed zijn)

tenslotte: Heb je al geprobeerd om na een reset een of meerdere tanken leeg te rijden? (Ik snap dat dat niet leuk is met huidige benzineprijzen) en weet je of de storing dan ook optreed??

dit is inderdaad de juiste weg.

wellicht dat we zo weer iets verder komen…...

zo heb ik al veel mensen geholpen ja, nieuw luchtfilter erin en 4 nieuwe bougies en geen storing meer. En wat moet je dan conluderen als je weer eens op gas gaat rijden en de storing komt terug??

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 23 maart 2007 04:16 AM
  [ # 296 ]

@Oldenhage: Ik weet inmiddels door het goed lezen van jouw berichten dat jij geen voorstander bent van LPG in auto’s. Dat is je goed recht, en ik hoop dan ook dat je zo fair bent om géén auto’s met LPG te verkopen. Ik ben het niet met je eens wat betreft het kostenplaatje. Met elkaar vergelijkbare leaseauto’s zijn nog altijd goedkoper met een LPG installatie, dan in een dieseluitvoering, en die jongens van de leasemaatschappijen kunnen echt wel rekenen.

Een aantal van je andere argumeten zijn net zo makkelijk weer te weerleggen, maar in het belang van dit draadje zal ik dat niet doen. Het gaat niet over diesels het gaat hier over benzine auto’s al dan niet met LPG erin, die een storing hebben, daar gaat het over.

Wat me wel stoort is dat EvE in dit onderwerp één heel duidelijke vraag stelt: Hoe kan ik zelf de computer van mijn C5 resetten???
je geeft in je laatste post aan dat de computer inderdaad te resetten is, maar je vertelt er niet bij hoe dat dan moet.

Als dat dan kan, ben dan ook zo fair om het hier gewoon op het forum te zetten zodat deze berijder het zelf kan doen. (indien mogelijk) Jij blij, want je krijgt geen klant meer in de werkplaats met een auto die op LPG rijdt en berijder blij want die staat niet elke keer weer bij jou in de werkplaats met een verlopen “kenveld”

Voor zover we van hier uit kunnen beoordelen ben ik het wel met je eens dat wel alle sensoren en acutatoren in orde moeten zijn natuurlijk….

Aan de dealer het verlossende woord zou ik zeggen…...

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 23 maart 2007 12:05 PM
  [ # 297 ]

dat resetten kan alleen bij de dealer, met Citroen uitlees apparatuur. Dus niet door de universeel want die komt niet in het juiste programma. Maar dat is al eerder gezegd.  Wink

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 23 maart 2007 02:31 PM
  [ # 298 ]

Als het goed is dan heeft er bij elke dealer minimaal 1 monteur een LPG training gevolgd.

Bij de importeur gaan ook alle alarmbellen rinkelen als er een C5 op gas binnen komt. Een C5 heeft moderne elektronica en dito infrastructuur, het VAN-CAN netwerk. Via dit netwerk wordt alles geregeld en gecontroleerd. Daarnaast worden de veiligheidsmarges voor moderne motoren veel minder omdat er verschillende milieuregels gehaald moeten worden. Door deze regels moet de elektronica bepaalde handelingen uitvoeren die eigenlijk niet zo goed zijn voor de motor. Zoals Oldenhage al aangaf past het motormanagement zich constant aan, een gasinstallatie zal dit niet of in mindere mate doen. Hierdoor krijg je verschillende signalen en raakt de hele boel in de war, met storingen tot gevolg.

Bij een ouder Citroën zal dit veel minder problemen geven omdat de elektonica van het oude draadjes type is. Ook zijn de veiligheidsmarges veel groter en hoeft er niet zo veel bijgeregeld te worden vanwege het milieu.

Tot de 150000 km zullen er weinig problemen optreden, daarna wordt het alleen maar minder door de slijtage. Hierdoor zijn de veiligheidsmarges nog minder.

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 23 maart 2007 02:31 PM
  [ # 299 ]

Heb ook eens navraag gedaan.

De foutcodes zijn met een universele eobd tester tevoorschijn te halen, en ook te wissen. Dus dan moet je motormanagement lampje ook weer uitgaan. Dat is europees wettelijk zo geregeld Je kunt inderdaad niet iets sofwarematig veranderen/aanpassen. Zeg maar dat kenveld waar oldenhage het over heeft.

Grote kans dus dat binnen de kortste keren dat lampje weer gaat branden.

Voor EvE zijn auto: Als alle systemen goed werken, zou ik eens de foutcodes laten wissen met een universeeltester en kijken hoe lang dat lampje uitblijft. Mocht dat een gewenst effect hebben dan volstaat dat. kan best zijn dat bijvoorbeeld tijdens het overschakelen van benzine naar LPG het mengsel even te arm is, wat al voldoende is om een storing in het geheugen op te doen slaan…..

Overigens hoeft een unverseel eobd testertje helemaal niet zoveel te kosten hoor….

Tevens is het zo dat de motormanagementcomputer “gefopt” moet worden wanneer deze op LPG loopt. Wellicht dat hier nog kansen liggen. Een goede LPG specialist kan precies zien welke door de LPG computer gemaakte signalen naar de motormanagement computer van de auto gaan. Wellicht dat men een aanpassing kan doen aan die “fopsignalen” zodat de computer van de auto niet telkens over de zeik raakt…..
Het is namelijk zo wanneer de computer een goed signaal ziet (of dat nu echt of een gefopt signaal is)  de computer minder snel in storing zal gaan…

Het is allemaal nog niet zo heel erg eenvoudig.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 23 maart 2007 02:42 PM
  [ # 300 ]
CEE-IKS schreef:

Het is allemaal nog niet zo heel erg eenvoudig.

Tingtingtingtingtingtingting! Jackpot!

Gr Martijn

Profiel  
 
 
20 van de 25
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook