Mijn ZX heeft helaas niet het eeuwige leven en mogelijk koop ik een andere auto eind dit jaar.
Ben links en rechts aan het kijken (dit alleen al is erg leuk).
Zijn er specifieke uitvoeringen die erg goed of juist storingsgevoelig zijn of mogelijk bouwjaren die het beter doen dan andere (heb zelf ‘96 of jonger in gedachte).
Ik heb de eer gehad om een Xantia te rijden als leenauto en dit was erg prettig.
Ik ben nog aan het orienteren het kan dus ook een Xsara of zo worden.
Tips zijn welkom.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
laat de 1600 en de 1900 d en sd maar staan die zijn echt erg traag
1600 en 1800 8v zijn niet geschikt op gas, de 1.8 16v vind ik vrij pittig en is naar mijn weten een betrouwbare motor.
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ijs schreef:1600 en 1800 8v zijn niet geschikt op gas, de 1.8 16v vind ik vrij pittig en is naar mijn weten een betrouwbare motor.
collega van me heeft met lpg nu toch al 350.000+ op z’n 1.8 8v staan…
maar die is dan ook al 2 koppakkingen verder
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
zonder suf te willen doen hoor, maar heb je ook aan een xm gedacht?
maakt qua gewicht/wegenbelasting en verzekering vrijwel niets uit en is toch meteen een stuk meer auto voor je geld.
eXaMple schreef:zonder suf te willen doen hoor, maar heb je ook aan een xm gedacht?
maakt qua gewicht/wegenbelasting en verzekering vrijwel niets uit en is toch meteen een stuk meer auto voor je geld.
xm is een heel stuk duurder rijden vaak zwaarder dus duurder daarbij zijn de onderdelen prijzen echt duur
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
tsja ik heb nu beiden gereden en mijn ervaring is dat dat dus niet zo veel uitmaakt. type 2 xm met een 16v motor erin is echt niet onzuiniger dan een 2.0 xantia hoor.
check de gewichten maar op autoweek ook dat maakt niet veel uit.
Ik ben niet voor niets xm gaan rijden wink
maar goed dat was de discussie niet sorry voor mijn offtopic xm promo oops
eXaMple schreef:zonder suf te willen doen hoor, maar heb je ook aan een xm gedacht?
maakt qua gewicht/wegenbelasting en verzekering vrijwel niets uit en is toch meteen een stuk meer auto voor je geld.
Hi eXaMple,jouw opmerking is niet suf,het is gewoon een suggestie.
Ik heb nu een ZX en vrijwel alles wat ik koop is duurder om te rijden,zeg maar gerust een faktor 2 of misschien 3 (15.000 km/jaar).
Verbruik nu rond 1:13,belasting €62/3mnd,verzekering €33/mnd geloof ik.
Maar zoals CitroenC2 hierboven al vermeldt denk ik dat een XM mij te duur wordt,neemt niet weg dat het ik het een fantastische auto vind.
Bedankt trouwens voor de tips,mijn oog viel op een 1.8 of een 2.0 automaat,nu weet ik niet of dit laatste zo verstandig is.
In ieder geval zou een Xantia met 150.000km liefst minder wel aardig zijn,en gezien de prijzen (die mij best meevallen) is dit zeker interessant.
Ik moet wel even vermelden dat ik zelf niet zo’n sleutelaar ben (koplamp of bestuurdersstoel vervangen dat kan ik nog net wel ).
Toch eens kijken….XM.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
ik heb ook beide gereden en de xm is in mijn gevoel gewoon erg duur rijden kwa verbruik is de xantia 1 op 12/13 en de xm 1op 10/11 daarbij weegt de xm ook 100kilo meer en heeft veel minder uitrustig kwa veiligheid
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Xantia II (ander front en 15’’ wielen) is echt aan te raden.
Afhankelijk van de staat en particulier/dealer(garantie) moet je toch zo tussen 3000 en 4500 € rekenen.
Xantia is door de bank genomen oer betrouwbaar en rijd echt veel bijzonderder dan een Xsara.
Xsara’s sturen gewoon “scherper / strakker” dit geldt echter ook voor de vering.
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
citroenc2 schreef:
xm is een heel stuk duurder rijden vaak zwaarder dus duurder daarbij zijn de onderdelen prijzen echt duur
M.n. de onderdelen baren mij zorgen,of ie 1:10 of 1:13 is minder belanrijk.
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Ik heb trouwens veel gehad aan de aankooptips op de site van de Xantia club
http://www.xantiaclub.net/
Veel koop plezier!
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Erik Janszen schreef:citroenc2 schreef:
xm is een heel stuk duurder rijden vaak zwaarder dus duurder daarbij zijn de onderdelen prijzen echt duur
M.n. de onderdelen baren mij zorgen,of ie 1:10 of 1:13 is minder belanrijk.
hoeveel km leg je per jaar af
Dyane_ac078 schreef:Xantia II (ander front en 15’’ wielen) is echt aan te raden.
Afhankelijk van de staat en particulier/dealer(garantie) moet je toch zo tussen 3000 en 4500 € rekenen.Xantia is door de bank genomen oer betrouwbaar en rijd echt veel bijzonderder dan een Xsara.
Xsara’s sturen gewoon “scherper / strakker” dit geldt echter ook voor de vering.
Zeker een Xsara rijdt waarschijnlijk (heb nog niet de eer gehad) meer als een ZX (onderstel),Xantia heb ik gereden 1.8 weet niet hoeveel kleppen.
Maar,ik vond de leenauto een zwaar gas-en-koppelingspedaal had,is dit zo bij Xantia’s of was dit incidenteel?
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Erik Janszen schreef:Dyane_ac078 schreef:Xantia II (ander front en 15’’ wielen) is echt aan te raden.
Afhankelijk van de staat en particulier/dealer(garantie) moet je toch zo tussen 3000 en 4500 € rekenen.Xantia is door de bank genomen oer betrouwbaar en rijd echt veel bijzonderder dan een Xsara.
Xsara’s sturen gewoon “scherper / strakker” dit geldt echter ook voor de vering.Zeker een Xsara rijdt waarschijnlijk (heb nog niet de eer gehad) meer als een ZX (onderstel),Xantia heb ik gereden 1.8 weet niet hoeveel kleppen.
Maar,ik vond de leenauto een zwaar gas-en-koppelingspedaal had,is dit zo bij Xantia’s of was dit incidenteel?
ik denk dat dat aan jou xantia lag normaal is de koppeling juist erg licht te bedienen
kijk idd naar een serrie 2 vanaf 98 de 18 16v is uiters vriendelijk kwa verbruik en onderhoud
citroenc2 schreef:Erik Janszen schreef:Dyane_ac078 schreef:Xantia II (ander front en 15’’ wielen) is echt aan te raden.
Afhankelijk van de staat en particulier/dealer(garantie) moet je toch zo tussen 3000 en 4500 € rekenen.Xantia is door de bank genomen oer betrouwbaar en rijd echt veel bijzonderder dan een Xsara.
Xsara’s sturen gewoon “scherper / strakker” dit geldt echter ook voor de vering.Zeker een Xsara rijdt waarschijnlijk (heb nog niet de eer gehad) meer als een ZX (onderstel),Xantia heb ik gereden 1.8 weet niet hoeveel kleppen.
Maar,ik vond de leenauto een zwaar gas-en-koppelingspedaal had,is dit zo bij Xantia’s of was dit incidenteel?
ik denk dat dat aan jou xantia lag normaal is de koppeling juist erg licht te bedienen
kijk idd naar een serrie 2 vanaf 98 de 18 16v is uiters vriendelijk kwa verbruik en onderhoud
Hoe noem je het als je de hele dag aan Xantia’s denkt?
Ik heb er last van.
Net ff op Autotrader gekeken en voor €3500 heb je in eerste instantie een mooi exemplaar (zilver metallic of licht blauw metallic).
Ik moet de XM er ook nog eens naast zetten maar gezien het feit dat ik dinsdag heel Limburg heb afgestruind voor een stoel voor mijn ZX en ik Xantia’s zag (stuk of 25) en slechts 1 enkele XM…
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?