Nu ik toch 16 meter slang
heb gekocht (ik ga toch eerst spoelen via het vat; eerst met bestaande LHM, daarna nog eens met schone) vraag ik me af of ik per sé eerst voor en dan achter moet doen…
Wat miskomt me als ik vóór en achter tegelijk (probeer te) doe(n)?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
:
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:Nu ik toch 16 meter slang
![]()
heb gekocht (ik ga toch eerst spoelen via het vat; eerst met bestaande LHM, daarna nog eens met schone) vraag ik me af of ik per sé eerst voor en dan achter moet doen…
Wat miskomt me als ik vóór en achter tegelijk (probeer te) doe(n)?
Ik raad je dat sterk af, laat die ouwe zooi lekker in de oude flesjes zitten!
Ik heb het helaas één keer zo gedaan, het heeft me een liter LHM gekost voordat de remservo-sectie voor de voorremmen weer gangbaar was!
Ik zou geen reden weten te bedenken om voor of achter eerst te doen. Maar kijk goed uit, zorg ervoor dat de motor niet loopt want je haalt veel schuim binnen als je de nippels opendraait, en dat is vnl achter een probleem.
Leg iets onder de achterwielnaaf, bijv. een assteun, om te zorgen dat er druk op staat. Alleen in de hoge stand zetten werkt niet half zo goed, en je moet sneller stoppen met spoelen.
Ich bin ein Breaker
Dank voor je reactie, Karel!
Met die laatste zin bedoel je én hoogste stand, én assteun eronder, denk ik?
Heeft het daarnaast nog zin om massa in de achterbak te leggen?
Voor verversen had ik begrepen dat de motor niet moet draaien, maar voor doorspoelen toch wel (pomp moet toch draaien?)? Wuppo? ZX1.4i?
Auto krijgt momenteel nieuwe bronzen voorruit bij Autotaalglas… Onder de oude ruit totaal geen roest!
Daarna: aan de slag!
Ingekocht: luchtfilter, oliefilter, 10 l olie (Lidl), 5 l LHM, 3 l ATF-olie.
Als ik de automaat-olie ververs, zijn er dan geen filters schoon te maken?
In de vraagbaak staat dat de automaat 6,5 l olie bevat, maar dat je bij verversen slechts 2,5 l nodig hebt/ververst?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Bij die automaatbak krijg je er volgens mij nooit alles uit. Je moet opvangen wat je eruithaalt, dat precies meten en er evenveel weer ingooien.
Overigens schijnt het mogelijk te zijn om als je het aftapdinges eraf hebt en filter eruit, met opvangbak eronder en automaat in N de motor eventjes te starten. Dan gooit ie er nog een extra sloot ATF uit.
Je moet wel erg precies werken met verversen, zorg dat er geen rommel in de nieuwe olie komt.
oudelut schreef:Dank voor je reactie, Karel!
Met die laatste zin bedoel je én hoogste stand, én assteun eronder, denk ik?
Heeft het daarnaast nog zin om massa in de achterbak te leggen?
Voor verversen had ik begrepen dat de motor niet moet draaien, maar voor doorspoelen toch wel (pomp moet toch draaien?)? Wuppo? ZX1.4i?
Auto krijgt momenteel nieuwe bronzen voorruit bij Autotaalglas… Onder de oude ruit totaal geen roest!
Daarna: aan de slag!
Ingekocht: luchtfilter, oliefilter, 10 l olie (Lidl), 5 l LHM, 3 l ATF-olie.
Als ik de automaat-olie ververs, zijn er dan geen filters schoon te maken?
In de vraagbaak staat dat de automaat 6,5 l olie bevat, maar dat je bij verversen slechts 2,5 l nodig hebt/ververst?
Je zet de auto in de hoogste stand, dan op assteunen, daarna krik je ‘m ietsje verder op (paar cm is genoeg) en leg je iets onder de achterwielnaaf (idealiter een extra assteun). Extra belading is niet nodig, tenzij de adallen rot zijn.
Vergeet niet vóórdat je de ketel met vuile LHM eruit haalt eerst de ontlastschroef los te draaien, dat scheelt je een paar liter viezigheid. Maak daarna de ketel & de filters goed schoon, daarna de verse LHM erin (na een paar tellen draaien de ontlastschroef weer dicht) en daarna opbokken en doorspoelen. Zo “ziet” de schone LHM nooit de vieze LHM.
Laat de motor tijdens het spoelen niet lopen omdat je daar juist de schuimvorming van krijgt. De veer - en voorraadbol hebben genoeg reserve om het spoelen op te vangen als je na iedere klauw de motor even laat draaien.
Met 5 l LHM zit je wel wat aan de krappe kant; reken op tenminste een halve liter per remklauw. In de ketel gaat geloof ik 3.5 l.
Automaatbakverversen is een vak apart, geen idee.
Ich bin ein Breaker
Probleem (1?):
Ring 7 draait over het ventiel heen, er lijkt ook niet veel meer over van de zeskant/moer… Welk (alternatief) gereedschap gebruiken jullie, of kan ik al ophouden omdat die ventielen er nooit meer uit willen (cq het niet gaan overleven)?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:Probleem (1?):
Ring 7 draait over het ventiel heen, er lijkt ook niet veel meer over van de zeskant/moer… Welk (alternatief) gereedschap gebruiken jullie, of kan ik al ophouden omdat die ventielen er nooit meer uit willen (cq het niet gaan overleven)?
Kruipolie (echte, geen WD40 of andere sensilube achtige meuk).
(goeie) Griptang.
Gloeiend heet stoken, die nippel!
Hoe stook je dat heet? Heb wel een brander, maar in combinatie met kruipolie?
En dan daar rechts bij de benzine-tank? Krijg ik last van m’n trauma…
Heb hier sowieso helaas geen griptang, dus dan maar vooral blijven weken in de kruipolie voor een volgende keer?
En is het vervolgens verstandig de nippels te vervangen?
Ik begon nog wel zo vol goede moed…!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:
![]()
Hoe stook je dat heet? Heb wel een brander, maar in combinatie met kruipolie?
En dan daar rechts bij de benzine-tank? Krijg ik last van m’n trauma…
Heb hier sowieso helaas geen griptang, dus dan maar vooral blijven weken in de kruipolie voor een volgende keer?
En is het vervolgens verstandig de nippels te vervangen?
Ik begon nog wel zo vol goede moed…!
Eerst kruipolie met griptang. Werkt dat niet, dan zul je toch heet moeten stoken. Een goeie griptang kost je een paar tientjes, maar je geloof me: hij is zijn geld dubbel en dwars waard en universeel inzetbaar. Laat ik het zo zeggen: het is behoorlijk hopeloos om met dit soort klussen geen griptang te hebben.
Een goeie brander zet niet gelijk de auto in de fik maar heeft een relatief klein en heet vlammetje dat je uitstekend kan richten op de nippel.
mpostma schreef:oudelut schreef:Probleem (1?):
Ring 7 draait over het ventiel heen, er lijkt ook niet veel meer over van de zeskant/moer… Welk (alternatief) gereedschap gebruiken jullie, of kan ik al ophouden omdat die ventielen er nooit meer uit willen (cq het niet gaan overleven)?Kruipolie (echte, geen WD40 of andere sensilube achtige meuk).
(goeie) Griptang.
Gloeiend heet stoken, die nippel!
Precies, als er “met smerende werking” op staat dan is het géén kruipolie. Zoiets heb ik dus gisteren op de kop getikt; qua dikte lijkt het wel behanglijm - meja, er was niks anders.
Bij de Brezan verkopen ze van die heerlijk pretentieloze maar prima werkende kruipolie. Er staat ook alleen maar “Kruipolie” op de bus, en zo hoort dat…
Mijn motto aangaande de griptang: don’t leave home without it!
Ich bin ein Breaker
Ik heb het laatst ook gedaan. Een week vantevoren de nippels in de kruipolie gezet en ze gingen zonder problemen open. Ze waren zo’n twee jaar niet open geweest.
B_iks schreef:Ik heb het laatst ook gedaan. Een week vantevoren de nippels in de kruipolie gezet en ze gingen zonder problemen open. Ze waren zo’n twee jaar niet open geweest.
Een kwartiertje is me tot nu toe altijd lang genoeg gebleken. Wel altijd meteen de (echte) griptang er strak op gezet, zodat er geen energie is gaan zitten in het afdraaien van de nippel.
Ik draai ze er dan helemaal uit en zet ze met iets kopervet rondom terug; dat ging na 3 jaar nog beter open dan nieuwe….
Ich bin ein Breaker
Net voor ‘t eten nog even een griptang gekocht, en terwijl de pizza erin lag nogmaals kruipolie gespoten…
Zo even koffie en dan weer verder proberen.
Waar ik van baalde: ik wilde meteen nieuwe nippels kopen, maar dit was niet uit te zoeken op merk/type bij Heuts, moeten ze de tap/schroefdraad-gegevens voor weten (of een voorbeeld-nippel hebben) en dat had ik natuurlijk nou net weer niet bij me?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
G%&verde;=#d#!
Ook de griptang draait er overheen… En ik heb toch niet van die misselijke handjes dat ik ‘m niet strak krijg! Hij neemt zelfs telkens wat ijzerzaagsel mee! :8
Heet stoken probeer ik, maar de vlam is niet zo heel subtiel (dakdekkersbrander zeg maar) en ik ben misschien te voorzichtig?! Moet de nippel echt gaan gloeien? en kan dit geen kwaad voor de (inhoud van de) klauw? :s
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )