Hallo,
ik heb een kortsluitingprobleem bij mijn C15. Het gaat om de groep waar de ruitenwissers, de claxon en de remlichten op zitten. Ik heb een blaasje op een kant van de zekeringsvoetje zitten (lijkt op een soldeerbolletje) en de zekering knalt er vaker uit. Ergens zit dus kortsluiting. Ik vermoed dat het met de ruitenwisser te maken heeft. In intervalstand blijft hij vaker hangen en maakt dan een vreemd geluid. Ik weet niet zeker of het aan het relais of aan de ruitenwisser motor ligt. Heeft iemand tips hoe ik een kortsluiting kan opsporen? Ik ben in het bezit van een multimeter.
Groet Twan
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maak een opstelling zodat je de stroom door je zekering kan meten. ( je hebt een forse multimeter nodig) Schakel nu alle gebruikers 1 voor 1 in zadat je ziet welke er het meest stroom gebruikt. Nu daar verder zoeken bij diegene die de hoogste stroom verbuikt. Een ruitewisser mag niet veel meer dan 10 amp gebruiken. Loop je draadboom langs en kijk of ie ergens kaal is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ok ik ga het vanmiddag proberen. Als het de ruitenwissers blijken te zijn, hoe kom ik er achter of het het relais of de motor is?
Groet Twan
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Relais maken zelden kortsluiting. ze schakelen de stroom naar je rw motortje. Soms ligt er een draad tegen het ruitewissermechaniekje en die is nu kaal. als je de ruitewisser aandoet raakt een armpje de draad….
Je moet wel zeker zijn dat je de juiste zekering hebt en niet een te lichte.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Maak een opstelling zodat je de stroom door je zekering kan meten. ( je hebt een forse multimeter nodig) Schakel nu alle gebruikers 1 voor 1 in zadat je ziet welke er het meest stroom gebruikt. Nu daar verder zoeken bij diegene die de hoogste stroom verbuikt. Een ruitewisser mag niet veel meer dan 10 amp gebruiken. Loop je draadboom langs en kijk of ie ergens kaal is.
Als je ipv de multimeter een flinke lamp in serie opneemt, met de zekering wel te verstaan, weet je zeker dat je de multimeter heel houdt (10A is doorgaans wel max voor een huis/tuin/keukenmeter), en zodra de lamp op volle sterkte gaat branden heb je waarschijnlijk het kortsluitende onderdeel gevonden.
Ich bin ein Breaker