1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

Hardnekkig matig startende bx….....
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1505

Gepost: 22 maart 2007 10:38 PM

Inmiddels het hele forum doorgespit, want er is al zoveel gezegd en geschreven over startproblemen. Het lijkt dan op wat ik heb, maar toch weer net niet.

Het volgende probleem met m’n Bx 1.6 automaat (verdelerloze ontsteking): hij slaat koud verschrikkelijk beroerd aan en het lijkt erger te worden ook.

De procedure gaat nu als volgt: de startmotor draait, de motor slaat aan, meteen weer uit, om vervolgens na lang doorstarten te gaan draaien. Een paar seconden heel beroerd, maar al snel pakt ie goed op en draait het geheel vervolgens prima.

Een heleboel is prima in orde: schoon luchtfilter, goede olie, bougies en kabels, de accu is zo’n 2 jr oud en er ligt sinds een half jaar ook een splinternieuwe startmotor in net zoals het contactslot. Warm of lauw (:)) starten is geen enkel punt. 

Ik lees veel over sensoren (o.a. kvs). Zou ik hierin misschien een oplossing kunnen vinden? Ik neem aan dat de koude startprocedure ook op deze leeftijd (‘91) nog prima zou kunnen werken. De kilometerstand is nu 95.200.

Eigenlijk het enige minpunt aan m’n bx, dus ik zou graag wensen dat dit opgelost is. Het staat iedere keer vrij lullig (zeker als je net een verhaal hebt gehouden over hoe geweldig deze wagens toch zijn Cool ).

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 23 maart 2007 12:30 AM
  [ # 1 ]

Even wat vraagjes

Rookt hij veel wanneer hij wel start?
Hapert hij ook (lichtjes) bij fel accelereren?
Valt hij ook wel eens uit?
Hoe start hij als je na het starten hem gelijk uitzet en weer start?
Hoe zit het met je brandstof filter?
Hoe is het verbruik?

Ik heb mij laten vertellen dat:

Injectie autos hebben geen choke meer en brandstof toevoer word aangestuurd aan de hand van de kvs sensoren (ik meen dat er 2 op zitten). Dit zou een oorzaak kunnen zijn!

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 23 maart 2007 01:37 AM
  [ # 2 ]
Ijs schreef:

Even wat vraagjes

Hoe is het verbruik?

Injectie autos hebben geen choke meer en brandstof toevoer word aangestuurd aan de hand van de kvs sensoren (ik meen dat er 2 op zitten). Dit zou een oorzaak kunnen zijn!

Ja, maar als die of de bedrading daar naartoe kapot zijn dan leidt dat tot de onterechte gedachte bij de ECU dat de motor koud is; voor de start zou dat dus niet moeten uitmaken.
Als de vonk ok is (de verdelerloze ontsteking kan ook lekken!) dan moet je toch echt ook lucht en brandstof checken.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten

Gepost: 23 maart 2007 04:04 PM
  [ # 3 ]
Ijs schreef:

Even wat vraagjes

Hoe is het verbruik?

Hij rookt wel als ik ‘m zo moet doorstarten. Soms slaat hij wel goed aan en dan rookt ie niet. Hij hapert absoluut niet tijdens .
Toen het steenkoud was twee maanden terug is het 1 keer voorgekomen, dat de motor afsloeg nadat ik de garage uit was gereden. Ik weet niet wanneer het brandstoffilter is vervangen, maar dat staat nog op de planning voor deze maand. Het verbruik van de laatste tank was 1:12 met airco vaak aan, dat lijkt me ok.

Verder sloeg de motor gisteravond ook meteen aan, het was erg koud, ik heb nu V-power getankt. Ik heb de indruk dat hij slechter start als ik brandstof van tinq erin heb zitten.

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten

Gepost: 23 maart 2007 05:36 PM
  [ # 4 ]
karel schreef:
Ijs schreef:

Ja, maar als die of de bedrading daar naartoe kapot zijn dan leidt dat tot de onterechte gedachte bij de ECU dat de motor koud is; voor de start zou dat dus niet moeten uitmaken.
Als de vonk ok is (de verdelerloze ontsteking kan ook lekken!) dan moet je toch echt ook lucht en brandstof checken.

Maar over die kvs-sensor, kan het ook zijn dat ie, omdat ie stuk is, denkt dat ik me op de noordpool bevind en dat er daarom te veel brandstof wordt ingespoten. Ik vind het zo gek dat ie gisteravond wel direct aansloeg na 10 uur te hebben stilgestaan. De warme start is overigens prima.

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 23 maart 2007 05:47 PM
  [ # 5 ]
B_iks schreef:

Verder sloeg de motor gisteravond ook meteen aan, het was erg koud, ik heb nu V-power getankt. Ik heb de indruk dat hij slechter start als ik brandstof van tinq erin heb zitten.

Nou, dat idee had ik dus een tijd terug ook! Vóór de eigenaar-wissel (het was van Shell, nu weet ik ‘t niet) was het iig off-spec Shell brandstof (en dat gaven ze ook toe, “tja, je betaalt er toch ook minder voor” - en wij maar denken dat dat met het kale tankstationnetje te maken had), of het nu nog hetzelfde spul is weet ik niet maar het zou goed kunnen - Shell moet het ergens laten.

Vooral de diesels wilden er destijds verrot slecht op lopen, de benzine Chic ging nog wel maar die liep ook wel fijner op VPower benzine.

Als de injector nadrupt door vervuiling dan zou je daar enige verbetering in kunnen gaan merken - of het voldoende is, sja.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1986

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 23 maart 2007 08:02 PM
  [ # 6 ]

lijkt toch presies dezelfde omschrijfing als je vorige bx? wat doet hij bij gasgeven met starten? al uitgelezen?

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten

Gepost: 23 maart 2007 09:04 PM
  [ # 7 ]

Gasgeven met starten is praktisch onmogelijk, hij verzuipt direct. Ik houd het nu in de gaten met V-power in de tank. Als het zo blijft als vanochtend en gisteravond is het prima. De computer uitlezen is een goed idee, al moet ik eens opzoeken hoe ik dat zelf kan doen.

Mijn vorige bx ( of jouw bx Cool )startte eigenlijk perfect koud. Het gas een beetje ingedrukt houden en altijd aanslaan. Een aantal keren niet gelukt, maar dat bleek verholpen na het vervangen van een hoop onderdelen. Ik hoop trouwens dat ie nog steeds iedere keer trouw aanslaat.

Profiel  

Daan88
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1986

- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
Gepost: 23 maart 2007 09:10 PM
  [ # 8 ]

jazeker.. alleen wel met een klein beetje gas Wink

als je een omschrijving en storingscode lijstje wilt? dan kan ik dat wel even scannen vanavond

Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten

Gepost: 23 maart 2007 09:18 PM
  [ # 9 ]

Ik neem even aan dat het ook in de vraagbaak staat; dat check ik thuis wel even, anders laat ik wat weten. Toch bedankt!

Profiel  

hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256

Gepost: 23 maart 2007 10:46 PM
  [ # 10 ]

maar het kan toch niet aan de benzine liggen?? misschien loopt ie wat lekkerder met de ene soort dan met de andere, maar ik heb nog nietgehoord dat er bepaalde benzines zijn waar een auto niet op wil rijden.

overigens heb ik begrepen dat je die TZI-s moet starten zonder gas te geven. de ECU regelt het allemaal voor je

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten

Gepost: 23 maart 2007 10:55 PM
  [ # 11 ]

Nee, voor mijn gevoel is er ook wel wat meer aan de hand dan enkel die brandstof. Beetje gek is het wel dat het probleem minder lijkt te worden als ik V-power in de tank heb zitten Rolling Eyes . Ik ben in ieder geval iedere keer nieuwsgierig hoe die koud gaat starten Razz .

Ik heb inmiddels ook begrepen dat als alles goed is er gestart kan worden zonder gas te geven. Misschien ook een tip voor jou om dat nog eens uit te zoeken, Daan.

Fijn trouwens dat alles geregeld wordt door de ECU Cool !

Profiel  

hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 23 maart 2007 10:58 PM
  [ # 12 ]

tja, die ECU toch he?  Wink ik kon het eerst ook niet geloven toen ik een injectiemotor had, zat altijd lekker op het gas te duwen, en helemaal niet de bedoeling, vindt ECU niet aardig..

Profiel  

knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3680

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 23 maart 2007 11:01 PM
  [ # 13 ]

Elke injectiemotor hoort zonder gas gestart te kunnen worden. Ik weet van enkele injectiemotoren die, als je tijdens het starten vol gas geeft, de brandstoftoevoer volledig onderbreken om de overtollige benzine weg te spoelen.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  

hel1
> 2000 berichten

Gepost: 23 maart 2007 11:02 PM
  [ # 14 ]
knäckor schreef:

Elke injectiemotor hoort zonder gas gestart te kunnen worden. Ik weet van enkele injectiemotoren die, als je tijdens het starten vol gas geeft, de brandstoftoevoer volledig onderbreken om de overtollige benzine weg te spoelen.

dabedoelik

Profiel  

Ijs
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3240

Gepost: 24 maart 2007 12:45 AM
  [ # 15 ]

En het systeem leert ook, elke keer dat je gas geeft zal hem uiteindelijk leren dat er gas gegeven moet worden om hem te starten. Als je ecu reset kun je vaak weer zonder gas starten.. Smile

Profiel  

1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook