1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Voorgloeiers van de 1.9 D
STYLUS3530
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 23 maart 2007 05:09 PM

Hello Folks,

Mijn Berli 1.9D Multispace van 5/2003 starte vanmorgend zeer slecht, na of bij het starten kwam er zwarte rook uit de uitlaat, deze verdween nagenoeg dadelijk, nu is mijn echtgenote naar de garage gegaan en daar zei men dat het de voorgloeiers waren die denkelijk vervangen moesten worden, maandag moet de Berli binnen en zal men hem maken, heeft er misschien iemand een idee wat dit zou kunnen kosten?

Ik vindt het eigenlijk eigenaardig dat deze gloeiers zo snel defekt zijn, de auto heeft nog geen 80000 KM en bij mijn vorige wagen(een Nissan Bluebird Wagon 2.0 DLX van 6/1989 tot 5/2003 met op het laatste 335000 KM) zijn deze zelfs nooit vervangen geweest. Mijn tweede vraag is dus wat de levensduur eigenlijk van gloeiers is.

Grretings,

STYLUS

Met vriendelijke groeten uit België,

STYLUS 3530

BERLINGO III Feel Edition 10/2015 Acier Gris met nu 107000 KM
BERLINGO II MULTISPACE 1.9 D Iceland - Grijs van 17/5/2003 met nu 181000 km
BERLINGO IIa MULTISPACE 1.4 Goudkleurig van 2006 met nu 51000 km

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 23 maart 2007 07:58 PM
  [ # 1 ]

Ze kosten tussen de 10 en 15 € p.s.. Wat de garage ervoor rekent om ze te vervangen weet ik niet, maar afhankelijk van hoe goed ze bereikbaar zijn, is het tussen de 5 minuten en een half uurtje werk.

Verder zou je iig wel 1,5ton met die bougies moeten kunnen doen. Maargoed, er kan er altijd eens 1 kapot gaan.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Hans H
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 19-03-2006

Gepost: 23 maart 2007 09:31 PM
  [ # 2 ]

Re: Voorgloeiers van de 1.9 D

STYLUS3530 schreef:

Hello Folks,

heeft er misschien iemand een idee wat dit zou kunnen kosten?

Grretings,

STYLUS

Al eerder is er een draadje geweest op dit forum over gloeipitten. Zelf was en ben ik niet in staat om dit eigenhandig te doen, dus inderdaad naar de garage geweest. Het kostte mij zo’n 170 euro inclusief gloeiers en inclusief btw. Ik had hetzelfde euvel; start nu weer als een zonnetje.
Ik vind het overigens wel veel geld…., maar ja, de handigheid ontbreekt.
mvg
Hans

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 23 maart 2007 09:51 PM
  [ # 3 ]

Re: Voorgloeiers van de 1.9 D

Hans H schreef:

Het kostte mij zo’n 170 euro inclusief gloeiers en inclusief btw.

Shocked  Shocked  Moet bij een berlingo het blok eruit om de gloeispiralen te vervangen ofzo!? Wat een afzetterij!

Animal triste post coitum

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 23 maart 2007 11:05 PM
  [ # 4 ]

Je kan de voorgloeiers makkelijk zelf testen! Je draait ze er één voor één uit, en al deze mooi metaalkleurig zijn,die zijn goed! al die dat zwart verkoold zijn, zijn gaar en aan vervanging toe Wink

Profiel  
 
STYLUS3530
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 07-10-2006

Gepost: 23 maart 2007 11:16 PM
  [ # 5 ]
blooper1963 schreef:

Je kan de voorgloeiers makkelijk zelf testen! Je draait ze er één voor één uit, en al deze mooi metaalkleurig zijn,die zijn goed! al die dat zwart verkoold zijn, zijn gaar en aan vervanging toe Wink

Miscchien een idiote vraag, maar waar zitten de gloeiers juist bij de Berlingo, een foto zou erg handig zijn, of een instructie van hoe ze er ongeveer uitzien.

Met vriendelijke groeten uit België,

STYLUS 3530

BERLINGO III Feel Edition 10/2015 Acier Gris met nu 107000 KM
BERLINGO II MULTISPACE 1.9 D Iceland - Grijs van 17/5/2003 met nu 181000 km
BERLINGO IIa MULTISPACE 1.4 Goudkleurig van 2006 met nu 51000 km

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 24 maart 2007 02:43 AM
  [ # 6 ]
STYLUS3530 schreef:
blooper1963 schreef:

Je kan de voorgloeiers makkelijk zelf testen! Je draait ze er één voor één uit, en al deze mooi metaalkleurig zijn,die zijn goed! al die dat zwart verkoold zijn, zijn gaar en aan vervanging toe Wink

Miscchien een idiote vraag, maar waar zitten de gloeiers juist bij de Berlingo, een foto zou erg handig zijn, of een instructie van hoe ze er ongeveer uitzien.

Volgens mij is die 1.9 D van de Berlingo niet veel anders dan de *oude* 1.9 D van de BX, Xantia, ZX…dus moet je aan de boven-voorkant van de motor 4 kleine boutjes met moertjes zien waaronder van links naar rechts een dikke draad aan bevestigd is…..DAT zijn je gloeibougies. Wink

Je moet maar eens goed bij de inspuitleidingen/verstuivers kijken….daar moeten ze zitten.

Ik had wel een foto, maar die kan ik even niet zo snel vinden op mijn PC. Surprisedops:

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 24 maart 2007 02:48 AM
  [ # 7 ]
Bram schreef:
STYLUS3530 schreef:
blooper1963 schreef:

Je kan de voorgloeiers makkelijk zelf testen! Je draait ze er één voor één uit, en al deze mooi metaalkleurig zijn,die zijn goed! al die dat zwart verkoold zijn, zijn gaar en aan vervanging toe Wink

Miscchien een idiote vraag, maar waar zitten de gloeiers juist bij de Berlingo, een foto zou erg handig zijn, of een instructie van hoe ze er ongeveer uitzien.

Volgens mij is die 1.9 D van de Berlingo niet veel anders dan de *oude* 1.9 D van de BX, Xantia, ZX…dus moet je aan de boven-voorkant van de motor 4 kleine boutjes met moertjes zien waaronder van links naar rechts een dikke draad aan bevestigd is…..DAT zijn je gloeibougies. Wink

Je moet maar eens goed bij de inspuitleidingen/verstuivers kijken….daar moeten ze zitten.

Ik had wel een foto, maar die kan ik even niet zo snel vinden op mijn PC. Surprisedops:

Ik dacht idd nagenoeg hetzelfde qua uiterlijk, alleen is de pomp elektronisch geregeld.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 maart 2007 02:59 AM
  [ # 8 ]

Re: Voorgloeiers van de 1.9 D

Serge schreef:
Hans H schreef:

Het kostte mij zo’n 170 euro inclusief gloeiers en inclusief btw.

Shocked  Shocked  Moet bij een berlingo het blok eruit om de gloeispiralen te vervangen ofzo!? Wat een afzetterij!

Is een beetje aan de hoge kant, maar absoluut geen afzetterij.
Aangezien ik een donor 1.9D blok uit een 98er Berlingo in mijn Xantia heb liggen weet ik dat het niet effe 5min. werk is.

Voordat je de gloeibougies eruit kun draaien moet je de luchtslang, inlaatcollector en de hogedruk brandstof leidingen demonteren. Vooral dat laatste moet met de nodig zorg en geduld gedaan worden, waarbij je alles brandschoon moet houden. Een klein korreltje rotzooi in de leidingen of verstuivers staat garant voor ellende Confused

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 24 maart 2007 03:23 AM
  [ # 9 ]

Re: Voorgloeiers van de 1.9 D

ZX1.4i schreef:

Voordat je de gloeibougies eruit kun draaien moet je de luchtslang, inlaatcollector en de hogedruk brandstof leidingen demonteren. Vooral dat laatste moet met de nodig zorg en geduld gedaan worden, waarbij je alles brandschoon moet houden. Een klein korreltje rotzooi in de leidingen of verstuivers staat garant voor ellende Confused

Is dat zo, moet die leiding echt verwijderd worden…? Bij m’n 2.1 moet er ook het 1 en ander verwijderd worden en de brandstofleiding maakt het er niet makkelijker op, maar met een kniekoppelingetje op je ratel kun je er uiteindelijk toch best bij komen.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 maart 2007 03:58 AM
  [ # 10 ]

De 2.1D is een hele andere motor, daar kom je zo bij zonder demontage van de genoemde onderdelen.

Bij een 1.9D moet echt de inlaatcollector en de leidingen eraf anders kom je er gewoon niet bij, zelfs niet met een knie-koppeling. Als je dat toch probeert forceer je de leidingen, waardoor ze vrij snel een keer scheuren tijdens het rijden.

Ik heb een Lucas pomp, hierbij lopen de leidingen van cylinder 1 en 2 over de 2e gloeibougie (zie foto). Om deze te verwijderen moet je eerst leiding 3 en 4 verwijderen omdat de aansluitingen van 1 en 2 op de pomp achter de aansluitingen van 3 en 4 zitten. (cylinder 1 is vliegwielzijde)

Bij een Bosch pomp lopen ze bij de 4e cylinder in de weg.

Bij de wat oudere 1.9D modellen in de BX lopen de leidingen anders, daar heb je niet zoveel werk aan, ook vanwege het ontbreken van de verbeterde kunststof inlaatcollector.

Laten we maar niet over een 1.9TD beginnen, daar is het helemaal een pokkeklus als je bedenkt wat er allemaal los moet Confused

[/url]

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 24 maart 2007 10:10 AM
  [ # 11 ]

Goed, ik blijf €170 een hoop geld vinden, maar dat ziet er idd uit als een hoop gekut. Echter in het geval van STYLUS3530 met z’n 80dkm, zou ik eerst die andere 3 controleren en hopen dat 1 van die stuk is, voordat ik nr 2 los zou maken. Als die goed is, kan ie namelijk theoretisch nog best wat kms mee.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
markjoe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 12-12-2006

Gepost: 24 maart 2007 02:23 PM
  [ # 12 ]

Bij een DW8 motor (vanaf ca. 2000) is. het alweer een stuk makkelijker. Inlaatspruitstuk en CGR eraf en je kunt aan het werk. Je kunt ze inderdaad makkelijk zelf testen, ook zonder ze te demonteren, gewoon met een multimeter. Kabeltje eraf schroeven en de weerstand meten. Meet je veel weerstand (of oneindig) is ie niet meer goed. Meet je ca. 1 ohm is ie waarschijnlijk goed. Dan eerst maar eerst de rest meten. Het kan zijn dat ondanks de 1 ohm, deze toch niet meer goed functioneert omdat de condities niet hetzelfde zijn (met name de afwezigheid van de compressie). Kortom, koop een Haynes manual (o.i.d.) en (waarschijnlijk) twee nieuwe gloeibougies en je spaart een dikke 100 euro uit.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 24 maart 2007 04:47 PM
  [ # 13 ]
markjoe schreef:

Kortom, koop een Haynes manual (o.i.d.) en (waarschijnlijk) twee nieuwe gloeibougies en je spaart een dikke 100 euro uit.

Ja…..zo heb ik het ook jaren geleden eens gedaan bij een BX diesel…..door alleen de slechte gloeiers te vernieuwen..totdat ik een paar weken later er nog eentje kon gaan vernieuwen. Confused

Vreemd trouwens is, dat ik een paar weken geleden bij de BX turbodiesel van mijn zoon ook de 4 gloeibougies heb laten vernieuwen,.... de monteur testte ALLE 4 de OUDE gloeiers uit en bleken allemaal te gloeien…hm, dacht ik….zou het daar dan niet aan liggen…totdat de eerste koude start met de NIEUWE kwam en toen startte hij toch veel beter.
Dus blijkbaar zit er een verschil tussen *gloeien* en gloeien.

Overigens was ik toen voor die 4 nieuwe gloeibougies + arb loon precies 100 euro kwijt bij Carfit, de garage waar ik altijd dat soort klusjes laat doen (uitlaat, remmen, olie e.d.)
En bij de BX turbodiesel moet je voor het goede ook de Intercooler eraf halen plus diverse luchtslangen (anders kun je er vrijwel niet bijkomen)....was bij elkaar nog 45 minuten werk.

Dus als ik bij mijn huidige BX 1.9 D ooit de gloeibougies laat vervangen, dan meteen maar alle 4…weet je tenmiste zeker dat die goed zijn. Exclamation

Overigens testte de monteur voor de zekerheid ook de nieuwe….want stel je voor dat….... Exclamation

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 24 maart 2007 11:09 PM
  [ # 14 ]
Bram schreef:

Vreemd trouwens is, dat ik een paar weken geleden bij de BX turbodiesel van mijn zoon ook de 4 gloeibougies heb laten vernieuwen,.... de monteur testte ALLE 4 de OUDE gloeiers uit en bleken allemaal te gloeien…hm, dacht ik….zou het daar dan niet aan liggen…totdat de eerste koude start met de NIEUWE kwam en toen startte hij toch veel beter.
Dus blijkbaar zit er een verschil tussen *gloeien* en gloeien.

Volgens de Haynes moet de gloeibougie bij de tip beginnen met gloeien en dan over de volledige lengte netjes roodgloeiend worden. Als alleen de tip of het middenstuk gaat gloeien dan is de bougie niet meer goed. Dit kan overigens ook een indicatie zijn dat de verstuivers niet goed meer verstuiven.

Als je ze gaat/laat vervangen, dan is het inderdaad verstandig om ze alle 4 te doen, ze slijten alle 4 gelijkmatig.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 24 maart 2007 11:59 PM
  [ # 15 ]
ZX1.4i schreef:

Volgens de Haynes moet de gloeibougie bij de tip beginnen met gloeien en dan over de volledige lengte netjes roodgloeiend worden. Als alleen de tip of het middenstuk gaat gloeien dan is de bougie niet meer goed.

Dit kan overigens ook een indicatie zijn dat de verstuivers niet goed meer verstuiven.

Kijk eens aan…..weer wat geleerd, in al die jaren dat ik diesel, dacht ik altijd dat de eerste (onderste) cm gloeien wel voldoende was…...niet dus. Surprisedops:

Dank je, Sohail….kan ik er rekening mee houden mocht ik dat klusje weer eens zelf gaan doen, die monteur hield ze maar een seconde of 3 onder spanning en dat is natuurlijk te kort om hem helemaal te laten gloeien. Confused:

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook