4 van de 9
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Oudelut z’n Break
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 23 maart 2007 11:49 PM
  [ # 46 ]

Iemand het adres in Breda nog nodig? Wink

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 24 maart 2007 01:12 PM
  [ # 47 ]

Ik wil wel eens langskomen hoor, alleen niet vandaag.. Op de planning staat dat ik naar een mooie BX GTi op de sloop ga kijken Twisted Evil
Moet het wel *iets* mooier weer worden Evil or Very Mad

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 24 maart 2007 08:20 PM
  [ # 48 ]

Tip voor het warmstoken:

Koop een loodgietersbrandertje, zo’n flesje met een brandertje erop. Kost een tientje, komt een klein vlammetje uit en is makkelijk hanteerbaar. En… verwarm niet vooral de nippel, maar de klauw rondom de nippel. Aluminium zet sneller uit dan ijzer, dus als je de klauw verwarmt zet die uit waardoor er ruimte ontstaat tussen de het schroefdraad van de klauw en het schroefdraad van de nippel. Dan nóg wat kruipolie erop en het gaat gegarandeerd los. Pas op voor de rook die eraf komt dan Wink

Verwarm de klauw weer niet te lang omdat anders de rubberen afdichtringen smelten. ALs ik niet hoefde te werken morgen was ik je komen helpen trouwens, maar daar heb je niets aan Sad

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 24 maart 2007 10:16 PM
  [ # 49 ]
knäckor schreef:

Als ik niet hoefde te werken morgen was ik je komen helpen trouwens, maar daar heb je niets aan Sad

Daar heb ik inderdaad niets aan! Wink Wel ben ik maandag nog vrij?! Very Happy
Geintje hoor, natuurlijk is helpen geen verplichting! Maar op zich vind ik het maandag wel gezellig om nog een beetje te knutselen. Ik wil je nieuwe CV op afstand wel bewonderen en ik dacht een beetje met de middenarmsteun te gaan knutselen.
Morgen ga ik met de nippels verder, vandaag vergden ouders, (klein)kind, honden en het gehele transport teveel van me om nog energiek aan de klus te gaan. Surprisedops:

Ik heb inmiddels in de aanbieding een verfafbrander meegenomen (€ 7,50) omdat Citroën-specialist Parkstad me die tip gaf (en omdat ik die soldeer-pennen tot nu toe nergens heb kunnen ontwaren). Ger (Cit-specialist) waarschuwde me overigens al voor het teveel verwarmen en daarmee de rubbers te beschadigen. Laughing

Hij zei overigens wel juist de nippel te verwarmen, en niet de klauw. Bij problemen kon een hamertik ook nog wel eens voldoende schrik veroorzaken. Na deze tips gaf hij me een setje goed-gebruikte nippels (met afdekdopjes!  Very Happy ) mee (uiteraard tegen betaling). Andere tip was trouwens om niet een ringsleutel te gebruiken, maar een zogeheten leidingsleutel, omdat daar precies de zeskant uitgefreesd is, waardoor je er dus niet overheen kunt draaien…
Confused
Die leidingsleutel hadden ze helaas niet bij de Formido (buren), maar heb nu zo’n tiengaatssleutel meegenomen die nog weleens in fiets-reparatie-setjes zitten. Wink

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 24 maart 2007 10:26 PM
  [ # 50 ]

De laatste keer dat de nippels bij mij echt goed vastzaten, met die acetyleenbrander zette Mike de brander juist vol op de wartel. Deze werd bijna witheetgloeiend (goed heet dus). En ging daarna heel makkelijk los.

Een leidingsleutel is absoluut een pre, maar als de wartel of nippel echt vast zit draai je die er ook overheen.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 25 maart 2007 03:56 AM
  [ # 51 ]
oudelut schreef:

Hij zei overigens wel juist de nippel te verwarmen, en niet de klauw. Bij problemen kon een hamertik ook nog wel eens voldoende schrik veroorzaken.

Maar overdrijf dat niet, en ga daarna niet meer proberen met een leiding- ring oid sleutel, want de vervorming zal je opbreken.

Die leidingsleutel hadden ze helaas niet bij de Formido (buren), maar heb nu zo’n tiengaatssleutel meegenomen die nog weleens in fiets-reparatie-setjes zitten. Wink

Vergeet dat maar, dat soort sleutels is zo slecht qua maatvoering dat je het zowat beter met een nijptang kunt proberen. Als je ergens de nippels mee rond draait is het wel met zoiets.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 maart 2007 08:54 AM
  [ # 52 ]

pak een lichte bankhamer, je weet wel, met zo’n platte rug en niet zo’n klauw voor roestige spijkers.
sla met de rug van die klauw op de plek waar de schroefdraad in de klauw zit.
doe dit van beide zijde die je aan kunt.
geef eventueel een licht schoktikje op de nippel zelf, en pak hem vast met een deugdelijke waterpomptang. (knippex is de beste).
en wik hem heen en weer.
bij geen succes herhaal het hamerprocedee, echter met een verfafbrander hetelucht fohn oid even exact die plek warm maken waar de nippel in de klauw zit NIET DE NIPPEL BIJ VOORKEUR.
herhaal beide procedee’s net zolang tot het nippeltje eruit komt.

M8 schroefdraad overigens…18 mm lengte draad en 24 mm diep…
M8 weet ik zeker, de lengte’s graaf ik uit me bolleke, en er zijn verschillende stiften, dus langer kan ook.

en stook niet tot het aluminium smelt, dit is echt nutteloos.

het grootste uitzetten van het metaal gebeurd bij de eerste grote themperatuurs opbouw, alles boven de 400 graden celsius is in principe nutteloos.

mvgr wupke,, die van een hamer een echt gereedschap heeft gemaakt. Wink

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 25 maart 2007 08:18 PM
  [ # 53 ]

Ik zou maandag graag komen mee-sleutelen, maar ook dan moet ik werken Confused 

De nippel verwarmen zal zeker wel werken, maar natuurkundig gezien is de klauw hetgene wat je het beste kan verwarmen. Maar de nippel verwarmen kan geen kwaad Smile  Succes met de klus, ik hoop dat het allemaal voorspoedig gaat. Woensdag ga ik naar Parijs met de BX tot zaterdag. Misschien kan ik de week erna een keer langskomen, we pb´en nog wel even. Dinsdagochtend eerst even naar de sloop om een stuk binnenbekleding uit de BX te snijden voor in de middenconsole, onder de armsteun Very Happy

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 25 maart 2007 08:32 PM
  [ # 54 ]
knäckor schreef:

Dinsdagochtend eerst even naar de sloop om een stuk binnenbekleding uit de BX te snijden voor in de middenconsole, onder de armsteun Very Happy

Veel plezier in Parijs, en vooral ook op weg (ernaartoe en terug)...
Zie ik een mooie nieuwe avatar in het vooruitzicht? (BiX op de Champs Elysees?)  Laughing

Je bent altijd welkom, wel handig om even af te stemmen idd, ivm veel andere zaken die aandacht behoeven.
Je kunt je evt wel dat ritje naar de sloop besparen, ik heb hier nog voldoende stof voor je om in te snijden/knippen… Wink

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 25 maart 2007 11:28 PM
  [ # 55 ]

Vandaag de auto eens goed schoongemaakt… Misschien niet zo slim als je vervolgens nog gaat sleutelen, maar hij had ‘t écht nodig! ‘t Was sinds de brand niet meer gebeurd (zelfs die kleine investering even uitgesteld), en ik kon er ondanks het sleutelen alleen nog maar viezer van worden! Wink
In de tijd dat ik in de cabine bezig was zijn er rechts én links zeker 4 auto’s doorheen gehaald…! Cool

Daarna ATF-olie van de automaat ververst. Klepje met 3 schroeven waar Chevron ‘t in ‘n ander topic over had (met daarachter ‘t filter?) niet kunnen ontdekken, dus gewoon geplempt volgens de pluggen uit ‘t boekje (vraagbaak).
Momenteel loopt de motorolie er uit, maar soms vervloek je dat je BX airco heeft: hoe kom je in godsnaam fatsoenlijk bij ‘t oliefilter? Confused
Nou ja, zo maar verder klungelen.
Spoelen van de LHM gebeurt misschien nog vanavond, anders morgen overdag. Ik vermoed morgen, gezien de moeite die ‘t tot nog toe heeft gekost, maar wil morgen ook de audio doen… Confused

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 25 maart 2007 11:46 PM
  [ # 56 ]

het filter van je automaat zit achter de oliepan van je bak.
als je die wegneemt zie je een alu blok.
op dat blok zit een alu dekselachtig ding met ik meen 5 of 6 torx bouten vast.
die eraf jassen en dan kom je het filter tegen.
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 26 maart 2007 02:24 PM
  [ # 57 ]
kreazyV8wuppo schreef:

het filter van je automaat zit achter de oliepan van je bak.
als je die wegneemt zie je een alu blok.
op dat blok zit een alu dekselachtig ding met ik meen 5 of 6 torx bouten vast.
die eraf jassen en dan kom je het filter tegen.
mvgr wupke Wink

Dat is nog een aardig klusje dus, want het ziet er niet naar uit dat het zo gemakkelijk los te nemen is.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 26 maart 2007 11:50 PM
  [ # 58 ]

Vandaag weer verder; rond ‘t middaguur hulp gekregen van meester-sleutelaar Gijs (Chevron). Na eerst ‘t luchtfilter te hebben vervangen de voorste nippels aan de beurt. Voor Gijs er was al even met kruipolie gedrenkt, en nippels gingen nagenoeg zonder moeite los… De voortrein ‘gespoeld’ en toen naar achteren.
De verfafbrander bleek toch niet voldoende, dus alsnog een (extra) brandertje gescoord. Na enig vuurwerk kwam de linker uiteindelijk met veel moeite los. Maar toen bleken de gehaalde vervangende nippels niet de juiste te zijn! (@deur63: heb ik jou mogelijk 4 achternippels gegeven, en zelf 4 vóórnippels meegenomen? )
Op verschillende adressen geprobeerd nippels te scoren, maar helaas, de juiste waren niet te vinden/krijgen. Daarbij komt nog dat de rechterkant sowieso met geen mogelijkheid los wilde…
Uiteindelijk de linkernippel weer teruggezet, zodat de BiX kan blijven rijden, en nu besloten nieuwe nippels te bestellen en voor rechts een donor-remklauw te regelen.
Vervolgens gaan we donderdagavond weer verder, en proberen we tevens de (steeds erger wordende) lekkage bij de achterste hoogte-regelaar aan te pakken/te verhelpen…
(@deur63: daar kwam dat plasje vanaf op jouw oprit waar je een likje van proefde toen ik wegreed! Wink)
@Chevron: onwijs bedankt voor je hulp!

NB: overigens lijkt de voorkant stuiteriger en stroever na het spoelen dan daarvóór?! Confused

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 26 maart 2007 11:58 PM
  [ # 59 ]
oudelut schreef:

NB: overigens lijkt de voorkant stuiteriger en stroever na het spoelen dan daarvóór?! Confused

Vreemd, want daar kom je amper in de buurt. Veerbollen nog wel recent gecontroleerd?
De BX veerde mogelijk meer op de LHM dan op de bollen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 27 maart 2007 12:03 AM
  [ # 60 ]
karel schreef:

Vreemd, want daar kom je amper in de buurt.

ConfusedRolling Eyes  Snapiknie

Veerbollen zijn 4 maanden geleden vervangen door (nagenoeg) nieuwe.
Ben alleen niet zeker van m’n voorraadbol…  Confused

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
 
4 van de 9
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook