Iemand het adres in Breda nog nodig?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Ik wil wel eens langskomen hoor, alleen niet vandaag.. Op de planning staat dat ik naar een mooie BX GTi op de sloop ga kijken
Moet het wel *iets* mooier weer worden
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Tip voor het warmstoken:
Koop een loodgietersbrandertje, zo’n flesje met een brandertje erop. Kost een tientje, komt een klein vlammetje uit en is makkelijk hanteerbaar. En… verwarm niet vooral de nippel, maar de klauw rondom de nippel. Aluminium zet sneller uit dan ijzer, dus als je de klauw verwarmt zet die uit waardoor er ruimte ontstaat tussen de het schroefdraad van de klauw en het schroefdraad van de nippel. Dan nóg wat kruipolie erop en het gaat gegarandeerd los. Pas op voor de rook die eraf komt dan
Verwarm de klauw weer niet te lang omdat anders de rubberen afdichtringen smelten. ALs ik niet hoefde te werken morgen was ik je komen helpen trouwens, maar daar heb je niets aan
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Als ik niet hoefde te werken morgen was ik je komen helpen trouwens, maar daar heb je niets aan
Daar heb ik inderdaad niets aan! Wel ben ik maandag nog vrij?!
Geintje hoor, natuurlijk is helpen geen verplichting! Maar op zich vind ik het maandag wel gezellig om nog een beetje te knutselen. Ik wil je nieuwe CV op afstand wel bewonderen en ik dacht een beetje met de middenarmsteun te gaan knutselen.
Morgen ga ik met de nippels verder, vandaag vergden ouders, (klein)kind, honden en het gehele transport teveel van me om nog energiek aan de klus te gaan. ops:
Ik heb inmiddels in de aanbieding een verfafbrander meegenomen (€ 7,50) omdat Citroën-specialist Parkstad me die tip gaf (en omdat ik die soldeer-pennen tot nu toe nergens heb kunnen ontwaren). Ger (Cit-specialist) waarschuwde me overigens al voor het teveel verwarmen en daarmee de rubbers te beschadigen.
Hij zei overigens wel juist de nippel te verwarmen, en niet de klauw. Bij problemen kon een hamertik ook nog wel eens voldoende schrik veroorzaken. Na deze tips gaf hij me een setje goed-gebruikte nippels (met afdekdopjes! ) mee (uiteraard tegen betaling). Andere tip was trouwens om niet een ringsleutel te gebruiken, maar een zogeheten leidingsleutel, omdat daar precies de zeskant uitgefreesd is, waardoor je er dus niet overheen kunt draaien…
Die leidingsleutel hadden ze helaas niet bij de Formido (buren), maar heb nu zo’n tiengaatssleutel meegenomen die nog weleens in fiets-reparatie-setjes zitten.
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
De laatste keer dat de nippels bij mij echt goed vastzaten, met die acetyleenbrander zette Mike de brander juist vol op de wartel. Deze werd bijna witheetgloeiend (goed heet dus). En ging daarna heel makkelijk los.
Een leidingsleutel is absoluut een pre, maar als de wartel of nippel echt vast zit draai je die er ook overheen.
oudelut schreef:Hij zei overigens wel juist de nippel te verwarmen, en niet de klauw. Bij problemen kon een hamertik ook nog wel eens voldoende schrik veroorzaken.
Maar overdrijf dat niet, en ga daarna niet meer proberen met een leiding- ring oid sleutel, want de vervorming zal je opbreken.
Die leidingsleutel hadden ze helaas niet bij de Formido (buren), maar heb nu zo’n tiengaatssleutel meegenomen die nog weleens in fiets-reparatie-setjes zitten.
Vergeet dat maar, dat soort sleutels is zo slecht qua maatvoering dat je het zowat beter met een nijptang kunt proberen. Als je ergens de nippels mee rond draait is het wel met zoiets.
Ich bin ein Breaker
pak een lichte bankhamer, je weet wel, met zo’n platte rug en niet zo’n klauw voor roestige spijkers.
sla met de rug van die klauw op de plek waar de schroefdraad in de klauw zit.
doe dit van beide zijde die je aan kunt.
geef eventueel een licht schoktikje op de nippel zelf, en pak hem vast met een deugdelijke waterpomptang. (knippex is de beste).
en wik hem heen en weer.
bij geen succes herhaal het hamerprocedee, echter met een verfafbrander hetelucht fohn oid even exact die plek warm maken waar de nippel in de klauw zit NIET DE NIPPEL BIJ VOORKEUR.
herhaal beide procedee’s net zolang tot het nippeltje eruit komt.
M8 schroefdraad overigens…18 mm lengte draad en 24 mm diep…
M8 weet ik zeker, de lengte’s graaf ik uit me bolleke, en er zijn verschillende stiften, dus langer kan ook.
en stook niet tot het aluminium smelt, dit is echt nutteloos.
het grootste uitzetten van het metaal gebeurd bij de eerste grote themperatuurs opbouw, alles boven de 400 graden celsius is in principe nutteloos.
mvgr wupke,, die van een hamer een echt gereedschap heeft gemaakt.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik zou maandag graag komen mee-sleutelen, maar ook dan moet ik werken
De nippel verwarmen zal zeker wel werken, maar natuurkundig gezien is de klauw hetgene wat je het beste kan verwarmen. Maar de nippel verwarmen kan geen kwaad Succes met de klus, ik hoop dat het allemaal voorspoedig gaat. Woensdag ga ik naar Parijs met de BX tot zaterdag. Misschien kan ik de week erna een keer langskomen, we pb´en nog wel even. Dinsdagochtend eerst even naar de sloop om een stuk binnenbekleding uit de BX te snijden voor in de middenconsole, onder de armsteun
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Dinsdagochtend eerst even naar de sloop om een stuk binnenbekleding uit de BX te snijden voor in de middenconsole, onder de armsteun
Veel plezier in Parijs, en vooral ook op weg (ernaartoe en terug)...
Zie ik een mooie nieuwe avatar in het vooruitzicht? (BiX op de Champs Elysees?)
Je bent altijd welkom, wel handig om even af te stemmen idd, ivm veel andere zaken die aandacht behoeven.
Je kunt je evt wel dat ritje naar de sloop besparen, ik heb hier nog voldoende stof voor je om in te snijden/knippen…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Vandaag de auto eens goed schoongemaakt… Misschien niet zo slim als je vervolgens nog gaat sleutelen, maar hij had ‘t écht nodig! ‘t Was sinds de brand niet meer gebeurd (zelfs die kleine investering even uitgesteld), en ik kon er ondanks het sleutelen alleen nog maar viezer van worden!
In de tijd dat ik in de cabine bezig was zijn er rechts én links zeker 4 auto’s doorheen gehaald…!
Daarna ATF-olie van de automaat ververst. Klepje met 3 schroeven waar Chevron ‘t in ‘n ander topic over had (met daarachter ‘t filter?) niet kunnen ontdekken, dus gewoon geplempt volgens de pluggen uit ‘t boekje (vraagbaak).
Momenteel loopt de motorolie er uit, maar soms vervloek je dat je BX airco heeft: hoe kom je in godsnaam fatsoenlijk bij ‘t oliefilter?
Nou ja, zo maar verder klungelen.
Spoelen van de LHM gebeurt misschien nog vanavond, anders morgen overdag. Ik vermoed morgen, gezien de moeite die ‘t tot nog toe heeft gekost, maar wil morgen ook de audio doen…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
het filter van je automaat zit achter de oliepan van je bak.
als je die wegneemt zie je een alu blok.
op dat blok zit een alu dekselachtig ding met ik meen 5 of 6 torx bouten vast.
die eraf jassen en dan kom je het filter tegen.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:het filter van je automaat zit achter de oliepan van je bak.
als je die wegneemt zie je een alu blok.
op dat blok zit een alu dekselachtig ding met ik meen 5 of 6 torx bouten vast.
die eraf jassen en dan kom je het filter tegen.
mvgr wupke
Dat is nog een aardig klusje dus, want het ziet er niet naar uit dat het zo gemakkelijk los te nemen is.
Vandaag weer verder; rond ‘t middaguur hulp gekregen van meester-sleutelaar Gijs (Chevron). Na eerst ‘t luchtfilter te hebben vervangen de voorste nippels aan de beurt. Voor Gijs er was al even met kruipolie gedrenkt, en nippels gingen nagenoeg zonder moeite los… De voortrein ‘gespoeld’ en toen naar achteren.
De verfafbrander bleek toch niet voldoende, dus alsnog een (extra) brandertje gescoord. Na enig vuurwerk kwam de linker uiteindelijk met veel moeite los. Maar toen bleken de gehaalde vervangende nippels niet de juiste te zijn! (@deur63: heb ik jou mogelijk 4 achternippels gegeven, en zelf 4 vóórnippels meegenomen? )
Op verschillende adressen geprobeerd nippels te scoren, maar helaas, de juiste waren niet te vinden/krijgen. Daarbij komt nog dat de rechterkant sowieso met geen mogelijkheid los wilde…
Uiteindelijk de linkernippel weer teruggezet, zodat de BiX kan blijven rijden, en nu besloten nieuwe nippels te bestellen en voor rechts een donor-remklauw te regelen.
Vervolgens gaan we donderdagavond weer verder, en proberen we tevens de (steeds erger wordende) lekkage bij de achterste hoogte-regelaar aan te pakken/te verhelpen…
(@deur63: daar kwam dat plasje vanaf op jouw oprit waar je een likje van proefde toen ik wegreed! )
@Chevron: onwijs bedankt voor je hulp!
NB: overigens lijkt de voorkant stuiteriger en stroever na het spoelen dan daarvóór?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:NB: overigens lijkt de voorkant stuiteriger en stroever na het spoelen dan daarvóór?!
Vreemd, want daar kom je amper in de buurt. Veerbollen nog wel recent gecontroleerd?
De BX veerde mogelijk meer op de LHM dan op de bollen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Vreemd, want daar kom je amper in de buurt.
: Snapiknie
Veerbollen zijn 4 maanden geleden vervangen door (nagenoeg) nieuwe.
Ben alleen niet zeker van m’n voorraadbol…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )