Bram schreef:
Ja….dat is je 2.1 TD waar je het over hebt .....ik heb bij de 6 BX turbodiesels van de afgelopen jaren, er nog nooit eentje gehad die er al bij 2000 rpm inkomt, zoals jij nu zegt…..hoogstens die ene TRD turbo (mijn eerste) die er *al* bij 2400-2500 inkwam.
En het zal toch niet zo zijn dat die allemaal slecht waren.
Daarom zei ik ook dit.
mpostma schreef:
Meja, da’s allemaal behoorlijk empirisch vastgesteld en ik weet ook niet in hoeverre je de absolute waarden op jou motor kan betrekken.
De meeste 1.8 TD’s die ik heb gereden werden wakker bij 2200 tpm (dat is bij de Turbo D12 bij 1800 tmp) en gingen naar max. trekkracht bij ong. 2600/2800 tpm. Op zich kunnen de waarden die Dave rapporteert best kloppen, maar ik vind alleen de absolute druk van 0.6 bar nog wat aan de lage kant (gevoelsmatig), maar misschien kan het ook een meetfout zijn OF het hoort gewoon zo.
Bovendien moet je dan duidelijk nog onderscheid maken tussen Garret en KKK turbo’s. De brandstofpomp maakt trouwens weinig uit voor het gedrag bij turbodiesels. Bij een Garret turbo is bovenstaand gedrag redelijk normaal (komt er pas in bij hogere toeren). Een KKK turbo komt er vroeg in, maar is sneller uigekakt.
Wat betreft roken: idd wat Karel zegt. De was thermostaat moet werken: ofwel kabel aangetrokken met koude motor. Dit zorgt er tevens voor dat een elektrisch contactje wordt kortgesloten zodat een elektrisch bediende servo de inspuitvervroeging aanpast bij de koude start. Als dat niet werkt dan krijg je idd slecht lopen en starten en roken bij de koude start. Je kan natuurlijk dat elektrsiche contactje even testen. Sluit t eens handmatig kort en je moet duidelijk horen dat ie anders gaat lopen (meer kloppen).
Superdave schreef:Het gehele thermostaathuis is trouwens van mijn oude blok gekomen… en daar werkte de (was)thermostaat goed. Misschien toch het kabeltje, maar MOET het kabeltje slap staan bij een warme motor?
Jawel…..maar niet ZO slap dat hij bij koude motor hem onvoldoende aantrekt.
Je kunt beter bij koude motor kijken of hij aangetrokken is.
Ik begrijp dat je van je gewone TZD het thermostaathuis op de TZD-turbo hebt gezet ? (waarom als ik vragen mag ?)
Ik weet eerlijk gezegd niet of dat wat uitmaakt…kan Marten of Karel je beter vertellen.
En Marten….ik vermoed dat die TRD turbo van mij dan een KKK turbo had, dat was de enige die er wat vroeger inkwam en het was ook de enige waarbij ik een dusdanige duw in de rug kreeg, die ik bij de latere TZD-turbo’s niet meer ben tegen gekomen.
Omdat de bouten waren afgebroken in het andere thermostaathuis.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:mpostma schreef:Turbodruk lijkt me vrij weinig. Nu moet ik wel zeggen dat ik geen goede referentie heb. De TurboD!2 meter geeft welliswaar 0.9 aan, maar ik weet niet of dat ook normaal is voor een 1.8 TD Wel vind ik ook dat ie bij vrij hoge toeren vrijkomt. Ik heb er eigenlijk wel mijn bedenkingen bij.
ALS ie echt koelvloeistof verbruikt via de kop zou ie ook moeten borrelen. Dat kun je wel checken. En anders: weet je zeker dat je overal alle slangklemmen goed vast heb zitten? Er hoeft maar 1 pissertje tussen te zitten en het gaat hard. Pers het systeem anders eens goed af en check overal of er geen KVS vrij komt.
Had je pomp nog geklokt?
.
Ik heb vandaag goed gekeken de druk in z’n 5 is 0,6 bar bij 2400/2500rpm, moeilijk in te schatten.
.
Volgens de vraagbaak mag de turbodruk bij vollast max. 0,8-0,9 zijn.
Max. koppel 180Nm bij 2100 tpm
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
macnail schreef:Superdave schreef:mpostma schreef:Turbodruk lijkt me vrij weinig. Nu moet ik wel zeggen dat ik geen goede referentie heb. De TurboD!2 meter geeft welliswaar 0.9 aan, maar ik weet niet of dat ook normaal is voor een 1.8 TD Wel vind ik ook dat ie bij vrij hoge toeren vrijkomt. Ik heb er eigenlijk wel mijn bedenkingen bij.
ALS ie echt koelvloeistof verbruikt via de kop zou ie ook moeten borrelen. Dat kun je wel checken. En anders: weet je zeker dat je overal alle slangklemmen goed vast heb zitten? Er hoeft maar 1 pissertje tussen te zitten en het gaat hard. Pers het systeem anders eens goed af en check overal of er geen KVS vrij komt.
Had je pomp nog geklokt?
.
Ik heb vandaag goed gekeken de druk in z’n 5 is 0,6 bar bij 2400/2500rpm, moeilijk in te schatten.
.
Volgens de vraagbaak mag de turbodruk bij vollast max. 0,8-0,9 zijn.
Max. koppel 180Nm bij 2100 tpm
We know…
Ik heb er 3 liggen
Morgen gaat hij dus voor de APK, en meteen, indien mogelijk turbodruk en brandstof toevoer opschroeven, en afstellen/uitklokken.
Overigens, de voorste ophangingsrubber is ruim (APK afkeur) ik heb al een nieuwe besteld, ligt morgen klaar, maar kan iemand wat tips geven hoe ik die het makkelijkste kan vervangen?
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Gister niet aan me auto toegekomen voor de APK..
Wel kwam ik erachter dat er een slangetje, achterop het blok, niet helemaal vast zat waardoor hij wat (uhm… 1l per 2 dagen) water druppelde…
Vandaag ophangrubber LV vervangen, leidingen getectileerd, Gat LA gelast (bij de ophangbeugel van de uitlaat)...
en waar ik ook achter ben gekomen is dat de ADALS die volgens Ijs ‘perfect’ waren, allebei, zo scheef als een hoepel zijn….(kraakt ook behoorlijk) dus dat wordt binnenkort lagertjes persen…, wat het me ook kost, ik laat het niet bij $%^&* in Krommenie doen. (maargoed dat terzijde)
Ook ligt de BX als een blok op de weg, en kan ik weer behoorlijk knap de bochten nemen met de nieuwe velgen en Michelin banden.
Turbo heb ik nog niet opgeschroeft, pomp kon niet worden uitgeklokt, diegene die het zou doen had niet de juiste klok (dus binnekort maar naar Citroen Dealer in Alkmaar of Schagen).
Pomp wel wat vroeger gezet, waardoor hij wel een stuk beter trekt onderin… en meer brandstof gegeven wat ook een hoop scheelt.
Net even gewassen, en alles glimt er weer over… Nu de Ax nog.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Klinkt positief mbt de motor!! Ik zou anders gewoon eens naar de Hegru op en neer raggen. Of gewoon bij IDDStechnique of bij een automaterialenzaak een setje SKF lagers bestellen. Kost ong. 60 eur per set, dat wel.
Als je een motor kan vervangen dan is het vervangen van de Adals kinderspel
Ik heb het ook zelf gedaan en viel eigenlijk reuze mee. Hetgene wat effe kan duren is het eruit krijgen van ringen die er in geperst zitten.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Superdave schreef:Gister niet aan me auto toegekomen voor de APK..
Wel kwam ik erachter dat er een slangetje, achterop het blok, niet helemaal vast zat waardoor hij wat (uhm… 1l per 2 dagen) water druppelde…Vandaag ophangrubber LV vervangen, leidingen getectileerd, Gat LA gelast (bij de ophangbeugel van de uitlaat)...
en waar ik ook achter ben gekomen is dat de ADALS die volgens Ijs ‘perfect’ waren, allebei, zo scheef als een hoepel zijn….(kraakt ook behoorlijk) dus dat wordt binnenkort lagertjes persen…, wat het me ook kost, ik laat het niet bij $%^&* in Krommenie doen. (maargoed dat terzijde)
Ook ligt de BX als een blok op de weg, en kan ik weer behoorlijk knap de bochten nemen met de nieuwe velgen en Michelin banden.
Turbo heb ik nog niet opgeschroeft, pomp kon niet worden uitgeklokt, diegene die het zou doen had niet de juiste klok (dus binnekort maar naar Citroen Dealer in Alkmaar of Schagen).
Pomp wel wat vroeger gezet, waardoor hij wel een stuk beter trekt onderin… en meer brandstof gegeven wat ook een hoop scheelt.Net even gewassen, en alles glimt er weer over… Nu de Ax nog.
Scheelt het veel, die pomp vroeger zetten en meer brandstof laten geven? Ik ben wel redelijk aan het turbogat gewend nu maar als het wat minder zou kunnen worden zou dat welkom zijn
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik zou je pomp niet verdraaien, als je het wel doet zou ik deze zeker even goed aftekenen..
Wat extra brandstof vind hij altijd lekker , en is vrij makkelijk te doen..
Alleen reageerde mijn auto er niet heel erg op :S (ook niet naar 3x ingedraaid te hebben) , iemand misschien een verklaring!??
Mijn auto blijft traag, ik weet niet wat er aan de hand is… van de week maar uitklokken bij Boots Alkmaar.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Ik hoop maar voor je, Dave….dat je Tzd-turbo morgen door de roetmeting komt, nu je er aan hebt zitten schroeven.
Ik kreeg een paar jaar geleden een *symbolische tik* op de vingers van een monteur van http://www.spaarnestad.nl (in mijn stad) waar ik met 1 van mijn eerdere tzd-turbo’s naartoe was gereden omdat ik hem ook wat minder vond trekken.
En ALS je dat dan al wilt doen….zorg dan i.i.g. dat je precies de slagen telt van in of uitdraaien…er zat van die gele lock (verzegelings) verf op (of hoe noem je dat?) en die had ik uiteraard verbroken.
Nu ben je je garantie kwijt, zei hij….vond ik wel een goeie grap
Enne….het heeft volgens mij geen enkele zin om de tijd te gaan veranderen….bij mijn weten is er maar 1 stand die op tijd is…alle andere zijn te laat of te vroeg.
Pomp wel wat vroeger gezet, waardoor hij wel een stuk beter trekt onderin… en meer brandstof gegeven wat ook een hoop scheelt.
Hij roet bijna niets… daarom vind ik het zo vreemd… zou het kunnen zijn dat de pomp te weinig opbrengt!???????
Overigens was de ‘zegel’ al verbroken, dus ja…
EN ik heb een keurmeester die geen roettest meer doet, dus das ideaal…
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:Hij roet bijna niets… daarom vind ik het zo vreemd… zou het kunnen zijn dat de pomp te weinig opbrengt!???????
Overigens was de ‘zegel’ al verbroken, dus ja…
EN ik heb een keurmeester die geen roettest meer doet, dus das ideaal…
Geen roettest bij de APK-keuring? Da’s toch een verplicht onderdeel, of vergis ik me nu heel sterk??
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
macnail schreef:Superdave schreef:Hij roet bijna niets… daarom vind ik het zo vreemd… zou het kunnen zijn dat de pomp te weinig opbrengt!???????
Overigens was de ‘zegel’ al verbroken, dus ja…
EN ik heb een keurmeester die geen roettest meer doet, dus das ideaal…Geen roettest bij de APK-keuring? Da’s toch een verplicht onderdeel, of vergis ik me nu heel sterk??
Geen idee, ik vind het wel best, het is ook een vriend/kennis.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.