Ik zit stiekem te kijken naar een DS’en, want deze dame is tenslotte het grootste pronkstuk ooit van Citroen. Echter spookt het woord roest en lhm altijd door mijn hoofd als ik aan DS’en denk en de leeftijd.
- Is een DS in staat 60 000 KM per jaar te rijden?
- Kun je voor pak em beet 3000-4000 euro, zo’n DS kopen?
Tegen eventuele kosten zie ik niet op, betrouwbaarheid speelt wél een grote rol. Wie maakt me gek?
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Reality check: motorwissel in een BX was financieel niet voor elkaar te krijgen, maar je kijkt niet tegen onderhoudskosten van een DS op?
Groet,
L
Dat is niet geheel mijn vraag, misschien dat je hem alsnog kan beantwoorden?
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
60.000KM per jaar met een DS is mogelijk. Of dat ook met de gemiddelde DS van 3 a 4000 euro kan en op wat voor concrete kilometerprijs je dan uitkomt, daar hebben anderen zoals waterman meer kijk op.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
De roestproblemen van de DS zijn min of meer vaste lasten, dus niet zo afhankelijk van hoeveel je rijdt. Als je een DS koopt die er niet zo mooi uit ziet (bv matig plaatwerk) maar met een goede bodem en goede techniek, daalt de kilometerprijs als je er veel mee rijdt. LHM problemen valt wel mee, heb je bij een BX net zo goed…
Hou er wel rekening mee dat je veel regulier onderhoud hebt: elke 5000 km doorsmeren en kleppen stellen, en elke 10.000 km olie+filter vervangen (als je op LPG rijdt). Dus je bent elke maand een halve dag bezig met onderhoud met 60.000 km per jaar.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Ds, dagelijks gebruik?
Ijs schreef:Ik zit stiekem te kijken naar een DS’en, want deze dame is tenslotte het grootste pronkstuk ooit van Citroen. Echter spookt het woord roest en lhm altijd door mijn hoofd als ik aan DS’en denk en de leeftijd.
- Is een DS in staat 60 000 KM per jaar te rijden?
- Kun je voor pak em beet 3000-4000 euro, zo’n DS kopen?Tegen eventuele kosten zie ik niet op, betrouwbaarheid speelt wél een grote rol. Wie maakt me gek?
ja, zelfs voor 1500 euro kun je een DS kopen en er 60.000 km per jaar mee gaan rijden. Dat zal echter wel hoge ondehoudskosten met zich meebrengen. Ga maar rustig uit van de gedachten: Hoe duurder de auto, hoe beter. Dus, hoe duurder de auto die je koopt, hoe groter de betrouwbaarheid en hoe lager de onderhoudskosten. Maar neem van mij aan dat rijden van bv een XM diesel, met wegenbelasting, verzekering en onderhoud nog steeds goekoper kan zijn.
Een DS heeft veel onderhoud nodig, roest en is ook nog eens behoorlijk minder veilig als een moderne bak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
eens kijken… Bij de Ds moet je officieel elke 6000 km
Doorsmeren
Kleppen stellen
Bougies
olie verversen
elke 12000 ook olie filter
elke 30.000 bakolie.
Elke 60.000 LHMverversen.
Ben je elke maand aan het schroeven of je geeft de hoofdprijs uit aan de garage…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:eens kijken… Bij de Ds moet je officieel elke 6000 km
Doorsmeren
Kleppen stellen
Bougies
olie verversenelke 12000 ook olie filter
elke 30.000 bakolie.
Elke 60.000 LHMverversen.
Ben je elke maand aan het schroeven of je geeft de hoofdprijs uit aan de garage…
En dan hebben we het niet eens over alle andere onderdelen die kapot gaan!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Lucas Unger schreef:60.000KM per jaar met een DS is mogelijk.
Uit practische overwegingen zou ik kiezen voor een DS op LPG en daar 20.000 km mee rijden, en een SAXO (bv) op diesel voor de overige 40.000 km. Dan heb je altijd voordelig vervoer als er eens iets met je DS is, en je hoeft niet elke maand je overall aan te trekken.
Heb zelf toevallig een DS met 5-bak op LPG aangeschaft voor € 3200, met APK tot oktober 2007 nog wel.
Zit wel plaatwerk aan vast, maar beetje smeren en rijden kan dus ook!
Elk jaar de APK afwachten en besluiten of je repareert, en jaar doorrijdt. En je hebt in elk geval een heleboel reserve onderdelen!!
Als je brandstofkosten op LPG rekent met 60.000 km en € .10 per kilometer, kom je alleen aan LPG al op € 6000 per jaar: koop dus gewoon een goede wagen, met goede techniek en chassis.
Mijn eerste DS heeft ook een bom duiten gekost, maar die rijd ik nu 20 jaar…dan valt de aanschafprijs wel weg tegen de andere kosten.
Overtuigd?
Tip: koop een nieuwe stoel voor de bestuurder, dus niet alleen de hoes, maar ook verenpakket en schuim: bij 60.000 km per jaar moet je wel behoorlijk zitten, denk ik.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
vlietmansje schreef:Elk jaar de APK afwachten en besluiten of je repareert, en jaar doorrijdt. En je hebt in elk geval een heleboel reserve onderdelen!!
Dat vind ik meer iets voor een BX. Je hecht overigens meer waarde aan de APK dan ik zelf doe. Gedegen onderhoud is veel duurder dan enkel aan de APK-eis te laten voldoen.
Ik denk dat niemand deze vraag echt kan beantwoorden behalve TS zelf. Het afgelopen jaar heb ik dagelijks in mijn GS gereden, en moet eerlijk zeggen dat ik er op terug kom. Ik ben blij dat ik mijn BX-je voor de deur heb staan. Hoewel de onderdelen waarschijnlijk goedkoper zijn tov een DS, heeft het mij best een berg werk opgeleverd om het zaakje onderhouden te houden.
Kan je niet beter om gaan kijken naar een CX of zo?? Dan heb je in principe toch een auto die aardig in de buurt komt van een DS, met iets minder onderhoudskosten, vooral als je een diesel neemt.
Ik ben het verder met de rest eens dat een DS niet echt een auto is om 60.000 km per jaar mee te rijden, eigenlijk wordt dat met een CX al moeilijk, vooral met je budget.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
AL 2 keer wordt “zijn budget” genoemd, echter is in deze kwestie (60.000km/jaar) het onderhoudsbudget het belangrijkst. En hierover schrijft Ijs eigenlijk niets, behalve dat hij daar niet tegenop kijkt.
En voor €4000,- is het soms best mogelijk om een degelijke wagen te kopen. Helemaal als je zaken als originaliteit en bling-bling laat varen en puur kijkt naar technische kwaliteit.
Ik zou zeggen, als je het echt wilt, probeer het, maar neem de waarschuwingen mee in je achterhoofd.
Ik ben zelf al meerdere malen met bijde benen op de grond gebracht door mensen om mij heen, en toch ben ik steeds eigenwijs geweest. Ik heb er nog nooit spijt van gehad.
Als het nu tch financieel of qua werk tegen gaat vallen, kan je altijd nog de DS op stal zetten en een ander wagentje er bij pakken. Want veel duurder zal het niet zijn, een klein winterautotje er naast t.o.v. het hele jaar door DS rijden.
Ongeveer dezelfde vraag heb ik vorig jaar hier ook gesteld, die is onder ID/DS nog wel te vinden. Ik heb het uiteindelijk niet gedaan en daar ben ik erg blij mee. M’n 50dkm in het jaar diesel ik lekker weg in de XM en de DS heb ik afgelopen jaar gewoon gepakt als ik er zin in had (wat ook nog goed was voor 8dkm). Ik denk dat je op zo’n manier een stuk meer lol beleefd aan een DS, dan ‘r in te zetten voor zoveel zware werk-km’s.
Animal triste post coitum
patje74 schreef:AL 2 keer wordt “zijn budget” genoemd, echter is in deze kwestie (60.000km/jaar) het onderhoudsbudget het belangrijkst. En hierover schrijft Ijs eigenlijk niets, behalve dat hij daar niet tegenop kijkt.
En voor €4000,- is het soms best mogelijk om een degelijke wagen te kopen. Helemaal als je zaken als originaliteit en bling-bling laat varen en puur kijkt naar technische kwaliteit.Ik zou zeggen, als je het echt wilt, probeer het, maar neem de waarschuwingen mee in je achterhoofd.
Ik ben zelf al meerdere malen met bijde benen op de grond gebracht door mensen om mij heen, en toch ben ik steeds eigenwijs geweest. Ik heb er nog nooit spijt van gehad.Als het nu tch financieel of qua werk tegen gaat vallen, kan je altijd nog de DS op stal zetten en een ander wagentje er bij pakken. Want veel duurder zal het niet zijn, een klein winterautotje er naast t.o.v. het hele jaar door DS rijden.
Heb inderdaad niks gezegd over budget van onderhoud, maar we moeten realistisch blijven: 60 000 km rijden met een DS is niet echt haalbaar uiteindelijk, misschien maar eens kijken voor een DS erbij.
Re: Ds, dagelijks gebruik?
Ijs schreef:Tegen eventuele kosten zie ik niet op, betrouwbaarheid speelt wél een grote rol. Wie maakt me gek?
In dat geval is het prima mogelijk. Al zul je moeten accepteren dat ook een DS die gerestaureerd is (schrijf dat gewoon weg als onderhoudskosten van de eerste maand) ook nog wel eens onbetrouwbaar kan zijn.
Nou even reeel. Ik had na 6 Citroens en een jaartje of 2 meelezen op dit forum wel iets meer realiteitszin bij jou verwacht.
Waarom zijn initiele kosten wel vervelend, maar onderhoudskosten niet?
Veel rijden in een DS vereist behoorlijk wat financiele reserves of iets minder financiele reserves en enorme sleutelvaardigheid. Onderdelen zijn al duur, maar de prijzen gaan nog eens flink over de kop door de montage kosten.
Neem bijv. de ex DS van Gijs. Voor aardig wat centen een fraai uitziende snoek aangeschaft, LPG erin (als het er niet al in zat), flink mee gereden, flink aan gesleuteld (en je weet dat Gijs niet de minste is als op sleutelvaardigheid aankomt) maar ook hij is uiteindelijk maar weer op de XM overgestapt.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Het ligt er natuurlijk ook wel helemaal aan welke eisen je stelt om die 60.000 km te rijden. Heb zelf geen DS ervaring, maar heb wel al eens 100.000 km weggezet op anderhalf jaar in een Peugeot 404 van dertig jaar oud. Uiteindelijk aan de kant gezet omdat mijn oog op een CX gevallen was (en nee dat deed geen zeer). Als je jezelf een beetje kunt inleven in hoe men dertig jaar geleden zulke kilometerstanden reed, dan kun je dat ook nu nog. Toegegeven het zal zeker niet goedkoper zijn dan een moderne auto als je het in orde houden van de DS er bij gaat rekenen, maar er zijn volgens mij ook wel factoren te bedenken die het idee aantrekkelijker maken