ik heb nergens gezegd dat ik dat niet wil. ik heb de massa nagemeten en die is overal goed…
meten is weten.
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Zou jij mij dan eens willen vertellen hoe jij dat hebt gedaan?
Die massapunten nameten die achter je koplamp hangen.
Dat wil ik dan ook wel eens leren…
ik heb nergens gezegd dat ik dat niet wil. ik heb de massa nagemeten en die is overal goed…
Zucht…..., wie legt die jongen nou eens uit hoe het echt werkt….
meten is weten
Was het leven maar zo simpel. “Meten is weten” geldt niet voor een Citroën op leeftijd!
Als jouw multimeter eem minimaal stroompje door een circuit met slechte contacten stuurt zegt dat nog niets over een stroom van enkele amperes bij vochtig weer, met gecorrodeerde contacten die soms half contact maken, soms niet, dan weer wel, lekstroompjes veroorzaken enz.
Als je dat zo makkelijk zou kunnen meten had niemand meer een probleem met de beruchte massacontacten. Ik ben geen technicus, maar ik denk dat het ongeveer wel zo zit. Dus gewoon loshalen die zooi en schoonmaken en eventuele contactblokjes met schuifklemmetjes vervangen door degelijke ringklemmen.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Exactement!
Haal die massadingen er af, schuur je suf, vet die rotzooi in met vaseline en blijf niet doordrammen over hetzelfde probleem.
Tjeemig de peemig, het lijkt wel of we voor de gek worden gehouden.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Idem.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
ik heb reeds dat voorstel gekregen ivm met oliepijlmeters die soms aan gaan, en ik ‘moest’ een extra massa draad leggen tussen batterij en motorblok, maar die weerstand was dus 0. ik heb dus een draad gelegd en idd… geen verschil, net zoals mijn meettoestel zegt.
telkens ik stilsta en men deur opendoe hoor ik onder mijn wagen een relais aanklikken en na 2 min terug afklikken, en dat hoor ik altijd. dus ga ik ervan uit dat ik daar al niet moet gaan zoeken tenzij er ergens anders nog een relais zit. de ecu krijgt ook goede massa. het moet wel stil zijn, zo luid klinkt dat ook niet, maar het is ene duidelijke tik. ik heb vandaag een hoop autostrade en weg afgelegd en op de autostrade rijdt hij dan weer wel als een boot. in de stad niet.
vergeet niet, ik heb geen turbo , dus ik duw veel plankgas want zo een diesel trekt wel heel traag, en als je dan over een berg moet geraken aan constante snelgheid moet ik soms plankgas geven om erover te geraken met lege wagen, en reeds aan 2500 toeren.. en zo zal de ecu in sportstand springen, en dat doet hij vaak. die xm is een trage trekker dus ja je moet goed duwen eer hij reageert. dat stoort me niet…
de ecu wordt gestuurd door de deurcontacten van de interieurverlichting. en idd als je dat contact na lanmg stilstaan in en uitdrukt hoor je die relais terug aanklikken. dus dat relais (klep) klikt feilloos aan.
ik hou niemand voor de gek, ik zeg wat het niet kan zijn, zo weten jullie ook meer
niemand kan elkaar helpen als we niet duidelijk zijn over wat het niet en wel is. eerlijk gezegd, van slechte massa’s heb ik nog geen last gehad. eerder van signaaldraden die blijkbaar soms geen contact geven…
dus ik denk dat dit probleem zichzelf heeft opgelost, maar ik zal wel de nodige elementen checken.
zit er in het stuur ook een sensor?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Je verhaal hangt aan elkaar van denkfouten en verkeerd getrokken conclusies. Bovendien maak ik uit je verhaal op dat je de documenten, die ik speciaal voor jou heb gepost, helemaal niet hebt gelezen.
Ik kap er mee.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
ow sorry dat was niet de bedoeling…
ik heb de laatste dagen nogal weinig slaap… vandaar ops:
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
Oké, maar lees het hele draadje nog eens rustig door…
Die massacontacten kun je niet vergelijken met de situatie van dat kabeltje naar het blok. Het betreft hier een modificatie die Citroën later zelf heeft doorgevoerd omdat die massacontacten de oorzaak waren van negen van de tien vage storingen. Alleen daarom al zou je daarmee moeten beginnen voordat je verder zoekt, ongeacht wat je metertje aangeeft.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
dan moet je je hydractiefkleppen direct aan de 12V leggen en eventueel via een relais laten schakelen dmv de hydractief-schakelaar naast je versnellingspook
dus een directe 12V via je contactslot en een relais(zodat je accu niet leeggetrokken wordt) en je hebt je boot.
Dit kan overigens alleen bij een serie 1
Serie 1 XM heeft slechts 1 enkele hydractief regelaar. De solenoide van de regelklep wordt gevoed met eerst de open-spanning en vervolgens de houd-spanning, welke niet een gelijkspanning is maar een pulsspanning. Deze solenoide dus direkt aansluiten op 12 Volt is een slecht idee dat zal leiden tot een zeer korte levensduur.
Jan
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
maar ik heb wel 2 hydractiefbollen….?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
dabeatisflo schreef:maar ik heb wel 2 hydractiefbollen….?
Ja, één middenvoor en één middenachter. Worden beide door één magneetventiel/elektroklep/hydractief regelaar of hoe je dat ding ook noemt, vanuit de veercomputer aangestuurd.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Als dat ding niet zo heet, vind ik dat we deze vanaf nu zo moeten noemen
Tuuttuut
Tja, jij hebt niet zo’n mooi ding in jouw auto
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Dan hoef ik dat moeilijke woord gelukkig ook niet te onthouden