Toen ik mijn ZX in maart kocht heb ik er in April door de dealer de achter schokdempers laten vervangen omdat de auto nadeinde. Bij de Profile Tyre Centre was de auto al op de pijnbank geweest en wees uit dat ze 5% en 20% waren.
Nu 8 maanden en 20.000km heb ik sinds enkele weken weer last van nadeinen. Vandaag bij PTC van Kleef in Delft opnieuw op de schokdemper testbank en wat blijkt 28% en 18%, dus gewoon op. Ik zag de auto van achter ook duidelijk nadeinen toen de testbank stopte met trillen.
Helaas kon de testbank geen testrapport uitprinten, dat schijnt daar niet meer te werken.
Dus op naar de dealer, gelukkig had ik het bonnetje nog bij me en daar het hele verhaal voorgelegd. Toen zijn er 2 monteurs er even mee gaan rijden, maar voelden eigenlijk niets bijzonders. Aangezien ik geen testrapport had, heeft de dealer voorgesteld dat ik de auto volgende week breng en dan word deze bij de plaatselijke PTC in Zoetermeer op de testbank gezet. Een een belletje naar PTC van Kleef in Delft en de verklaring van Weefje (hij was er ook bij) zou voldoende moeten zijn, maar nee hij wil het zelf zien
De dealer zij tegen mij dat indien de dempers achter echt slecht zijn, dan worden er gewoon nieuwe gemonteerd.
Maar ik vraag me toch af hoe het komt dat de dempers achter zo snel verrot zijn? Ik rij rustig, meeste kilometers zijn snelweg-kilometers, heb geen zware ladingen permanent in de kofferbak en ik gebruik de trekhaak niet.
Ik heb achter nog de orgineele dempers zitten, voor zijn vervangen bij 190.000 km heb auto gekocht met 112.000 km en staaat inmiddels op 225.000 km.
Of ze hebben wel heel erg slechte dempers gemonteerd of zelfs niet.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
zx19d schreef:Of ze hebben wel heel erg slechte dempers gemonteerd of zelfs niet.
Ik denk het eerste, want na montage was het deinen meteen weg, hoe dan ook een slechte zaak. Laat je origineel spul bij de dealer monteren en krijg je deze ellende
ik heb mijn achterdempers er tot 135.000 onder gehad en die waren nog lang niet op maar ik wou stuggere schokbrekers. die originele hadden zelfs nog een flink aantal kilometers een caravan voor de kiezen gehad.
voorzijde zitten nog altijd de originele onder (na 142.000 km)
dus je hebt gewoon enorm slechte schokbrekers gehad.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Metro2005 schreef:
maar ik wou stuggere schokbrekers
Een ZX veert al stug als je het vergelijkt met een Visa of een HP geveerde Citroën waar ik tot dan toe alleen rij ervaring voor wat betreft Citroën in had. Ook al een C5 veert ook al behoorlijk stugger dan een BX of XM of CX.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
metro2005 schreef:dus je hebt gewoon enorm slechte schokbrekers gehad.
Ik hoop dat de dealer dit ook inziet en zonder gezeur nieuwe eronder monteer die hopelijk wel goed zijn en langer meegaan.
Ik word zo langzamerhand zeeziek en krijg last van mijn rug door al dat irritante nadeinen.
Ik snap er niets meer van, afgelopen vrijdag heeft de dealer Van Oosten in Zoetermeer mijn ZX bij Euromasters en de Kwikfit laten testen op hun testbank. En wat blijkt, de schokdempers zijn dik in orde? zou de testbank bij PTC van Kleef in Delft dan defect zijn?
De dealer heeft geen kosten berekend voor de test en ook geen kosten voor de leen-auto, maar goed mijn probleem is nog niet verholpen.
Ik zei voorheen dat de auto nadeinde en dan vooral aan de bestuurderskant, maar het lijkt er meer op dat de vering aan de achterkant stugger is geworden : , (Kan dat?) Toen ik de auto pas had in Maart waren de achterschok dempers echt op en kwam de auto ook los van de grond bij hoge snelheden op de snelweg, nu heb ik dat niet.
Heb dus net het gevoel of ik in een verlaagde golf of Japanner rij. Een normaal klinkerweggetje moet geen probleem zijn voor een ZX, maar ik voel de achterkant toch behoorlijk tekeer gaan, of ben ik gek aan het worden :
Iemand enig idee of oplossing voor dit probleem, want ik word er echt gek van, een Citroen hoort juis heerlijk over hobbeltjes en klinkerweggetjes te zoeffen.
ZX1.4i schreef:Ik snap er niets meer van, afgelopen vrijdag heeft de dealer Van Oosten in Zoetermeer mijn ZX bij Euromasters en de Kwikfit laten testen op hun testbank. En wat blijkt, de schokdempers zijn dik in orde? zou de testbank bij PTC van Kleef in Delft dan defect zijn?
De dealer heeft geen kosten berekend voor de test en ook geen kosten voor de leen-auto, maar goed mijn probleem is nog niet verholpen.
Ik zei voorheen dat de auto nadeinde en dan vooral aan de bestuurderskant, maar het lijkt er meer op dat de vering aan de achterkant stugger is geworden : , (Kan dat?) Toen ik de auto pas had in Maart waren de achterschok dempers echt op en kwam de auto ook los van de grond bij hoge snelheden op de snelweg, nu heb ik dat niet.
Heb dus net het gevoel of ik in een verlaagde golf of Japanner rij. Een normaal klinkerweggetje moet geen probleem zijn voor een ZX, maar ik voel de achterkant toch behoorlijk tekeer gaan, of ben ik gek aan het worden :Iemand enig idee of oplossing voor dit probleem, want ik word er echt gek van, een Citroen hoort juis heerlijk over hobbeltjes en klinkerweggetjes te zoeffen.
ga eens langs een filiaal van de sprint of bij S&G in numansdorp.
die vertrouw ik een HEEL stuk meer als de kwikflut of de profile.
met beide slechte ervaring. de profile waar ik geweest ben was ook in delft, tanthof.
vraag een third opinion dan maar. de dealer zal de laatste zijn die zal erkennen dat ze stuk zijn als hun ze eronder hebben gezet.
bovendien is een zx natuurlijk wel redelijk stug afgeveerd en als jij slappe defecte schokbrekers gewend bent dan zullen nieuwe schokbrekers wel wat stugger aanvoelen.
controleer ook of je banden niet erg hard zijn opgepompt.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:ga eens langs een filiaal van de sprint of bij S&G in numansdorp.
die vertrouw ik een HEEL stuk meer als de kwikflut of de profile.
met beide slechte ervaring. de profile waar ik geweest ben was ook in delft, tanthof.
vraag een third opinion dan maar. de dealer zal de laatste zijn die zal erkennen dat ze stuk zijn als hun ze eronder hebben gezet.
bovendien is een zx natuurlijk wel redelijk stug afgeveerd en als jij slappe defecte schokbrekers gewend bent dan zullen nieuwe schokbrekers wel wat stugger aanvoelen.
controleer ook of je banden niet erg hard zijn opgepompt.
Waar vind ik de S&G precies? (waar staat S&S eigenlijk voor?)
Een ZX is inderdaad stugger geveerd dan een BX, maar dat is ook logisch. Toen de nieuwe schokbrekers in april werden gemonteerd door de dealer reed de auto meteen een stuk fijner, het nadeinen was weg.
Maar ik heb het nu de afgelopen weken langzaam aan terug zien komen, of het lijkt wel dat de vering achter een stuk stugger is geworden
Ik vergelijk het even met de ZX Diesel van weefje, die rijd zoals mijn ZX reed in april met nieuwe schokdempers, niks schokken of nadeinen.
Ik ga zeker de schokbrekers nog eens laten testen, maar eerst ga ik vanavond eens de bandenspanning controleren.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ZX1.4i schreef:metro2005 schreef:ga eens langs een filiaal van de sprint of bij S&G in numansdorp.
die vertrouw ik een HEEL stuk meer als de kwikflut of de profile.
met beide slechte ervaring. de profile waar ik geweest ben was ook in delft, tanthof.
vraag een third opinion dan maar. de dealer zal de laatste zijn die zal erkennen dat ze stuk zijn als hun ze eronder hebben gezet.
bovendien is een zx natuurlijk wel redelijk stug afgeveerd en als jij slappe defecte schokbrekers gewend bent dan zullen nieuwe schokbrekers wel wat stugger aanvoelen.
controleer ook of je banden niet erg hard zijn opgepompt.Waar vind ik de S&G precies? (waar staat S&S eigenlijk voor?)
Een ZX is inderdaad stugger geveerd dan een BX, maar dat is ook logisch. Toen de nieuwe schokbrekers in april werden gemonteerd door de dealer reed de auto meteen een stuk fijner, het nadeinen was weg.
Maar ik heb het nu de afgelopen weken langzaam aan terug zien komen, of het lijkt wel dat de vering achter een stuk stugger is geworden
Ik vergelijk het even met de ZX Diesel van weefje, die rijd zoals mijn ZX reed in april met nieuwe schokdempers, niks schokken of nadeinen.Ik ga zeker de schokbrekers nog eens laten testen, maar eerst ga ik vanavond eens de bandenspanning controleren.
Numansdorp >> http://www.tuningspecialist.com
‘k Heb er voor m’n Duc Michelins gehaald die waren daar het goedkoopst + ze zouden een week later met een bandenactie op een DucatiMonsterdag staan, kreeg meteen korting omdat ze het lullig zouden vinden als ik een week later erachter zou komen dat er een kortingsactie was. Vink toch wel aardig van ze zeker omdat de banden die ik nam niet eens met de actie meededen… :whoohoo
Maar goed, geen ervaring met hun dempergebeuren, ze reageren meestal een beetje langzaam op emails, dus als je haast hebt, bellen.
Ik heb even de bandenspanning gecontroleerd, de banden LV en RA waren nogal aan de harde kant. LA was goed en RV moest wat bij.
Normaal controleer ik de spanning altijd bij de Esso langs de A13, nu heb ik het even gedaan bij de Total langs de A20.
Is nu een stuk beter, maar nog niet echt optimaal zoals het was.
Ik heb de spanning op 2.3 bar gezet, 2.2 word aanbevolen bij een volle belading van de auto. Is dit teveel? ik heb namelijk altijd de bandenspanning 0,1bar hoger staan dan word aanbevolen voor een volle belading van de auto.
Maar ik denk dat toch ga voor een 3e opinion bij S&G in het weekend.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Nav van dit onderwerp over schokdempers.
Zijn er ZX rijders onder jullie die de schokbrekers hebben vervangen als gevolg van normale slijtage? Echt nadeinen doet mijn ZX nog steeds niet (b.j. 92, 345.000 km), maar ik merk wel dat ie niet meer zo superstrak door de bochten gaat. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hoi Makkers,
momenteel zit m’n ZetIks op 404.000km en nog steeds 1e schokdempers.
Recent nog de rubbers van de meesturende achteras laten vervangen (2x85euri) + stabilisatorstang vooraan. Is me dat een wereld van verschil zeg!
Zelf sleur ik elke week 2 tot 3x aanhanger met +/- 500kg lading over 200km, dus zéér tevreden over schokdempers!
Missch off-topic => peugeot (en dus ook citroën?!) maakt (als enige autofabrikant) nog stééds zélf de schokdempers voor hun wagens. Laat je nooooit (!!) andere schokdempers aansmeren (onder ‘t motto “Sachs zit ook onder een Audi enz…) want dat dempt voor geen meter! Bij m’n vader z’n 309 (...) hebben we ons ooit zo beet laten nemen…
Greetz,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
Op de originele schokdempers voor in mijn ZX stond inderdaad Peugeot en dat waren de originele dempers.
Een monteur heeft er Monroe Original onder gezet, die schijnen dezelfde demping te hebben als de originele. Ik vond ze wel harder en het heeft even geduurd voordat ik eraan gewend was.
Slechte schokdempers ga je pas merken wanneer de auto loskomt van het wegdek bij hoge snelheden als je over een hobbel rijd.
Heb nu rondom de dempers van mijn zx vervangen. Tis een fris kleurtje hoor, dat koni geel…. en de wegligging ???
bijna duits strak en heerlijk hoor!!! Echt iets wat je pas kan beoordelen als je eerst met je eigen depers rijd en dan met nieuwe dempers dat zelfde stuk nog een sdoet…
als iemand nog dempers nodig heeft ....
Goedemorgen allen,
Nu vraag ik mij af wat ik het beste achter onder mijn break kan monteren want ik wil absoluut geen Duitse stijfheid maar het liefst zo dicht mogelijk bij het originele van een break.
Heeft iemand ervaring met de juiste schokbrekers voor de achterzijde ?
C’est une voiture du ministre !