oudelut schreef:karel schreef:Vreemd, want daar kom je amper in de buurt.
: Snapiknie
Bij het spoelen pak je vóór alleen het remcircuit aan, niet het veercircuit. Dat moet echt “op eigen kracht”. Door de schone LHM kan wel het aanwezige vuil “gemobiliseerd” worden, dat zou je met een paar keer (voorzichtig voor je octopus) gymnastieken wel kwijt moeten zijn dan. Veerpoten in schone LHM kunnen wel wat krakeriger overkomen dan veerpoten met bruine stroop, heb ik ook wel gemerkt. Niet dat dat laatste de levensduur ten goede komt ofzo… Scheutje LHM in de gaten a/d zijkant v/d voorveerpoten en het zou weer goed/beter moeten zijn.
In het achterveercircuit spoel je via de achteremmen de remservosectie die daarover gaat, maar de invloed daarvan op de voorvering is meestal niet zo groot, tenzij er een interne lekkage was door vervuiling.
Met andere woorden: op het gedrag van de voorvering heb je weinig invloed met spoelen. Wel met het verversen, en zeker als dat op het randje van op tijd gebeurt; 2 jaar is ong. wel de grens voor LHM.
oudelut schreef:Veerbollen zijn 4 maanden geleden vervangen door (nagenoeg) nieuwe.
Ben alleen niet zeker van m’n voorraadbol…
Dat lijkt me dan geen probleem.
Ich bin ein Breaker
doe eens een scheut motorolie in de voorste veerpoten ipv LHM.
bij de gaten onder de veerbollen kun je het erin gieten.
liever motor olie of bv kettingzaag olie,, dan LHM,, dit omdat LHM weinig smerende eigenschappen bezit.
vandaar ook dat ie elke 2 jr of 60,000 kms ververst moet worden.
het wil ook wel eens helpen om een ti peu motorolie bij de LHM te voegen.
bij voorkeur dan wel dunne motorolie.
en nooit meer dan max 0,5 ltr per 3 ltr LHM.
zover ik heb kunnen testen en uit ervaring weet heeft het hydro systeem hier geen nadelige hinder van.
tis zelfs zo, dat mn xantia momenteel op 100% 5 W 30 volsynthetische motorolie draaid in het hydro systeem.
tot op heden alleen maar lofzang en geen nadlige effecten.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:doe eens een scheut motorolie in de voorste veerpoten ipv LHM.
bij de gaten onder de veerbollen kun je het erin gieten.
liever motor olie of bv kettingzaag olie,, dan LHM,, dit omdat LHM weinig smerende eigenschappen bezit.
vandaar ook dat ie elke 2 jr of 60,000 kms ververst moet worden.
Ahum, wat is dat voor onzin? Je moet LHM gewoon verversen omdat het veroudert en condens en vuil opneemt, en op een gegeven moment niet veel meer is dan een bruin stroopje met roestvlokken. Dat heeft niets met de al dan niet smerende eigenschappen van LHM te maken, maar met andere eigenschappen (dispergerende eigenschappen).
LHM is in de BX alom voor handen, en als 1e hulpmiddel om uit te vinden waar het probleem vandaan komt werkt het echt pri-ma.
Ich bin ein Breaker
alvorens we af gaan op een wellus nittus ikke gelijk verhaal…
1 de info dat LHM lage smerende eigenschappen heeft is me tijdens mn garage periode duidelijk gemaakt middels het Lab van SHELL.
dit omdat ik zelf aan het experimenteren was met TELLUS 22, en dat ik die te dik ervoer.
daarnaast boeit het me geen ene veter wat voor onzin een ander het vind, en weet ikzelf uit ervaring dat en of motor olie en of kettingzaag olie, langer smerend werkt en dus kraken minder snel terug komt dan als ik er LHM in deed..
mvgr wupke.. die ook maar zn gedachte hier drop…
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
daarnaast is olie ook nog goedkoper dan LHM
werkt ook 10W 40?
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
motorolie in die gaten bij de voorste veerpoten werkt prima.
echter gein is wel, hoe vetter de olie is die je erin doet , hoe langer het duurd alvorens het kraken terug komt en de zaak langer soepel blijft veren.
je kunt dus opteren voor dikke transmissie olie , EP 80w90 bv, of kettingzaag olie, die eigenlijk speciaal is ontwikkelt voor zn smerende eigenschappen.
mvgr wupke
McDean schreef:daarnaast is olie ook nog goedkoper dan LHM
werkt ook 10W 40?
Die 10w40 is veel te dik mijns inziens. Gewoon verse LHM met evt. een scheut minerale ongedoopte (monograde) olie. De syntetische olieen zouden de rubbers sneller aantasten: toc iets waar je geen risico mee wilt nemen. Verder moet je ook uitkijken dat niet ineens alle aangekoekte interne rommel losgeweekt wordt want kon je nog wel eens interessante storingen krijgen.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
kreazyV8wuppo schreef:motorolie in die gaten bij de voorste veerpoten werkt prima.
echter gein is wel, hoe vetter de olie is die je erin doet , hoe langer het duurd alvorens het kraken terug komt en de zaak langer soepel blijft veren.
je kunt dus opteren voor dikke transmissie olie , EP 80w90 bv, of kettingzaag olie, die eigenlijk speciaal is ontwikkelt voor zn smerende eigenschappen.
mvgr wupke
ga ik even onthouden
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
kreazyV8wuppo schreef:alvorens we af gaan op een wellus nittus ikke gelijk verhaal…
1 de info dat LHM lage smerende eigenschappen heeft is me tijdens mn garage periode duidelijk gemaakt middels het Lab van SHELL.
dit omdat ik zelf aan het experimenteren was met TELLUS 22, en dat ik die te dik ervoer.daarnaast boeit het me geen ene veter wat voor onzin een ander het vind, en weet ikzelf uit ervaring dat en of motor olie en of kettingzaag olie, langer smerend werkt en dus kraken minder snel terug komt dan als ik er LHM in deed..
mvgr wupke.. die ook maar zn gedachte hier drop…
Wel heel fijn dat je zo open staat voor een andere mening
Het gaat mij om de reden waarom jij meent de LHM te moeten verversen.
Olie door de LHM is iets wat op zich wel “werkt” maar wat je bij goed onderhoud in principe niet nodig hebt, en dat interesseert mij nu net even helemaal niet.
In de veerpoten spuit ik Teflon kettingspray, dat werkt bij mij nou alweer een jaar of 2 naar behoren. NB dit zijn veerpoten die zo stroef waren dat menigeen ze allang had opgegeven.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:kreazyV8wuppo schreef:alvorens we af gaan op een wellus nittus ikke gelijk verhaal…
1 de info dat LHM lage smerende eigenschappen heeft is me tijdens mn garage periode duidelijk gemaakt middels het Lab van SHELL.
dit omdat ik zelf aan het experimenteren was met TELLUS 22, en dat ik die te dik ervoer.daarnaast boeit het me geen ene veter wat voor onzin een ander het vind, en weet ikzelf uit ervaring dat en of motor olie en of kettingzaag olie, langer smerend werkt en dus kraken minder snel terug komt dan als ik er LHM in deed..
mvgr wupke.. die ook maar zn gedachte hier drop…
Wel heel fijn dat je zo open staat voor een andere mening
Het gaat mij om de reden waarom jij meent de LHM te moeten verversen.
Olie door de LHM is iets wat op zich wel “werkt” maar wat je bij goed onderhoud in principe niet nodig hebt, en dat interesseert mij nu net even helemaal niet.
In de veerpoten spuit ik Teflon kettingspray, dat werkt bij mij nou alweer een jaar of 2 naar behoren. NB dit zijn veerpoten die zo stroef waren dat menigeen ze allang had opgegeven.
Grofweg komen jullie dan op hetzelfde standpunt uit Nu nog effe onderhandelen over de exacte tekst (het lijkt de EU wel).
mpostma schreef:karel schreef:kreazyV8wuppo schreef:alvorens we af gaan op een wellus nittus ikke gelijk verhaal…
1 de info dat LHM lage smerende eigenschappen heeft is me tijdens mn garage periode duidelijk gemaakt middels het Lab van SHELL.
dit omdat ik zelf aan het experimenteren was met TELLUS 22, en dat ik die te dik ervoer.daarnaast boeit het me geen ene veter wat voor onzin een ander het vind, en weet ikzelf uit ervaring dat en of motor olie en of kettingzaag olie, langer smerend werkt en dus kraken minder snel terug komt dan als ik er LHM in deed..
mvgr wupke.. die ook maar zn gedachte hier drop…
Wel heel fijn dat je zo open staat voor een andere mening
Het gaat mij om de reden waarom jij meent de LHM te moeten verversen.
Olie door de LHM is iets wat op zich wel “werkt” maar wat je bij goed onderhoud in principe niet nodig hebt, en dat interesseert mij nu net even helemaal niet.
In de veerpoten spuit ik Teflon kettingspray, dat werkt bij mij nou alweer een jaar of 2 naar behoren. NB dit zijn veerpoten die zo stroef waren dat menigeen ze allang had opgegeven.
Grofweg komen jullie dan op hetzelfde standpunt uit Nu nog effe onderhandelen over de exacte tekst (het lijkt de EU wel).
Allemaal bezijden het punt wat ging over de reden van het tweejaarlijks vervangen van de LHM - megoed.
Ich bin ein Breaker
Vandaag (eindelijk) mijn voorraadbol laten vervangen, was wel nodig?!
Maar ook gevraagd eens goed na te denken wat de rotte rammel van de laatste tijd zou kunnen zijn (blikkerig geluid bij lastwisseling).
Na enig onderzoek kwam men erachter dat de bevestigingsplaat van de koppelomvormer ingescheurd en zelfs deels losgescheurd is!
Dat betekent dat de auto eigenlijk elk moment zijn aandrijving kan verliezen, en dat er een dure reparatie aan zit te komen…
Omdat de automaat er uit moet, had men het over € 550 !!!
Dat is helaas niet een bedrag dat ik zomaar op de plank heb liggen…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
tsja .. als die bak verder nog goed is , is dat nog niet eens zo heel duur denk ik.
Je zou het wel met een ruilbak kunnen proberen, maar dat soort dingen moet je dan wel een soort garantie op zien te regelen want anders koop je waarschijnlijk alleen maar troep.
Maar wat moet er dan precies gerepareerd worden’?
Citroën D Special 1970
de meeneemlaat van de koppelomvormer is kapot.
behelst het uitbouwen van de bak.
wisselen van de plaat.
en weer terug bouwen van de bak.
mvgr wupke
overigens is dit dus een draad ,waar ik allanengst het uitgangspunt van
mis…...............................................................................................................................................................................................
..........................................................................................
..........................................................................................
..........................................................................................
....................................................................................dus…
...........................................................................................
...........................................................................................
....................................ik denk…................................................................................
............................................................................................
........................................................................dat de mods…...................................................................................
.............................................................................................
................................................................om draden…................................................................................
.............................................................................................
..........................................................zuiver te houden…...............................................................................
............................................................................................
........................................................................................toch enige actie ....................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
.........................................................................zullen moeten ondernemen,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,’‘mvgr wupke
Edit bij Ijs
sjonge sjonge ...