Afstellen ontsteking lange slag motor
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 26 maart 2007 04:42 PM

Hoewel er in het verleden al het een en ander op het forum over is geschreven, toch nog een vraagje.

Ik heb een ID19P uit 1966 met langeslag motor.

Hoe moet ik de onsteking afstellen?
Welke waarden moet ik gebruiken?
Hoe vaak is het aan te raden?

Tot nu toe heb ik alleen maar ervaring met een 2cv uit ‘68.

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 26 maart 2007 06:41 PM
  [ # 1 ]

Uit Olyslager:
Draai de krukas tot de zuiger van de eerste cylinder in de compressiestand staat. Steek een pen van 6 mm dikte door het gat in het koppelingshuis en draai langzaam tot de pen in het vliegwiel valt. Sluit een proeflampje aan tussen de primaire aansluiting op het verdelerhuis en de massa en zet het contact aan. Draai het verdelerhuis tot het lampje uit is. Houd de rotor met de vingers tegen de draairichting in om de in de aandrijving aanwezige speling op te heffen. Draai vervolgens met de andere hand het verdelerhuis tegen de draairichting in tot het lampje gaat branden. Zet de verdeler in die stand vast.


verwijder de eerste bougie en steek een stokje van ongeveer een halve meter in het bougiegat. Daarmee kun je eenvoudig de stand van de eerste zuiger volgen. Het vervolgens doordraaien en de 6 mm pen in het vliegwiel steken moet je gewoon met z’n tweeën doen. Het pasgat bevindt zich op punt van voorontsteking. Dat gat in het koppelingshuis vinden is overigens een opgave op zich. Gelukkig kun je er allemaal lekker bij, maar niet heus.

Vergeet niet de paspen te verwijderen voordat je gaat starten! Eventueel een memo o.i.d. bij de startknop.
Mocht je het verdelerhuis niet genoeg kunnen verdraaien met de stelschroef dan moet je de borgplaat lossen, waarna het ontstekingshuis met de stelschroef in de middenstand opnieuw vastgezet kan worden.

De afstand tussen de onderbrekerpunten is in te stellen op 0.4 mm. Bij een kleinere afstand heb ik eerder problemen gehad met snel inbrandende punten en een heet wordende bobine. Liever iets ruimer dan 0.4 mm instellen dan iets nauwer dus.

met dank aan Peter!


dank..

niet te vaak doen! is vervelend werk ;P

.komma

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 27 maart 2007 05:18 PM
  [ # 2 ]

En dank… Wink

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook