HeYy forummers,
Omdat mijn zx wel zo langzamerhand aan het veranderen is heb ik besloten om een topic te openen om hierin mijn auto aan jullie voor te stellen, mijn vorderingen in te plaatsen en ook mogelijk mijn vragen in te plaatsen.
Na een bx 16RE, bx gti, zx 16v (liep de snaar van kappot) kocht ik op 8 juli 2006 mijn 4e auto, precies een jaar nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald.
Dit is dus mijn huidige zx 16v van 1992, ik kocht deze met een kilomterstand van 136 900. Toen ik bij de auto ging kijken was deze net erg raar gaan lopen, alsof ie zo nu en dan op 3 cilinders liep, dat liep natuurlijk niet mooi en niet snel. Ik durfde de gok wel te nemen en heb de auto toch gekocht voor een aanzienlijk lagere prijs dan wat er al voor geboden was via internet omdat juist vandaag de motor slecht was gaan lopen. Ik kocht de auto toch omdat deze er super netjes uitzag en was voorzien van onderhoudsgeschiedenis en lage kilomterstand. Ook had de wagen net een grote beurt gehad.
Zo kocht ik de auto:
Ik had nog een flinke reis voor de boeg van 138 kilomter, niet erg plezierig voor een auto die op drie cilinders leek te lopen, dat werd dus een lange vooral rustige reis met niet veel snelheid er in. Onderweg ging het ook al snel mis; ik reed gemiddeld 90 op de snelweg (sneller durfde ik eigenlijk niet), toch dacht ik wel even een vrachtwagen te kunnen inhalen, toen ik dat deed kwam er echt enorm veel rook uit de auto, ik denk dat de vrachtwagenchauffeur mij niet meer kon zien zoveel rook. Ik heb de auto toen aan de kant gezet, af laten koelen en ben later rustig een dorpje in gereden om daar een garage op te zoeken. Daar kwamen we er al snel achter dat er veels teveel olie in de auto zat, deze olie is af laten lopen en de auto heeft daar nog een poos staan draaien aan de afzuiger. De auto liep toen iets beter en kon er mee naar huis rijden. Ook ging op de eerste dag de kilometerteller al kappot en werkte het acav systeem al niet meer.
Thuis gekomen meteen maar met de auto aan de slag gegaan en er achter gekomen dat één van de injectoren dienst weigerde, deze heb ik vervangen door een gebruikt exemplaar. Niet veel later hetzelfde probleem van een weigerende injector, toen heb ik nog maals een gebruikt exemplaar geplaatst. Na vervanging van het brandstoffilter en het ultrasoon reinigen van de injectoren heb ik er geen last weer van gehad. Het viel dus allemaal nog mee, de olie had veel schade aan kunnen richten maar de compressiemeting gaf goeie waarden aan dat was wel een pak van m’n hart. Ook het acav systeem is gefixt.
Later ging de zx ook nog een keer op 3 cilinders lopen omdat een bobine het had begeven. In het begin heeft de zx dus meerdere malen op 3 cilinders gelopen, niet fijn en op een gegeven moment begin je te twijfelen aan de kwaliteit van de auto maar inmiddels heb ik weer alle vertrouwen in de wagen.
Na een tijdje kwam ik er achter dat de uitlaat wel zo’n beetje aan vervanging toe was. Ik heb toen alles achter de katalysator vervangen met bosal systemen.
Ten tijde van de uitlaatvervanging was ik nog helemaal niet bezig met het tunen van de auto. Achteraf had ik gewild dat ik een mooi recht systeempje had gekocht met kat vervanger e.d. maar dat zal dus ooit nog wel eens komen.
Toen kwam ik ineens op het idee om de zx te gaan verlagen en heb dit ook meteen uit laten voeren. En ik moet zeggen dat staat een zx echt super goed, alleen jammer dattie kwa demping wel vrij hard wordt. maar ik ben er zeer tevreden over en zeker ook blij mee.
Nadat ik de wagen had laten verlagen wou ik er eigenlijk ook wel graag een setje andere velgen onder. Voor de zx vrij moeilijk te vinden zonder dat je spacers nodig hebt. De zx heeft namenlijk een et-waarde van 15 en dat komt niet zo veel voor. Ik heb velgen gevonden van Zeta Racing met een et van 11. Het zijn 16” velgen van 7j breed (2ehands gekocht). Aangezien nieuwe bandjes nog niet nodig waren zijn de velgen op zolder beland.
Vanaf eind december is het overigens erg snel gegaan met de zx en is er veel aan gebeurd:
Draagarmen reviseren, voorste rubbers, achterste rubbers, fuseekogels. Rechter stuurkogel en ashoes. Olie verversen “Castrol 10w40” en oliefilter. Pirelli P Zero Nero 195-45-16 84w xl + montage. ABS sensor. Km-teller aandrijver, uitlaat lassen, spiegelglas. APK en uitlijning.
Nu staat de zx er dus zo bij:
Gekocht met 136 900km en staat inmiddels op 151 000, daar moet ik wel bij zeggen dat de teller een poos stuk is geweest, zo’n 3000km.
** Update augustus 2008, inmiddels zo’n 164000 op de teller
Inmiddels heb ik de auto al meer dan 2 jaar in bezit en is er vanalles aan de auto gebeurd. Zo heb ik tijdelijk een mi16 inlaat spruitstuk er op gehad, ben ik met de auto naar zuid-frankrijk op vakantie geweest (hij gaat dit jaar naar spanje) en heeft hij veel onderhoudt gehad. Hij heeft o.a. gehad:
- distributieriem met rollen, waterpomp en multiriem
- schakelstangetjes
- stabilisatorstangetjes
- alle ophangingsrubbers achteras
- draagarmen voorzeide compleet gereviseerd
- koppelingsplaten en trekgroep
- nieuwe schokbrekers voor en achter met stofhoezen en lagers
- nieuwe verlagingsveren voorzeide
- 5 deurs raammechanisme bij het rechterraam
- injectoren al eens ultrasoon gereinigd
- Group N uitlaatsysteem rvs (katvervanger, middenpijp, eindpijp)
- 4x abs sensor
Verder natuurlijk het normale onderhoud met remblokken, bandjes, olie, filters, slangetjes, bougies, remvloeistof en andere vloeistofjes.
Ook zit er een barst in mijn voorruit, die moet dus ooit worden vervangen.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 767
Geregistreerd: 19-06-2006
- ZX 1.8i Aura
- ZX 2.0i 16v
voer voor je hoedenplank
Dat plastic gekraak heb ik ook last van, wat dacht je van vaseline / vaseline spray, niet te veel, en alleen even die ronde ophangpuntjes insmeren. Rubber op plastic maakt dat geluid
ZX 2.0i 16v 1994 rip
ZX 1.8i Aura 1994 rip
Peugeot 206 GTI 2002
Volgens mij is het niet zozeer de hoedenplank zelf die het doet. Het zijn echt die zijpanelen, als ik met de hand op het gedeelte druk waar dus normaal gesproken de hoedenplank op ligt dan kraakt het flink.
Ik heb die panelen ook nog nooit los gehad, misschien dat ik dat de aankomende week maar eens moet gaan doen, ik heb namenlijk een week vakantie.
In de vakantie week wil ook de auto weer eens lekker waxen e.d. En aan de rechterkant hebben de velgen inmiddels schaafwondjes opgelopen die ik ook wil gaan aanpakken.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Mooie auto Douwe!
Jos van der Voort
Blijft een dikke bak hoor
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
auto douwe
mooie auto douwe!!
als mijn huidige zx(2 mnd in bezit) het ooit begeeft,wil ik ook een 16v.
die rijden er toch een hoop minder rond dan golfjes,slopeltjes e.d.
treasure it,het is een mooie auto.
Dank voor alle leuke berichtjes.
Wagen is vandaag weer lekker gepoetst (wax). Ook het zwarte plastic heeft even een beurtje gehad en is weer heerlijk zwart.
Mijn rechter spatbordverbreder bij het achterwiel moet overigens opnieuw worden vast gezet, daar moeten nieuwe klemmetjes achter. Weet iemand of ze deze bij citroen gewoon op voorraad hebben en dat je gewoon een setje kan kopen per deel o.i.d.?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
ik heb nog een partij dopjes liggen van m’n votige 16v ik had ze gekocht voor mijn verbreders.
intresse?
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
zijn dat verschillende soorten dopjes of zijn die allemaal hetzelfde? Bij die wielkas verbreder zijn namenlijk 2 soorten dopjes gebruikt.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
we zitten veschillende in alleen niet die metalen beugeltjes.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
In die dopjes ben ik dus wel geïnteresseerd maar dat had je al wel in de gaten denk ik.
Ik heb deze week het verbruik van de wagen maar eens bijgehouden. Ik kom op 1 op 10.5
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Marco ZX AURA 1.4i schreef:Wat een klasse bak!!
puike wagen!!
Toen ik mijn ZX heb gekocht heb ik om de 3mnd wel wat gedaan dit ook samen met mede forumleden
oa: Grote beurt, silentblocks, steekassen en de remcilinders vervangen
dit waren bij mij toch de Majorproblems. Maar goed motorisch zit er natuurlijk een enorm verschil tussen onze motoren.Veel plezier van je prachtwagen!!
Valt wel mee hoor,
alletwee verbruiken ze benzine
alletwee maken ze geluid
alletwee brengen ze je van A naar B ...
dus,....
Ik ben momenteel de auto weer aan het wassen en ik vroeg me af hoe jullie het zwarte plastic weer lekker laten glimmen.
Dus, zijn er trucjes om je zwarte plastic weer als nieuw te doen uitzien? Ik heb het nu lichtelijk ingesmeerd met motorolie, maar dat zal de beste metode niet zijn denk ik.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
oke, bedankt voor de tips. Ik moet overigens zeggen dat de motorolie mij ook zeker niet is tegengevallen, heb het een nachtje beetje vet op laten zitten en de volgende dag echt uitgepoetst zeg maar, maar het is nu wel weer mooi diep zwart, nu nog kijken hoe lang dit zo blijft.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Douwe schreef:Ik ben momenteel de auto weer aan het wassen en ik vroeg me af hoe jullie het zwarte plastic weer lekker laten glimmen.
Dus, zijn er trucjes om je zwarte plastic weer als nieuw te doen uitzien? Ik heb het nu lichtelijk ingesmeerd met motorolie, maar dat zal de beste metode niet zijn denk ik.
Als je geduld hebt => Fohn of Verfstripper
Snel (matig) resultaat -> Bumperspray
Ijs schreef:
Als je geduld hebt => Fohn of Verfstripper
Leg dit eens uit? Deze kende ik niet..
Voor motorolie kun je ook slaolie van de Aldi gebruiken. Dat werkt ook prima!
Jos van der Voort