Zoals een aantal van jullie weten is mijn avontuur in Spanje niet gelukt. Wel heb ik nog steeds een goed gevoel overgehouden aan de XM als auto.
Ik loop met het idee om voor mijzelf te gaan beginnen. Ik heb al verschillende investeerders, dus de kans wordt steeds groter. Dit betekend echter dat ik mijn Scenic moet/ga inleveren ergens tussen maart en juni volgend jaar.
Ik voel er veel voor om een XM diesel te gaan rijden ivm omdat ik een diesel nu eenmaal een sterke en rustig rijdende auto vind. Mede omdat ik veel in de files sta lijkt een automaat mij tevens wel handig en makkelijk.
Er bestaan diesel met automaat, een 2.1 en een 2.5. Ik kan zo snel niet hier iets over vinden op het forum, vandaar deze vraag.
Wat zijn jullie ervaringen met diesel icm automaat en met name ergens tussen de 180.000 en 230.000 km al achter de rug (tussen 1995 en 1999 als bouwjaar). Ben erg benieuwd waar ik rekening mee moet houden of op moet letten.
Ik wil proberen er twee jaar zonder al te grote kosten mee te gaan rijden en wil er eigenlijk niet meer dan 7000 euro voor neerleggen. Ik vraag mij vnl af of ik verstandig doe aan een automaat met zulke kilometers al op de teller.
M.vr.gr.
Ronald
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Ronald,
De XM is als 2.1 TD12 met de “oude” niet-compu-gestuurde automaat geleverd. Let goed op de kleur van de bakolie naar het schijnt:
- rood is goed
- kooltjeszwart is ellende
Deze bak kan namelijk het koppel van de TD12, PRV-V6 en TurboCT maar nét aan. En dat vereist dus regelmatig bakolie verversen en netjes warm rijden. Zo niet, dan is de bak zo iedere 150K klaar voor een revisie.
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Als bedrijfsauto… probeer te regelen dat je iets van 15 jaar oud vindt… dan betaal je bijtelling over de dagwaarde ipv de nieuwwaarde… scheelt je iets van 2000 euro inkomstenbelasting per jaa, en de BTW over reparaties en brandstof. Was voor mij de overweging om een zo oud mogelijke XM te zoeken, per juni volgend jaar voer ik hem is als bedrijfsauto, en dan rijd ik voor 1000,- euro per jaar goedkoper in een XM V6 ipv een Xantia 2.0i. (Maar het CX 25 Gti Turbo 2 gevoel blijft knagen ).
De automaat vind ik zelf zo’n veroorzaker van problemen dat ik er geen hoef, maar er zijn mensen die niet anders willen… Maar elke 10,000km maximaal!!! olie vervangen en filters reinigen is een must, liefst elke 8,000km en dan kan het nog misgaan. Willem heeft er een, hij gaat er vast wat meer over vertellen. Overweeg ook gas…. dan kan je namelijk een V6 hebben, en dat betekent diravi…. en dat betekent dat het ineens een “echte” citroen wordt. Als de XM geen V6 was, dan hield ik het bij een CX, onder de 4 cylinders is dat toch veel koeler (CX 25 TRD Turbo 2 b.v., maar let er op, er zijn series mat slechte blokken van de TRD T2, maar dat zouden alleen de engelse kunnen zijn, daar ben ik niet zeker van, probeer CX-L op yahoo groups om daar meer informatie over te vinden), de V6 + diravi maakt de XM acceptabel, maar ik irriteer mij bij elke klap van de voorvering aan de macpherson ophanging.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
V6 Automaat, perfecte combinatie. Maar een handbak rijdt wat “directer” en is sneller met accelereren.
Met de automaat geef je een teentje gas, schakelen bij 2500 toeren, geen herrie. Rijden op de snelweg, 100 km/uur met 2500 toeren, geef gas en men wordt snel kleiner in je achteruit spiegel.
De bakolie met je zoveel mogelijk verversen, de olie zelf kost geen drol, 5 liter voor 20 euro en je ververst ongeveer 2,5 liter per keer.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
dieselen
Willem schreef:V6 Automaat, perfecte combinatie. Maar een handbak rijdt wat “directer” en is sneller met accelereren.
Met de automaat geef je een teentje gas, schakelen bij 2500 toeren, geen herrie. Rijden op de snelweg, 100 km/uur met 2500 toeren, geef gas en men wordt snel kleiner in je achteruit spiegel.De bakolie met je zoveel mogelijk verversen, de olie zelf kost geen drol, 5 liter voor 20 euro en je ververst ongeveer 2,5 liter per keer.
Willem, enig idee of ditzelfde geldt voor de diesel. Die 2.5 td spreekt mij wel aan maar is wat moeilijker te vinden in mijn prijsklasse. Hoe zit het met die opmerking van Rogier over het koppel bij de diesel tov de automatische bak?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Eerlijk gezegd zou ik, als ik toch een viercylinder nam een CX 25 TRD Turbo 2 willen… misschien moet je eens een stukje rijden in een 2e serie CX?
Voor mij is het onder de XM’s alleen de V6 die me aanspreekt, maar iedereen heeft natuurlijk z’n favoriete grote citroen…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
de 2.5 turbo diesel is nooit met automaat geleverd, waarom niet?
omdat het domweg niet meer onder de motorkap past. onder een V6 is het vol, onder de kap van een V6.24 is het erg vol en onder de motorkap van een 2.5 turbodiesel past helemaal niet meer bij.
Het is zelfs bijna onmogelijk om de airco te vullen bij een 2.5 turbo diesel omdat het nippeltje op een onmogelijke plek zit.
Een V6 is lekker, maar een 2 liter 16 klepper automaat of een turbo CT automaat voldoet hier prima, is nog redelijk economisch en je sleuteld wat makkelijker
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Wat is overigens het verhaal van 2.5TD’s en kappotte koppen. Bij mijn garage staat een ‘95’er 2.5TD Exclusive te koop voor 4k met 340.000 kilometer op de teller. Auto ziet er van binnen en buiten prima uit en zou er volgens de garageman nog lang tegenaankunnen omdat er net een nieuwe kop opzat. Die gingen vaak kapot vertelde hij mij. Weet iemand daar iets meer van? Verder mooie auto en voor dat geld al helemaal. Maarja dik 100,- in de maand wegenbelasting
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:Wat is overigens het verhaal van 2.5TD’s en kappotte koppen. Bij mijn garage staat een ‘95’er 2.5TD Exclusive te koop voor 4k met 340.000 kilometer op de teller. Auto ziet er van binnen en buiten prima uit en zou er volgens de garageman nog lang tegenaankunnen omdat er net een nieuwe kop opzat. Die gingen vaak kapot vertelde hij mij. Weet iemand daar iets meer van? Verder mooie auto en voor dat geld al helemaal. Maarja dik 100,- in de maand wegenbelasting
Is het deze T(h)ijs? Ik zag er namelijk een op internet te koop staan.
Ik ben ook wel benieuwd naar antwoorden op die gereviceerde-kop opmerking..
Trouwens Willem, ik dacht inderdaad dat er een 2.5td met automaat was, grappig, was me inderdaad niet opgevallen dat alleen 2.1td’ers met automaat aangeboden worden ops: . Dan wordt het toch handmatig schakelen want die 2.5 lijkt mij het meest comfortabel . En Gas, tja, ik rij er nu ook mee in die Scenic en het is leuk bij de pomp, maar ik blijf het storingsgevoelig vinden. Ik heb er al heel wat keren mee bij de garage en langs de weg gestaan (kapotte bobines/backfire) .
Nee kijk even op http://www.garage-arets.nl/ en dan Occasions -> XM
( geen reclame! )
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
T(h)ijs schreef:Wat is overigens het verhaal van 2.5TD’s en kappotte koppen. Bij mijn garage staat een ‘95’er 2.5TD Exclusive te koop voor 4k met 340.000 kilometer op de teller. Auto ziet er van binnen en buiten prima uit en zou er volgens de garageman nog lang tegenaankunnen omdat er net een nieuwe kop opzat. Die gingen vaak kapot vertelde hij mij. Weet iemand daar iets meer van? Verder mooie auto en voor dat geld al helemaal. Maarja dik 100,- in de maand wegenbelasting
De 95-ers hebben slechte motoren gehad, kantelende zuigers bij de 2.0 16V en scheurende koppen bij de 2.5 TD.
De 2.5 moet een beetje op toeren worden gehouden, anders wordt de kop niet genoeg gekoeld
De 2.1 turbo diesel is bijna net zo sterk en snel als een 2.5. laat je niet intimideren door de 130 pk en 280 NM, de auto weegt een stuk meer dan een gewone 2.1 turbo diesel. Hij loopt alleen wat harder, door het hoge gewicht en het hogere vermogen.
Hetzelfde geldt voor de turbo ct vergeleken met de 170 pk V6. Beide auto’s zijn net zo snel, maar een V6 loopt harder 222 ipv 212
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Dieselen
Ik denk dat ik, indien alles wat duidelijker is, in januari eens in zowel de 2.1 als de 2.5 ga rijden. Ik ging er inderdaad vanuit de de 2.5 vlotter en soepeler zou zijn tov de 2.1.
Dan ben ik gelijk ook benieuwd naar de automaat. Ik heb nog niets gelezen over de koprevisie of bedoelde je dat Willem met die 95-er motoren?
Ronald
Waarom automaat?
Zowel een 2.1 TD als een 2.0 CT Turbo kun je schakellui rijden zonderproblemen in 5 terug naar 70 km/h, dus ook bij wegwerkzaamheden op snelweg gewoon in 5, en trekt dan doordat je bij
70 op ca 2000 tpm zit toch met max aan koppel door naar hoge snelheden.
Visa 11 RE 1986 1996-1999
ZX 19D Reflex 3 drs 1996 1999-heden
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
okee, op de snelweg heb je eigenlijk geen automaat nodig, maar in de stad is het heerlijk en het past bij het rijden met een xm
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Wat erg opviel bij onze zoektocht naar de 2.5 (ik verwachtte dat die stiller zou zijn dan een 2.1), dat je veel modellen tegenkomt met een ruilmotor. Zou het een gevoelig blok zijn? Punt om je in te verdiepen, denk ik. Wij hebben uiteindelijk in Nederland een goede deal kunnen sluiten.
Om terug te komen op het onderwerp: je zou ook LPG kunnen overwegen. Wij hebben voor het eerst diesel en moet toch erkennen dat het motorgeluid (veel) hoger is dan dat van de benzinemotoren. Het was een genot om een stukje te mogen rijden in een 2.0 16V. Dat geeft rust. Boven de 120 gaat het verbruik ook heel snel omhoog.
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
T(h)ijs schreef:Wat is overigens het verhaal van 2.5TD’s en kappotte koppen. Bij mijn garage staat een ‘95’er 2.5TD Exclusive te koop voor 4k met 340.000 kilometer op de teller. Auto ziet er van binnen en buiten prima uit en zou er volgens de garageman nog lang tegenaankunnen omdat er net een nieuwe kop opzat. Die gingen vaak kapot vertelde hij mij. Weet iemand daar iets meer van? Verder mooie auto en voor dat geld al helemaal. Maarja dik 100,- in de maand wegenbelasting
Volgens mij meer dan 100 euro per maand. De 2.5 TD Exclusive is nooit in Nederland geleverd, dus het gaat om import, vaak uit Duitsland. De Duitse Exclusive-modellen zijn anders afgewerkt dan de Nederlandse (hier alleen als V6 geleverd). De 2.5 TD Exclusive weegt dan ook rond de 1700 kilo. Vergeet dus het verbruik niet! Zuinig rijden, kun je wel vergeten. Gemiddeld 1 op 12 vermoed ik…
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)