als mn xantia diesel 95 warm word/is dan ruik t naar koelvloeistof in de auto
zou dit de kachel kunnen zijn
en zoja wie weet hoveel werk dit is?
en wat dat kost ops: ops: :
http://www.renespaan.nl/onderhoud.htm
393 euro bij inlevering van een print van zn website
Is een hele dag werk want je dashboard moet er helemaal uit!.
pffffffffff
nou das een heleboel geld
kan ik ook zelf?
ja? moet kunnen
kijk er niet naar uit
bedankt voor je reactie
en is ook een end weg zit bij leeuwarden
Het is ook maar ter indicatie!
Je hele dashboard moet er letterlijk uit
Het is te doen door je zelf maar het is echt een vreselijke klus
Re: kachel lek?
dominee schreef:als mn xantia diesel 95 warm word/is dan ruik t naar koelvloeistof in de auto
zou dit de kachel kunnen zijn
en zoja wie weet hoveel werk dit is?
en wat dat kost ops: ops: :
Wordt het nat in de auto? Beslagen ruiten? Voetenruimte bijrijder zou nat moeten zijn van de koelvloeistof. Zakt het peil van de koelvloeistof? Zo ja, gebeurt dit alleen als de kachel aanstaat?
Eerst zeker weten of het de kachel is, want zoals gezegd, het demonteren is een hele hoop werk.
Zo he, ik dacht dat het alleen bij de ZX een boel werk was, maar blijkbaar ontkomt de Xantia er ook niet aan om het hele dashbord eruit te trekken bij een lekke kachelradiateur. De radiateur kost zelf iets van € 60 a € 70, plus nog wat kosten voor de koelvloeistof en O-ringtjes.
Om je een idee te geven, zie topic:
Het Haynes boek zegt dat dit klusje het beste door de dealer gedaan kan worden omdat het eruit halen van het dashbord veel werk is. Maar gek genoeg geven ze wel aan hoe je het dashbord eruit kan halen. Zo te zien is het niet veel anders dan bij een ZX, je heb alleen wat meer knopjes en draden.
Die van mij stonk als ie warm was ook naar koelvloeistof.
Lijkt er alleen op dat het wat anders was dan de kachel: mijn koelvloeistoftemperatuur schommelde nogal door een kapotte thermostaat. Hierdoor kookte ie af en toe wat koelvloeistof over (koelvloeistofverlies!) wat binnen goed te ruiken was.
Maar als je nattigheid op de vloer hebt, maak je borst dan maar nat!
heb nog niks kunnen waarnemen op vloer ofzo
ook temp is goed schommelt niet
en vocht in de auto?
zal straks nog effe kijken
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
kachel
de oorzaak van lekke kachels is electrolitische corrosie in het koelsysteem wat tot uiting komt bij de kachel radiateur.
oorzaak gebruik van een niet goede antivries.en een onvoldoende verbinding van de massa tussen motorblok en carroserie.
indien deze twee mogelijke oorzaken niet verholpen worden is de kans groot dat binnen twee maanden het weer gebeurd.
Gebruik bij vervanging de antivries met vw specificaties, en maak een extra massakabel van de dynamo naar de carroserie.
dit kan natuurlijk ook om de lekke kachel te voorkomen.
als de oorzaak de koppakking is houdt het natuurlijk op.
doe er je voordeel mee,dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
dominee schreef:heb nog niks kunnen waarnemen op vloer ofzo
ook temp is goed schommelt niet
en vocht in de auto?
zal straks nog effe kijken
Ik kan niet zien waar je ergens woont, maar er zijn radiateurenspecialisten door heel Nederland die dit soort dingen heel snel voor je na kunnen kijken. Ff langsrijden en het systeem op druk laten zetten, dan weet je heel snel of het lekt en waar. Het kunnen namelijk verschillende dingen zijn. En als je kachel dan vervangen moet worden, dan kun je er daar meteen een meenemen. Of het laten doen.
Groeten,
Arne
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
ghulst schreef:dominee schreef:heb nog niks kunnen waarnemen op vloer ofzo
ook temp is goed schommelt niet
en vocht in de auto?
zal straks nog effe kijkenIk kan niet zien waar je ergens woont, maar er zijn radiateurenspecialisten door heel Nederland die dit soort dingen heel snel voor je na kunnen kijken. Ff langsrijden en het systeem op druk laten zetten, dan weet je heel snel of het lekt en waar. Het kunnen namelijk verschillende dingen zijn. En als je kachel dan vervangen moet worden, dan kun je er daar meteen een meenemen. Of het laten doen.
Groeten,
Arne
Kijk uit met het op voorhand kopen van een kachel radiateur, er zijn linkse en rechtse modellen en het is niet altijd duidelijk welke je nodig heb. Dit zie je meestal als de boel al uitelkaar is, zoals ik heb gemerkt bij de radiateur wissels met de ZXen. Overigens heeft een ZX dezelfde kachelradiateur als de Xantia meen ik gezien te hebben op een doos van zo een ding.
ZX1.4i schreef:Kijk uit met het op voorhand kopen van een kachel radiateur, er zijn linkse en rechtse modellen en het is niet altijd duidelijk welke je nodig heb. Dit zie je meestal als de boel al uitelkaar is, zoals ik heb gemerkt bij de radiateur wissels met de ZXen. Overigens heeft een ZX dezelfde kachelradiateur als de Xantia meen ik gezien te hebben op een doos van zo een ding.
De radiateurenspecialist (een goede) kan direct zien welke je nodig hebt. Daar zijn uitgebreide tabellen voor. De Xantia en de ZX zouden dezelfde kunnen hebben, maar ik heb hier even niet de software bij de hand om dat te controleren. Gewoon even vragen voor jouw auto, bouwjaar, motorinhoud etc.
Arne
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Heb je al ‘Stop Leak’ geprobeerd ?
ghulst schreef:ZX1.4i schreef:Kijk uit met het op voorhand kopen van een kachel radiateur, er zijn linkse en rechtse modellen en het is niet altijd duidelijk welke je nodig heb. Dit zie je meestal als de boel al uitelkaar is, zoals ik heb gemerkt bij de radiateur wissels met de ZXen. Overigens heeft een ZX dezelfde kachelradiateur als de Xantia meen ik gezien te hebben op een doos van zo een ding.
De radiateurenspecialist (een goede) kan direct zien welke je nodig hebt. Daar zijn uitgebreide tabellen voor. De Xantia en de ZX zouden dezelfde kunnen hebben, maar ik heb hier even niet de software bij de hand om dat te controleren. Gewoon even vragen voor jouw auto, bouwjaar, motorinhoud etc.
Ja in princiepe wel, maar er kan best een ander model (links/rechts) inzitten, Gompy heeft daar ooit een mooi verhaaltje over geschreven.
Hij schreef: “Reden hiervoor is dat Citroen van mening is dat men dan bij een eventuele staking ( hoe Frans…) gewoon door kan produceren met de andere modellen… “
Dit is een model, het andere model is exact hetzelfde, maar heeft de aan/afvoerbuisje aan de andere kant zitten.