Toen ik afgelopen zaterdag terug kwam van de meeting bij Chyparse, begon de motor af en toe even helemaal uit te vallen gedurende 1 à 2 seconden. Dit gebeurde een paar keer op de snelweg bij een snelheid van 120 km/u, met warme motor. Gelukkig trok hij er iedere keer weer doorheen, maar het is wel een angstaanjagend idee om midden op een snelweg zonder vluchtstrook stil te vallen en zonder stuurbekrachtiging naar de kant te moeten….
Met het zweet in de handen kwam ik thuis, maar vlak voor m’n inrit sloeg de motor weer af. Omdat ik geen snelheid meer had moest ik hem gewoon starten, wat niet lukte. Motor af laten koelen, weer starten, met geen mogelijkheid aan de gang te krijgen. Bougies eruit gedraaid: geen vonk. Elektrisch schema erbij en doormeten: op alle punten waar logischerwijs spanning op zou moeten staan stond spanning. Dat sluit een hoop onderdelen uit, maar wat is de oorzaak? Onstekingsmodule? Ik ben eerst maar eens alle stekkers, relais, enz. gaan schoonmaken en toen ineens wilde hij weer starten!
Opzich mooi, maar nu weet ik dus nog steeds niet wat de oorzaak was. Zijn er hier mensen die zoiets al eens hebben meegemaakt?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
ik neig naar 2 optie’s.
beide zijn nm warmte afhankelijk.
1 je bobine.
2/je module.
een 3e optie is je BDP gever,maar dat is een zeldzaamheid.
dus persoonlijk zou ik ongezien de bobine vervangen, aangezien die dergelijke storingen het vaakst veroorzaakt.
ten 2e zou ik zorgen dat de module van een vers exemplaar is en evt dus vervangen.
ten 3e zou ik er gift op nemen dat alle contacten zuiver zijn, en evt een extra massa aansluiting bij bouwen op de bewuste onderdelen.
wetende dat het in het verleden nogal eens daaraan ontbrak bij de citro origine,, massa contacten dus…. BX stilvallen dito verhaal, Visa Dito verhaal. GS XM Xantia,, te vaak heb ik de magere massa naar bobine ed als oorzaak gevonden in zulke storingen,, dus met het idee baat het niet dan schaad het niet… massa derop dus…
mvgr wupke:
Ik heb al eens extra massakabels gelegd van minpool naar motorblok, vlak bij de onstekingsmodule en naar de motormanagementecu. De onstekingsmodule zit tegen de verdelerkap gemonteerd, een bobine kan ik nergens vinden. Kan dit een geheel zijn met de verdelerkap; deze heeft alleen maar aansluitingen voor vier bougiekabels? Het betreft een simpele 2.0i 8v motor uit 1991.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
dan zit de bobine vermoedelijk op de motor onder je inlaatspruitstuk .
volg de 5e bougiekabel, en je vind de bobine.
mvgr wupke
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_933.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Vooral goed zoeken naar je 5e kabel…..! Die zit er dus niet.
Er zit geen verdelerkap op de XM, deze is overbodig door de zogenaamde DIS-ontsteking. Deze ontsteking wordt gestuurd vanuit de MMcomputer.
De bobineblokken van deze auto’s willen nog wel eens de geest geven.
Succes met je zoektocht,
Gr Martijn
Kom ik dus net met een zaklamp onder de motorkap vandaan…
Alleen vier bougiekabels zoals ik al schreef. Wat ik voor een verdelerkap aanzag is dus eigenlijk een bobine. Hoe kan ik nagaan of deze bobine of de daar op gemonteerde ontstekingsmodule in een slechte conditie is?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
ok, dus bobine op de bougie’s.
dat maakt het al weer makkelijker.
dan is het dus idd het zwakke contact geweest wat een X warmte veroorzaakte waardoor het signaal naar je bobine’s weg viel.
dus je schoonmaak aktie kan afdoende zijn geweest, of je module is langzaam op zn eind aan het lopen.
mischien is een uitleesactie afdoende om eea duidelijk te krijgen.
dus ik zou eerst uitlezen en dan verder bekijken wat de beste weg was afgaande op het bovenstaande in deze draad.
mvgr wupke
JanO schreef:Kom ik dus net met een zaklamp onder de motorkap vandaan…
Alleen vier bougiekabels zoals ik al schreef. Wat ik voor een verdelerkap aanzag is dus eigenlijk een bobine. Hoe kan ik nagaan of deze bobine of de daar op gemonteerde ontstekingsmodule in een slechte conditie is?groet, Jan
wederom zou ik nu eerst ff de ECU op zn code’suitlezen, daarna verdere actie gaan bepalen.
je bovenstaande verhaal doet me dus toch aan je bobine twijfelen, maar dat is afgaande op ervaring, en de werkelijkheid kan altijd iets anders zijn.
dus uit laten lezen, en dan in combi met de wijsheid achteraf , hier te lezen in deze draad en je eigen bevindingen ,beslissen wat nodig is.
mvgr wupke
Lijkt me een goed plan. Mooi klusje voor het weekend
Jongens, bedankt!
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
en laat even weten hoe het is gegaan met uitlezen, tenminste, als je dat zelf gaat doen,,,,
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_129.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
ik lees dat de ontstekingsmodule nog op z’n oude plek zit, bovenop de cilinderkop…...Dit is later gemodificeerd en hebben ze ‘m op de accubak gezet.
Ik durf met 99% (‘t is en blijft een Citroën he) zekerheid te zeggen dat het je ontstekingsmodule is
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1510.jpg)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Willem schreef:ik lees dat de ontstekingsmodule nog op z’n oude plek zit, bovenop de cilinderkop…...Dit is later gemodificeerd en hebben ze ‘m op de accubak gezet.
Ik durf met 99% (‘t is en blijft een Citroën he) zekerheid te zeggen dat het je ontstekingsmodule is
Jeps…i.v.m. met warmte, zit bij mij ook zo. Is een bekende kwaal van de XM.
See, buy, fly C5 V6
Volstaat het om de onstekingsmodule naar de koelere accubak te verplaatsen of zou de module al beschadigd zijn?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1510.jpg)
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
JanO schreef:Volstaat het om de onstekingsmodule naar de koelere accubak te verplaatsen of zou de module al beschadigd zijn?
groet, Jan
Ik denk dat de module nog wel okay is, door de warmte raakt hij alleen overstuur. Verplaatsen zou voldoende moeten zijn. Hij moet sowieso verplaatst worden, is een modificatie van Citroen geweest toendertijd.
See, buy, fly C5 V6
Bij de bx en 205jes zitten ze gemonteerd op een kleine aluminium plaat voor extra koeling.
Jouw storing komt me bekend voor, inderdaad kan ik de bovenstaande conclusies onderschrijven, is het niet de bobine dan wel de ontstekingsmodule! Hopelijk hoef je m alleen maar te verplaatsen!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
kreazyV8wuppo schreef:ok, dus bobine op de bougie’s.
Dat stond er niet. Martijn de Ruiter melde dat het een DIS onsteking is: Distributorless Ignition System. Vaak een bobine met 4 uitgangen (eigenlijk 2 inwendige bobines) waarbij altijd 2 bougies tegelijk vonken (net als bij de eend of de ES9J4 V6 motor). Niet noodzakelijkerwijs dus met bobines direct op de bougies. In dit geval zit de bobine (met 4 uitgangen) op de cilinderkop gemonteerd op de plek waar vroeger de verdelerkap zat.
Bovendien wordt hierboven gesteld dat een kapotte BDP sensor een zeldzaamheid is. Nou ja, als je eens wat meeleest op Citroen Forum e.d. zie je dat ze op leeftijd er toch regelmatig aan gaan. Zowel op de BX en XM diesels (dan doet de toerenteller het niet meer) als op de benzinemotoren. BDP sensoren doormeten op het moment dat ie niet wil starten is ook een mogelijkheid (ohmse weerstand moet rond de 70 ohm liggen).