Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ik denk dat het niet onverstandig is om de bakolie + filter te vervangen.
Hoe hoog is het toeren tal als ie koud op de choke loopt? Als dat te hoog is gaat het ook niet.
Tevens de contacten schoonmaken + afstellen.
Weet je technische kenis niet , maar kun je beter niet als leek aan zitten.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
citro-power schreef:Ik denk dat het niet onverstandig is om de bakolie + filter te vervangen.
Hoe hoog is het toeren tal als ie koud op de choke loopt? Als dat te hoog is gaat het ook niet.
Tevens de contacten schoonmaken + afstellen.Weet je technische kenis niet , maar kun je beter niet als leek aan zitten.
Olie + filter ga ik inderdaad maar doen.
Toerental op choke is afhankelijk van hoe ver ik de choke open heb, maar ik krijg hem redelijk snel onder de 1500 toeren als ie een beetje warm wordt. Maar zelfs dan wil het schakelen nog lang niet.
Tsja, technische kennis, ik ben geen automonteur, maar heb ook geen 2 linkerhanden.
Ik kan allicht met een voelermaatje eens checken of de contactjes goed staan alvorens ze te gaan afstellen, het is niet al te moeilijk om daar bij te komen volgens mij.
Maar dan blijft me verbazen: als de contactjes niet goed afgesteld staan waarom doet ie het dan wel goed als ie een tijdje gedraaid heeft.
Wat ik me als laatste afvroeg: als ik de Haynes goed begrijp zit de pomp voor de druk in het koppelsysteem in de versnellingsbak geintegreerd, na de koppeling. Hoe bouwt ie dan druk op als je nog niet geschakeld hebt?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Als ik je verhaal zo lees, komt mij dat helaas bekend voor. Ik hoop niet dat de elektromagneet langzaam aan het overlijden is.
Een bakolie-wissel zal zeker uit maken. Nadat ik mijn elektromagneet had vervangen, werkte het ontkoppelen nog steeds niet. Dit kwam waarschijnlijk omdat ze een tijdje stil had gestaan met oude olie.
Toen ik de olie verwisseld had, werkte het weer prima. (Total fluid-T, echter werkt een minerale ATF ook…)
Verdiep je in ieder geval even in de olie-ververs procedure. Je moet hem (uit mijn hoofd) na het verwisselen even starten met de nivo-plug er uit. Daarna zetje hem met geblokkeerde wielen een aantal malen van zijn vrij in de eerste versnelling. Al het overtollige olie komt er dan uit zetten. Hierna mag, na een tweede nivo-check de plug er weer in gebout worden.
Als je elektromagneet overleden is, kan je het beste ookhet kleppenhuis vervangen. Vaak is slijtage vanhet kleppenhuis de oorzaak van de stervende elektromagneet. Door slijtage gaat het allemaal niet zo soepel meer, waarna de elketromagneet uiteindelijk uitelkaar spat.
Succes in ieder geval!
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ohh , dat is ook zo , ik was de electromagneet met kleppenhuis vergeten ops:
Ook een heel belangrijk onderdeel. Wacht maar met het afstellen van de contacten. Zal eerst hier maar eens nakijken.
1 : olie + filter vervangen.
2 : electromagneet / kleppenhuis.
3 : contacten afstellen.
Electromagneet heeft Chevronics in Engeland te koop.
Succes ermee.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Beiden hartelijk dank voor de antwoorden. Ik probeer even zoveel mogelijk informatie te vinden over deze bak, zowel Haynes als Olyslager zijn erg beknopt wat betreft het kleppenhuis + elektromagneet. Elke mogelijke bron van informatie wordt zeer op prijs gesteld.
Patje, als jij nog wat fotootjes hebt van je operatie destijds houd ik me van harte aanbevolen, visueel is altijd duidelijker dan met woorden.
Edit: Patje, ik heb je oude topic gevonden. Jij hoorde destijds wel het relais klikken, ik dus niet.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik zal even zoeken naar foto’s. In feite zit het allemaal vrij simpel in elkaar. Het kleppenhuis zit met 4x M7 en 4x inbus vast (het zouden er ook 3 of 5 kunnen zijn trouwens…). Voor die inbusjes moet je eigenlijk even een sleuteltje verbuigen om er goed bij te kunnen.
Koop van te voren even een stukje pakking-papier, dan kun je gelijk een nieuwe pakking er voor snijden. Dus probeer de oude zo heel mogelijk te houden, dan kan je die als mal gebruiken.
Kom je daarmee echt in de paniek, dan heb ik er nog een mal van liggen in de garage.
Als je het kleppenhuis er af hebt, probeer dan de as (of hoe noem je dat?) die door de elektromagneet wordt bewogen heen en weer te bewegen. Doe dit ook met enige zijwaardse druk alle kanten op. Hij moet in alle gevallen soepel heen en weer kunnen. Gaat hij dat niet, zoals in mijn geval, dan kan hij eens blokkeren. Het gevolg is dat de elektromagneet zijn kracht niet kwijt kan aan de voorkant, zoals het zou moeten, dus knalt de achterkant er uit.
Ook hier heb ik nog wel foto’s van. Vaak begint dit met een scheurtje, hij werkt dan nog wel, maar niet feilloos.
Dit kan je nu alvast inspecteren zonder iets te demonteren.
Maar ik blijf er bij dat je eerst je olie eens kunt verversen. Ik heb ervaren dat de bak met vervuilde olie veel minder fo zelfs totaal niet voldoende druk op bouwen kan, waardoor de koppeling niet werkt. Dit gebeurde bij mij pas toen ze even stil had gestaan. Blijkbaar blijft het allemaal wel even werken zolang je er maar regelmatig mee rijdt.
En als je toch bezig bent, vervang gelijk even de bakolieslangen naar de koelradiator aan de binnenkant van je spatbord. Je wilt niet dat deze eens gaan lekken. De mijne begaven het vlak na mijn “elektromagneet-operatie”, de volgende dag zat ik in Frankrijk. Het kostje weinig, maar voorkomt een hoop ellende.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
En oh ja, die contactjes… Daar zit eigenlijk weinig verloop in. Ik zou er eerst af blijven. Om ze af te stellen moet je het kastje er af halen, anders kan je er erg slecht bij.
Je kunt beter even een metertje of een lampje op het voedingssnoer van je elektromagneet zetten om te kijken of ze wel sluiten.
Het kan natuurlijk dat ze te laat sluiten, maar dit zal niet plotseling het geval zijn.
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Het eerste actiepuntje is natuurlijk de olie, maar ik ben gewoon erg benieuwd hoe die mooie complexe bak in elkaar steekt
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Met dank aan ID66;
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Morgenochtend gaat de nieuwe bakolie er in, vandaag was het gewoon te mooi weer om niet een stukje te rijden. Even naar de Maeslantkering en daar wat fotootjes geschoten:
Groot te zien op: http://pics.unitzero.nl/index.php?list=21
Schitterend!!
Ik vind de latere GS-velgen eigenlijk mooier staan dan de velgen die er oorspronkelijk op zaten…
Maar die GSA-wiedlop….
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
XBXG schreef:Schitterend!!
Ik vind de latere GS-velgen eigenlijk mooier staan dan de velgen die er oorspronkelijk op zaten…
Maar die GSA-wiedlop….
Hehe je hebt gelijk, het ziet er wat vreemd uit (maar ik vind de originele velgen wel mooier!). Ze was ook niet gewassen, en je ziet duidelijk de afdrukken van een Sahara-regenbui op de motorkap. Maar het weer en de rest maken het wel goed
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Schitterende GS! En wat een heerlijke kleur! Hopelijk zijn de bak-perikelen snel opgelost…
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
En weer een nieuwe uitdaging! De motor kreeg kuren vandaag. Na een heerlijk eind toeren richting familie om pasen te vieren, besloot de motor raar te doen.
Als hij warm is en ik een stuk gereden heb maar vervolgens stil ga staan begint ie heel onregelmatig te lopen. Hij is zelfs 3 keer tijdens het afremmen afgeslagen (zowel in versnelling als uit versnelling). Als ik dan de motor weer start loopt ie weer als een zonnetje, netjes stationair 900 toeren. Rijd ik vervolgens weer 500 meter en stop ik weer, begint ie weer te stotteren en bijna (of helemaal) af te slaan. Wederom uitzetten en gelijk weer opnieuw starten is het probleem over. Choke opendoen na afremmen helpt ook, dan blijft ie ook lopen, maar dat zou niet moeten met een warme motor. Ik vermoed dus een probleempje met benzinetoevoer, maar waarom ie dan wel prachtig loopt als ik hem opnieuw start is me een raadsel (en bovenal, waar het opeens vandaan komt…). Ik had ook de hele dag het idee dat ik wat vermogen mistte. Iemand nog ideeën? Brandstofpomp die het niet meer goed doet? Hoe check ik of de opbrengst nog voldoende is?
Ik loop morgen wel even het brandstofsysteem langs om te kijken of er geen vuil in zit. Maar zoiets verklaart volgens mij nog steeds niet het wél goede lopen direct na het starten.
vuiltje in de carburateur?
check alle benzineleidingen op haarscheurtjes
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX