en hij liep op 2 tellen meteen goed
wel langer bezig geweest dan gedacht maar dat is de luxe van nog een wagen te hebben, dan is er niet echt haast bij ops:
er zijn geen lijken uit de kast gevallen, kop was nog vlak, geen kleppen die verbrand waren, waterpomp was als nieuw etc.
enkel de Lpg deed wat nukkig achteraf maar dat bleek een losgeraakt massakabeltje te zijn
komt nog een kostenplaatje aan maar zit zowat rond de 200 euro plus 24 euro voor 2 nieuwe multiriemen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Netje gedaan, leuk om te zien dat dit draadje nog steeds leeft en mensen aanzet om zelf ook te gaan sleutelen
Het gasklephuis ziet er mooi uit bij deze uitvoering van de 1.4i, zit er een soort openluchtfilter op???
ZX1.4i schreef:Het gasklephuis ziet er mooi uit bij deze uitvoering van de 1.4i, zit er een soort openluchtfilter op???
inderdaad komt door het oude Lpg systeem waardoor de originele filter niet meer kan
leuke toets is natuurlijk het geluid als je eens doortrekt wat niet overdreven maar toch een sportieve klank geeft
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ook bij mij moet de kop van de 1.4i saxo uit 1996 eraf, kan iemand mij aangeven
* wat de volgorde van aanhalen van de kopbouten is en wat het moment is, en moeten ze 1, 2 of 3 keer nagetrokken worden
* hoe kan ik zien of de rekbouten vernieuwd moeten worden ??
* vlakken lijkt mij toch altijd noodzakelijk ? hoe stellen jullie vast dat dat niet hoeft ?? Bijv schoonschuren met grof schuurpapier en dan met een stalen rei nakijken ?? En zo ja wat mag de afwijking dan zijn ?
aanhaal moment en volgorde staan op de verpakking van de pakking
rekbouten moeten altijd vernieuwd worden (wist ik eerst ook niet)
vlakken, nakijken met een meetlat zo doe ik het
als de motor niet heet is geweest kan je ervan uitgaan dat de kop nog vlak is
afwijking is 0.5 mm dacht ik
als de kop gevlakt moet worden moet er een dikkere pakking gestoken
grof schuurpapier zou ik achterwege laten, het pasvlak moet niet beschadigd hé
is trouwens ook niet nodig om zwaar op te schuren
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Alle technische gegevens zoals aanhaalmomenten staan in de Vraagbaak of Haynes, bestudeer deze eerst goed voordat je er aan begint, bijna alle antwoorden op je vragen staan hier in.
Dit staat niet in de boeken (of niet duidelijk genoeg):
De afwijking van het pasvlak van de kop is 0,05mm, maar de ervaring is dat dat TU koppen zo flexibel zijn dat een grotere speling ook nog ok is. Ik controleer het wel, maar ben nog nooit een grotere afwijking tegengekomen, of er moet een serieuze warmloper zijn geweest, maar dan heb je ook andere serieuze schade.
Schoonmaken van het onderblok/kop doe je met wasbenzine/WD40 en een blokje hout waar je schuurpapier omheen wikkel, neem eerst korrel 400 en daarna 600, maar absoluut niet groffer dan 400.
Rekbouten, altijd vernieuwen en spaarzaam insmeren met motorolie
Vergeet niet om de gaten in het onderblok goed schoon te maken
Verder zou ik zeggen, bestudeer dit topic goed, want alle tips & tricks staan hier in
wie wil een kop revisie uitvoeren bij mijn xsara 14 en wat kost het
Ikke met als bijnaam de “Koppensneller” heb hier altijd wel zin in, stuur maar een PB of email
de distributieriem van de 1.0 en de 1.1 AX-C15-Berlingo is niet enkel de korte 104 tanden riem maar ook is de riem anders (dikte op het dunste punt)
dus niet alle 104 tanden riemen zijn hetzelfde, opletten dus als je een andere haalt
vandaag vernomen van mijn onderdelenboer
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
vaag dat het zolang duurd, ik trek die kop eraf in 1u15min? klaat de riem er zelfs opliggen, ik wil zeggen geen plastieken kassen wegnemen, gewoon krukas blokeren met een pin, en de nokkenas loskloppen en dan de riem via een stripje op spanning langs de kant leggen. gaat allemaal vrij snel, heb er zeker al 20 gedaan ik zag ook dat je vertelde, altijd nieuwe bouten, ben ik wel mee akkoord, maar als het niet veel geld mag kosten? ik heb er zeker al 10 gedaan met dezelfde bouten, en als je ze nog 1000km nog is controleerd, merk je er toch niets aan, ook al gebruik je bijvoorbeeld nieuwe..
Inmiddels heb ik zoveel ervaring mee dat ik de kop ook zo eraf heb, max. 1,5 uur, ik verwijder wel namelijk alle kappen en monteer altijd een nieuwe riem, spanrol en kopbouten. Ik maak er altijd een grote beurt van door zaken als de waterpomp, thermostaat en bougies te vervangen en uiteraard de olie, koelvoeistof en filters. Verder maak ik alles weer netjes schoon in de spoelbak of met remmenreiniger, en ja dan ben je helaas wat langer bezig.
Wat de budget manier betreft, daar doe ik niet aan, graag goed of niet.
is ook de beste mannier, maar in de realiteit is het niet zo, ik werk in een garage, en het moet in de meeste gevallen zo goedkoop mogelijk want ze hebben geen geld, moesten wij alles vervangen wat jij hier opschrijft dan mogen we een jaar wachten op ons geld, ja idd ZO ERG is het namelijk gesteld met de veel mensen…
Helaas wel, men wil graag autorijden, maar op goed onderhoud word bezuinigd.
Zo ik ga dit topic is lekker vervuilen, dus zet maar 1.6 in de titel erbij
Vorige week begon het maffe plan joh we gaan je koppaking enzo vervangen.
Ok best let’s go;
Hier het slachtoffer onder de kap
[url]http://img70.imageshack.us/img70/6594/koppakingkoppelbeer002ji9.jpg [/URL]
De oude d-riem ziet er nog wel redelijk uit Ach boeiend weg ermee
[url]http://img169.imageshack.us/img169/9833/koppakingkoppelbeer016vh2.jpg [/URL]
Ziet er toch niet slecht uit onder het kleppendeksel.
[url]http://img73.imageshack.us/img73/4197/koppakingkoppelbeer021ss4.jpg [/URL]
Kijk jou moet ik hebben
[url]http://img230.imageshack.us/img230/13/koppakingkoppelbeer019fd8.jpg [/URL]
Gadver wat een ranzige sh*t
[url]http://img230.imageshack.us/img230/8411/koppakingkoppelbeer026ed9.jpg [/URL]
Lijkt me een duidelijk verhaal!!! Die is niet meer gewenst!
[url]http://img63.imageshack.us/img63/1550/koppakingkoppelbeer025eb9.jpg [/URL]
Alle meuk schoonmaken dat is niet zo boeiend, vind ik om hier te plaatsen.
Klepjes uit de cilinderkop gehaald, dikke bling bling
[url]http://img455.imageshack.us/img455/1365/kopjereviseren019ed9.jpg [/URL]
Klepjes er weer d’r in, en let ook even op de nieuwe sexy klepseals en hoe schoon het kopje is.
[url]http://img63.imageshack.us/img63/2929/kopjereviseren022eo3.jpg [/URL]
Wat een sexy onderblok met een nieuwe koppakking.
[url]http://img179.imageshack.us/img179/1473/img0880pl6.jpg [/URL]
Kopje weer op zijn plek en de kopbouten aangedraaid op juiste wijze.
[url]http://img441.imageshack.us/img441/435/img0883lw8.jpg [/URL]
En meteen maar een leuk spruitstukje geplaatst.
[url]http://img441.imageshack.us/img441/6558/koppakinggefixd010yh2.jpg [/URL]
En het beest starten gewoon in 1 keer, en liep als een zonnetje! Ze rijd echt nog veel lekkerder en het koppel is er ook erg op vooruit gegaan. Al met al een wereld van verschil! En ik moet ook geen olie meer bijvullen
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
even .th uit je linkjes halen
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993