Al ongeveer een jaar prijkt er in mijn lijstje auto’s hier aan de zijkant een BX 20 TZI. Nu hoor ik de BX freaks al denken, “een bx 20 tzi, dat bestaat toch helemaal niet?”
Nou, af fabriek bestaat dat inderdaad helemaal niet. Nu wil het geval dat dit een wagen is met een speciale geschiedenis. Met name BXNLlers kennen deze wagen, of zijn er eigenaar van geweest. Het betreft de YN 67 PL.
Nu is het geval dat ik er een tijd lang in gereden heb, met het oorspronkelijke 1600 monopoint blok erin. Op het gegeven moment kwam er echter een diesel break op mijn pad, waardoor de tzi minder interressant werd om te rijden, en aldus verdween deze de stalling in.
ergens in december 2005 kreeg ex eigenaar en mede forumer Chinco opnieuw interesse in de YN 67 PL. Dus met hem afgesproken de wagen tot leven te kussen, en hem aan hem te verkopen.
Op een koude middag het ding de garage uit gerold, en geprobeerd hem te starten. Dood. Motor bleek vast te zitten. Ding toen maar aangesleept, en uiteindelijk bleek ie te lopen. Maar vraag absoluut niet hoe. Daar zou ie nooit mee in Rijssen komen. Grote stoomwolken uit de uitlaat, een hoop kabaal, op 2 a 3 potten draaien, en niet stationair willen. Conclusie, die is dood, en niet meer te koop.
Wat nu.
Ding opnieuw de stalling in ging niet, aangezien daar inmiddels de diesel break ingerold was, omdat daar ook iets mee was. Die was dus inmiddels geschorst. De TZI toen maar bij oma de garage in gerold (op sleep).
Op een gegevenmoment kwam er een schade xantia 2.0 sx langs op internet (notabene bij een dealer…..)die zojuist een nieuw distributiesetje en een beurtje genoten had. De klant reed echter het garage terrein af, en reed het ding total loss. Met een mooi motortje dus.
Aldus deze Xantia gesloopt, onderdelen verkocht en de motor in de tzi gehesen.
Toen kwam er een lange stilte…..............
De auto stond wat weg te kwijnen op de parkeerplaats inmiddels. Op ongezette tijden kwam er fanmail uit Leeuwarden (apk is inmiddels al ruim 2 jaar verlopen….)
een niet rijdende auto kun je niet APK keuren.
Vandaar vanmiddag, een mooi zonnetje, de stoute schoenen aangetrokken. Eerst een briefje van een opkoper onder de ruitenwisser vandaan geplukt(willen die nog bxen dan) en aan de slag gegaan. De laatste brandstofslangen aangesloten, de accu aan de startkabels, Sleutel om, en lopen…...............
Eigenlijk natuurlijk ongelofelijk, dat ik daar zo lang op heb staan wachten ops:
De eerste rit maar naar de wasbox en wasstraat, de rommel eraf laten wassen.
Maar ik ben er wel blij mee.
In het weekend maar even APK klaar maken, en keuren dat ding. Mooi
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 913
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
foto’s ?:D
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.
Nadat ik bij jou was geweest zat ik achteraf te balen dat ik niet gevraagd had om even een blokje om te gaan met die 20.
Dat kon dus niet..
Mooi werk!! Ik benieuwd hoe deze “BXNL lijsthoer” functioneert met deze motor.
Goed werk!
gefeliciflapstaart
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
Re: BX 20 TZI Hij doet het (pag 1)
stoterstangen90 schreef:Al ongeveer een jaar prijkt er in mijn lijstje auto’s hier aan de zijkant een BX 20 TZI. Nu hoor ik de BX freaks al denken, “een bx 20 tzi, dat bestaat toch helemaal niet?”
Nou, af fabriek bestaat dat inderdaad helemaal niet. Nu wil het geval dat dit een wagen is met een speciale geschiedenis. Met name BXNLlers kennen deze wagen, of zijn er eigenaar van geweest. Het betreft de YN 67 PL.Nu is het geval dat ik er een tijd lang in gereden heb, met het oorspronkelijke 1600 monopoint blok erin. Op het gegeven moment kwam er echter een diesel break op mijn pad, waardoor de tzi minder interressant werd om te rijden, en aldus verdween deze de stalling in.
ergens in december 2005 kreeg ex eigenaar en mede forumer Chinco opnieuw interesse in de YN 67 PL. Dus met hem afgesproken de wagen tot leven te kussen, en hem aan hem te verkopen.
Op een koude middag het ding de garage uit gerold, en geprobeerd hem te starten. Dood. Motor bleek vast te zitten. Ding toen maar aangesleept, en uiteindelijk bleek ie te lopen. Maar vraag absoluut niet hoe. Daar zou ie nooit mee in Rijssen komen. Grote stoomwolken uit de uitlaat, een hoop kabaal, op 2 a 3 potten draaien, en niet stationair willen. Conclusie, die is dood, en niet meer te koop.
Wat nu.
Ding opnieuw de stalling in ging niet, aangezien daar inmiddels de diesel break ingerold was, omdat daar ook iets mee was. Die was dus inmiddels geschorst. De TZI toen maar bij oma de garage in gerold (op sleep).
Op een gegevenmoment kwam er een schade xantia 2.0 sx langs op internet (notabene bij een dealer…..)die zojuist een nieuw distributiesetje en een beurtje genoten had. De klant reed echter het garage terrein af, en reed het ding total loss. Met een mooi motortje dus.
Aldus deze Xantia gesloopt, onderdelen verkocht en de motor in de tzi gehesen.
Toen kwam er een lange stilte…..............
De auto stond wat weg te kwijnen op de parkeerplaats inmiddels. Op ongezette tijden kwam er fanmail uit Leeuwarden (apk is inmiddels al ruim 2 jaar verlopen….)een niet rijdende auto kun je niet APK keuren.
Vandaar vanmiddag, een mooi zonnetje, de stoute schoenen aangetrokken. Eerst een briefje van een opkoper onder de ruitenwisser vandaan geplukt(willen die nog bxen dan) en aan de slag gegaan. De laatste brandstofslangen aangesloten, de accu aan de startkabels, Sleutel om, en lopen…...............
Eigenlijk natuurlijk ongelofelijk, dat ik daar zo lang op heb staan wachten ops:
De eerste rit maar naar de wasbox en wasstraat, de rommel eraf laten wassen.
Maar ik ben er wel blij mee.
In het weekend maar even APK klaar maken, en keuren dat ding. Mooi
Geweldig dat het gelukt is, is er eindelijk toch eens iets positiefs over dit ding op te merken!
Ich bin ein Breaker
Geweldig dat ie loopt! Chapeau chapeau!
Als ik het dus goed begrijp heeft de TZI een hele tijd (hoe lang?) ready-to-go gestaan, en hoefde je enkel die accu en draadjes aan te sluiten?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
mooi werk..
2L motor daar wil ik ook heen maar daar bericht je je tzt nog wel op
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
XBXG schreef:Geweldig dat ie loopt! Chapeau chapeau!
Als ik het dus goed begrijp heeft de TZI een hele tijd (hoe lang?) ready-to-go gestaan, en hoefde je enkel die accu en draadjes aan te sluiten?
En wat verse benzine erin inderdaad.
Bijna anderhalf jaar ops:
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Hihi, wat is dat toch met BX-rijders en luiheid… ops:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Hihi, wat is dat toch met BX-rijders en luiheid… ops:
mwah, is natuurlijk niet mijn enige projectje…..
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
mssl schreef:Gefeli ! Stoer idee en helemaal stoer dat het echt is uitgevoerd
Het is natuurlijk niet de eerste 20 tzi die er bestaat. Bij een vriend van me hebben we al eens een XM 2l blok in een Bleu Olympe tzi geplaatst.
Daar zijn wel foto’s van gemaakt.
http://groups.msn.com/bxenenhondas/bx20tzi.msnw?Page=1
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:Het is natuurlijk niet de eerste 20 tzi die er bestaat. Bij een vriend van me hebben we al eens een XM 2l blok in een Bleu Olympe tzi geplaatst.
Daar zijn wel foto’s van gemaakt.
Heej, ik dacht dat het om die BX ging . Toch een andere dus, maar dat zal wel lekker sleuren zo’n 2 liter blok. Iig meer koppel dan een schone GTi.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005