Vorige week wilde mn trouwe bx niet opstijgen, althans t duurde een kwartier. Toen maar eens even wat informatie gehaald bij een citroengarage. De auto reed nog wel goed als hij eenmaal omhoog was gekomen, dus ik moest de bx maar even laten repareren voor 250 euro.
Ik vroeg vriendelijk aan de monteur ” zo en wat ga je allemaal doen voor die 250 euro?”
De monteur > “nou we gaan even de filters schoonmaken, want dat is een ingewikkelde klus, vervolgens even de lhm verversen”.
Ik dacht bij mezelf ....zo dan das een dure grap.
Maargoed ik heb op cd rom een technisch werkplaats hand rommetje van diverse citro`s.
Na even gespiekt te hebben vervolgens maar even de filters uit t reservoir gehaald, gereinigd, gemonteerd, systeem drukloos gemaakt, auto op hoogste stand gezet , motor gestart, tijdje laten draaien en klaar is kees en 250 euro bespaard.
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976
Re: hydroliek & garages
Ventora schreef:Maargoed ik heb op cd rom een technisch werkplaats hand rommetje van diverse citro`s.
Na even gespiekt te hebben vervolgens maar even de filters uit t reservoir gehaald, gereinigd, gemonteerd, systeem drukloos gemaakt, auto op hoogste stand gezet , motor gestart, tijdje laten draaien en klaar is kees en 250 euro bespaard.
Euh, waarom maak je het systeem drukloos? En nu heb je nog geen LHM ververst. Alleen filters reinigen heeft geen zin. LHM dient iedere 60.000 of iedere 2 jaar ververst te worden.
Helemaal goed doe je het als je de LHM ververst hebt en de filters hebt schoongemaakt, dat je daarna de remmen spoelt. Dan heb je weer een vers hydraulisch systeem.
Re: hydroliek & garages
Eric Vertogen schreef:Ventora schreef:Maargoed ik heb op cd rom een technisch werkplaats hand rommetje van diverse citro`s.
Na even gespiekt te hebben vervolgens maar even de filters uit t reservoir gehaald, gereinigd, gemonteerd, systeem drukloos gemaakt, auto op hoogste stand gezet , motor gestart, tijdje laten draaien en klaar is kees en 250 euro bespaard.Euh, waarom maak je het systeem drukloos? En nu heb je nog geen LHM ververst. Alleen filters reinigen heeft geen zin. LHM dient iedere 60.000 of iedere 2 jaar ververst te worden.
Helemaal goed doe je het als je de LHM ververst hebt en de filters hebt schoongemaakt, dat je daarna de remmen spoelt. Dan heb je weer een vers hydraulisch systeem.
Helemaal recht. 2 jaar en geen dag langer, 60.000 km en niet meer.
LHM verversen voor 250 eur is een poging tot oplichting; dit zou je moeten kunnen melden op het politiebureau. LHM verversen is niet zoveel werk, voor een “echte monteur” inclusief het spoelen van alle leidingen max. een uurtje, aan materiaal kost het je 5 l LHM en dat heb je al vanaf 20 eur. Dit is echt poging tot diefstal bij klaarlichte dag. Aan de digitale schandpaal nagelen die gast.
Dat drukloos maken hoort wel vooraf te gaan aan het verversen; als je de ketel niet leegt heeft het vrij weinig nut.
Voor praktische tips over het verversen van LHM en wat daarbij komt kijken, kijk ook eens op BXNL: http://groups.yahoo.com/group/BXNL
of de BXNL_faq: http://groups.yahoo.com/group/BXNL_faq
Dan was je nu misschien wel helemaal uit de problemen geweest…
Ich bin ein Breaker
Re: hydroliek & garages
karel schreef:LHM verversen voor 250 eur is een poging tot oplichting; dit zou je moeten kunnen melden op het politiebureau. LHM verversen is niet zoveel werk, voor een “echte monteur” inclusief het spoelen van alle leidingen max. een uurtje, aan materiaal kost het je 5 l LHM en dat heb je al vanaf 20 eur. Dit is echt poging tot diefstal bij klaarlichte dag. Aan de digitale schandpaal nagelen die gast.
Ja kom met de naam van die oplichter, zodat we met een grote boog om die garage/dealer heen kunnen rijden.
PS: Het zou me niets verbazen als het Citroen dealer Waldo is in Schiedam, daar noemen ze wel vaker absurd hoge prijzen voor simpele dingen.
fftopic
Ventora; heb je wat foto`s van die Vauxhall van je online staan maat, en kan ik ze `ns bekijken. Het lijkt me een machtig mooi vehikel wat je daar hebt.
Oh ja; garages, standaard niet te vertrouwen en meestal oplichters pur sang; dus heb je een goede, betrouwbare, niet te dure garage…houd hem in ere ( en stuur zoveel mogelijk bekenden langs, dan blijven de prijzen laag).
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
ik was 2 of 3 tientjes kwijt voor het verversen van de lhm en het schoonmaken van alle filters
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:ik was 2 of 3 tientjes kwijt voor het verversen van de lhm en het schoonmaken van alle filters
Euh, waar was dat dan? 5 liter LHM kost al meer en die heb je wel nodig.
Overigens worden niet alle filters gereinigd, want in het verdeelblok zitten ook nog twee filtertjes die nooit meegenomen worden bij schoonmaken.
Eric Vertogen schreef:metro2005 schreef:ik was 2 of 3 tientjes kwijt voor het verversen van de lhm en het schoonmaken van alle filters
Euh, waar was dat dan? 5 liter LHM kost al meer en die heb je wel nodig.
Overigens worden niet alle filters gereinigd, want in het verdeelblok zitten ook nog twee filtertjes die nooit meegenomen worden bij schoonmaken.
was bij de citroen dealer luveto. maar zit net te denken dat het inderdaad duurder was. in elk geval amper duurder als wat de olie zelf kost.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Eric Vertogen schreef:metro2005 schreef:ik was 2 of 3 tientjes kwijt voor het verversen van de lhm en het schoonmaken van alle filters
Euh, waar was dat dan? 5 liter LHM kost al meer en die heb je wel nodig.
Overigens worden niet alle filters gereinigd, want in het verdeelblok zitten ook nog twee filtertjes die nooit meegenomen worden bij schoonmaken.
Op Citromobile verkocht Chyparse 5 liter cans LHM voor EUR18,-
Normaliter ligt de prijs ietsje hoger geloof ik.
Ich bin ein Breaker
JustShootMe schreef:fftopic
Ventora; heb je wat foto`s van die Vauxhall van je online staan maat, en kan ik ze `ns bekijken. Het lijkt me een machtig mooi vehikel wat je daar hebt.Oh ja; garages, standaard niet te vertrouwen en meestal oplichters pur sang; dus heb je een goede, betrouwbare, niet te dure garage…houd hem in ere ( en stuur zoveel mogelijk bekenden langs, dan blijven de prijzen laag).
PS hij is te koop € 750
moet wel een nieuwe uitlaat onder alsmede een spruitstukpakking.
apk tot eind maart 2005, zal e.e.a. gelast moeten worden aan die bodem
Een paar gegevens:
-Vauxhall Ventora
-bouwjaar 1975
-motor 6 cilinder lijn 3.3 liter ( zelfde als ford mustang uit die tijd )ongeveer 170 pk, niet snel maar wel sterk.
- Gewicht bijna 1400 kg.
- Achterwielaandrijving, leuk voor de bochten.
Volgens rdw zijn er 4 geregistreerd in de NL
LET OP : Zoals ik al een aantal discussies heb gehad, dit is GEEN Neefje/nichtje van Opel, dit is Vauxhall.
-
Nog meer Vauxhaal zien? kijk even op
http://www.vauxhallclub.nl
Edit by Lelijke Eend: even de foto’s onder elkaar gezet (er stonden 2 naast elkaar)
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976