Vandaag voor het eerst getankt… 1 op 14, nou rij ik lekker door maar 1 op 14
Of is dit normaal voor een TD?
Ik rij gemiddeld 100/120km per dag.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
zelfs mijn xm rijd 1 op 15,5 a 16…
Kan het zijn omdat ik een brandstoffilter tussen de diesel retour slang (dus die slang van de pomp naar de tank) heb gedaan!? (omdat deze uit 2 stukken bestaat zit er een filter tussen)
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:Kan het zijn omdat ik een brandstoffilter tussen de diesel retour slang (dus die slang van de pomp naar de tank) heb gedaan!? (omdat deze uit 2 stukken bestaat zit er een filter tussen)
Tenzij de diesel daar uit spuit zou ik zeggen van niet.
Mijn idee: de latere diesels met vroegere turbo’s zijn gewoon niet zo zuinig als de oudere met die heeele late turbo’s. Ik reed met mijn TZD Turbo break zo rond de 1:14.5 a 1:15.5, en ik trap ook wel wat je zegt lekker door, en het door mij gevolgde traject moet maar niet model staan voor zuinigheidsritjes want dat gaat echt tegenvallen. Iedereen heeft me altijd complexen aan lopen praten en verhalen verteld over de turbodiesels waarmee je wel 1:20 kon halen - nou, echt geen schijn van kans met dit ding. Tot ik ontdekte dat er meer 93er tzd turbo’s zijn waarmee je dit verbruik haalt.
En verder: misschien toch die ene schroef a/d pomp wat terugdraaien, zuiniger moet het echt wel kunnen. Hoe oud/nieuw zijn de verstuivers eigenlijk? Die hebben ook een grote rol in de zuinigheid (die van mij waren nieuw).
Ich bin ein Breaker
Ik zou zeggen: meet nog maar eens een tank. Met al dat uitproberen kun je er in het begin sowieso geen peil op trekken. HEt kan wel een teken zijn dat de motor nog niet al te efficient draait. Die turbo vervangen en de brandstofpomp goed afstellen lijkt me nu des te zinniger.
De 6 BX turbodiesels van mij reden in de meeste gevallen 1 op 18 tot 1 op 20….vraag maar aan Renz die nu met mijn laatste rijdt.
Dat is dan wel voor 90 % snelwegwerk…..maar Renz kennende rijdt hij echt niet precies 120 per uur
Mijn huidige 1.9 D haalt net aan 1 op 16,5 (ook 90 % snelweg en keurig 120 p/u)....vandaag toevallig weer getankt, dat valt me dus wel een beetje tegen, maar ach…we doen het er maar mee.
Maar IK heb dus de ervaring dat de TZD-turbo een stuk zuiniger is dan de gewone D…zal wel te maken hebben met het hogere toerental en minder PK’s
Bram schreef:De 6 BX turbodiesels van mij reden in de meeste gevallen 1 op 18 tot 1 op 20….vraag maar aan Renz die nu met mijn laatste rijdt.
Dat is dan wel voor 90 % snelwegwerk…..maar Renz kennende rijdt hij echt niet precies 120 per uur
Mijn huidige 1.9 D haalt net aan 1 op 16,5 (ook 90 % snelweg en keurig 120 p/u)....vandaag toevallig weer getankt, dat valt me dus wel een beetje tegen, maar ach…we doen het er maar mee.
Maar IK heb dus de ervaring dat de TZD-turbo een stuk zuiniger is dan de gewone D…zal wel te maken hebben met het hogere toerental en minder PK’s
Jij ken mijn rijstijl niet… ik rij behoorlijk stevig door…
Een Audi RS4 hielt ik mooi bij op het Kooimeerplein… (Die michelins plakken op de weg)
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:Bram schreef:De 6 BX turbodiesels van mij reden in de meeste gevallen 1 op 18 tot 1 op 20….vraag maar aan Renz die nu met mijn laatste rijdt.
Dat is dan wel voor 90 % snelwegwerk…..maar Renz kennende rijdt hij echt niet precies 120 per uur
Mijn huidige 1.9 D haalt net aan 1 op 16,5 (ook 90 % snelweg en keurig 120 p/u)....vandaag toevallig weer getankt, dat valt me dus wel een beetje tegen, maar ach…we doen het er maar mee.
Maar IK heb dus de ervaring dat de TZD-turbo een stuk zuiniger is dan de gewone D…zal wel te maken hebben met het hogere toerental en minder PK’s
Jij ken mijn rijstijl niet… ik rij behoorlijk stevig door…
Een Audi RS4 hielt ik mooi bij op het Kooimeerplein… (Die michelins plakken op de weg)
Ik ook, maar ook als ik dat niet doe kom ik dus echt niet boven de 1:18 uit, no way, zelfs in rechte lijn met constante snelheid niet.
Mijn 19TGD break maakt overigens *nog* meer toeren, daar haal ik plm 1:16 a 1:17 mee als ik het niet al te gek maak, en veel zuiniger kan ook als ik daar op let.
Ich bin ein Breaker
Grote problemen…
APK in 1 keer goed.. maar de radiator is op de rechter (aanzicht)hoek, onderin lek, tenminste daar lekt het! Heeft iemand nog een turbo radiator, of is mijn radiator van mijn oude diesel nog te gebruiken?
Turbo is binnen, maar staat compleet vast in het gat!? echt heel vreemd, kan ik die nog open halen!??
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Hoe bedoel je precies in het gat?
De wastegate?
Of de turbine rotor?
Superdave schreef:Grote problemen…
APK in 1 keer goed.. maar de radiator is op de rechter (aanzicht)hoek, onderin lek, tenminste daar lekt het! Heeft iemand nog een turbo radiator, of is mijn radiator van mijn oude diesel nog te gebruiken?
Turbo is binnen, maar staat compleet vast in het gat!? echt heel vreemd, kan ik die nog open halen!??
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
dappieman schreef:Hoe bedoel je precies in het gat?
De wastegate?
Of de turbine rotor?Superdave schreef:Grote problemen…
APK in 1 keer goed.. maar de radiator is op de rechter (aanzicht)hoek, onderin lek, tenminste daar lekt het! Heeft iemand nog een turbo radiator, of is mijn radiator van mijn oude diesel nog te gebruiken?
Turbo is binnen, maar staat compleet vast in het gat!? echt heel vreemd, kan ik die nog open halen!??
Nou, het is wel zo prettig als de turbine wil draaien. Als ie dat niet doet, zou ik em weer retourneren.
Heeft OudeLut niet laatst nog een td gesloopt? Misschien heeft hij nog een liggen. Een TD radiateur heeft hele andere aansluitingen dan een atmo diesel (ook een expansieruimte in de radiateur en minder capaciteit). Een nieuwe is trouwens niet goedkoop, maar er zit weinig anders op voor je als je geen andere radiateur kan vinden.
Weet je trouwens wel zeker dat ie niet lekt op het slangetje dat van de warmtewisselaar komt?
dappieman schreef:Hoe bedoel je precies in het gat?
De wastegate?
Of de turbine rotor?Superdave schreef:Grote problemen…
APK in 1 keer goed.. maar de radiator is op de rechter (aanzicht)hoek, onderin lek, tenminste daar lekt het! Heeft iemand nog een turbo radiator, of is mijn radiator van mijn oude diesel nog te gebruiken?
Turbo is binnen, maar staat compleet vast in het gat!? echt heel vreemd, kan ik die nog open halen!??
Dat gat wat naar de intercooler gaat… daar zit die turbine rotor in vast lijkt wel.
Kan ik hem terug tikken!? kan ik hem openmaken!?
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:dappieman schreef:Hoe bedoel je precies in het gat?
De wastegate?
Of de turbine rotor?Superdave schreef:Grote problemen…
APK in 1 keer goed.. maar de radiator is op de rechter (aanzicht)hoek, onderin lek, tenminste daar lekt het! Heeft iemand nog een turbo radiator, of is mijn radiator van mijn oude diesel nog te gebruiken?
Turbo is binnen, maar staat compleet vast in het gat!? echt heel vreemd, kan ik die nog open halen!??
Dat gat wat naar de intercooler gaat… daar zit die turbine rotor in vast lijkt wel.
Kan ik hem terug tikken!? kan ik hem openmaken!?
niet aanziten en terugbrengen. Nooit op tikken met een hamer ofzo. Je kunt natuurlijk wel de olietievoer eens schoonmaken en dan verse olie erin doen. Kijk of ie dan wel los komt. Als zo’n ding 10 jaar op de plank ligt ofzo, dan is de smering er wel uit natuurlijk.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Probleem is:
Gekocht via Marktplaats via ene Hielke Boorsma
Ziet er uit als of hij net uit een bx komt…
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:Probleem is:
Gekocht via Marktplaats via ene Hielke Boorsma
Ziet er uit als of hij net uit een bx komt…
De rotoras kan wellicht best even plakken. Je moet je voorstellen dat een hete luchtstroom hem op gang moet kunnen brengen. Kan best zijn dat ie een beetje stroef gaat, maar je zou geen grof geweld nodig moeten hebben om em rond te kunnen draaien.