Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Re: remschijven voor
Geweldig dat het gelukt is en dat zonder micrometer .Voor het zelfde geld had het anders kunnen verlopen maar ik vind het wel bijzonder en leuk om het te horen ik zou zeggen geniet ze .Groetjes jan
soryy..
ik heb deze draad al eens eerder doorgespit en ik moet het kwijt. Onzin. ik heb formule auto’s geraced(met die ene doornbos): kruislings aandraaien en eerste twee ronden rustig inremmen, een keer natrekken en gaan. dan rijden we tussen de twee en drie honderd.
Een wat voor meter? Interessant… Ik wil niemand op de tenen trappen maar dan moeten ze niet te lang zijn.
Die millimeters heb je wellicht nodig om de blokken wat ruimte te geven?anders blijven ze slepen en worden ze warm? Haaien zijn ruw en heben minder weerstand.? In de fabriek loopt echt geen fransman met een millimetermeter rond, zelfs nu niet. (echt niet!)
nou goed. wil niemand bezwaren maar er zijn grenzen, ik bewaak ze!
Mooi dat t weer werkt.
ps. Na veel agressief remmen niet op de rem blijven staan voor een stoplicht, trekken ze krom,
.komma
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tuurlijk mag je het kwijt. En ja het gaat vaak goed. Maarrr een DS is geen furmule auto en de bak van een DS is in verhouding uit de oudheid tov jouw racewagen. Weegt jouw racewagen 1450 kilo?
Zelfs in het franse Revue technique wordt uitgelegd dat diffstukken soms niet helemaal recht zijn en remschijven ook niet. Zeker de aftermarket schijven zijn niet altijd recht.
Na meting had ik een minimaal slingerende schijf. Dat vind ik lekker!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Re: remschijven voor
jan D super 1971 schreef:Geweldig dat het gelukt is en dat zonder micrometer .Voor het zelfde geld had het anders kunnen verlopen maar ik vind het wel bijzonder en leuk om het te horen ik zou zeggen geniet ze .Groetjes jan
Heb ze zelf ook op het oog gemonteerd, om de beurt aantrekken van alle bouten heb ik wel op gelet, overigens.
Alles werkt zonder onbalans.
Hoor niemand over eventuele hoogteslag: als de het hart van de schijven niet precies samenvalt met het hart van de aandrijfas krijg je toch ook trillingen?
Verder heb je idd beetje slingering nodig (!) om de blokken terug te duwen na remmen. Bij APK is dit ook meegenomen in de keuringseis, schijfremmen mogen beetje aanlopen, trommels moeten vrijlopen (na remmen).
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dirkman schreef:soryy..
ik heb deze draad al eens eerder doorgespit en ik moet het kwijt. Onzin. ik heb formule auto’s geraced(met die ene doornbos): kruislings aandraaien en eerste twee ronden rustig inremmen, een keer natrekken en gaan. dan rijden we tussen de twee en drie honderd.Een wat voor meter? Interessant… Ik wil niemand op de tenen trappen maar dan moeten ze niet te lang zijn.
Die millimeters heb je wellicht nodig om de blokken wat ruimte te geven?anders blijven ze slepen en worden ze warm? Haaien zijn ruw en heben minder weerstand.? In de fabriek loopt echt geen fransman met een millimetermeter rond, zelfs nu niet. (echt niet!)
nou goed. wil niemand bezwaren maar er zijn grenzen, ik bewaak ze!Mooi dat t weer werkt.
ps. Na veel agressief remmen niet op de rem blijven staan voor een stoplicht, trekken ze krom,
ongeveer hetzelfde heb ik aan het begin van dit topic ook al geschreven. Maar, ik denk dat er hier mannen rondlopen die denken dat ze bij Citroen auto’s bouwen alsof ze bij de NASA bezig zijn ... micrometers.. hahahahahahah in Frankrijk??? Ik kom niet meer bij!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: remschijven voor
vlietmansje schreef:
Verder heb je idd beetje slingering nodig (!) om de blokken terug te duwen na remmen. Bij APK is dit ook meegenomen in de keuringseis, schijfremmen mogen beetje aanlopen, trommels moeten vrijlopen (na remmen).
Dit klopt echt niet! De remblokken worden NIET terug gedrukt. De afdichtingen van de remzuigers zijn zo gemaakt, dat ze na het wegvallen van de remdruk ( dus als je het pedaal niet meer intrapt) de zuigers een heel kleinstukje terug laten komen. De remblokken lopen dan vanzelf vrij. En dat APk verhaal ligt ook een beetje anders…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ID Super schreef:
Ik ken de structuur en opbouw van het remsysteem van een bolide niet, en ik denk dat ze dat wel heeeel erg anders zullen doen, dan bij Citroen in 1955, waarbij de schijven zonder ook maar de minste zijdelingse flexibiliteit op de zijkant van de bak zijn gemonteerd.
De wijze waarop de remmen op een formulewagen zijn gemonteerd verschilt eigenlijk niets van een DS. ook op een formulewagen zijn de remschijven koud en zonder enige form van flex op de uitgaande assen van het differentieel vastgebout. Voor de remklauwen geldt hetzelfde.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Toch zit het differentieel van een formule bak ietsje anders in elkaar dan het diff van de DS bak…
Door verschillen in gladheid tussen de zuigers kan je een remschijf wel degelijk erg krom drukken door em eenmaal kokend heet geremd flink in stilstand aan te drukken…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Re: remschijven voor
waterman771 schreef:vlietmansje schreef:
Verder heb je idd beetje slingering nodig (!) om de blokken terug te duwen na remmen. Bij APK is dit ook meegenomen in de keuringseis, schijfremmen mogen beetje aanlopen, trommels moeten vrijlopen (na remmen).
Dit klopt echt niet! De remblokken worden NIET terug gedrukt. De afdichtingen van de remzuigers zijn zo gemaakt, dat ze na het wegvallen van de remdruk ( dus als je het pedaal niet meer intrapt) de zuigers een heel kleinstukje terug laten komen. De remblokken lopen dan vanzelf vrij. En dat APk verhaal ligt ook een beetje anders…
Ben heel benieuwd om weer wat te leren over APK?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Trommelremmen mogen ook ‘slepen’. als het wiel na remmen maar met de hand redelijk soepel is rond te draaien.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 409
Geregistreerd: 22-06-2005
- ID/DS D super
- C1 hatchback
Re: remschijven voor
Hallo weer aardig wat voor meningen er zijn, ik denk dat we met ze alle moeten bedenken .Ieder voor zich en als die gene hiermee resultaat boekt dan is het goed Voor mij is dit onderwerp afgesloten Hij is iedergeval goed!!!!!!!!!!!
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006
- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Bij mijn beste weten (en volgens mijn APK-man) mogen trommelremmen in feite niet slepen, in de praktijk wordt ietsje slepen toegestaan. Anders dan bij schijfremmen is slepen ook niet nodig, lees: niet normaal. er zit dan iets vast wat makkelijk erger vast kan gaan zitten, met alle gevolgen van dien. Ik moet ze bij alle mogelijke auto’s voor de APK geregeld losmaken (ben een matige remmer), en na demontage blijkt dat meestal terecht in die zin dat er inderdaad iets (zuigertjes, veertjes, draaipunten, bij andere merken handremkabel) niet lekker loopt.
Overigens: iemand wel eens geprobeerd te remmen met kokende remvloeistof als gevolg van slepende trommelremmen? Ik wel. niet leuk. zo’n ervaring is goed voor plaatsing op het lijstje van regelmatige controle…
Corrosion sympa!