Werk voor de koppensneller??
Jos van der Voort
Ja de cyl-bussen zaten allemaal los (toen de kop eraf was)kon ze zo omhoog trekken…...enne heb de oude bouten gebruikt,misschien lomp..
Ga waarschijnlijk alles opnieuw doen,met iets onder de cyl-bussen aanbrengen(papieren ring of O ring) omdat het water er zó inlekt, pffff das lache!!?? gr Claus
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Mijn net 1 jaar oude kachelradiateur (vermoedelijk Behr) lekte weer eens. Geen groot lek, genoeg om het te ruiken en bij erg koud weer een waas op de voorruit te krijgen. Het gekke is dat het vooral gebeurt als ik eerst zeg 10 minuten gereden heb naar het winkelcentrum, dan een kwartiertje parkeer voor een boodschap en als ik dan terugkom en start, dan ruik je het het ergste. Na een tijdje rijden wordt het minder. Het lijkt er dus op dat het bij mij iets met uitzetten en krimpen van de radiateur te maken heeft door opwarmen en afkoelen.
Enfin, omdat dit al mijn 4e radiateur in 4 jaar is en het ding dus pas een jaar oud is, besloot mijn garage het vandaag eerst eens met Bar´s Leaks Radiator Stop Leak (vloeibaar) te proberen. (Ik wist dat hij al een tijdje met die gedachte speelde, vandaar dat ik dit topic gestart was.) Eerst de 1 jaar oude koelvloeistof ververst, want dan schijnt het beter te werken, dat spul erin en nou kijken of het gaat helpen.
Hij (niet-merkgebonden BOVAG garagehouder in Geldrop) was niet bang voor problemen met waterpomp of kleine koelkanaaltjes, zoals hier in eerdere antwoorden aangegeven, omdat dat spul volgens hem werkt (uitharden) als het in contact komt met lucht.
Hele aktie, inclusief een dag vervangend vervoer en brandstof, heeft ie vandaag kostenloos voor me uitgevoerd. Als het niet helpt gaat alsnog de kachelradiateur er weer uit.
Nou, ik zie het wel. Zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen met dat spul.
Twee weekjes en een paar honderd kilometer verder met dat spul erin.
Ik ruik nog steeds elke keer koelvloeistof bij het wegrijden. Tot de koelwatertemperastuur ca 80 graden is, dan is de stank weg. Tot de volgende rit. Het is maar een ieniemienie lekje in een 1 jaar oude kachelradiateur. Geen beslagen ramen maar genoeg om te ruiken.
Ik snap er geen bal van. Zitten er ergens in het koelwatervoerende gedeelte in of aan de kachelradiateur overgangen van kunststof naar metaal of zo, die anders reageren op temperatuurverschillen? Een spleetje dat zich opent bij koude motor en weer sluit als het warm wordt? En waarom doet dat Stop Leaks spul daar dan niets aan? Werkt dat alleen boven een bepaalde koelwatertemperatuur, een temperatuur waarbij ik geen lek heb?
Kilian
en hoef je nooit bij te vullen want het lijk mij als je systeem onder druk komt te staan dat je dan ook vloeistof verliest?
Een jaar geleden bij het vervangen van de kachelradiator geen nieuwe O-ringen geplaatst in de aansluiting van de kachelslangen op de radiator?
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
kilian schreef:Hij (niet-merkgebonden BOVAG garagehouder in Geldrop) was niet bang voor problemen met waterpomp of kleine koelkanaaltjes, zoals hier in eerdere antwoorden aangegeven, omdat dat spul volgens hem werkt (uitharden) als het in contact komt met lucht.
Met deze stelling heeft de garagist volledig gelijk. Echter weet je wat er aan de bovenkant van je radiator zit? Juist, lucht!
Hier gaat het goedje dan ook aan de oppervlakte uitharden en vlokken. Deze vlokken komen in het citcuit waardoor het vervolgens overal komt waar jij het niet wilt hebben.
Maar goed, elk jaar een nieuwe kachelradiator plaatsen gaat ook behoorlijk in de papieren lopen. Het lijkt mij een goed idee om uit te zoeken waarom dat nodig is. Is er telkens het zelfde merk kachelradiator gebruikt? Wellicht gebruikt de merk-onafhankelijke (niet altijd een voordeel) garagist wel een immitatiemerk welke bij lange na niet kan tippen aan een origineel product? Want een originele moet zeker veel langer mee kunnen gaan dan slecht 1 jaar.
Kortom, loop eens binnen bij het magazijn van de plaatselijke dealert voor een goede radiator en je bent waarschijnlijk jaren van het probleem af zonder daar eventuele eventuele technische risico’s voor te nemen.
Updeet:
Nu 5 weken met dat spul erin gereden. Gebruik de auto niet dagelijks en rijdt er relatief weinig lange afstanden mee. Het stinken is er nog wel, maar is veel minder en wordt nog steeds minder. Het valt niet meer meteen op. Ik moet nu echt goed snuffelen om te ruiken of het er nog is. Ik zal morgen eens kijken naar het koelwaterniveau. De kachel werkt nog, dus er zal nog wel wat water inzitten . Of de o-ringen bij het vervangen van de kachelradiateur vervangen zijn weet ik niet. Heb ik laten doen en ik was er niet bij. Die o-ringen, zitten die in de aansluiting van de koelwaterslangen op het schutbord, en kan ik daar dus simpel vanuit de motorruimte bij of moet daarvoor ook het hele circus uit elkaar?
Als je de slangen volgt naar het schutbord dan zie je dat die op twee kunststof aansluitstukken aangesloten zitten. Die twee kunststof pijpjes zittenm aan je kachelradiator en steken door je schutbord heen. Die O-ringen zitten in die kunstofpijpjes en zorgen voor een lekvrije verbinding tussen de slang en het pijpje. Als het daar niet lekt zou ik het mooi met rust laten.
Als je alles daar loshaalt moet je bijvullen en ontluchten en het is een p.kkewerk.
Jos van der Voort
I Claudius schreef:Ja de cyl-bussen zaten allemaal los (toen de kop eraf was)kon ze zo omhoog trekken…...enne heb de oude bouten gebruikt,misschien lomp..
Ga waarschijnlijk alles opnieuw doen,met iets onder de cyl-bussen aanbrengen(papieren ring of O ring) omdat het water er zó inlekt, pffff das lache!!?? gr Claus
hoop niet dat ze ook (allemaal) omhoog gekomen zijn.
Kan dat de pakkingen stuk zijn. dan zul je idd dit werkje nogeens mogen doen
btw de pakkingdikte kan per bus verschillen
vraagje : Is dit niet te meten (compressiemeting)???
Heb weleens van die additives bij de kvs en olie gegooid.
Werkt volgens mij voor geen meter, lekkages bleven mooi lekken.
Updeet:
Sinds 15 februari rijdt ik met Stop Leak in de koelvloeistof, omdat er een ieniemienie klein lekje in de kachelradiateur zat. Na toevoeging van het spul is het stinken van de kachel wel minder geworden, maar toch steeds gebleven. Koelvloeistof verbruik was er nauwelijks, het zal dus wel om druppels zijn gegaan. Tot vanmiddag… Vloer nat. De ervaringsdeskundigen weten dan hoe laat het is.
Ben eerst maar eens wat spullen voor een bypass gaan halen. De pijpjes die door het schutbord in de kachelradiateur steken hebben bij mij een buitendiameter van 23 mm. Bij een automaterialen handel vond ik zwart rubberen gewapende slang. Ze noemden dat kachelslang. Helaas is die niet te kijgen met een binnendiameter groter dan 19mm. Toch maar een stukje meegenomen. Met wat duwen en trekken krijg ik dat op de pijpjes, dus da´s mooi.
Ook twee slangklemmen georganiseerd en nou nog wat vinden om te zorgen dat de slang in de bocht niet platgaat. ZX Enschede had daar een leuke oplossing voor, maar inmiddels was het 17.00hr geweest en de winkels dicht. Moet ik dus wat anders op bedenken.
Inmiddels het restant van de koelvloeistof afgetapt. Die was wat roodachtig van kleur, ik neem aan van de Stop Leak, maar verder geen vlokken of klodders.
In de pijpjes die ik met elkaar wil kortsluiten om de kachelradiateur te bypassen paste heel mooi de tuinslang. Op die manier kon ik het koelsysteem heel mooi met water spoelen. Is nu schoon en leeg.
Morgen (zondag) kijken of ik wat in huis heb om een bocht in die slang te fabrieken zonder dat ie plat gaat. Anders moet ik maandag even wat gaan halen. Dan systeem opnieuw vullen en ontluchten, en als het goed is doet ie ut dan weer.
Op een later moment ga ik het dashboard eruit slopen om bij de kachelradiateur te komen. De vorige keren heeft de garage dat voor me gedaan, maar ik wil nu zelf zien wat er aan de hand is.
Zal mijn verdere ervaringen hier posten.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ben je er inmiddels ook al achter wat voor merk kachelradiator gebruikt is?
Het merk kachelradiateur weet ik nog niet. Dat zie ik pas als ik het dashboard eruit heb en dat komt later wel.
Een leeg blikje Travel Sweets is trouwens zeer geschikt om een bocht in de slang te maken zonder dat die knikt. Slang om het blikje heen en vastgezet met drie tie-wraps die door gaatjes in bodem en deksel van dat blikje gaan. Wat afwasmiddel op de tuitjes van het koppelstuk, de bypass slang eroverheen gefrunnikt en vastgezet met slangklemmen. Met dat afwasmiddel ben ik wel voorzichtig geweest want ik wil dat niet in het koelsysteem. Hoewel het misschien wel een leuk effect geeft .
Morgen het circus van koelsysteem vullen en ontluchten en dan eens zien of het zaakje weer werkt. Hoop dat de kop niet te heet geworden is.
Zo, koelsysteem weer gevuld en ontlucht. 1.4i TU motor uit 1995 heeft drie ontluchtingsnippels. Als je voor de motor staat met je gezicht naar de auto toe:
1) rechtsboven op de radiateur, een zwarte kunststof draaidop, ca 1,5 cm doorsnede met een opstaand “wandje” dat je kunt vastpakken om te draaien. Zelfde soort dop als onderaan de radiateur zit om af te tappen.
2) rechtsboven op het blok bij het thermostaat huis, een tuutje/soort schoorsteentje met daarin een imbusboutje. imbusboutje losdraaien om te ontluchten.
3) op het kunststof koppelstuk bij het schutbord naar de kachelradiateur een zwart plastic soort ventieldopje dat je los moet draaien.
Voor het vullen een opzetstuk op de vulopening van de radiateur gezet om het hoogteverschil met de hoogste ontluchtingsnippels te overbruggen. Ik had geen colafles, maar wel een schenktuit van een jerrycan die precies paste en lang genoeg was. Daarna met die schenktuit er nog op de motor stationair laten warmdraaien tot de koelfan inschakelde. Tijdens dat warmdraaien spuugt ie nogal wat koelwater weer uit. Volgende keer gebruik ik een grote colafles waar ik de bodem uitsnijdt. Dan heb ik meer opvang/expansieruimte om het koelwater dat omhoog komt op te vangen, voordat het over de rand klotst.
Vraag: Waaraan kan ik merken of de cylinderkop eventueel te heet geweest is?
kilian schreef:Vraag: Waaraan kan ik merken of de cylinderkop eventueel te heet geweest is?
Aan de verschijnselen van een lekke koppakking en daar zijn zat voorbeelden op het forum hier