Ik heb per ongeluk teveel (1/2L) LHM bijgevuld ops: Is er een manier om er ff snel wat uit te laten lopen (zoals bij de DS) ????? Of moet ik het hele reservoir loshalen?
Salut
Het teveel loopt er vanzelf uit, kan verder geen kwaad.
Ik gooi het vat altijd tot bovenaan vol
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Je kunt natuurlijk het gemakkelijkst ff hevelen. ff een slang van ongeveer een meter in het vat steken, even aan zuigen, en een halve liter eruit laten lopen en opvangen in een flesje. zo tank ik ook wel eens benzine uit mijn speeboar (of andersom)
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Dit brengt mij weer op de volgende vraag.
In mijn XM zit momenteel geen LHM, maar een soort reinigingsvloeistof.
Is het makkelijk om dit te vervangen.
Moet ik dan de auto in de laagste stand zetten en vervolgens het reservoir leeggooien en vullen met LHM en klaar is Kees?
“een soort reinigingsvloeistof” heet hydraucincage, en is niet bedoeld om veel meer dan een paar honderd km mee te rijden. Bij vervangen is het wel handig om ook even de remleidingen (dode eindjes) door te spoelen.
Ok….
Maar hoe ga ik te werk?
Harm schreef:“een soort reinigingsvloeistof” heet hydraucincage, en is niet bedoeld om veel meer dan een paar honderd km mee te rijden.
500 tot 5000 km volgens het etiket. Mijn ervaring is dat na zo’n 1500 km de drek pas goed los komt en de auto beter gaat veren.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Rond de 2500 km kun je het beste weer op gewone limonade gaan rijden.
Overgins: Te veel LHM is ook niet goed. Als de wagen in de laagste stand staat is de pot wel zowat vol, maar zelfs door het inzakken van nature loopt niet alle LHM in de pot. Gewoon peilen in de hoogste stand dus…
Test
Wie geeft Matthijs nou `es echt antwoord op zijn vraag jongens !?
Hoe moet `ie het er uit halen die reinigingsvloeistof en vervangen door LHM?
Pfff…. !
XM TCT Ambiance`94
Precies. Vergeet daarnaast niet je filters ff te reinigen.
Thijsvandebles schreef:Overgins: Te veel LHM is ook niet goed. Als de wagen in de laagste stand staat is de pot wel zowat vol, maar zelfs door het inzakken van nature loopt niet alle LHM in de pot. Gewoon peilen in de hoogste stand dus…
Sterker nog; teveel LHM heeft een serieus nadelig effect op het veergedrag van een XM. Vraag me niet hoe dat mogelijk is, maar ik weet wel dat wanneer je meer LHM in het vat hebt zitten dan wanneer de indicator in het midden staat, een XM beduidend harder veert.
Ik dacht altijd dat ik me dit inbeelde, totdat ik afgelopen maand op XMNL verschillende verhalen las van mensen met dezelfde ervaring.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
klopt, bij weinig LHM in het vat, veert ‘ie het lekkerst. Lijkt te maken te hebben met de tegendruk die in de retourleidingen ontstaat
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Jammer is dan wel weer dat de remdruk evenredig afneemt met weinig LHM in het vat.
Animal triste post coitum
Ach, een kleinigheidje hou je toch
Teveel LHM Update
Ik heb reinigingsspul ipv LHM in mijn XM en dat moet er nu echt een keer uit. Ik rijd eigenlijk heeeel weinig met de XM, maar toch.
Vraag: Wie woont in Arnhem/Nijmegen en kan mij daarbij helpen??
Ik heb geen zin om naar Chyparse te gaan hiervoor.
(Ik heb nog nooit zelf iets gedaan aan sleutelen… ops: )
Re: Teveel LHM Update
Matthijs2006 schreef:Ik heb reinigingsspul ipv LHM in mijn XM en dat moet er nu echt een keer uit. Ik rijd eigenlijk heeeel weinig met de XM, maar toch.
Vraag: Wie woont in Arnhem/Nijmegen en kan mij daarbij helpen??
Ik heb geen zin om naar Chyparse te gaan hiervoor.
(Ik heb nog nooit zelf iets gedaan aan sleutelen… ops: )
Dan wordt dit je eerste keer!
Ga naar een automaterialen zaak en koop een set steeksleutels, een doppenset, een doorzichtige benzineslang van minstens een 1,5m, 4 liter LHM neem een lege colafles en haal bij de pomp een euro benzine, pik de tandenborstel van je vriendin en reserveer de wasbak voor een ochtend. Niet te vergeten natuurlijk, smeer 50 boterhammen jam, dan zal het potje wel leeg zijn.
Dan zet je de wagen op de laagste stand, draai met een steeksleutel 12 de bout op de drukbol die achter de radiator zit los (kan niet missen, er zit maar 1 met maat 12). Niet meer dan een kwart tot een halve slag draaien.
haal de slangen los en beun het reservoir eruit, dat is degene met al die slangen erop die je er net afhaalde , het reservoir maak je los door gewoon iets te proberen. Roep dan heel hard BRAND!!! en wijs naar boven, giet de LHM in de goot (til een steen op en maak een kuiltje, werkt ook) en loop naar de wasbak.
Maak de filters schoon met benzine en de tandenborstel van je vriendin, maak het reservoir schoon met lekker veel wc-papier )ook onder de witte plaat) en zet alles weer terug in de auto. Sluit de slangen aan, vul de dikste tot de rand met verse LHM en stop het reservoir weer vol tot de rand met schone limonade (die groene). Draai de 12mm bout weer dicht, start de wagen, haal de achterste wielen eraf, draai dat kleine nippeltje bovenop de remklauw (die ziet er net zo uit als ie heet) met een dopsleutel 8 open, schuif snel de slang erop en doe de andere kant in het potje. Laat een assistent de rem intrappen en draai de nippel dicht zodra er groene LHM door de slang loopt.
Doe beide achterwielen, en ach, doe eens gek en pak de voorkant nu ook mee, je bent op dreef dus dat kan je ook nog wel!
Zo, nu je daar klaar mee bent, zet de wagen in de hoogste stand, kijk op het reservoir of het gele ringetje tussen de oranje strepen zit, en regel dat als het niet zo is.
Was je handen, maak je gereedschap schoon, vergeet de wasbak niet, gebruik de tandenborstel om het vuil onder je nagels te verwijderen en zet m daarna terug in het glas voor de spiegel. Pak een biertje, leg wat hout op de openhaard en gooi de benzine er overheen. Steek dat aan, zet de computer op schoot en klik op deze link :
lees hoofdstuk 1 tot en met 13 door en zet de doppenset vast klaar voor de volgende klus!
Zo! Nou meot het zeker lukken!
Succes!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Re: Teveel LHM Update
malle pietje schreef:
haal de slangen los en beun het reservoir eruit, dat is degene met al die slangen erop die je er net afhaalde , het reservoir maak je los door gewoon iets te proberen. Roep dan heel hard BRAND!!! en wijs naar boven, giet de LHM in de goot (til een steen op en maak een kuiltje, werkt ook) en loop naar de wasbak.
Dus daarom mag jij niet meer sleutelen in je straat
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002