Wie is Jonkhart?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Wie is Jonkhart?
die peugeotspecialist bij jou om de hoek
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Vandaag zomaar een dagje vrij kunnen krijgen en dus vanochtend meteen naar Peugeot-specialist Jonkhart gefietst met het beruchte slangetje onder de arm. Daar een min of meer gelijkwaardig slangetje op de kop kunnen tikken, die nu creatief vastzit op m’n BX. Binnenkort dus toch maar verder zoeken.
Marten, kan jij kijken bij jouw GTI of het olievulpotje gelijk is aan de TZI-modellen? Of weten andere BX-kenners dat toevallig?
Ook had ik nog 2 mooie Michelins op de achterbank liggen, die toch eens gemonteerd moesten worden.
Helaas bleek bij de bandenboer dat 1 band lek was vanwege een nare scheur in de wang. Dat was balen, want wat nu te doen met de 2e band? Ook zomaar weggooien? Nee, doet u ‘m maar om het reservewiel heen.
Dat was zo gepiept en heb ik nog enigszins profijt van dat mooie Michelinnetje. De oude reserveband kwam nog uit 1992, en had dus al 384.750 km onder de BX vertoefd.
Kortom: ik ga het morgen weer eens wagen om met de BX naar m’n werk te rijden. Zaterdag ga ik dan weer verder, want het kan allemaal nog veeeeel beter.
Work in progress, om het zo maar even te zeggen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Vandaag zomaar een dagje vrij kunnen krijgen en dus vanochtend meteen naar Peugeot-specialist Jonkhart gefietst met het beruchte slangetje onder de arm. Daar een min of meer gelijkwaardig slangetje op de kop kunnen tikken, die nu creatief vastzit op m’n BX. Binnenkort dus toch maar verder zoeken.
Marten, kan jij kijken bij jouw GTI of het olievulpotje gelijk is aan de TZI-modellen? Of weten andere BX-kenners dat toevallig?
Ik heb de GTI net weer naar de garagebox gebracht. Bovendien heb ik weer geen flauw idee hoe het bij een 1600 zit.
Ik heb wel gezien dat ik ook zo’n plestik thermostaatkapje heb als dat bij jou ook al een paar keer gesneuveld is. Het ventieltje zweette wat en was niet meer vast te draaien (dol heet dat). Ik heb em losgedraaid en em weer vastgedraaid met siliconenpakking ertussen en eromheen gesmeerd. Vooralsnog was ie weer droog. Meja, het tuutje was ook niet gebroken.
@mssl: nee, ik had 2 mooie Michelins. De lekke is direct de afvalbak in gedumpt en de andere heb ik nu als reserveband. Sja, wat moet je anders met 1 goede band? En dat alles voor 15 euro bij de Kwikfit. De monteur vond m’n BX een mooie wagen en complimenteerde me met de stoere Morettes (die gaan er dus echt zsm af).
Vanavond weer eens een proefritje gereden, nadat ik alle ontluchtingsslangen had ontdaan van “mayonaise” en met vers nieuw luchtfilter. De rit ging naar Kalmhout in België.
Toen ik net over de grens was, zag ik de gasmeter ineens nog maar 1 lampje aangeven. Uiteraard was daar geen enkele pomp open die LPG had, dus op hoop van zegen (na in Kalmthout geweest te zijn) weer richting Nederland gereden. Dat was nog zo’n 20 km binnendoor via Achterbroek, Wuustwezel en Loenhout. Daarna moest ik nog 2 km tot het tankstation en ik denk dat ik het heb gehaald op het allerlaatste “druppeltje” gas.
Pfff, wat een doodsangsten doorsta je dan zeg, omdat m’n BX niet op benzine rijdt. De volgende keer zal ik echt vóór de grens tanken.
Kortom, de BX was hard bezig om me weer vertrouwen terug te geven. Dat lukte best aardig door deze actie (hij had het tenslotte gehaald), en verder rijdt de BX zo onwijs lekker!!
Maar toen kwam daar tijdens het rijden ineens weer dat verdomde motormanagmentlampje.
Ik dacht eerst dat ie soms ging branden vanwege een tekort aan lucht wegens een met olie besmeurd luchtfilter, maar daar ligt het dus niet aan.
Ook komt er nog steeds was olie+mayo richting het luchtfilter, dus heel erg lang zal die wel niet mee gaan.
Anyway: ik kan morgen in ieder geval weer gewoon met de BX naar m’n werk ipv met de trein.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Ik dacht eerst dat ie soms ging branden vanwege een tekort aan lucht wegens een met olie besmeurd luchtfilter, maar daar ligt het dus niet aan.
Ook komt er nog steeds was olie+mayo richting het luchtfilter, dus heel erg lang zal die wel niet mee gaan.
Lijkt me toch niet helemaal gezond.
Een oude tip om het “werkbaar” te houden: een dikke pijpenrager (zo’n rond borsteltje met een steel van ijzerdraad) in de omhoog gaande olieslang bevestigen zodat die wat olie /troep tegenhoudt.
Ich bin ein Breaker
Ik zat eergister eens te zoeken naar een motortypeplaatje, want dat zou me wellicht van pas kunnen komen bij de Peugeot-specialist. Uiteindelijk was dat niet nodig omdat ik het hele slangetje had meegenomen naar hen.
Maar ik was nog steeds benieuwd naar het motortype.
Ik duw dus wat bedrading van de LPG-installatie opzij en zie me daar toch een vreemd typeplaatje zitten…
Ik had zoiets als BDY, BDZ verwacht, maar er stond 159A...
Dat zou dus betekenen dat ik na mijn GT en Digit’s wéér een GT-motor heb??
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Maar dan wel een 16 GTie (of zou ‘t echt stiekum een 1900 zijn en zuipt ‘ie daarom zo?)
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
XBXG schreef:Ik zat eergister eens te zoeken naar een motortypeplaatje, want dat zou me wellicht van pas kunnen komen bij de Peugeot-specialist. Uiteindelijk was dat niet nodig omdat ik het hele slangetje had meegenomen naar hen.
Maar ik was nog steeds benieuwd naar het motortype.
Ik duw dus wat bedrading van de LPG-installatie opzij en zie me daar toch een vreemd typeplaatje zitten…Ik had zoiets als BDY, BDZ verwacht, maar er stond 159A...
Dat zou dus betekenen dat ik na mijn GT en Digit’s wéér een GT-motor heb??
dat zou dus betekenen dat je een 1900 motor in je TZi heb?
past daar wel een automaat op? of zijn die ook geleverd met automaat?
arjan_verkade schreef:dat zou dus betekenen dat je een 1900 motor in je TZi heb?
past daar wel een automaat op? of zijn die ook geleverd met automaat?
Ja hoor, want de 159A-motor heeft ook met een automaatbak in de 19TRS automatic gelegen.
En sja, het verbruik zou ineens oo verklaard kunnen worden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
XBXG schreef:arjan_verkade schreef:dat zou dus betekenen dat je een 1900 motor in je TZi heb?
past daar wel een automaat op? of zijn die ook geleverd met automaat?
Ja hoor, want de 159A-motor heeft ook met een automaatbak in de 19TRS automatic gelegen.
En sja, het verbruik zou ineens oo verklaard kunnen worden.
oke de 19TRS is dezelfde als in de GT
neem aan dat er qua uiterlijk toch wel een verschil tussen zulke motoren moet zitten?
wellicht heb je foto’s van de GT motor en kan je het even vergelijken met je TZi
arjan_verkade schreef:XBXG schreef:arjan_verkade schreef:dat zou dus betekenen dat je een 1900 motor in je TZi heb?
past daar wel een automaat op? of zijn die ook geleverd met automaat?
Ja hoor, want de 159A-motor heeft ook met een automaatbak in de 19TRS automatic gelegen.
En sja, het verbruik zou ineens oo verklaard kunnen worden.
oke de 19TRS is dezelfde als in de GT
neem aan dat er qua uiterlijk toch wel een verschil tussen zulke motoren moet zitten?
wellicht heb je foto’s van de GT motor en kan je het even vergelijken met je TZi
Volgens mij is het onderblok van zowel de 159a, als de DKZ/BDY/BDZ van de buitenkant sowieso hetzelfde. Dus daar is weinig aan te zien
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Voor zover ik weet zijn de kale motorblokken van de 159A en die van de 16TZI gewoon gelijk.
Het enige verschil is natuurlijk dat ik bij mijn huidige motor geen carburateur meer heb zitten ( ), maar allemaal injectiezooi inclusief de bedrading daarvan.
Voor de rest zijn er volgens mij geen uiterlijke verschillen tussen de blokken.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
hmm geloof dat ik het even niet volg ops:
hoe kan een 16 TZi blok nu hetzelfde zijn als een 19TRS blok
die 19 moet dan toch groter zijn…?
arjan_verkade schreef:hmm geloof dat ik het even niet volg ops:
hoe kan een 16 TZi blok nu hetzelfde zijn als een 19TRS blok
die 19 moet dan toch groter zijn…?
De cilinderinhoud is idd groter. Maar van buiten zie je geen verschil
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005