PrutsyLJ schreef:arjan_verkade schreef:hmm geloof dat ik het even niet volg ops:
hoe kan een 16 TZi blok nu hetzelfde zijn als een 19TRS blok
die 19 moet dan toch groter zijn…?De cilinderinhoud is idd groter. Maar van buiten zie je geen verschil
Klopt, zet maar eens een 16TZI naast een 19TZI, dan zie je enkel het verschil op de achterklep omdat daar een ander typeplaatje op staat.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
XBXG schreef:PrutsyLJ schreef:arjan_verkade schreef:hmm geloof dat ik het even niet volg ops:
hoe kan een 16 TZi blok nu hetzelfde zijn als een 19TRS blok
die 19 moet dan toch groter zijn…?De cilinderinhoud is idd groter. Maar van buiten zie je geen verschil
Klopt, zet maar eens een 16TZI naast een 19TZI, dan zie je enkel het verschil op de achterklep omdat daar een ander typeplaatje op staat.
weer wat geleerd
heeft GTi ook hetzelfde onderblok?
die ziet er namelijk wel heel anders uit als je naar de rest van de onderdelen kijkt
arjan_verkade schreef:weer wat geleerd
heeft GTi ook hetzelfde onderblok?
die ziet er namelijk wel heel anders uit als je naar de rest van de onderdelen kijkt
De onderblokken van alle 1600/1900 benzine blokken (en de 19 diesel geloof ik ook) zijn hetzelfde. Met uitzondering van de GTi 16v geloof ik. Die heeft dacht ik extra verstevigingen in het onderblok. Maar ik weet niet of dat van buiten te zien is.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Als jij een 1905cc motor hebt ben ik benieuwd naar de motorelektronica. Logischer is een Bendix Fenix zoals op de 19TZI dan een Magneti Marelli voor op de 16TZI.
Er klopt volgens mij ergens iets niet… Vond de prestaties echt zoals een 1600 en zeker niet snel zoals m’n wijlen 19TRS automatic.
Het klinkt als een rare kitbash.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
1900 blok met een 1600 kop?
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
beerpeet schreef:1900 blok met een 1600 kop?
Lijkt me niet… heb je zo een gat in je zuiger.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:beerpeet schreef:1900 blok met een 1600 kop?
Lijkt me niet… heb je zo een gat in je zuiger.
Onzin. Die koppen zit wel verschil in maar dat heeft meer met de prestaties te maken (flowing en kleppen). Een 1900 of 1600 BX kop doet het ook prima op een Xantia 1.8 onderblok. Tis meer dat bijv een 16 TRI een “wildere” kop heeft dan een 16 RE en hetzelfde geld voor een 19 monopoint kop tov een GTI kop.
Het verschil zit em in de drijfstangen/zuigers/krukas.
De 1900 en 1600 hebben dezelfde boring van 83 mm. Alleen heeft een 1900 een slag van 88 mm, en de 1600 een slag van 78 mm.
MOchten de zuigers al dikker zijn, dan zou je dat met de losse cilinderbussen nog kunnen oplossen zonder een ander onderblok te hoeven nemen (in geval van de Xantia 1..
Verder zit er natuurlijk wel verschil in het motormanagement. Dat moet wel weten dat de motor meer lucht verpompt en dat er dus ook meer benzine geleverd moet worden.
Verder heeft voor zover ik weet een 19 onderblok hetzelfde bestelnummer als een 16 onderblok.
Diesel 1900 blok is WEL duidelijk anders (evenals het 16v onderblok). Een diesel onderblok is van gietijzer (Waarbij er ook verschil zit tussen een atmo onderblok en turbo onderblok). Bij een 16v onderblok is in elk geval de distributie anders (en dus de gaten voor de spanrollen). Verder heeft een 16v features als zuigerbodemkoeling en bredere krukaslagegers, wat consequenties heeft voor de krukaszittingen in het onderblok.
mpostma schreef:Alcyone schreef:beerpeet schreef:1900 blok met een 1600 kop?
Lijkt me niet… heb je zo een gat in je zuiger.
Het verschil zit em in de drijfstangen/zuigers/krukas.
De 1900 en 1600 hebben dezelfde boring van 83 mm. Alleen heeft een 1900 een slag van 88 mm, en de 1600 een slag van 78 mm.
Miereneuker mode: de XU5 doet het met een slag van 73 mm.
mpostma schreef:
Verder zit er natuurlijk wel verschil in het motormanagement. Dat moet wel weten dat de motor meer lucht verpompt en dat er dus ook meer benzine geleverd moet worden.
Kan de lambdasonde regeling dat niet bijstellen?
Binnen marges natuurlijk, maar meer lucht is armer mengsel en dat zou opgepikt en bijgesteld moeten worden door het motormanagement via de lambda?
Hoe meer jullie praten over motormanagement en lambdasondes, hoe minder ik van al die injectieshit begrijp.
Wat zou ik toch graag al die nutteloze injectieshit eraf halen en gewoon weer vervangen door een carburateur met handchoke.
Maar dit geheel terzijde.
Ik ben zojuist terug van de sloperij, waar ik had gehoopt een beter olievulpotje te scoren met bijbehorende ontluchtingsslang. Er stonden 2 BX’en op de sloop: een ‘87-er GTI en een ‘88-er 16RE Biarritz. De GTI had wel een olievulpotje maar dat zit daar helemaal midden in de inlaat en daar had ik geen zin in om daarmee te lopen kloten. Dat komt binnenkort wel eens van een andere sloperij.
Wel heeft de GTI zijn 6 koplampsteuntje aan mij gedoneerd, zodat ik zsm van die Morettes af kan komen.
De Biarritz had wel een redelijk goed olievulpotje, maar daar was de bevestiging van afgebroken (zoals zo vaak…) en de slangen zaten nog vast met af-fabriek slangenklemmen. Zag er allemaal erg poreus uit dus was niet de moeite om mee te nemen.
Verder heb ik wat schroefjes gescoord zodat ik de speakers in de voordeuren kon bevestigen. Nu heb ik dus nog nét iets mooier geluid.
Oja, sinds zojuist is de BX ooko voorzien van (nieuwe!) spatlappen vóór.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Wel heeft de GTI zijn 6 koplampsteuntje aan mij gedoneerd, zodat ik zsm van die Morettes af kan komen.
Goed nieuws! Ik vind die zwarte wimperdingen voor geen meter staan bij je BX. De normale lampen geven de BX een veel netter uiterlijk naar mijn mening
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:XBXG schreef:Wel heeft de GTI zijn 6 koplampsteuntje aan mij gedoneerd, zodat ik zsm van die Morettes af kan komen.
Goed nieuws! Ik vind die zwarte wimperdingen voor geen meter staan bij je BX. De normale lampen geven de BX een veel netter uiterlijk naar mijn mening
En daarnaast hoort een BX gewoon die grote rechthoekige aquariums te hebben. Ronde koplampen zetten ze maar op BMW 3-series met petjes erin.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
XBXG schreef:Ronde koplampen zetten ze maar op BMW 3-series met petjes erin.
Xenonpetjes natuurlijk
Wil je niet van die vieze woorden gebruiken in mijn topic?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
“natuurlijk”?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik wil dat nog wel eens horen als mijn 1400 klaar is met ronde lampjes
kijken of jullie dan nog de zelfde mening hebben
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!