Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Superdave schreef:Jij ken mijn rijstijl niet… ik rij behoorlijk stevig door…
Een Audi RS4 hielt ik mooi bij op het Kooimeerplein… (Die michelins plakken op de weg)
niet iedereen is altijd aan het racen hoor
die Audi rijdt je zo zoek als hij dat wil
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
mssl schreef:arjan_verkade schreef:Superdave schreef:Jij ken mijn rijstijl niet… ik rij behoorlijk stevig door…
Een Audi RS4 hielt ik mooi bij op het Kooimeerplein… (Die michelins plakken op de weg)
niet iedereen is altijd aan het racen hoor
die Audi rijdt je zo zoek als hij dat wil
Inderdaad….er rijdt een gave Audi RS4 bij Alkmaar rond en deze wilde ik eens bijhouden op de snelweg (A9). Ik kwam er gewoonweg niet bij…..
Zelfs met mijn 16V zou ik deze wagen niet snel uitdagen ! Je TZD Turbo zal vast snel aanvoelen, maar niet overdrijven he !
precies
genoeg power om de simpelere Porches bij te houden
Top Gear had nog een special over deze auto en waren er ook erg tevreden over
goed op een drempel is de Audi weer kansloos t.o.v. de BX
ik zou zeggen: keep it real
back ontopic.
About RS4,\
DUH weet ik ook wel, maar het was vanaf de stoplichten en een grote rotonde… en hij trapte heb zeker ook wel in… maar hij had ook nooit gedacht dat ik naast hem zo blijven hangen (hij ging namelijk naar rechts, en moest ik uitwijken )
Maargoed
Turbohuis eraf gehaald (de slak), en kon hem inderdaad rond draaien… maar er moet wel wat kracht worden gegeven om deze rond te draaien (niet heel veel) en blijf zeker niet doordraaien… (zelfde als een remklauw die aanloopt)
Overigens is het ronde rubber ‘te groot’ of gewoon oud en uitgerekt…
Iemand een idee of ik deze in de vriezer kleiner kan krijgen (krimpt rubber bij kou??)
voorderest: geen speling, bladen zien er perfect uit..
Foto’s komen nog
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Goed… de turbo draait weer!
Wat heb ik gedaan:
Turboslak losgehaald
Turborotor ingespoten met wd 40 en soepel gemaakt
Uitlaatbocht(je) eraf gehaald
Die turborotor flink geolied
Beetje rond draaien…
En hij is weer goed soepel.
Turbodruk ook meteen maar een stuk opgeschroevd… kan er nu tenminste bij!
Hierbij de foto’s
Turborotor zonder slakkenhuis
Turbodruk stelschroef
Slakkenhuis binnenkant
Slakkenhuis buitenkant
Rubbere pakking
Turbo met spruitstuk
KKK rulez
KKK rulez
Turbogat (Intercooler kant)
Turbodruk opgescroeft
Turbo
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Mooi gedaan, Dave (ook de foto’s zijn duidelijk).....het is voor het eerst dat ik nu de turbocompressor van een BX diesel voor het eerst zo uit elkaar zie.
Jullie zijn zo te zien de betere sleutelaars
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik ben erg benieuwd hoe het rijdt met die andere turbo en opgeschroefde turbodruk Ik wil ook nog eens kijken of mijn turbodruk wat omhoog kan, binnen de veiligheidsmarges.
Overigens heb ik n.a.v. jouw verhaal over de brandstofpomp opschroeven mijn brandstofpomp ook een beetje opgeschroefd, en het was bij mij een hoop verschil. Vooral bij de lage toerentallen, waar de turbo niet werkt, merk ik een grote verbetering. Ik heb nu veel minder last van het turbogat Ook op de snelweg bij inhalen is er veel verbetering merkbaar, dus bedankt voor de tip Wel een paar keer stationair, koudstart en decelleratie af moeten stellen.
Ik ben net terug uit Parijs, waar ik met de BX heen ben gereden. Heen en weer 1020 km, en ik heb nog wat diesel in mijn tank Straks even tanken en het verbruik berekenen. Ik heb in Parijs alleen met de metro gereden, dus weinig stadskilometers. Alleen naar de parkeergarage vlakbij Gare Saint-Lazare. Op de Franse tolweg ook even het gas ingetrapt en ik was enigzins geshockt; 185 km/u op de teller, ik had nog toeren over en ik voelde nog acceleratie Zelfs mijn vriendin was blij verrast, zij vind de bx maar niks namelijk.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:Ik ben erg benieuwd hoe het rijdt met die andere turbo en opgeschroefde turbodruk Ik wil ook nog eens kijken of mijn turbodruk wat omhoog kan, binnen de veiligheidsmarges.
Overigens heb ik n.a.v. jouw verhaal over de brandstofpomp opschroeven mijn brandstofpomp ook een beetje opgeschroefd, en het was bij mij een hoop verschil. Vooral bij de lage toerentallen, waar de turbo niet werkt, merk ik een grote verbetering. Ik heb nu veel minder last van het turbogat Ook op de snelweg bij inhalen is er veel verbetering merkbaar, dus bedankt voor de tip Wel een paar keer stationair, koudstart en decelleratie af moeten stellen.
Ik ben net terug uit Parijs, waar ik met de BX heen ben gereden. Heen en weer 1020 km, en ik heb nog wat diesel in mijn tank Straks even tanken en het verbruik berekenen. Ik heb in Parijs alleen met de metro gereden, dus weinig stadskilometers. Alleen naar de parkeergarage vlakbij Gare Saint-Lazare. Op de Franse tolweg ook even het gas ingetrapt en ik was enigzins geshockt; 185 km/u op de teller, ik had nog toeren over en ik voelde nog acceleratie Zelfs mijn vriendin was blij verrast, zij vind de bx maar niks namelijk.
Hoeveel heb je hem ingedraaid? (fototje!??)
Ik kwam je nog tegen… kwam voorbij met Volvo S60, had even een radiateur gehaald in Breda.
Fototje:
Ik toeterde nog!
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Naja goed… radiateur geplaatst… goed ontlucht.. ventilatoren slaan aan maar hij blijft borrelen in het expansievat…
Dus 2 opties:
Koppakking lek (hopen dat dat het is)
Kop gescheurd (das kut)
Dus straks gaat hij op bokken, morgen kop eraf trekken.
Maar is het mogelijk om de kop van mijn 1.9 diesel erop te zetten!?
Hij lijkt namelijk verdomt veel hetzelfde.
Ijs had nog kopbouten belooft die hij nog had liggen, dus ik hoop dat hij deze snel op de post doet! (hint voor erik: kan gewoon in bubbleenvelop)
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Hé wat grappig! Ja ik was het, ondanks dat de bx natuurlijk erg fijn rijdt , redelijk zat om in de auto te zitten. Voornamelijk omdat ik van de lege wegen in Frankrijk en België afkwam en in de Nederlandse drukte terecht kwam. En ik vond het ook niet erg om weer naar mijn eigen huis te gaan dus mijn aandacht was vooral op de tomtom gericht (die gaf de afstand naar huis aan ). Ik dacht nog aan oudelut toen ik langs Breda reed, maarja ik wilde erg graag naar huis.
Ik heb de brandstofpomp eerst iets te ver ingedraaid waardoor hij flink rookte, en daarna weer iets teruggesteld. Heb er geen spijt van. Ik zal een fototje plaatsen in mijn topic, als dat nog bestaat Heb jij een lucas- of een boschpomp trouwens?
Trouwens restecp (- Ali G. ) voor jouw sleutelacties met de turbo enzo!
Eveneens ben ik tevens ook.
Ik meen me te herinneren dat ze niet hetzelfde zijn (ooit ergens gelezen) omdat de tzd-turbo ook een andere compressie verhouding heeft.
Plus natuurlijk dat de ene een 1769 cc is en de gewone D 1905 cc.
Er mankeert trouwens wel erg veel aan zeg
Ach ja… het zit soms niet mee in het leven…
Ik heb een lucas pomp btw..
Wat zal mijn auto trouwens opleveren na al deze acties!?? Hij is in absolute topstaat na die koppakking.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:Wat zal mijn auto trouwens opleveren na al deze acties!?? Hij is in absolute topstaat na die koppakking.
Tsja….ik denk dat hij beter zal rijden dan welke andere TZD-turbo dan ook, met die wat opvoerde turbodruk.
Hoe is het met de verstuivers gesteld, of heb ik iets gemist ? ops:
Maar als ie helemaal weer in orde is, wil ik graag een keertje bij de Kooy langskomen (net als de laatste keer met die AB) en er dan even een klein stukje op de A9 mee rijden….of desnoods ‘‘meerijden’’ als je het met mij niet aandurft achter het stuur
Hoe zit het nu met die radiateur….al wat gevonden ?
Bram schreef:Superdave schreef:Wat zal mijn auto trouwens opleveren na al deze acties!?? Hij is in absolute topstaat na die koppakking.
Tsja….ik denk dat hij beter zal rijden dan welke andere TZD-turbo dan ook, met die wat opvoerde turbodruk.
Hoe is het met de verstuivers gesteld, of heb ik iets gemist ? ops:
Maar als ie helemaal weer in orde is, wil ik graag een keertje bij de Kooy langskomen (net als de laatste keer met die AB) en er dan even een klein stukje op de A9 mee rijden….of desnoods ‘‘meerijden’’ als je het met mij niet aandurft achter het stuur
Hoe zit het nu met die radiateur….al wat gevonden ?
Verstuivers had ik al laten oplappen en laten afpersen, zijn dus weer top!
Radiator opgehaald bij Oudelut, die heeft trouwens ook een knappe bx (en werkschuur! is daar niet een keer een kleine meeting te houden!???)
Radiateur gemonteerd, alles is dicht maar borreld nog.
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Bram schreef:Ik meen me te herinneren dat ze niet hetzelfde zijn (ooit ergens gelezen) omdat de tzd-turbo ook een andere compressie verhouding heeft.
Plus natuurlijk dat de ene een 1769 cc is en de gewone D 1905 cc.Er mankeert trouwens wel erg veel aan zeg
Sja, de kop is gewoon een volkomen vlak ding aan de bovenkant. De enige expansieruimte die er is zit in de wervelkamer.
Als het slagvolume iets kleiner is dan wordt de compressieverhouding ook kleiner, bij gelijk blijven volume in de kop.
Het enige waar ik me zorgen over maak, is of de nokkenassen wel gelijk zijn en of de wervelkamers (die moeilijk kan nameten) kleppen en luchtkanalen gelijk zijn. Bovendien is het de vraag of de capaciteit van de waterkanalen en de aansluitingen van de waterkanelen op de kop hetzelfde zijn.
TOch zou het mij niet verbazen als ze gelijk zijn. Edoch ben ik hierover te onzeker om dat zo maar te kunnen be-amen.
Nokkenas is naar mijn weten niet hetzelfde..