oliedruk
Ernst Visser
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 29-10-2006

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 01 april 2007 12:12 AM

De afgelopen week heeft het lampje van de oliedruk twee maal gebrand. In beide gevallen bij (fors) remmen. Het oliepeil is nog steeds maximaal.
Het afgelopen jaar heb ik dit ook al eens gehad, maar toen was het opgelost na het bijvullen van olie.
Hebben jullie hier een verklaring voor? Reden tot zorg?

Profiel  
 
pj_ds
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006

- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
Gepost: 01 april 2007 12:31 AM
  [ # 1 ]

oliepeil gecontroleerd in hoogste stand??

ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009

Profiel  
 
Ernst Visser
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 29-10-2006

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 01 april 2007 12:36 AM
  [ # 2 ]

Nee, met de motor uit in de laagste stand.
Wanneer je meet in de hoogste stand, moet dit dan met stilstaande motor? Zo ja hoe lang moet de motor dan uitgeschakeld zijn?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7306
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 01 april 2007 12:36 AM
  [ # 3 ]
pj_ds schreef:

oliepeil gecontroleerd in hoogste stand??

leg eens uit: oliepeil en hoogste stand Confused dacht dat die hoogste stand alleen gold voor de lhm….........
volgens mij bedoeld ie de olie en niet de lhm.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Ernst Visser
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 29-10-2006

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 01 april 2007 12:39 AM
  [ # 4 ]

Het gaat inderdaad om de motorolie en niet om de LHM. LHM druk is prima.

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 01 april 2007 12:46 AM
  [ # 5 ]

Hoi Ernst,

Gaat het om alleen fel branden, of gloeit het lampje ook een tikje als je met warme motor stationair draait?
En, gaat het om een half-automaat of niet?
Jouw lampje herken ik wel, maar in mijn geval gloeits het lampje ook bij stationar en warme motor. Oorzaak is dat de onsteking op is, waardoor de voor een half-automaat belangrijke basisafstelling van het slipmoment vanaf 750 toeren niet lukt, ze haalt die 750 niet.
Wat ook nog kan, maar las er voldoende olie in zit zou het niet mogen, is dat door sterk afremmen de olie naar voren komt, en de sensor denkt dat er te weinig olie is. Misschien de sensor wat te fijngevoelig?

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Ernst Visser
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 29-10-2006

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 01 april 2007 01:00 AM
  [ # 6 ]

Hoi Peter,

Gaat het om alleen fel branden, of gloeit het lampje ook een tikje als je met warme motor stationair draait?

Het lampje brand fel bij hard remmen. Na een paar seconden gaat het helemaal uit.

En, gaat het om een half-automaat of niet?

Het is inderdaad een halfautomaat.

Wat ook nog kan, maar las er voldoende olie in zit zou het niet mogen, is dat door sterk afremmen de olie naar voren komt, en de sensor denkt dat er te weinig olie is. Misschien de sensor wat te fijngevoelig?

Misschien is de sensor erg gevoelig, maar inmiddels heb ik 21.000 kilometer met haar gereden. Het olielampje heeft in het najaar voor de winterstop voor het eerst gebrand. Toen olie bijgevuld en daarna was het over.
In januari heeft zijn de kleppen gesteld. Dit was ook echt nodig. Nu loopt de motor beter dan daarvoor, maar het is wel eens beter geweest.

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 01 april 2007 01:05 AM
  [ # 7 ]

Bij ineens fel remmen en (vooral) daarbij abrupt ontkoppelen schiet je toerental vaak even onder het normale stationaire. Onder een kritische grens gaat je lampje even kort branden.

Dat sluit in zekere zin aan bij het verhaal van superpetur, dat ook over een te laag stationair toerental gaat (toch..?). Hoewel superpetur dat ook waarschijnlijk zo bedoeld, moet voor het goede begrip erbij worden gezegd dat de halfautomaat hier niets mee te maken heeft.

Daarnaast: als het oliepeil goed is, het lampje bij stationair niet brandt, de sensor niet lekt en de auto verder goed functioneert lijkt me dit typisch een kwaaltje dat onder “charme” gerekend moet worden…

Corrosion sympa!

Profiel  
 
superpetur
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 914
Geregistreerd: 16-01-2004

Gepost: 01 april 2007 01:37 AM
  [ # 8 ]

Hoi,

Het te laag in de toeren gaan van mijn dame zit puur in de ontsteking. Nou zal dat niks te maken hebben met de half-automaat op zihc, maar omdat de half-automaat geen koppelingsedaal heeft om dit om te vangen, steekt het afstellen van dat stationaire toerental voor het opkomen van de koppeling wel nauw.
Het stationaire toerantal zal voor alle motoren van het dx5 type zoals bij mijn ie versie ongeveer hetzelfde zijn.
Bij het intrappen van de remknop ontkoppelt de ontkoppelingscilnder, en zal het toerental terugvallen. Als de oliepopm dan te “langzaam” draait, daalt de oliedruk, en geeft de sensor aan dat er iets mis is.
Tot besluit, mede naar Freek, mijn oliedruk lanpje brandt ook niet. Maar bij warme motor gloeit ie op, en bij hard remmen brandt ie dan eventjes. Als het te warm is, 30+, dan gloeit het lampje continu bij stationair toerental. Geef je dan gas bij, verdwijnt het gleoien (immers, de oliepomp draait sneller). Wat in mijn planning staat, is een nieuwe ontsteking, en van daar uit de hele half-automaat nog een keer opnieuw afstellen.
Het branden van het lampje is vermoedelijk niet levensbedreigend voor je motor, maar er is wel wat aan de hand.
Om het lange verhaal kort te maken, controle van de onststeking zou misschien wat zijn?
Succes!

MVG, Peter

DS 23 ie Pallas 1973   Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 01 april 2007 02:03 AM
  [ # 9 ]

Peter, je hebt gelijk, in die zin heeft je halfautomaat er zijdelings wel mee te maken.

Je bedoelt toch dat je stationaire toerental nu wat te laag is? Op zichzelf is er dan niks ernstigs aan de hand, behalve dat je de oorzaak voor het te langzame draaien moet oplossen. Zoals je zelf zegt, in jouw geval de ontsteking. Wellicht ook bij de TS, omdat diens wagen naar eigen zeggen niet perfect loopt. Maar dat valt niet te zeggen zo, zijn verhaal zo lezende schiet ik in elk geval nog niet echt in de stress….

Corrosion sympa!

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 01 april 2007 11:05 AM
  [ # 10 ]

Ernst,

Een ds-motor is erg sterk en gaat heel lang mee, mits hij goed verzorgd wordt.  Het motoroliecircuit speelt hier een essentiele rol in, door de jaren heen is gebleken dat een ds-motor het beste functioneert bij regelmatig onderhoud; hier hoort ook een goede motorolie bij.

Welke motorolie gebruik je?
20W50 op minerale basis kan het hele jaar door gebruikt worden, deze olie garandeert een goede smering, en een ‘must’ voor een ds.

Ik had een soortgelijke ervaring als jij toen ik eens in nood dunnere olie (15W40) gevuld had, op dat moment kon mijn leverancier de 20W50 niet leveren. Later olie ververst (inclusief oliefilter en check oliepomp op verstopping aanzuiging) en oliedruklampje is niet meer aangegaan.

.

Profiel  
 
Freek1971
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 01-06-2006

- CX break 2500 diesel
- AX 11 E S6
Gepost: 01 april 2007 02:03 PM
  [ # 11 ]

Dat zou inderdaad, in relatie tot de al genoemde factoren, een rol kunnen spelen al zie ik nog niet helemaal het verband met het aangaan van het lampje juist bij fel remmen. Of je moet willen zeggen dat door de “verkeerde” olie de kritische ondergrens van de oliedruk eerder bereikt wordt. Dat zou inderdaad wel kunnen.

Toch is de oliedruk, zelfs bij stationair, kennelijk voldoende want ik hoor de TS niet over een gloeiend lampje.

Het is ook maar net hoe hard er nou precies geremd wordt. Bij een echte noodstop flotst alle olie naar voren, ik kan me best voorstellen dat de pomp even mishapt. Als de auto dan ook nog bijna afslaat vind ik dat opkomende lampje niet meer dan normaal.

Misschien is, zonder flauw te willen zijn, wat anticiperender rijden ook een tip met zo’n oude wagen? Ik kan me niet heugen dat ik ooit echt hard heb moeten remmen met de ID…

Corrosion sympa!

Profiel  
 
Ernst Visser
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 29-10-2006

- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Gepost: 01 april 2007 04:46 PM
  [ # 12 ]

Er zit 20W50 olie op minerale basis in.
De motor sloeg niet bijna af, maar misschien is het stationaire toerental wel aan de lage kant. Ik hou het in de gaten, maar doe nog even niets.
Bedankt voor het meedenken.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 01 april 2007 07:01 PM
  [ # 13 ]

Even voor de zekerheid: zorg wel dat je de olie peilt op een vlakke weg. Bij mij voor de deur lopen de parkeerplaatsen licht schuin af en dat maakt heel veel verschil op de peilstok!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook