Superdave schreef:Radiateur gemonteerd, alles is dicht maar borreld nog.
Thermostaat ?
Dat is eigenlijk het enige waar ik nog aan denk, voordat je helaas moet vaststellen dat het weleens een lekke koppakking kan zijn.
Je zou hem er eens helemaal uit kunnen halen en dan nog eens kijken wat ie doet…borrelt ie dan nog dan vrees ik dat je gelijk krijgt met die koppakking.
Kun je weer een nieuwe D riem gaan monteren
Thermostaat ?
Dat is eigenlijk het enige waar ik nog aan denk
Jij denkt altijd aan thermostaten, volgens mij droom je er zelfs van
Ik zou eerst nog eens een stuk goed ermee doorrijden. Wisselend parcours, flink toeren, veel belasting en uiteraard warm rijden voordat je echt goed gas geeft.
Ontluchten is altijd een beetje een delicate zaak. Je hebt nu bij het vervangen van de radiateur weer flink wat lucht in het koelssyteem gebracht. Mijn ervaring is dat je zelfs met volledig officieel ontluchten nog niet alle lucht er helemaal uitkrijgt. Voordat je conclusies trekt zou ik dus eerst zeker willen zijn dat alle lucht eruit is.
Zeker met dit soort zaken is het belangrijk zeker van je zaak te zijn. Als ie na een stevige proefrit (doe gerust een km of 50 zodat ie echt door en door warm is) nog borrelt in het expansievat dan zou ik het niet vertrouwen.
Thermostaat heeft hier trouwens weinig mee te maken. Als die niet doorlaat zal ie kunnen gaan koken, maar niet borrelen.
@IJs. hoe weet je zo zeker dat de nokkenas anders is? Onderdeelnummers?
Als de koppakking echt lek is, zal je behalve een borrelend expansievat ook een stevig toenemend koelwaterverbruik moeten hebben. Op een gegeven moment kan je dat ook zien aan stevige stoomwolken uit de uiltaat. Dan bedoel ik niet een sliertig wolkje dat je altijd ziet bij een koude motor, maar echt een mistbank.
Desondanks succes.
THermostaat is nieuw!
maaruh… ik heb er even professionele mensen naar laten kijken maar die denken ook aan een lekker koppakking… met een kleine lekkage!
Ik ga het risico niet nemen en ik trek de kop er wel ff af.. moet ook nog een turbo vervangen… en als we dan toch bezig zijn…
Ik word er alleen niet vrolijk van… maar naar het vervangen van de pakking hoop ik dat alle zorgen voorbij zijn.
Overigens, die kop is dus hetzelfde!? anders knal ik die er ook even af!
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Bram schreef:Ik meen me te herinneren dat ze niet hetzelfde zijn (ooit ergens gelezen) omdat de tzd-turbo ook een andere compressie verhouding heeft.
Plus natuurlijk dat de ene een 1769 cc is en de gewone D 1905 cc.
Dat verschil zie je niet in de kop terug (waarmee ik niet wil zeggen dat ze gelijk zijn). Ik heb ze ooit eens naast elkaar gehouden maar het verschil is niet zomaar te zien, misschien wel als je het gaat nameten, zoveel scheelt het allemaal niet.
Ich bin ein Breaker
Superdave schreef:THermostaat is nieuw!
maaruh… ik heb er even professionele mensen naar laten kijken maar die denken ook aan een lekker koppakking… met een kleine lekkage!
Maar dat zonder een flinke proefrit tussendoor? Want dat soort conclusies trekken zonder goed warmrijden vind ik veel te snel gaan. Professionals of niet.
mpostma schreef:Superdave schreef:THermostaat is nieuw!
maaruh… ik heb er even professionele mensen naar laten kijken maar die denken ook aan een lekker koppakking… met een kleine lekkage!
Maar dat zonder een flinke proefrit tussendoor? Want dat soort conclusies trekken zonder goed warmrijden vind ik veel te snel gaan. Professionals of niet.
Borrelde hij al voordat de radiateur lek ging? En idd, heb je al gereden? Het is verbazingwekkend hoe hardnekkig luchtbellen in het koelcircuit kunnen blijven hangen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Hoewel klepdiameters hetzelfde zijn, zijn cilinderkop en nokkenas anders. Waar het verschil in zit…..? Geen idee…
Gr Martijn
karel schreef:En idd, heb je al gereden? Het is verbazingwekkend hoe hardnekkig luchtbellen in het koelcircuit kunnen blijven hangen.
Dat is ook mijn punt van bezorgdheid. Er is al heel wat nutteloos gesleuteld door overhaast getrokken concludies. Je had het erover dat hij de eerste keer na het opnieuw starten (na inbouw) ook borrelde. Daar heb ik je daarna niet meer over gehoord: is toch blijkbaar opgehouden. Als de koppakking echt lekt blijft ie borrelen.
Martijn de Ruijter schreef:Hoewel klepdiameters hetzelfde zijn, zijn cilinderkop en nokkenas anders. Waar het verschil in zit…..? Geen idee…
Gr Martijn
Ik denk dat als je écht nauwkeurig na gaat meten, je wel verschillen tegenkomt. Maar die zijn op het eerste gezicht niet te zien, in tegenstelling tot wat je zou denken. Wel lastig dus als je een dieselkop en een turbodieselkop “op voorraad” neemt, je moet nog uitkijken ook…
Ich bin ein Breaker
Ik heb een stuk gereden, maar ook mede dat de radiateur kapot is…. (pakking eruit geblazen), ga ik het risico niet lopen, liefst nu maar alles… dan ben ik er als het goed is voorlopig van af
Maar wat is nu de conclusie van de kop!?? Kun je hem wel of niet overzetten!?
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.
Superdave schreef:Maar wat is nu de conclusie van de kop!??
Kun je hem wel of niet overzetten!?
Ik heb al gezocht op internet naar een dieselmotor revisiebedrijf, die je dit wellicht zou kunnen vertellen, ik kom dan weer uit op http://www.spaarnestad.nl/ in Haarlem.
Er zit een firma Zwakman in Alkmaar, maar die doet volgens mij vooral oldtimers e.d.
Spaarnestad Motoren revisie
Nijverheidsweg 27G
2031 CN HAARLEM
tel 023-5310317
Automotive voertuigdiagnose, reparatie en revisie van de diverse componenten van de motor.
Zoals Cilinderkoppen, Brandstofinspuitpompen, Verstuivers,Krukassen, Startmotoren en dynamo’s
Ik denk dat het verstandiger is dat je even persoonlijk bij ze langs gaat…met die 1.9 cylinderkop van de gewone TZD en hen dan vraagt of je die kunt overzetten op een 1.8 turbodiesel. :
Je kunt natuurlijk ook eerst bellen, maar ik weet niet of ze je dan zullen helpen….info geven dus.
Ik vermoed dat zij meer gegevens hebben…en dat ze bij een Citroendealer je ook naar een dieselspecialist sturen.
Het is al jaren mijn vaste adres als ik problemen heb met de dieselmotor.
Ik zou zelf voor de zekerheid de turbokop af laten persen en vlakken, dan heb je zeker weten de goede kop (plus nokkenas ed). En weet je zeker dat ie niet lek is.
Als ie toch lek is zou ik op zoek gaan naar een turbokop, het risico dat de kop aangepast is om op het karakter van de turbo te reageren (beetje krom verwoord, ik weet het…) lijkt me niet te negeren.
Superdave schreef:
Maar wat is nu de conclusie van de kop!?? Kun je hem wel of niet overzetten!?
De enige conclusie die je nu kan trekken is dat niemand het zeker weet. Fysiek zal het geen probleem zijn, spruistukken passen, aansluiting op het onderblok zal ook geen probleem zijn, maar de nokkenas is zeer waarschijnlijk toch anders (heb ik van een andere niet op het forum aanwezige BX TD kenner begrepen) EN wat je dan nog steeds niet weet is of de wervelkamers of andere zaken (koelkanalen) in de kop niet zijn aangepast.
Misschien is de tip die Bram hier geeft om het gewoon bij een revisiebedrijf na te vragen nog wel de beste. Evt. kun je dat combineren met iets dat Chinco aanhaalt. Breng de TD kop erheen om hem af te persen en mocht ie nog scheurtjes hebben, breng het dan ter sprake.
De td kop blijft er gewoon op,
Ik heb hem vanmiddag eraf getrokken en hij was duidelijk lek en de voorste kopbouten zaten niet goed vast (de achterste daarintegen weer wel)
Maar je ziet het gewoon, ook is de koppakking op de waterkanalen behoorlijk roestig..
Koppakking zag er dus erg slecht uit.
Maar goed, nu de turbo’s
Wat is verstandig!??
Oude turbo die soepel is en geen speling heeft, de turborotor vervangen van de andere nieuwe turbo of;
Nieuwe turbo met een rotor die wat stroef loopt (lees niet met vingers rond te draaien, maar gaat heel gemakkelijk met kleine ratel erop en loopt mooi soepel), waarschijnlijk door lang stilstaan en geen olie monteren?
OVERIGENS zijn BEIDE turbo’s van KKK!
Met het stuur van de BiX in je hand, kom je door het hele land.