karel schreef:Bram schreef:mpostma schreef:Bij enkele late BX diesels zit dezelfde constructie zoals die later op de Xantia was te vinden. dat werkt met een een gecombineerde dynamo en HD pomp steun op het onderblok waarbij de hd-pomp ter hoogte van het carter is gemonteerd. De dynamo zit er boven en beiden worden met 1 multi-riem aangedreven.
:
Dat is voor het eerst dat ik het hoor ....en nog nooit gezien ook, Marten.
(SZ, waar is die PEINS-smiley nou gebleven !! )
Ik heb 91, 92, 93 en (de motor van een) 94’er BXdiesels gehad….maar DIE constructie ben ik echt nog nooit tegen gekomen…
Misschien omdat er een Xantia-D motor ingebouwd is, vanwege het opblazen van het originele blok ??
Heb ze altijd alleen maar aangedreven gezien middels de aparte poulie op de nokkenas.Nee hoor, dit is zeker wel een originele constructie. Wat Marten zegt klopt als een bus. Volgens mijn data hebben alle 1900 diesels mét stuurbekrachtiging dit vanaf januari 1992 officieel. Die kom je bijna nooit tegen: er is hooguit een enkele 19TZD berline, of 19TGD break met SB, misschien is dat het probleem. Ik heb er ook wel eens zo eentje gesloopt, een 93er break 19tgd met “Xantiapomp”.
En naar verluid hebben enkele exemplaren van de laatste reeks gebouwde TZD Turbo’s het ook, uiteraard mits ze geen airco hebben, want die optie maakte het plaatsen van de Xantia-pomp onmogelijk. Echt het uitschrapen van de teil zeg maar…
Ach, het is nooit te laat om iets te leren. Ik had eigenlijk nog nooit van deze constructie gehood totdat ik het een keer op de sloop tegenkwam. Een zeer fraaie rouge opera BX 19 TZD automaat: die had zelfs al een aparte uitgang voor de stuurbekrachtiging en een aparte uitgang voor de rest van het systeem zoals de Xantia’s later kregen.
Ik zeg beslist niet dat het veel voorkwam (mijn 1992er had het ook niet) maar het kwam een enkele keer wel voor.
Zie hier enige plaatjes.
Je kan zien dat het om een BX diesel ziet vanwege de vorm vna de radiateur.
Groet,
Marten
PS. Edit.
- De stuurbekrachtigingsleiding was heel bijzonder gevormd bij dit exemplaar. Eerst een stuk flexibel (ongeveer tot de plaats waar de debietverdeler nu NIET meer zit) en daarna naar achteren. Dit kan geen XAntia leiding geweest zijn: die loopt weer heel anders (via de voorbalk). Denk dat dat een duur geintje zou zijn als je die origineel van Citroen zou moeten nabestellen.
- je kan op de foto 1 HD leiding uit de pomp zien komen. Dit is de smalle leiding voor het HD systeem. De dikke tweede drukleiding voor de stuurberkrachtiging is niet te zien op deze foto’s.
- natuurlijk had je aan de vorm vna de octopus en aan de chassisbalk en aan het regelunitje van het koelvloeistofpeil al gezien dat het echt om een BX motorruimte gaat.
Ik zal van het weekend eens een foto plaatsen van hoe het er bij ons uit ziet….
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
mpostma schreef:
De stuurbekrachtigingsleiding was heel bijzonder gevormd bij dit exemplaar. Eerst een stuk flexibel (ongeveer tot de plaats waar de debietverdeler nu NIET meer zit) en daarna naar achteren. Dit kan geen XAntia leiding geweest zijn: die loopt weer heel anders (via de voorbalk). Denk dat dat een duur geintje zou zijn als je die origineel van citroën zou moeten nabestellen.
Klopt, dat is een slang van een slordige 200 eur oid. Helaas had de vork van de heftruck deze slang al beschadigd, hetgeen de kans verkleint dat ik ooit een Xantia-pomp monteer…
Ich bin ein Breaker
Zo ziet het er bij onze 1.9Turbo D xantia eruit(airco).
Je kan op het plaatje duidlijk de imbus zien waarmee je de snaar kan stellen
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Zo ziet het er bij onze 1.9Turbo D xantia eruit(airco).
Je kan op het plaatje duidlijk de imbus zien waarmee je de snaar kan stellen
Dat zit weer heel anders dan bij mij. Komt door de airco.
Gr
Marten
zoveel scheelt het niet denk ik, alleen kan je op mijn foto de schroef die je op jouw foto ziet niet zien. De multiriem zit in de weg.
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
En Hoppa!!!!1
Advies gevolgd, naar garage gegaan.
Weer veel nieuwe vloeken geleerd van de monteur die het “mocht” doen.
Maar het is weer als nieuw, ga weer pieploos door het leven, voor de somma van 25 euro.
Zoetermeer 0wnage , maarre bij waar heb je dit laten doen?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Zoetermeer 0wnage , maarre bij waar heb je dit laten doen?
Vakgarage Bos in de philipsstraat, voor de Zoetermeerders onder ons: tegenover Powerline en naast Chris Slager.
Kanjer schreef:En Hoppa!!!!1
Maar het is weer als nieuw, ga weer pieploos door het leven, voor de somma van 25 euro.
Wie z’n advies? Als je ff was langsgekomen had ik het met plezier gedaan, .
Cornelis
Bij struijk in bergschehoek doen ze het ook nog wel voor je als ze het niet te druk hebben…(ik ben erg te spreken of die tent)
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
cwg schreef:Kanjer schreef:En Hoppa!!!!1
Wie z’n advies? Als je ff was langsgekomen had ik het met plezier gedaan, .
Cornelis
Advies van iemand hierboven die zei, ga gewoon naar een algemene vakgarage en niet naar de dealer.
Kijk uit wat je beloofd hoor, anders heb ik nog wel een paar dingetjes voor je.
Kanjer schreef:
Advies van iemand hierboven die zij ga gewoon naar een algemene vakgarage en niet naar de dealer.
Vertel?
cwg schreef:Kanjer schreef:
Advies van iemand hierboven die zij ga gewoon naar een algemene vakgarage en niet naar de dealer.
Vertel?
Hydreaulisch systeem reinigen?
Heeft iemand trouwens toevallig nog een dak antenne spriet over?
De mijne is afgebroken in de wasstraat.
Mijn eeuwige dank kan de uwe worden.
Kanjer schreef:cwg schreef:Kanjer schreef:
Vertel?
Hydreaulisch systeem reinigen?Heeft iemand trouwens toevallig nog een dak antenne spriet over?
De mijne is afgebroken in de wasstraat.Mijn eeuwige dank kan de uwe worden.
Nee.
Foei, zomaar door de wasstraat zonder het sprietje eraf te schroeven. Dat kon een paar jaar terug nog wel maar nu moet je echt op zoek!
Eeuwige toorn van uw mede-BX-rijders kan de uwe worden
Ich bin ein Breaker