Is het niet gewoon een mooie 1 april grap van Wouter?
om ons eens allemaal op de kast te krijgen
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
XBXG schreef:En daarnaast hoort een BX gewoon die grote rechthoekige aquariums te hebben.
Ronde koplampen zetten ze maar op BMW 3-series met petjes erin.
Kijk…..jij bent een man naar mijn hart, zo mag ik graag een BX-rijder horen spreken.
stoterstangen90 schreef:Een 159a blok, met de monopoint injectie van een 16. Ik begrijp nu ook waarom dit niet op benzine wil lopen….....
1 April grap of niet, maar dat het ding niet op benzine wil lopen is echt te wijten aan hoe ondeskundig de gasboer de zooi er echt in geflikkerd heeft.
Overigens loopt een 1900 prima op de 1600 injectie, zelf al eens gedaan met een Pug 405.
Ajeto!!!
mike schreef:stoterstangen90 schreef:Een 159a blok, met de monopoint injectie van een 16. Ik begrijp nu ook waarom dit niet op benzine wil lopen….....
1 April grap of niet, maar dat het ding niet op benzine wil lopen is echt te wijten aan hoe ondeskundig de gasboer de zooi er echt in geflikkerd heeft.
Overigens loopt een 1900 prima op de 1600 injectie, zelf al eens gedaan met een Pug 405.
Dat zou volgens de theorie iig prima moeten kunnen; je kunt zo zelfs met de G5 en G6 een multipoint installatie aansturen als het moet - maar of dat met dezelfde software gaat weet ik dan weer niet.
Ich bin ein Breaker
Heerlijk hoe de meningen binnen de BX-rijders uiteen lopen.
Ik vind het schattig van diegenen die mij willen overtuigen van de voordelen van injectie, maar dat zal ik nooit inzien. Ik kom uit het 2CV-wereldje en dan weet je niet wat injectie is. Daarnaast ben ik het geheel met Hel1 eens, dat injectie nul komma nul charme heeft. Ik heb meer kilometers gereden met caburateurs dan met injectie. Ik hecht nu eenmaal waarde aan een heerlijk carburateurgeluid met de daarbij behorende geur, de techniek en vooral de afwezigheid van electronica. Ik heb echt wel carburateurproblemen gehad in het verleden en heb daar nooit moeilijk over gedaan en alles is altijd redelijk eenvoudig verholpen.
Laten we stellen dat ik in dit onderwerp zeer eenzijdig ben en absoluut niet over te halen ben om mij te voegen bij het kamp van de voorstanders van injectie. Noem me koppig, maar ik ben nu eenmaal een stier qua sterrenbeeld.
Dit alles wil overigens niet zeggen dat ik er geen vertrouwen in heb, en de 16 TZI automatic is nu eenmaal enkel met injectie geleverd. Daar verander ik toch weinig aan. Er zullen altijd voor- en tegenstanders van carburateurs blijven bestaan, dus dat lossen we op dit forum, laat staan in dit topic, toch niet op.
Enneh, het is géén 1 april grap, het motorplaatje is echt 159A.
Toen ik de BX kocht heeft ie op benzine gereden, dus alles heeft naar behoren gewerkt.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
XBXG schreef:Heerlijk hoe de meningen binnen de BX-rijders uiteen lopen.
Ik vind het schattig van diegenen die mij willen overtuigen van de voordelen van injectie, maar dat zal ik nooit inzien. Ik kom uit het 2CV-wereldje en dan weet je niet wat injectie is. Daarnaast ben ik het geheel met Hel1 eens, dat injectie nul komma nul charme heeft. Ik heb meer kilometers gereden met caburateurs dan met injectie. Ik hecht nu eenmaal waarde aan een heerlijk carburateurgeluid met de daarbij behorende geur, de techniek en vooral de afwezigheid van electronica. Ik heb echt wel carburateurproblemen gehad in het verleden en heb daar nooit moeilijk over gedaan en alles is altijd redelijk eenvoudig verholpen.
Laten we stellen dat ik in dit onderwerp zeer eenzijdig ben en absoluut niet over te halen ben om mij te voegen bij het kamp van de voorstanders van injectie. Noem me koppig, maar ik ben nu eenmaal een stier qua sterrenbeeld.Dit alles wil overigens niet zeggen dat ik er geen vertrouwen in heb, en de 16 TZI automatic is nu eenmaal enkel met injectie geleverd. Daar verander ik toch weinig aan. Er zullen altijd voor- en tegenstanders van carburateurs blijven bestaan, dus dat lossen we op dit forum, laat staan in dit topic, toch niet op.
Enneh, het is géén 1 april grap, het motorplaatje is echt 159A.
Toen ik de BX kocht heeft ie op benzine gereden, dus alles heeft naar behoren gewerkt.
Carbu’s zijn inefficient, ouderwets en achterhaald. Net als auto’s zonder Xenonlampen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik zou me hier niet toe moeten verleiden, maar ik vroeg geen antwoord van jou.
Ga toch lekker naar het SM-gedeelte ofzo.
Ik zeg nog dat het om een kwestie van smaak e.d. gaat.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
waterman771 schreef:Carbu’s zijn inefficient, ouderwets en achterhaald.
Ehhm…..ik heb tot 1990 (22 jaar lang) altijd benzineauto’s gehad met carburateurs, dat hele verhaal over electr. injectie e.d. daar lach ik om, zeker v.w.b. het gebruik.
In 1986 reed een Simca 1510 uit 1979 (!) van rond de 1000 kg met 1.5 motor NET zo zuinig (of duur ?) als een auto uit deze tijd….ik hoor van mensen om mij heen met een Opel Astra, Renault’s uit de middenklasse e.d. dat ze niet boven de 1 op 14 uitkomen met hun electr inspuiting, computerrotzooi e.d…..1 op 14 reedt die Simca 1510 van mij ook
Heerlijk, die (oude) tweetraps-carburateurs…hoorde je zo lekker ronken als je diep het pedaal intrapte.
Bram schreef:waterman771 schreef:Carbu’s zijn inefficient, ouderwets en achterhaald.
Ehhm…..ik heb tot 1990 altijd benzineauto’s gehad met carburateurs, dat hele verhaal over electr. injectie e.d. daar lach ik om, zeker v.w.b. het gebruik.
In 1986 reed een Simca 1510 uit 1979 (!) van rond de 1000 kg met 1.5 motor NET zo zuinig (of duur ?) als een auto uit deze tijd….ik hoor van mensen om mij heen met een Opel Astra, Renault’s uit de middenklasse e.d. dat ze niet boven de 1 op 14 uitkomen met hun electr inspuiting, computerrotzooi e.d…..1 op 14 reedt die Simca 1510 van mij ook
Heerlijk, die (oude) tweetraps-carburateurs…hoorde je zo lekker ronken als je diep het pedaal intrapte.
wat was de massa van die Simca?? En hoe was het met de uitstoot van schadelijke narigheid?
Jongens, laat je toch niet zo op die kast jagen!! Het lijkt godgloeiende wel een heilige oorlog terwijl we hier allemaal gewoon Citroen liefhebbers zijn, allemaal met onze eigenaardige voorkeuren. Zullen we het niet weer gewoon over het onderwerp van dit topic gaan hebben?
Ik heb vandaag geconstateerd toen Wouter langskwam voor onderdelen dat het olieprobleem mijns inziens te wijten is aan het feit dat de olieslang onder de vulbuis wordt afgekneld omdat de buis wat naar beneden hangt. Ik vind de carterdruk bepaald niet overmatig hoog. Boeiend was bovendien dat Wouter vertelde dat medeforummer Chevron ook al had opgemerkt dat die afvoerpijp van de vulbuis wel erg hard wordt afgekneld.
Ik zou dus zeggen:fix it asap! En geniet gewoon van dat gasfornuis.
Bram schreef:In 1986 reed een Simca 1510 uit 1979 (!) van rond de 1000 kg met 1.5 motor NET zo zuinig (of duur ?) als een auto uit deze tijd….ik hoor van mensen om mij heen met een Opel Astra, Renault’s uit de middenklasse e.d. dat ze niet boven de 1 op 14 uitkomen met hun electr inspuiting, computerrotzooi e.d…..1 op 14 reedt die Simca 1510 van mij ook
Heerlijk, die (oude) tweetraps-carburateurs…hoorde je zo lekker ronken als je diep het pedaal intrapte.
Hèhè, eindelijk iemand die het snapt.
Met mijn GT en Digit (1905cc) heb ik altijd tussen de 1 op 13 en de 1 op 14 gereden, zelfs met flink doorgassen tot boven de 160 km/h. Dat lukt me echt niet met een injectie hoor.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
mpostma schreef:Ik heb vandaag geconstateerd toen Wouter langskwam voor onderdelen dat het olieprobleem mijns inziens te wijten is aan het feit dat de olieslang onder de vulbuis wordt afgekneld omdat de buis wat naar beneden hangt. Ik vind de carterdruk bepaald niet overmatig hoog. Boeiend was bovendien dat Wouter vertelde dat medeforummer Chevron ook al had opgemerkt dat die afvoerpijp van de vulbuis wel erg hard wordt afgekneld.
Ik zou dus zeggen:fix it asap! En geniet gewoon van dat gasfornuis.
Bedankt dat je er nog even naar hebt gekeken.
Ik merk op allerlei fronten dat de BX weer goed aan het rijden is. Dit weekend weer 500 km ermee gereden en het verbruik blijft maar verbeteren (niet zo goed als een carburateur-BX natuurlijk ).
De tip van Gijs was zeker iets waar ik nog niet aan had gedacht. Nu de olievulpot weer iets hoger hangt, gaat het wat beter. Met Marten vandaag wat opties besproken om ‘m nog beter te hangen, voor een optimale manier voor olie om weer terug te lopen naar het blok. Daar wordt binnenkort weer verder aan gewerkt, want “af” is de BX nog steeds niet.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
XBXG schreef:Ik zou me hier niet toe moeten verleiden, maar ik vroeg geen antwoord van jou.
Ga toch lekker naar het SM-gedeelte ofzo.Ik zeg nog dat het om een kwestie van smaak e.d. gaat.
Ga jij lekker een cursus humor volgen, en blijf eens een beetje aardig Jouw gevoel voor humor verkeert in een zelfde staat als je vervoermiddel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
nou vind ik de messerschmit uit ww2 qua geluid ook niet te versmaden,hang daartegen een sterling en of meerdere klasieke motoren, geluid vermogen en verbruik zijn evenredig.
laten we even een eenvoudige som nemen in letterlijke zin.
RENDEMENT.
een carb haald max 24 tot 26 % rendement uit elke liter benzine, vaak minder, afhankelijk van welke motor en ontsteking ed.
een injectie motor mechanisch geregeld komt vaak niet verder dan 20 % , edoch weet juist in bepaalde toerenbereiken betere punten te scoren,tegen de carbs.
echter, met de moderne technieken, incluus de computer bende,cq technologie, zijn rendementen van 40% en hogen niet onmogenlijk.
het feit dat heden een C serie en andere merken en modellen ,qua verbruik niet verder komen dan bv 20 jr geleden, is KG GEWICHT.
simpelste voorbeeld.
Daihatsu cuore bv, ding rijd 1 op 16 maar weegt ff grofweg 1100 + kg.
de BX weegt net onder of minimaal boven de 1000 KG,, hang daar een blokje in met MM van bv de C serie, en je rijd echt enorm veel zuiniger..
het is de hang naar veiligheid wat vrij veel extra gewicht toevoegd aan de huidige auto’s. de electro shit erbij, van elec ramen tot airco en stuurbekrachtiging.
los van de extra verbruikers qua stroom… dus ...
hang een ford taunus blok in een C 6 en hij rijd 1 op 4 ipv de 1 op9 destijds in de taunus zelf…
dus de motoren en de injectie systemen zijn echt wel zuiniger geworden, maar stap eens in bv een GS,,, ramen handmatig 850 KG auto , voortgejaagd met een 1130 tot 1299 cc blokje,,, 1 op 12 was de max…
met een carb,
heden idemblok doorontwikkelt, dezelvde auto is 1 op 20 niet ontdenkbaar, mischien wel zuiniger..
mvgr wupke: die de hang naar veiligheid en luxe als boosdoenerziet qua verbruik..
Achteraf zie ik wel dat het als humor is bedoeld (wel de meest ongeïnspireerde humor die ik ooit heb meegemaakt, maar dat terzijde), maar het komt in eerste instantie totaal niet zo over…. Maar dat was je al vaker gezegd, had ik begrepen.
Ik ga er ook verder niet over door, genoeg off-topic is er toch al geweest.
Maar wel een verzoek van mijn kant om eens wat positiever te zijn over de Citroën BX in het generaal en pas dan meteen je signature ff aan. Je bent zelf ex-BX-eigenaar, dus ik verwacht van jou toch enigszins sympathie.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX