Vanwege nog uitblijvende respons, een kopie van mijn vraag uit het Overige modellen onderdeel:
Ik heb een Evasion 2.0 HDI uit 2000, waarvan de hulpverwarming bij koud weer (dus niet vandaag) in werking treed. Indien deze hulpverwarming werkt dan hoor ik het pompje draaien (een fluittoon op de achtergrond).
Waar ik me zorgen om maak: na een kort ritje blijft dit gefluit gewoon door gaan, ook enige tijd nadat de sleutel al uit het contact is (hé, wie is hier de baas?) en de auto op slot. Ook ruikt het dan ietsje naar (op zijn best slechtverbrande) diesel.
Kan iemand me vertellen of dat ook zo hoort, en wat daar de diepere ontwerpfilosofie dan achter zou kunnen zijn, of dat dit bijv. een relais is wat blijft hangen oid?
Ik dacht dat het geen zin had de verwarming te laten stoken als de motor stilstaat- of zit er in tegenspraak met hetgeen mij verteld is toch wel een waterpomp in deze hulpverwarming?
Informatie over dit motortype blijkt moeilijk te vinden voor deze configuratie, alle tips daarover zijn welkom.
Ik heb al een RTA van de Xantia diesel met HDI, en die van de Evasion, maar helemaal naadloos sluiten die niet aan op mijn vraag, dwz. de betreffende motor RHZ / DW10ATED met deze “chauffage additionel” wordt daarin niet behandeld.
Ich bin ein Breaker
Re: Evasion 2.0 HDI Webasto bijverwarming werking
karel schreef:Vanwege nog uitblijvende respons, een kopie van mijn vraag uit het Overige modellen onderdeel:
Ik heb een Evasion 2.0 HDI uit 2000, waarvan de hulpverwarming bij koud weer (dus niet vandaag) in werking treed. Indien deze hulpverwarming werkt dan hoor ik het pompje draaien (een fluittoon op de achtergrond).
Waar ik me zorgen om maak: na een kort ritje blijft dit gefluit gewoon door gaan, ook enige tijd nadat de sleutel al uit het contact is (hé, wie is hier de baas?) en de auto op slot. Ook ruikt het dan ietsje naar (op zijn best slechtverbrande) diesel.
Kan iemand me vertellen of dat ook zo hoort, en wat daar de diepere ontwerpfilosofie dan achter zou kunnen zijn, of dat dit bijv. een relais is wat blijft hangen oid?
Ik dacht dat het geen zin had de verwarming te laten stoken als de motor stilstaat- of zit er in tegenspraak met hetgeen mij verteld is toch wel een waterpomp in deze hulpverwarming?Informatie over dit motortype blijkt moeilijk te vinden voor deze configuratie, alle tips daarover zijn welkom.
Ik heb al een RTA van de Xantia diesel met HDI, en die van de Evasion, maar helemaal naadloos sluiten die niet aan op mijn vraag, dwz. de betreffende motor RHZ / DW10ATED met deze “chauffage additionel” wordt daarin niet behandeld.
Wat ik me afvraag is: zijn er hier uberhaupt mensen die zo’n ding in de auto hebben?
Vandaag sprong ie weer aan (7 graden in de schaduw), en uiteraard bleef ie te lang nabranden, zodat er weer een dieselwalmpje onder de motorkap vandaan kwam.
Niemand die die ervaringen met me deelt?
Ich bin ein Breaker
Helaas Karel, ik kan je er niet mee helpen…..mijn laatste ervaring met een webasto kachel was in een NZH bus (mijn vroegere werk) rond 1983. ops:
Bram schreef:Helaas Karel, ik kan je er niet mee helpen…..mijn laatste ervaring met een webasto kachel was in een NZH bus (mijn vroegere werk) rond 1983. ops:
En die werkte vast heel anders dan de huidige units… Maar niemand die zich hier “Webasto-expert” durft te noemen dus?
Ich bin ein Breaker
Ik weet niet hoe jouw Duits is, in Duitsland werd bij de Xantia HDi110 de ‘Zusatzheizung’ vrij snel na introductie aangeboden als optie (onderdeel van winterpakket) of standaard (op Exclusive en Activa modellen vanaf 2000 o.i.d.).
Wat ik afleid uit de diverse discussies op de Duitse Citroënfora: de Webasto (of Eberspächer tot 2000) doet daar dienst als kachel, dus zodra de automatische temperatuurregeling in het interieur de temperatuur niet meer bijgeregeld kreeg met de voorhanden zijnde motorwarmte wordt de kachel aangezet, dus ook bij buitentemperaturen van +7 graden.
De Eberspächers zijn de oudste en gaan wel eens kapot, of ze blijven te lang aanstaan, of slaan helemaal niet aan.
Ik ben geloof ik blij met mijn ‘warme landen’ uitvoering, waarbij 4 gloeigevalllen het koelwater opwarmen. Waarschijnlijk minder capaciteit, wel duurzamer (heb ik het idee).
Wil je meer gebruikersinfo achterhalen: Zoeken met ‘zusatzheizung’ & ‘Xantia’ (of ‘Evasion’ natuurlijk..) bij http://forum.andre-citroen-club.de/ of http://www.citforum.de/
rb schreef:Ik weet niet hoe jouw Duits is, in Duitsland werd bij de Xantia HDi110 de ‘Zusatzheizung’ vrij snel na introductie aangeboden als optie (onderdeel van winterpakket) of standaard (op Exclusive en Activa modellen vanaf 2000 o.i.d.).
Wat ik afleid uit de diverse discussies op de Duitse Citroënfora: de Webasto (of Eberspächer tot 2000) doet daar dienst als kachel, dus zodra de automatische temperatuurregeling in het interieur de temperatuur niet meer bijgeregeld kreeg met de voorhanden zijnde motorwarmte wordt de kachel aangezet, dus ook bij buitentemperaturen van +7 graden.
De Eberspächers zijn de oudste en gaan wel eens kapot, of ze blijven te lang aanstaan, of slaan helemaal niet aan.Ik ben geloof ik blij met mijn ‘warme landen’ uitvoering, waarbij 4 gloeigevalllen het koelwater opwarmen. Waarschijnlijk minder capaciteit, wel duurzamer (heb ik het idee).
Wil je meer gebruikersinfo achterhalen: Zoeken met ‘zusatzheizung’ & ‘Xantia’ (of ‘Evasion’ natuurlijk..) bij http://forum.andre-citroen-club.de/ of http://www.citforum.de/
Ok, bedankt, Duitse fora bezoek ik wel vaker dus dat komt wel goed. Enig idee waar/hoe die gloeigevallen zijn ingebouwd en of dit overzetbaar is?
Ich bin ein Breaker
Dat weet ik niet. Het element zou bij / op het schutbord zitten, vermoedelijk in de buurt van de kachelradiateur (zo is het in mijn werkplaatsschema weergegeven). Bij de ‘zusatzheizung’ versie is de Webasto dan weer linksvoor vóór het voorwiel geplaatst en ontbreken die gloeigevallen..
Ik zou trouwens met de Webasto aan boord de kachel laten opwaarderen naar een standverwarming. Dat kost niet zo veel (€ 250 ex. o.i.d.) in verhouding tot het plaatsen van een nieuwe.
BTW: Volgens mij worden de verwarmingselementen (gloeiers danwel Webasto) geschakeld door het motormanagement.
BTW2: Ik geloof dat Ruben zo’n gloeielement van een Xsara gepubliceerd had op zijn webstek. Hier dus.
rb schreef:Dat weet ik niet. Het element zou bij / op het schutbord zitten, vermoedelijk in de buurt van de kachelradiateur (zo is het in mijn werkplaatsschema weergegeven). Bij de ‘zusatzheizung’ versie is de Webasto dan weer linksvoor vóór het voorwiel geplaatst en ontbreken die gloeigevallen..
Ik zou trouwens met de Webasto aan boord de kachel laten opwaarderen naar een standverwarming. Dat kost niet zo veel (€ 250 ex. o.i.d.) in verhouding tot het plaatsen van een nieuwe.
BTW: Volgens mij worden de verwarmingselementen (gloeiers danwel Webasto) geschakeld door het motormanagement.
BTW2: Ik geloof dat Ruben zo’n gloeielement van een Xsara gepubliceerd had op zijn webstek. Hier dus.
Ok, heel boeiend allemaal!
Ik weet nu iig dat het “normaal” is dat die dingen een paar minuten na draaien en dat het nogal vaak voorkomt dat ze nogal stinken bij korte ritjes.
Ich bin ein Breaker