Minister wil betere bescherming auto tegen water
29 maart 2007
DEN HAAG - De autoindustrie zou meer werk moeten maken van bescherming van auto’s tegen kortsluiting door water. Er zou ook standaard in alle auto’s een veiligheidshamer aangebracht moeten worden.
Kijk, Camiel zal het eens even regelen. Aanleiding is een politieonderzoek waaruit is gebleken dat na het te water raken van een auto kortsluiting kan optreden, waarna de centrale deurvergendeling kan blokkeren. Het kan ook voorkomen dat elektrische ramen niet meer functioneren. Mijn Picasso hoefde daarvoor nog geeneens te water.
Van mij mogen we terug naar de slingertjes en de knopjes. En dan gelijk de auto’s een stuk goedkoper,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Re: Kortsluiting onder water
ID66 schreef:Minister wil betere bescherming auto tegen water
29 maart 2007
DEN HAAG - De autoindustrie zou meer werk moeten maken van bescherming van auto’s tegen kortsluiting door water. Er zou ook standaard in alle auto’s een veiligheidshamer aangebracht moeten worden.
Kijk, Camiel zal het eens even regelen. Aanleiding is een politieonderzoek waaruit is gebleken dat na het te water raken van een auto kortsluiting kan optreden, waarna de centrale deurvergendeling kan blokkeren. Het kan ook voorkomen dat elektrische ramen niet meer functioneren. Mijn Picasso hoefde daarvoor nog geeneens te water.
Van mij mogen we terug naar de slingertjes en de knopjes. En dan gelijk de auto’s een stuk goedkoper,
PeTeR
Erg oud nieuws; voor de CV en raammotoren zijn er volgens mij allang eisen, daar wordt blijkbaar onvoldoende de hand aan gehouden?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Probleem zit hem in de aansturing van de ramen. De knoppen zijn tegenwoordig gebasseerd op slimme micro elektronica. Het zelfde soort principe als bijvoorbeeld een afstandsbedining van een tv. een printplaat met een rubberen drukknopje…
Als hier water tussen komt, dan werkt deze geleiding niet meer. De oude knoppen van vroeger waren recht toe, recht aan drukknoppen.
Normaal gesproken krijg je met laagvoltage ( tot 48 volt DC) niet 123 kortsluitings effecten.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Dit doet me denken aan een recente aflevering van Mythbusters. Ze hadden een deur in een bak met water gezet, en na 50 minuten deed het raammotortje en schakelaar het nog. Alleen als je auto onder water komt, krijg je door het drukverschil je raam zowiezo niet meer open. (niet elektrisch en niet met een slingertje)
Hun tip: raakt de auto het water: direct de deur los proberen te doen. als dat niet werkt, noodhamer er bij.
En ik moet zeggen, ik heb nou toch ook maar een noodhamer in de auto geschroeft. je weet maar nooit
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Dit dingen monteren is nog geen 5 minuten werk en als je ziet wat voor voordeel het kan opleveren als er iets gebeurt. Ik moet ze ook monteren bij mijn stage de plaats uitzoeken is alleen een beetje lastig het moet in het zicht zijn van de bestuurder/passagier en moet dan niet in de weg zitten voor andere dingen.
Zou de CV van een BX onder water er ook voor zorgen dat alle deuren onbedoeld op slot springen ? Of heeft die van die lekkere recht-toe, recht-aan knoppenspul waar niets mee gebeurt als je het in het water smijt ?
@GoofBlikscha: bedoel je niet dat je onder water de deuren niet meer open krijgt ?
Schijt aan originaliteit.
Onder water krijg je en je deuren niet los, en je ramen niet open. Dit wil pas als de auto geheel gevuld is met water (zodat er geen drukverschil meer is)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Dat de deuren niet open willen als er nog geen water in de auto zit, begrijp ik. Maar dat de ramen niet open willen ... ?
Schijt aan originaliteit.
Wat ik begrepen heb: Je auto zinkt met de neus naar beneden, en als het water tot bovenaan de deur (aan de buitenkant) staat is het in de auto nog niet zo ver. Dan doen je ramen het dus al niet meer.
Als je het water raakt, en je raakt niet in paniek (zoals vaak zal gebeuren) kan je je raam dus direct nog open doen. Maar dan kan je ook je deur nog wel loswurmen. Kortom raak je water: deur direct los proberen te maken. Wil dat niet, probeer raam los te krijgen voordat het water te hoog staat, en als dat niet werkt; ruit inslaan.
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Lelijke Eend schreef:Zou de CV van een BX onder water er ook voor zorgen dat alle deuren onbedoeld op slot springen ? Of heeft die van die lekkere recht-toe, recht-aan knoppenspul waar niets mee gebeurt als je het in het water smijt ?
De CV van de BX is een (kwetsbaar) doosje met elektronica, maar of die nou open of dicht stuurt, de deur kun je nog wel open krijgen - met enige moeite. De ramen zijn of alleen met wipschakelaars op/neer bediend, of met een klein doosje, indien je een “comfortschakeling” of “one-touch bediening” hebt, met een raamschakelaar die uit 4 segmentjes bestaat.
Ich bin ein Breaker
Als die dingen allemaal niet werken dan schijnt de achteruit het eenvoudigste te zijn om kapot te slaan.
Zal je net een Xm hebben met een 13e ruit…. wordt de dame mooi je ondergang…
mwah, what else is new
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
zo zijn hier in de buurt paar jongens verdronken die met hun golf te water waren geraakt. Cv sloeg dicht door kortsluiting en wou niet meer open…
ok, wie houdt er eens zo’n schakelaar met een beetje stroom er op onder water?
die cv ben ik niet bang voor, bx-en hebben een knopje waar je aan kan trekken, ook als de cv het niet doet, en zo geavanceerd dat de cv altijd dicht is, mits alles klopt en je aangegeven hebt dat de deur open mag (die moderne dingen) is ie toch niet.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Ook al gaat je auto tijdens het rijden op slot (bijvoorbeeld bij een C4) dan krijg je m van binnen altijd open! Dit is nog gewoon een stangenstelsel. Het mechanisme zorgt er voor dat de auto van slot gaat. Ik weet niet wie dat allemaal bedacht heeft maar verstand van auto’s heeft ie iig niet… Zou die minister aandelen hebben in de life-hamer fabrikant?