2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
De zoektoch naar een BX diesel
JXR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 01-04-2007

Gepost: 02 april 2007 04:45 PM
  [ # 16 ]
Bram schreef:
JXR schreef:

Dit in combinatie met dat de auto airco had die niet werkte en ABS had die haperde maakte mij eigenlijk aan het twijfelen of deze auto 1000 euro moest kosten. Bovendien zat er nog een schade’tje linksvoor en een motorkap die niet al te netjes was, maar persoonlijk ben ik niet zo van het optische.
..........
Tevens iedereen die zijn ervaring over het verbruik van de zelfontbranders (automaat en handgeschakelt) wil meedelen dank ik hartelijk!!

gr. Jordi

Tsja…zoals je in mijn onderschrift kunt lezen heb ik al aardig wat TZD (turbo’s) gehad, de afgelopen 17 jaar…ik rijd dus nu met een gewone TZD.
Ik ben blij dat je hem even hebt bekeken, want ik zat er ook al op te spinzen. Surprisedops:

Maar een BX diesel met nog goed werkende AIRCO ben ik nog zelden tegen gekomen….mijn laatste tzd-turbo met airco was een donkerblauwe (4 jaar geleden) had ook nog cruisecontrol, beiden werkten niet meer, ik kocht hem toen overigens voor 500 euro.

Die uit Amsterdam zou je nog eens kunnen bekijken…desnoods wil ik er ook wel even een stukje mee gaan rijden en mijn indruk geven (ik zal nooit tegen je zeggen of hij wel of niet goed is…die garantie kan ik je niet geven)....helaas staan er maar 2 te koop op MP, zag ik.

En dan natuurlijk nog die hele fraaie TZD van Harm, met nog erg weinig km’s….schuifdak e.d.
Maar die vraagt er wel iets van 2000 euro voor. Cool

Beste Bram, hartelijk dank voor je reactie. Een van jouw BX diesel topics heb ik doorgelezen om er een beetje en beeld van te krijgen wat je kan verwachten.

De Amsterdamse BX had absoluut mijn voorkeur, heb die man ook meerdere malen geprobeerd aan de lijn te krijgen, maar uiteindelijk bleek deze helaas al verkocht. Hij zou de advertentie nog verwijderen zei die Rolling Eyes

Zoals ik al zei heeft airco absoluut mijn voorkeur niet. Met een normale blower kun je een normale auto koel genoeg krijgen en ik hoef in de zomer echt niet in een auto van 12 graden te zitten. Daarbij komen natuurlijk alle nadelen van de weerstand, onderhoud en gewicht.

Daarentegen ben ik wild van cruisecontrol!! Het gemak, het verbruik wat je d’r zo heerlijk mee in bedwang kunt houden en rustig rijden valt veel beter vol te houden omdat het ontspannend is! Maar goed, zijn BX’en ooit standaard geleverd met cruisecontrol?

Ik zie dat je uit Haarlem komt. Mocht er binnenkort weer een interessante BX te koop staan dan zou ik het erg tof vinden als je voor een kleine onkosten vergoeding mee zou willen, gezien je jarenlange ervaring! Dat je uiteindelijk nooit weet wat je koopt is logisch. Ook ik heb inmiddels 9 auto’s gehad en buiten dat je de direct in het oog springende gebreken waar kan nemen is vaak het enige overige wat me over de streep kan trekken de houding van de verkopende partij. Iets waar ik inmiddels echt behoorlijk een neus voor heb gekregen.

Hoe bevalt de gewone TZD jouw overigens? Ding heeft amper koppel en maar 71 pk, dus echt een feest is het niet, maar valt er een beetje mee te rijden, vind je het storend langzaam? Ik begrijp wel dat met die auto het simpelweg mogelijk is om 1 op 20 te rijden, CONTINU!!
Ik snap dat traag een erg persoonlijke opvatting is, maar misschien kun je me er wat meer over vertellen. Thx!

Ijs schreef:

Durf het helaas niet te vragen Jordie maar… ook gedacht aan xm ?  Wink

Jazeker, het zijn erg mooie auto’s. Erg luxe, ruim en comfortabel, maar aan de andere kant, het gewicht, navenant verbruik en het ergste: wegenbelasting. Een Bx is al erg interessant doordat ie al in een lagere categorie valt dan de meeste dieseltjes, wat toch weer zo’n 10 euri per maand scheelt (zegmaar 50 ipv 60 per maand). Een XM zit alleen al erg dicht op de 100 euro per maand en dat vind ik wat ver gaan. Daarbij vind ik de BX ook ideaal vanwege z’n lage aanschafwaarde en de oneindige stroom onderdelen die er voor te krijgen is. Een Xantia (die een vriend van me heeft) heb ik ook overwogen, maar die heeft hetzelfde probleem en is met z’n 1.8’tje benzine ook niet echt zuinig te noemen Sad

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 02 april 2007 05:25 PM
  [ # 17 ]

Cruisecontrol is nooit standaard geleverd op bx (al wil men dat wel beweren), in ieder geval NIET in NL. Ik meen dat ze in spanje dit als optie hadden.

De TZD is met 15,9 S (toch?) niet extreem langzaam, je moet alleen geen haast hebben/snel willen inhalen. Bij lage snelheden is het zeker wel een leuk spele-ding. Ik heb er een hele tijd in gereden en ben er zeer content mee. Doorgaand verbruik zal liggen tussen de 16-19. Op lange stukken in de zomer zul je ongetwijfeld soms de 1 op 23 aantikken. de XUD blokjes zijn oersterk en vrijwel hufterproof(turbodiesels daarintegen zijn gevoelig voor scheuren in kop en lekke koppakkingen..vooral als ze koud flink worden doorgetrokken)

Waar je naar mijn mening even extra goed moet opletten bij de motor van een ongeblazen diesel:

- Koude start (slaat hij snel aan, loopt hij direct goed en pluimt hij ?)
- Brandstofpomp (Is deze droog?)
- Carterdruk (en of blok nat is..?)

Er kleeft naast het oer-degelijke-diesel-geluid ook een nadeel, bij 120 draai je 3200 RPM (= vrij veel). Daarnaast draait turboD zo’n 2800. BX Diesel kan ook prima 130-140 cruisen en temp problemen zijn nagenoeg nihil.

De Xantia vind ik eigenlijk een onding, het is een tussenstap tussen een BX en een XM. Hij is in verhouding veelste zwaar (wel degelijker dan bx) maar dan heb ik zoiets; doe nog 1 stapje meer wb en je rijd XM. Dat is echter persoonlijk. Met een budget van pak em beet 1000 euro zou mijn keuze toch bij bx blijven ipv een xantia, tis nou eenmaal een krakteristieke bak; je vind het geweldig, of niks! Wink Laughing

Profiel  
 
JXR
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 01-04-2007

Gepost: 02 april 2007 05:56 PM
  [ # 18 ]

Dat valt me eigenlijk toch tegen van de ongeblazen diesel, dat meer toeren maken. Maar goed, minder vermogen, dus begrijpelijk, maar dan zal het qua verbruik toch niet zo heel veel uitmaken met de turbo versie.

Het belang van warmrijden is me in al die jaren wel duidelijk geworden en daar ga ik wel altijd met beleid mee om. Helaas weet je nooit wat de vorige eigenaar heeft gedaan, maar dat is dan weer een kwestie van goed de checks doorlopen bij aanschaf.

Het gaat dan duidelijk toch een handgeschakelde turbo diesel worden. Nu nog een geschikte tegenkomen Razz
Overigens heb ik er geen overdreven haast mee, laat me dat wel duidelijk maken. Ook omdat ik nog motor rijd, een bootje heb en m’n cabrio’tje. En die eissen toch allemaal een beetje aandacht. En dat ging vroeger wel prima, maar sinds ik tegenover m’n werk woon rijd ik een stuk minder Very Happy

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 april 2007 06:39 PM
  [ # 19 ]
JXR schreef:

Dat valt me eigenlijk toch tegen van de ongeblazen diesel, dat meer toeren maken. Maar goed, minder vermogen, dus begrijpelijk, maar dan zal het qua verbruik toch niet zo heel veel uitmaken met de turbo versie.

Klopt. Op zich heeft de ongeblazen diesel wel een heel fijn koppelverloop. Echter, het ontwerp is voor het eerst toegepast omtrent 1982, wat nu 25 jaar geleden is.

Het enige wat eraan verbeterd is, is een ander inlaatspruitstuk waardoor er iets meer diesel ingespoten kan worden. Dit had een vermogenstoename tot gevolg van maar liefst 6 pk (65 => 71 pk). Qua koppel maakt het nauwelijks uit. In 1982 was de diesel het beste dat de markt zo’n beetje had te bieden, maar nu is het gewoon verouderd: edoch nog steeds robuust en mits je niet te haastig wilt zijn gewoon een prima torretje.

Grappig is overigens wel dat rustige rijders meestal een gunstiger verbruik scoren met een turbodiesel. Mensen die het gas wat dieper intrappen en het vermogen van de turbodiesel benutten, zullen erachter komen dat die dan wel navenant dorstiger wordt.

Overigens hebben door kwaaltjes, gekke afstellingen, etc (type brandstofpomp, type turbo)  die motoren onderhand wel hun eigen specifieke verbruik ontwikkeld. Het is in de praktijk nog maar afwachten of je diesel wel het verbruik haalt wat nogal eens geclaimd wordt.

Mijn persoonlijke ervaring is dat ene Lucas pomp op een ongeblazen diesel het zuinigst is.

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 02 april 2007 07:01 PM
  [ # 20 ]
mpostma schreef:

Mijn persoonlijke ervaring is dat ene Lucas pomp op een ongeblazen diesel het zuinigst is.

En het meest gerafineerd… Very Happy

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 02 april 2007 07:09 PM
  [ # 21 ]
JXR schreef:

Hoe bevalt de gewone TZD jouw overigens? Ding heeft amper koppel en maar 71 pk, dus echt een feest is het niet, maar valt er een beetje mee te rijden, vind je het storend langzaam? Ik begrijp wel dat met die auto het simpelweg mogelijk is om 1 op 20 te rijden, CONTINU!!

Ik snap dat traag een erg persoonlijke opvatting is, maar misschien kun je me er wat meer over vertellen. Thx!

Nou…..met een gewone 1.9 tzd kun je het meestal wel vergeten om 1 op 20 te rijden hoor….ik heb er een stuk of 8 gehad (ook breaks) en bij 1 op 17 houd het wel op….zuiniger zijn beslist de 1.8 turbodiesels (was mijn ervaring)...heeft ook te maken met het toerental wat je rijdt.

BX TZD : bij 120 (GPS snelheid, niet op de klok!) rond de 3400 toeren en de TZD-turbo zit dan op 2850 rpm.

Profiel  
 
Robin
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 03-02-2005

- Xantia 1.9 TD Break
Gepost: 02 april 2007 07:16 PM
  [ # 22 ]

Ik rij vrijwel constant 1 : 19 a 1 : 20 met mijn ongeblazen 1.9 (met Bosch-pomp!)

BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)


"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 02 april 2007 07:32 PM
  [ # 23 ]
Robin schreef:

Ik rij vrijwel constant 1 : 19 a 1 : 20 met mijn ongeblazen 1.9 (met Bosch-pomp!)

Ik reed geregeld 1:23 met mijn 19RD break.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 02 april 2007 08:21 PM
  [ # 24 ]

Sterker nog, ik heb nooit 1:17 gehaald met mijn TGD’s Break
(nooit minder zuinig dan 1:19, nooit zuiniger dan 1:21,7)

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 02 april 2007 08:29 PM
  [ # 25 ]

De 19 TZD had ik in originele vorm te kort om er veel zinnigs over te kunnen zeggen. Laat ik zeggen: meestal zo rond de 1 op 17/18 in de winter. (ong. 4000 km getest).

TZD TURBO: tussen de 1 op 14 en 1 op 20 (ong. 70.000 km getest). Meestal zo rond de 1 op 15/16

Turbo D12: tussen de 1 op 12 (worst case: niet onder de 180 zo snel als je kan autobaan racen) en 1 op 18 (lange stukken met max. 130). Met de Turbo D12 heb ik nog nooit geprobeerd om een tank leeg te rijden met 120. (ong. 50.000 km getest).
Meestal zo rond de 1 op 16.

De laatste is “natuurlijk”  niet origineel geleverd (zie mijn website) dus daar heb je niet zo ontzettend veel aan. Het geeft wel aan dat meer vermogen niet noodzakelijkerwijs hoeft te betekenen dat ie ook veel meer zuipt. Hij kan wel veel meer zuipen.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 02 april 2007 08:31 PM
  [ # 26 ]

JXR….was nog vergeten te melden wat ik vind over het rijgedrag van een gewone BX 1.9 diesel.

Het zijn betrouwbare blokken…willen nog weleens motorolie lekken uit diverse keringen….heel soms heb je weleens last van een lekkend asje van de gashevel, wat een rotklus is als je het zelf wilt doen.
Vraag maar eens aan ZX1.4i op dit forum. Cool

Verder is het een fijne motor waar je met 120 a 130 km p/u km’s mee kunt maken, maar *blazen* met 140 a 150 is een auto vol met herrie…die motor zit dan al tegen de 4000 rpm aan.

Maar als je er rustig 120 mee wilt rijden of langzamer…is het een prima motor….alhoewel hij natuurlijk niet op kan tegen een goede TZD-turbo…qua trekkracht, lagere toeren en topsnelheid.

Het is dat ikzelf geen goede TZD-turbo te koop weet op dit moment, anders zou mijn huidige BX wel iets voor je kunnen zijn…daar komt a.s. woensdag een nieuwe D riem en spanrollen in….maar de koppeling is ook niet echt heel fris meer….ik verwacht dat ik binnen 20.000 km wel aan een nieuwe moet. Surprisedops:

Maar dit is er nu zo eentje (met al een Xantiamotor en HD pomp) waar ik heerlijk mee kan toeren op de snelweg…dat zoek jij ook neem ik aan ? Wink

Profiel  
 
OscarTZDTurbo
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 378
Geregistreerd: 21-06-2006

Gepost: 02 april 2007 09:50 PM
  [ # 27 ]

ik zou zeggen .. maak niet te veel haast.

Het feit dat je voor dat ding wat ik hierboven enkele keren tegenkwam (die al verkocht is) 1000 euro zou willen betalen is geen goed teken. Dat was die namelijk echt niet waard met 339.000 km.

Er komt er wel weer een voorbij voor een NORMALE prijs met minder kilometers

Citroën D Special 1970

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 02 april 2007 10:57 PM
  [ # 28 ]

Mijn advies is niet technisch van aard.

Gewoon rustig zoeken en blijven zoeken. Zo kwam ik ook aan mijn BX 19 TGD Break Service. Qua techniek (geen grote reparaties die nodig zijn of binnenkort te verwachten zijn) en uitvoering (Dieselmotor zonder turbo en een Break) voldoet hij aan mijn wensen, ondanks dat er niet veel BXen zijn die daar aan voldoen. Elke dag Marktplaats en Speurders nakijken en ook een advertentie zetten op het forum (dit forum dus Wink ). Deins niet terug voor een lange rit om de wagen zelfs maar te kunnen bekijken. Ik heb mijn ‘Criesel’ (crisis-diesel Wink ) gehaald in Brabant terwijl ik in Fryslân woon ! Echter, soms moet je er snel bij zijn… Want ze zijn gewild ! Ik heb vrij lang gewacht met het doorhakken van de knoop omdat er weinig gegadigden waren. Komt waarschijnlijk omdat het een witte is en omdat het een Service is (geen achterbank).

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 03 april 2007 09:37 PM
  [ # 29 ]
Lelijke Eend schreef:

Ik heb mijn ‘Criesel’ (crisis-diesel Wink ) gehaald in Brabant terwijl ik in Fryslân woon

Ja….en wij hier in het Westen (ook wel Holland genoemd door jullie Razz ) moeten vaak weer naar Friesland rijden voor een knappe Bx (of Saxo, Xantia)  Wink

Er staat er trouwens weer eentje te koop, een TZD met wel een heel leuk kenteken : DS-BX-65 (mooi zeg, 2 types in 1 kenteken. Laughing

http://auto.marktplaats.nl/citroen/85881370-citroen-bx-1-9-dsl-tzd.html?return=eJwdjNFugzAMRf+lUnkrwW62liA0rb9RVZNHMhERSES8lXbav8/wcn3OvZLJgPn1pmqyQUCzy47mrm965mSUGmJyUznSPHAKRJzLKSj65njIqvM8RzepDiooex7D29ccxw+yPzR1zrZQLEGC7tfj+Xatbi1CvRq+bgaoC5vbAPvjey1xCSgkv1ZkwadPKy5bq/GEqz3E9LnWJy023MU+lz2+YMVPu13rXXZBxpi9rFikFnbN3z8/mEVx&df=1&fta=eNo1jl1uAyEMhO+C1DxjLwkwaM8SUbGqUKm6KvnZJtq7x84mL+AZ298444B7R4A5/7XjJbduUocXvbSRdqWPjRApNQZZ+U641Tm1RZRjz6n9w4XovEvfV3wuH2xPtyJvqVOfWvrtFbybR1Kqg5nz12RSBYkcYGqRuCzVvcKm5xlhHwIN3r6n1Bo87wM7tfhlUdQpsdaOCPOTl6OyBVeeawyTr8pmZQ9BKtIqbsFMUVYFd3g37NYgjVnXDXDRqy2MOA/o+FIi#photo

Geen km.st….wel redelijk in de buurt voor JXR en vraagt 575.- euro Cool

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 03 april 2007 10:59 PM
  [ # 30 ]

mooi stukje vloer onder het blok…  Shocked

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook