Ben sinds een week in het bezit van een C5 2.0 16V berline automaat uit 2003 met 48500 km op de teller. Naast een paar kleine onvolkomenheden - die ongetwijfeld onder garantie verholpen gaan worden - vraag ik mij af wat ik moet denken van een hinderlijk geluidje dat ik ergens uit het vooronder hoor komen. Het lijkt nog het meest op het geluid dat je vroeger uit een ouderwetse fluitketel hoorde komen als het water bijna kookte (gelukkig wel veel minder hard). Ik heb nog geen opening gevonden om een theezakje in te hangen, dus dat zal het wel niet zijn. Ik ben er inmiddels wel achter dat het geluid ophoudt zo´n vijf seconden nadat ik de automatische airco heb uitgeschakeld. Ik ben dan ook zo vrij te veronderstellen dat zich in die installatie (een of meerdere) draaiende delen bevinden die gesmeerd c.q. vervangen moeten worden. Kan iemand mij vertellen of ik nu vliegenderhaast naar de garage moet omdat er binnenkort dingen onder m´n C5 uit gaan vallen ? Of loopt het niet zo´n vaart ?
Re: ongewenste geluiden
is dat zo’n geluidje dat lijkt een beetje zoals je vroegerhad als je een faxnummer belde of als je inbelde met je 56k modem??
dat heb ik ook af en toe als ik de airco op heb.
Nee, het is geen elektronisch geluidje. Lijkt niet op wat je hoort bij een inbelmodem. Ik heb inmiddels twee C garages bezocht; de eerste deskundige verdenkt de/een (?) multitiem-spanrol en de tweede weet zeker dat het de aircopomp is. Ik ben geneigd nummer twee te geloven.
volgens de deskundige hier was het de vloeistof die door de leiding wordt geduwd.
maar hou me maar op de hoogte aub.
Totaal aantal Berichten: 459
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
alzheimer schreef:Nee, het is geen elektronisch geluidje. Lijkt niet op wat je hoort bij een inbelmodem. Ik heb inmiddels twee C garages bezocht; de eerste deskundige verdenkt de/een (?) multitiem-spanrol en de tweede weet zeker dat het de aircopomp is. Ik ben geneigd nummer twee te geloven.
Pas op! Een afvliegende multiriem door een slechte spanrol kan veel schade veroorzaken! Advies: Heel snel laten reparerern door een deskundige. Neem niet de gok dat het iets onschuldiger is.
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
als er geen causaal verband zou zijn met het aircoknopje zou ik denken dat het de hogedrukleidingen van de stuurbekrachtiging zijn (bij mij reeds 3x vervangen, laatste keer geen garantie )
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Ff je multiriem eraf halen en dan starten, piepen weg dan weet je waar je het ongeveer moet zoeken. Kan dan de spanrol vd multiriem zijn maar ook de aircopomp. Gelijk even voelen of de spanrol vd multiriem zonder al te veel weerstand rond wil draaien en of er speling op zit. Maar als je de airco uitzet en het geluid dan weg is zal het m toch ergens in de airco zitten.
Ik hoor het ook! Zelfde auto 2.0 16V (break), het lijkt op een waterkoker net voordat het water gaat koken volgens mij heeft het niets met de multiriem te maken maar echt met de airco!