Leuk man. Mooi ding hoor. Eigenlijk nooit beseft dat er boxers in die GSsen lagen… (Mijn onwetendheid… En dat terwijl ik toch een boxer afwijking heb… )
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Herinslaan van de klepzetels? Die moet je me even uitleggen…
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
ghulst schreef:Leuk man. Mooi ding hoor. Eigenlijk nooit beseft dat er boxers in die GSsen lagen… (Mijn onwetendheid… En dat terwijl ik toch een boxer afwijking heb… )
Nu je er eentje hebt gezien, moet je er ook eens eentje gaan beluisteren… Want man, wat klinken ze heerlijk!!!!
Wat nou, slechte isolatie in een GS? Gewoon snelheid aanpassen en genieten!
patje74 schreef:Nu je er eentje hebt gezien, moet je er ook eens eentje gaan beluisteren… Want man, wat klinken ze heerlijk!!!!
Wat nou, slechte isolatie in een GS? Gewoon snelheid aanpassen en genieten!
Ik heb vroeger nog wel met GSsen gespeeld… A-team op een blauwe break bij een vriendin van mij. De buren hadden een Ami staan waar we ook nog wel wat mee rommelden. Overigens was haar vader huisarts en had een vreselijk intrigerende elektrische draaistoel in zijn Visa. Bij mijn opa en oma in de buurt stond een bruine die altijd mijn aandacht trok als we erlangs reden. Maar eigenlijk ben ik er altijd gewoon vanuit gegaan dat er ‘normale’ motoren in zaten. Nooit over boxers nagedacht. Ik zou er nog wel eens een willen horen/rijden. En dan eens kijken hoe dat vergelijkt met mijn Alfa.
Krijg wel meteen ideeën… Een GS racer? Met een Subaru 2.0 en een aangepast veersysteem moet je toch alles achter je kunnen laten.
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een GS is vooral gebouwd op comfort, niet op snelheid. Een Subaru motor leggen in een GS vind ik daarnaast heiligschennis omdat er nog maar een hand vol GS-en in NL rond rijden.
Daarom vind ik het juist prachtig als er mensen zoals Marten toch een hoop tijd,geld enz. steken in een GS. Want je ziet daar nooit weer iets voor terug, behalve vele vrolijke kilometers.
Een perfect gerestaureerde GS is op de een of andere manier nog steeds geen drol waard in de handel t.o.v. bijvoorbeeld 2CV’s en DS-en. Terwijl het bijzonder heerlijke, karaktervolle comfortabele en mooie (OK, kwestie van smaak…) wagens zijn.
patje74 schreef:Een GS is vooral gebouwd op comfort, niet op snelheid. Een Subaru motor leggen in een GS vind ik daarnaast heiligschennis omdat er nog maar een hand vol GS-en in NL rond rijden.
Kijk, het gaat ook om denken dan… Wie mijn projectje heeft gevolgd weet dat ik dat toch niet voor elkaar krijg. Maar je hebt wel gelijk. Gewoon mooi origineel motortje erin en dan lekker rijden. Op een of andere manier ontkomen boxermotoren bij mij niet van tuningsideeën. Vraag maar aan mijn Alfa… Al komt daar ook zeker geen Subaru blok in. Aan de andere kant, een klein turbo’tje in een GS dan??
Maar dat is een andere discussie. Is er eigenlijk geracet met GSsen?
Terug on topic. Toch wel een hele mooie kleur.
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Weer hard gewerkt Marten. Btw, als het niet lukt kan je kennelijk direct de “rommel” kwijt in die grote afvalbak in de garage.
Wat een verschil trouwens, zo’n cylinderkop voor en na.
Het motorgeluid tussen een Alfa boxer en een GS is behoorlijk anders, zoals een Subaru ook weer zijn eigen sound heeft. Snelle GS’sen zijn er wel geweest: de Birotor. Mja, die heeft weer een wankelmotor.
Als ik overigens ergens een moord voor zou willen doen is het kunnen rondrijden in een Birotor. @patje74, zullen we die uit het Conservatoire lenen??
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hogervp schreef:Weer hard gewerkt Marten. Btw, als het niet lukt kan je kennelijk direct de “rommel” kwijt in die grote afvalbak in de garage.
Nou, op het moment is ie wat vol, dus ik denk niet dat de hele zooi er nog in gepast had. Nevermind, was ik nog niet van plan
hogervp schreef:
Als ik overigens ergens een moord voor zou willen doen is het kunnen rondrijden in een Birotor. @patje74, zullen we die uit het Conservatoire lenen??
Patrick
Monsieur le conservateur kaltstellen? Is wel sielugh want het was best een aardige vent.
Een collega van mij heeft ook een subaru, maar je hoort daarin niet zoveel van de motor. Pas met wat hogerere toeren hoor je toch een onmiskenbare boxer roffel terugkomen.
Mooie vooruitgang !
Schijt aan originaliteit.
Zonet eens alle motorbeplating op het balkon gelegd met een bak en een doos met bussen brake cleaner en een paar spuitbussen hittebestendige zwarte lak.
Verder voor het idee (ik vond het em best zwaar) het vliegwiel van de GS eens gewogen evenals een origineel XM Turbo D12 vliegwiel.
XM Turbo D12 vliegwiel : 10.6 kg
GS 1220 vliegwiel : 9,6 kg.
Een personenweegschaal is natuurlijk niet echt een precisie instrument, maar toch wel opmerkelijk dat het vliegwiel bijna net zo zwaar is als van een dieselmotor met bijna 2 x zoveel cilinderinhoud. Geen wonder dat een GS zo lekker rustig draait.
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Erg leuk topic dit! Ik kom flink wat dingen tegen die ik herken van mijn Ami Super blok dat ik lekvrij gemaakt heb. Ik heb toen ook nieuwe aansluitrubbertjes voor de oliekoeler op het blok geplaatst. Kost niks en ze willen nog wel eens gaan lekken…Succes ermee!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ziet er goed uit Marten, ga zo door! Begin te verlangen naar ht droogmaken van mijn GSA blok hehe.
Er is idd niet dat kan tippen aan het geluid van zo’n 4 cilinder luchtgekoelde boxer.
Wel ff OT, over subaru motor gesproken; het kan wel:
http://www.duckservice.nl/detail.asp?CarId=22
ghulst schreef:Krijg wel meteen ideeën… Een GS racer? Met een Subaru 2.0 en een aangepast veersysteem moet je toch alles achter je kunnen laten.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
ernst23 schreef:Wel ff OT, over subaru motor gesproken; het kan wel:
http://www.duckservice.nl/detail.asp?CarId=22
Grappig. En aan een GS bak…
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Ik zal het urenlange proces van ontroesten en schoonmaken maar niet op foto’s vastleggen. Het tussen- en eindresultaat is veel leuker.
Tussenresultaat: div. motorbeplatingsdelen in de owatrol
Hier div. delen in de hittebestendige lak. Het is de vraag hoe lang het op de spruitstukken en uitlaatdelen blijft zitten. Nu ik toch bezig was kon ik het niet laten om het toch mee te nemen in het proces.
Nu moet alleen het voorfront nog. Die ga ik denk ik met niet hittebestendige zijdeglans lak spuiten. ik heb de indruk dat die hittebestendige lak wat dof en grof is. Voor een onderdeel dat niet gloeiend heet wordt, lijkt me zijdeglans lak toch wat mooier.
Kleine update, vooralsnog zonder foto.
De versnellingsbak had ik vorig week al weer in elkaar gezet. Het wachten is nu nog op diff aslagers. Harry Martens in Limmen is er nu mee bezig. Kijken wat het wordt.
De motor zit weer zo goed als in elkaar. Alleen nog de contactpuntjes en onsteking afstellen. Eerst maar even statisch.
Het monteren van de koelbeplating is een helse bedoening. Ik geloof dat ik sommige bouten wel 10 x heb los- en vastgedraaid. Telkens zit er weer iets niet mooi en dan moet je weer gaan kijken waar het op klemt. Maar al met al zit het er nu weer goed op. Er loopt in elk geval niks aan, dus dat is al heel wat.
Verder ook natuurlijk aanhangsels als de dynamo, startmotor, HD drukregelaar en remklauwen netjes uit- en inwendig gereinigd.
Vergeleken met de oude foto’s ziet het blokje er weer mooi uit. Als alles weer proper is en de verroeste delen gespoten ziet het er weer heel wat beter uit.