mpostma schreef:metro2005 schreef:
auto stuurde niet zwaar nee, gewoon normaal. voorkant veerde ook normaal, auto remde normaal, alleen de achterkant was ingezakt
ik dacht uit mijn hoofd gezegd dat er in de voorraadbol nog 40 bar zat trouwens.
is het mogelijk om de verdeler schoon te maken (zelf?)
ik zit al naar Chyparse ed te kijken maar die zitten wel helemaal in utrecht. dat is gewoon 100km rijden voor mij. op zich geen probleem, ware het niet dat de auto er wel moet komen natuurlijk.en zoals je misschien al gemerkt heb ben ik geen autotechnicus. ik begin net een beetje de basisbeginselen te kennen maar het grootste probleem is dat ik geen brug heb of supergoed gereedschap. en de hoeveelheid tijd die ik momenteel heb beperkt zich ook maar tot 1 dag per week.
Doe alsjeblieft eens die check met slangen lostrekken. Het is niet normaal dat de achterkant zomaar omlaag gaat. Dat kan alleen als OF
je achterveerpoten een waanzinnige lekretour hebben, OF je hoogteregelaar stuk is (lekretour) OF je remservo een enorme lekretour heeft. Uiteraard alleen te testen op het moment dat je hoogteregelaar continu ssist.In de regel gaan achterveerpoten zelden stuk. Hoogteregelaars met grote lekretour zijn mij evenmin bekend dus blijft waarschijnlijk de remservo over.
Dat is een bekend probleem van de BX.
De remservoretourslang is de 4e sslang van voren op het LHM voorraadvat. Herkenbaar omdat er 5 cm van de pot af een splitsing in de slang zit (er komt een plastic slang in de de rubber slang).
Check het eens. Je kan wel wachten op Chyparse maar voor hun is het ook lastig om het te vinden als ze niet alle info hebben.
ALs je remservo heel veel lekretour heeft kan ie remdruk van het achterveercircuit die normaal bedoeld is voor de achterremmen zo de retour in spoelen. Je pomp werkt zich vervolgens de pleuris om het op peil te houden. Dan kunnen je drukregelaar, drukverdeler en voorraadbol hardstikke goed zijn, maar dan houd je hetzelfde probleem.
Mocht je toevallig wel eens in Den Bosch komen kun je wel eens langs rijden.
Als het trouwens echt aan de remservo ligt moet je eens de rem half intrappen (een beetje mee spelen) en dan kijken of de actherkant inzakt. Als dat is dan heb je echt beet.
Groet,
Marten
als ik stilsta?
of als ik rij?
ik zal die slangen ook even nakijken dan ja.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:mpostma schreef:metro2005 schreef:
auto stuurde niet zwaar nee, gewoon normaal. voorkant veerde ook normaal, auto remde normaal, alleen de achterkant was ingezakt
ik dacht uit mijn hoofd gezegd dat er in de voorraadbol nog 40 bar zat trouwens.
is het mogelijk om de verdeler schoon te maken (zelf?)
ik zit al naar Chyparse ed te kijken maar die zitten wel helemaal in utrecht. dat is gewoon 100km rijden voor mij. op zich geen probleem, ware het niet dat de auto er wel moet komen natuurlijk.en zoals je misschien al gemerkt heb ben ik geen autotechnicus. ik begin net een beetje de basisbeginselen te kennen maar het grootste probleem is dat ik geen brug heb of supergoed gereedschap. en de hoeveelheid tijd die ik momenteel heb beperkt zich ook maar tot 1 dag per week.
Doe alsjeblieft eens die check met slangen lostrekken. Het is niet normaal dat de achterkant zomaar omlaag gaat. Dat kan alleen als OF
je achterveerpoten een waanzinnige lekretour hebben, OF je hoogteregelaar stuk is (lekretour) OF je remservo een enorme lekretour heeft. Uiteraard alleen te testen op het moment dat je hoogteregelaar continu ssist.In de regel gaan achterveerpoten zelden stuk. Hoogteregelaars met grote lekretour zijn mij evenmin bekend dus blijft waarschijnlijk de remservo over.
Dat is een bekend probleem van de BX.
De remservoretourslang is de 4e sslang van voren op het LHM voorraadvat. Herkenbaar omdat er 5 cm van de pot af een splitsing in de slang zit (er komt een plastic slang in de de rubber slang).
Check het eens. Je kan wel wachten op Chyparse maar voor hun is het ook lastig om het te vinden als ze niet alle info hebben.
ALs je remservo heel veel lekretour heeft kan ie remdruk van het achterveercircuit die normaal bedoeld is voor de achterremmen zo de retour in spoelen. Je pomp werkt zich vervolgens de pleuris om het op peil te houden. Dan kunnen je drukregelaar, drukverdeler en voorraadbol hardstikke goed zijn, maar dan houd je hetzelfde probleem.
Mocht je toevallig wel eens in Den Bosch komen kun je wel eens langs rijden.
Als het trouwens echt aan de remservo ligt moet je eens de rem half intrappen (een beetje mee spelen) en dan kijken of de actherkant inzakt. Als dat is dan heb je echt beet.
Groet,
Martenals ik stilsta?
of als ik rij?
ik zal die slangen ook even nakijken dan ja.
Beiden als je stilstaat met draaiende motor. Probeer of je het moment kan vinden wanneer hij continu sist en niet sssssht tik shhhhh tik doet.
Het verschil tussen LPG en benzine kan idd al wel verklaard worden door het verschil in stationair toerental. Want als je zoveel interne retour hebt dan is elke opbrengst die de pomp kan leveren hard nodig.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Metro, ik heb het gevoel dat Marten de vinger op de zere plek legt. Ik heb met mijn huidige BX dezelfde ellende meegemaakt: alles heb ik zo’n beetje laten vervangen (zit in soorgelijke positie als jij, weinig tijd/ kennis/ gereedschap/ ruimte), en zelfs een gerenomeerde Citroen specialist heeft zich naderhand beperkt tot het vervangen van de pomp, wat het sturen wel heeft verbeterd, maar niet het vele tikken en suizen.
Van pure ellende toen zelf maar aan het zoeken geslagen, bleek bij mij ook vooral de remdrukregelaar te zijn. Zelfs garage’s gaan er dus nog wel eens mee de mist in. Die remdrukregelaar is nog niet vervangen bij mij, ik combineer dat met de APK die er binnenkort aan komt. Volg Marten’s aanwijzingen, niet direct al je GTI opgeven!
winnetou schreef:Metro, ik heb het gevoel dat Marten de vinger op de zere plek legt. Ik heb met mijn huidige BX dezelfde ellende meegemaakt: alles heb ik zo’n beetje laten vervangen (zit in soorgelijke positie als jij, weinig tijd/ kennis/ gereedschap/ ruimte), en zelfs een gerenomeerde citroën specialist heeft zich naderhand beperkt tot het vervangen van de pomp, wat het sturen wel heeft verbeterd, maar niet het vele tikken en suizen.
Van pure ellende toen zelf maar aan het zoeken geslagen, bleek bij mij ook vooral de remdrukregelaar te zijn. Zelfs garage’s gaan er dus nog wel eens mee de mist in. Die remdrukregelaar is nog niet vervangen bij mij, ik combineer dat met de APK die er binnenkort aan komt. Volg Marten’s aanwijzingen, niet direct al je GTI opgeven!
ok
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
even een oud topic van me omhoogschoppen.
Ik ben vandaag naar soesterberg gehobbeld, naar Chyparse om precies te zijn.
daar is het hydraulische systeem nagekeken.
ik kreeg meteen een complete uitleg over hoe het systeem met de veerbollen werkte en ik vond het personeel erg aardig en vakbekwaam overkomen,
Allereerst werden alle bollen op druk gecontroleerd. aangezien ik nogal een comfort junkie ben werd besloten er soepelere bollen op te zetten (geen idee welke er precies opzitten maar ik vermoed van een 1,4 of 1,6)
daarna werd geconstateerd dat de achterste regelaar toch wel heel erg vuil was en die is vervolgens vervangen voor een gereviseerd exemplaar.
auto werd omlaag gebracht en er werd gekeken of de boel nu wel wilde werken. helaas weigerde de dame alle dienst en werd ze weer de brug opgereden.
bleek de debietregelaar (of zoiets) niet goed te zijn. aangezien de hogedrukregelaar ook in de buurt zat heb ik die ook maar gelijk laten vervangen.
Al met al heb ik nu 4 nieuwe bollen, een nieuwe hogedrukregelaar en een nieuwe debietregelaar.
Ook werd een bijna losschietend olieleiding gezien en gelijk vastgezet.
na afloop werd de auto nog even getest (het was ondertussen al 5 uur geworden) en er bleek nog een probleem. de auto veerde wel in aan de voorzijde maar kwam niet goed terug. hij bleef ergens hangen.
vermoeden rees dat de veerpoot dood was gegaan of vaszat.
veerpoot werd ook maar gelijk vervangen. bleek het probleem niet mee opgelost te zijn.
Toen haalde de man die ons hielp maar een collega erbij en samen zijn ze nog even aan het puzzelen gegaan.
bleek de veerbol die er nieuw opzat niet goed te zijn
Hij heeft vervolgens de originele veerpoot weer teruggezet (niks voor gerekend overigens )
gelijk nog even navraag gedaan over de retourleidingen waar van hesselink het over had, maar die bleken gewoon nog in orde te zijn. de auto lekte echter wel een klein beetje bij het stuurhuis.
maar goed, al met al ben ik weer helemaal blij!
365 euro lichter en ik zweef weer heerlijk!
die nieuwe veerbollen doen echt wonderen. sommige drempels VOEL ik serieus niet eens meer. zelfs de extreem hoge drempel in de straat bij mijn vriendin was amper meer te voelen
alleen het lampje wil nog soms een heel klein beetje gaan branden (heel zwakjes) maar ik vermoed dat dat komt doordat het LHM oliepeil misschien een beetje te laag is.
hij heeft er wel een heel klein beetje bijgegooid maar ik zag daar al dat het niveau nog niet helemaal goed was. bovendien had hij ook nog wat gemorst toen ie de veerpoot nog ging vervangen.
dat ga ik morgen dus nog even nakijken maar voorlopig ben ik DIK tevreden over Chyparse!!
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:even een oud topic van me omhoogschoppen.
Ik ben vandaag naar soesterberg gehobbeld, naar Chyparse om precies te zijn.
daar is het hydraulische systeem nagekeken.
ik kreeg meteen een complete uitleg over hoe het systeem met de veerbollen werkte en ik vond het personeel erg aardig en vakbekwaam overkomen,
Allereerst werden alle bollen op druk gecontroleerd. aangezien ik nogal een comfort junkie ben werd besloten er soepelere bollen op te zetten (geen idee welke er precies opzitten maar ik vermoed van een 1,4 of 1,6)
daarna werd geconstateerd dat de achterste regelaar toch wel heel erg vuil was en die is vervolgens vervangen voor een gereviseerd exemplaar.
auto werd omlaag gebracht en er werd gekeken of de boel nu wel wilde werken. helaas weigerde de dame alle dienst en werd ze weer de brug opgereden.
bleek de debietregelaar (of zoiets) niet goed te zijn. aangezien de hogedrukregelaar ook in de buurt zat heb ik die ook maar gelijk laten vervangen.Al met al heb ik nu 4 nieuwe bollen, een nieuwe hogedrukregelaar en een nieuwe debietregelaar.
Ook werd een bijna losschietend olieleiding gezien en gelijk vastgezet.na afloop werd de auto nog even getest (het was ondertussen al 5 uur geworden) en er bleek nog een probleem. de auto veerde wel in aan de voorzijde maar kwam niet goed terug. hij bleef ergens hangen.
vermoeden rees dat de veerpoot dood was gegaan of vaszat.
veerpoot werd ook maar gelijk vervangen. bleek het probleem niet mee opgelost te zijn.
Toen haalde de man die ons hielp maar een collega erbij en samen zijn ze nog even aan het puzzelen gegaan.
bleek de veerbol die er nieuw opzat niet goed te zijn
Hij heeft vervolgens de originele veerpoot weer teruggezet (niks voor gerekend overigens )
gelijk nog even navraag gedaan over de retourleidingen waar van hesselink het over had, maar die bleken gewoon nog in orde te zijn. de auto lekte echter wel een klein beetje bij het stuurhuis.maar goed, al met al ben ik weer helemaal blij!
365 euro lichter en ik zweef weer heerlijk!
die nieuwe veerbollen doen echt wonderen. sommige drempels VOEL ik serieus niet eens meer. zelfs de extreem hoge drempel in de straat bij mijn vriendin was amper meer te voelenalleen het lampje wil nog soms een heel klein beetje gaan branden (heel zwakjes) maar ik vermoed dat dat komt doordat het LHM oliepeil misschien een beetje te laag is.
hij heeft er wel een heel klein beetje bijgegooid maar ik zag daar al dat het niveau nog niet helemaal goed was. bovendien had hij ook nog wat gemorst toen ie de veerpoot nog ging vervangen.
dat ga ik morgen dus nog even nakijken maar voorlopig ben ik DIK tevreden over Chyparse!!
Kijk eens aan. Als je het moet laten doen lijkt Chyparse nog wel een goede. Alleen vraag ik mij wel eens af wat voor afkeurgrens chyparse hanteert met bollen hervullen. Je bent beslist niet de eerste die geconfronteerd wordt met slecht gevulde bollen bij Chyparse. Houd de andere bollen ook maar even in de gaten zou ik zo zeggen.
IN elk geval mooi dat je problemen hiermee zijn opgelost (hopelijk).
Gr,
MArten
mpostma schreef:metro2005 schreef:even een oud topic van me omhoogschoppen.
Ik ben vandaag naar soesterberg gehobbeld, naar Chyparse om precies te zijn.
daar is het hydraulische systeem nagekeken.
ik kreeg meteen een complete uitleg over hoe het systeem met de veerbollen werkte en ik vond het personeel erg aardig en vakbekwaam overkomen,
Allereerst werden alle bollen op druk gecontroleerd. aangezien ik nogal een comfort junkie ben werd besloten er soepelere bollen op te zetten (geen idee welke er precies opzitten maar ik vermoed van een 1,4 of 1,6)
daarna werd geconstateerd dat de achterste regelaar toch wel heel erg vuil was en die is vervolgens vervangen voor een gereviseerd exemplaar.
auto werd omlaag gebracht en er werd gekeken of de boel nu wel wilde werken. helaas weigerde de dame alle dienst en werd ze weer de brug opgereden.
bleek de debietregelaar (of zoiets) niet goed te zijn. aangezien de hogedrukregelaar ook in de buurt zat heb ik die ook maar gelijk laten vervangen.Al met al heb ik nu 4 nieuwe bollen, een nieuwe hogedrukregelaar en een nieuwe debietregelaar.
Ook werd een bijna losschietend olieleiding gezien en gelijk vastgezet.na afloop werd de auto nog even getest (het was ondertussen al 5 uur geworden) en er bleek nog een probleem. de auto veerde wel in aan de voorzijde maar kwam niet goed terug. hij bleef ergens hangen.
vermoeden rees dat de veerpoot dood was gegaan of vaszat.
veerpoot werd ook maar gelijk vervangen. bleek het probleem niet mee opgelost te zijn.
Toen haalde de man die ons hielp maar een collega erbij en samen zijn ze nog even aan het puzzelen gegaan.
bleek de veerbol die er nieuw opzat niet goed te zijn
Hij heeft vervolgens de originele veerpoot weer teruggezet (niks voor gerekend overigens )
gelijk nog even navraag gedaan over de retourleidingen waar van hesselink het over had, maar die bleken gewoon nog in orde te zijn. de auto lekte echter wel een klein beetje bij het stuurhuis.maar goed, al met al ben ik weer helemaal blij!
365 euro lichter en ik zweef weer heerlijk!
die nieuwe veerbollen doen echt wonderen. sommige drempels VOEL ik serieus niet eens meer. zelfs de extreem hoge drempel in de straat bij mijn vriendin was amper meer te voelenalleen het lampje wil nog soms een heel klein beetje gaan branden (heel zwakjes) maar ik vermoed dat dat komt doordat het LHM oliepeil misschien een beetje te laag is.
hij heeft er wel een heel klein beetje bijgegooid maar ik zag daar al dat het niveau nog niet helemaal goed was. bovendien had hij ook nog wat gemorst toen ie de veerpoot nog ging vervangen.
dat ga ik morgen dus nog even nakijken maar voorlopig ben ik DIK tevreden over Chyparse!!Kijk eens aan. Als je het moet laten doen lijkt Chyparse nog wel een goede. Alleen vraag ik mij wel eens af wat voor afkeurgrens chyparse hanteert met bollen hervullen. Je bent beslist niet de eerste die geconfronteerd wordt met slecht gevulde bollen bij Chyparse. Houd de andere bollen ook maar even in de gaten zou ik zo zeggen.
IN elk geval mooi dat je problemen hiermee zijn opgelost (hopelijk).
Gr,
MArten
voorlopig heeft de auto me zonder problemen terug vanuit soesterberg naar spijkenisse gebracht.
die man van chyparse zag dat de voorraadbol die in mijn auto zat daar al een keer op druk was gebracht. was wel grappig
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:voorlopig heeft de auto me zonder problemen terug vanuit soesterberg naar spijkenisse gebracht.
die man van chyparse zag dat de voorraadbol die in mijn auto zat daar al een keer op druk was gebracht. was wel grappig
Och, MArcel woont er vlak in de buurt, dus waarom verbaast mij dat niet? Ik hoop dat je er nu weer een tijd tegenaan kan. Ik denk dat ie nu heel weinig tikt , maar ben benieuwd of dat zo blijft. In de regel gaat ie na verloop van tijd weer meer tikken. Als ie over 3 weken nog weinig tikt kun je van een geslaagde operatie spreken
Gr,
Marten
vanochtend nog even de LHM bijgevuld.
die was inderdaad niet genoeg bijgevuld. stond in de hoogste stand helemaal omlaag het vlottertje.
ging bijna een liter bij
lampje is nu permanent uit dus ik ben blij
EN hij zweeft weer lekkerrrrrrr
:51
:17
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
en gewone benzine auto’s?
ik heb een bx 1.4 met een TU motor en hij begint steeds meer koelvloeistof te verbruiken heb ik het idee, zo’n 700 ml (verschil tussen “vol” en “te laag”) per 3000 km ofzo.
Baldert schreef:en gewone benzine auto’s?
ik heb een bx 1.4 met een TU motor en hij begint steeds meer koelvloeistof te verbruiken heb ik het idee, zo’n 700 ml (verschil tussen “vol” en “te laag”) per 3000 km ofzo.
Versta je onder “vol” tot aan het randje? Dan vul je denk ik veels te veel bij (moet ruim onder de tuit staan) en kookt het er gewoon uit.
Ook een keer serieus ontluchten wil wel eens helpen. Zoek op het hoogste punt in het koelsysteem en de radiateur een ontluchtingspunt en tap de lucht af.
Ich bin ein Breaker
metro2005 schreef:die man van chyparse zag dat de voorraadbol die in mijn auto zat daar al een keer op druk was gebracht. was wel grappig
Klopt! Toen ik de auto net had was de voorraadbol slecht. Dus die heb ik daar laten vullen. Midden 2003 is dat geweest. Hoe ver was ie nu heen trouwens? Ik ben wel benieuwd, want vrij gauw na het hervullen tikte ie alweer vrij snel.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…
web schreef:metro2005 schreef:die man van chyparse zag dat de voorraadbol die in mijn auto zat daar al een keer op druk was gebracht. was wel grappig
Klopt! Toen ik de auto net had was de voorraadbol slecht. Dus die heb ik daar laten vullen. Midden 2003 is dat geweest. Hoe ver was ie nu heen trouwens? Ik ben wel benieuwd, want vrij gauw na het hervullen tikte ie alweer vrij snel.
was nog goed genoeg op druk (weet niet meer precies hoeveel bar maar ruim voldoende)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Da’s mooi.
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…