1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Hydrauliek vraagje / hydractiefregelaar schoonmaken
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 01 april 2007 05:12 AM

Als mijn XM in de laagste stand staat, blijft er nog iets druk staan op de achtervering. Dat bleek laatst al tijdens een bollen wissel, alleen aan de rechterkant. In de laagste stand kun je de vering nog ietsje indrukken, er zit nog iets beweging in de daagarmen en veerpoten. Aan de voorkant is dit niet; je merkt duidelijk dat alleen de lucht in de banden veert. Heeft dit invloed op de vering? Waar ligt dit aan en wat doe ik er aan?

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 01 april 2007 11:49 AM
  [ # 1 ]

Ik heb het ook en ik heb bij mij ook het idee dat de wagen in rijstand te hoog staat. Tzt wil ik nog eens wat spelen met de afstelling hiervan bij de hoogteregelaar/stabilisatorstang.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 01 april 2007 06:52 PM
  [ # 2 ]

Het gekke is dat-tie voor te hoog staat nadat de spoelolie z’n werk gedaan heeft, maar achter is de hoogte zo op het oog goed…

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 01 april 2007 07:49 PM
  [ # 3 ]

Re: Hydrauliek vraagje

JanO schreef:

Als mijn XM in de laagste stand staat, blijft er nog iets druk staan op de achtervering. Dat bleek laatst al tijdens een bollen wissel, alleen aan de rechterkant. In de laagste stand kun je de vering nog ietsje indrukken, er zit nog iets beweging in de daagarmen en veerpoten. Aan de voorkant is dit niet; je merkt duidelijk dat alleen de lucht in de banden veert. Heeft dit invloed op de vering? Waar ligt dit aan en wat doe ik er aan?

groet, Jan

Je moet niet vergeten dat je hoogteregelaar met zijn mechaniek al wel 16 jaartjes oud is en in weer en wind hangt en dat daardoor het fijne er een beetje af kan zijn.
Als je de hoogteverstelling in de laagste stand hebt staan zou door de speling de as van de hoogteregelaar misschien niet helemaal worden aangetrokken.

Op een brug kun je dit waarschijnlijk wel controleren door, als je er bij kunt, er met een tang of zo aan te trekken.

Dat dit effect heeft mbt het veergedrag lijkt mij niet voor de hand liggend.

Just my 2 cents.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 01 april 2007 10:08 PM
  [ # 4 ]

Hydrauliek vraagje / hydractiefregelaar schoonmaken

Als het aan de hoogteregelaar ligt zou op beide veerpoten nog druk blijven staan. Bij Chyparse ging de linkerbol er normaal af; de rechter bleef op druk staan. Je zou dan eerder de hydractiefregelaar achter verdenken. Daar zitten ook weer dempertjes, plunjers, klepjes enz in die verstopt zouden kunnen zitten. Heeft iemand hier al eens zo’n hydractiefregelaar uitgebouwd, opengedraaid en schoongemaakt?

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 01 april 2007 10:57 PM
  [ # 5 ]

Oh, je zei draagarmen en veerpoten, dus ik veronderstelde dat het om beide kanten ging… Confused

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 01 april 2007 11:02 PM
  [ # 6 ]

Klopt ook eigenlijk wel, de auto blijft wel recht staan. Ik denk dat de oorzaak rechts zit. Ik probeer maar wat als amateur….

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 04 april 2007 02:10 AM
  [ # 7 ]

Re: Hydrauliek vraagje / hydractiefregelaar schoonmaken

JanO schreef:

Heeft iemand hier al eens zo’n hydractiefregelaar uitgebouwd, opengedraaid en schoongemaakt?

groet, Jan

Iemand?

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 04 april 2007 02:42 AM
  [ # 8 ]

Niemand heeft zich nog in deze duistere materie durven te begeven vrees ik…

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 04 april 2007 02:27 PM
  [ # 9 ]
Ries schreef:

Niemand heeft zich nog in deze duistere materie durven te begeven vrees ik…

Klopt!! Surprisedops:  Shocked  Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 10 april 2007 02:43 AM
  [ # 10 ]
eXpelliarMus schreef:
Ries schreef:

Niemand heeft zich nog in deze duistere materie durven te begeven vrees ik…

Klopt!! Surprisedops:  Shocked  Wink

Dat weerhoudt mij er niet van om dat eens haarfijn uit te gaan zoeken   Twisted Evil
Ik heb dwars- en langsdoorsnede tekeningen en zo te zien is het niet moeilijker dan een debietregelaar reviseren. Het zou alleen handig zijn als ik vantevoren weet welke en wat voor rubbertjes ed ik moet vervangen. Anders moet ik weer op de fiets naar de dealer voor een lullig ringetje of zo   nono

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 10 april 2007 02:46 AM
  [ # 11 ]

Bedoel je de hoogteregelaar? Vraag het marten eens Wink  Heb het er ook al met hem over gehad toen mijne kapot was. Je kan ook voor weinig geld een gereviseerde halen bij chyparse!

Xsara_Coupe

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 10 april 2007 02:49 AM
  [ # 12 ]

Nee, die niet, das een simpel dingetje…

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 10 april 2007 02:50 AM
  [ # 13 ]
Xsara_Coupe schreef:

Bedoel je de hoogteregelaar? Vraag het marten eens Wink  Heb het er ook al met hem over gehad toen mijne kapot was. Je kan ook voor weinig geld een gereviseerde halen bij chyparse!

Xsara_Coupe

Nee, een hoogteregelaar zit vrij simpel in elkaar. Ik bedoel de achterste hydractiefregelaar waar ook de middelste veerbol op zit.

groet Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5264
Geregistreerd: 01-02-2005

Gepost: 10 april 2007 02:58 AM
  [ # 14 ]

Toch niet de elektroklep?
Of zit ik helemaal verkeerd? Laughing

Xsara_Coupe

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 11 april 2007 03:10 AM
  [ # 15 ]

Of zit ik helemaal verkeerd?

Ja.. Mr. Green , de elektroklep zit bij een serie 1 ongeveer onder de bestuurdersstoel en stuurt hydraulisch de hydractiefregelaars middenvoor en -achter aan.

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook