1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
ook vocht in de ecu.
marrek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 01 april 2007 12:09 PM

Zwaar balen, ik heb een week een xsara. Eentje uit 2002.
Sinds afgelopen vrijdag zware problemen, niet starten, stilvallen, storingen op het display. Ik zoeken op het forum en lees dat mogelijk er vocht/water in de stekkerverbindingen kan zitten. IKk trekk de stekkers eraf en ja hoor de middelste is naar de majem. Water en groene drap en een ontbrekend pooltje, die zat in de stekker.
Ik heb mijn auto een week geleden gekocht bijn een citroen specialist. Ver bij mij uit de buurt vandaan. En omdat de auto net alle beurten had gehad heb ik hem zonder garantie gekocht.
Dat is nu natuurlijk zwaar balen.
Ik ga de naam niet noemen van de garage, want ik heb nog geen contact gehad over we het een en ander kunnen gaan regelen of oplossen.

Mijn vraag is even wat kost nu precies zo’n ecu en de stekker en eventuele bijkomende kosten.

Dank jullie wel allen.

xantia 1.8-16v g3 268.000 km, naar polen.
xsara 1.6-16v g3 165.000 km, ingeruild.
c5 2.0-16v g3 ligne prestige, wat een pret.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 01 april 2007 04:25 PM
  [ # 1 ]

Dit lijkt mij gewoon pech hebben en niet de schuld van de garage, zo een stekkerverbinding word niet losgenomen om te controleren bij een beurt.

Je kan de boel inspuiten/schoonmaken met contactspray, dat helpt meestal, een nieuwe stekker en ECU word een duur geintje. Een losse stekker zal lastig worden, dat word meestal een nieuwe kabelboom en die zijn ook niet goedkoop.

Profiel  
 
marrek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 01 april 2007 05:05 PM
  [ # 2 ]

Ik zeg ook niet dat het de schuld is van de garage. Ik denk ook niet dat hij het kon weten.
Ik vind het alleen niet correct de naam te noemen als er helemaal niets bekend is over hoe we de zaak eventueel kunnen oplossen, hopelijk financieel gesproken.
En mijn vraag was wat het een en ander kost, dat het veel kost kan ik zelf ook wel bedenken.
Heeft iemand wel eens getracht zo’n stekker uit elkaar te halen, of weet dat die uit elkaar te halen is?

Het inspuiten van het van de onderdelen is natuurlijk vrij onzinnig omdat de boel al kapot is.

p.s werk je nog bij Wartsila?, doe dan de groeten aan Gerard.

xantia 1.8-16v g3 268.000 km, naar polen.
xsara 1.6-16v g3 165.000 km, ingeruild.
c5 2.0-16v g3 ligne prestige, wat een pret.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 april 2007 12:05 AM
  [ # 3 ]
marrek schreef:

Het inspuiten van het van de onderdelen is natuurlijk vrij onzinnig omdat de boel al kapot is.

p.s werk je nog bij Wartsila?, doe dan de groeten aan Gerard.

Oh, ok ik had het niet goed gelezen, stekkertje kapot enzo Confused

Ja ik werk nog bij Wartsila op dezelfde afdeling als Gerard, dan ben jij een maat van Gerard en ex-Xantia rijder Wink
Dan weet ik al waar je auto vandaan komt, dat is wel een goed adres had ik begrepen van Gerard.

Als je er niet met de garage uitkomt, geef me dan even een seintje, dan vraag ik aan een vriend van mij het adres waar hij de ECU uit zijn Saxo heeft laten repareren. Dat was niet supergoedkoop, ik dacht c.a. €200, dat is een stuk goedkoper dan een nieuwe/gebruikte ECU.

Profiel  
 
marrek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 02 april 2007 01:03 AM
  [ # 4 ]

Kijk dat is nog eens een antwoord waar ik wat aan heb.
Ik laat het zeker even weten hoe de zaken gaan lopen met de garage.
Ik stel het op prijs om nog steeds geen namen te noemen.

Je zegt dat dat het niet goedkoop is, maar wel veel voordeliger dan een nieuwe of gebruikte denk ik.
Is de reparatie zo goed dat de ecu dan ook weer probleemloos werkt, of zijn er allemaal onzekere factoren aanwezig?

xantia 1.8-16v g3 268.000 km, naar polen.
xsara 1.6-16v g3 165.000 km, ingeruild.
c5 2.0-16v g3 ligne prestige, wat een pret.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 april 2007 03:48 AM
  [ # 5 ]
marrek schreef:

Je zegt dat dat het niet goedkoop is, maar wel veel voordeliger dan een nieuwe of gebruikte denk ik.
Is de reparatie zo goed dat de ecu dan ook weer probleemloos werkt, of zijn er allemaal onzekere factoren aanwezig?

Een nieuwe kost ruim €700 of meer, een gebruikte vinden is ook niet makkelijk zoveel Xsara’s belanden er nog niet op de sloop. Afgezien daarvan krijg je te maken met de startblokkering, die maat van mij had daar een probleem mee, waardoor er niet effe een andere ECU in zijn Saxo kon.

De reparatie van zijn ECU bij een gespecialiseerd bedrijf ging prima, zijn Saxo rijd er al een paar maanden vrolijk mee rond.

Wat die connector betreft, volgens mij kun je die verder uitelkaar halen, het betreffende pinnetje eruit peuteren en een nieuwe kopen bij de betere electronica zaak, hier in Rotterdam zit zo een zaak. Ten minste als het niet een volledig aangegoten stekker is, dan word het lastiger Confused

Blijft gek dat in een auto uit 2002 vocht in de stekker kan zitten, heb zat AXen gefixt waarvoor de ECU los moest, nog nooit vocht of gecorrodeerde stekkers gezien.

Profiel  
 
marrek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 02 april 2007 07:53 PM
  [ # 6 ]

Nee het is mij ook een groot vraagteken hoe dat kan. De motor is niet schoongespoten of zoiets.
3 stekkers naast elkaar en de middelste is nat.
En dan hoop ik maar dat er geen water de computer is in gelopen.
Ik ben al wat mailtjes aan het rondsturen naar reparatiebedrijven, dat ziet er redelijk [met een grote behoedzaamheid gezegd] hoopvol uit.
De stekker lijkt mij uit elkaar te halen te zijn.
En ik moet uiteindelijk wel bij de garage belanden want de selutel moet weer opnieuw worden ingeleerd ivm startblokkering.

Ik zal proberen een foto te maken van het een en ander en die plaatsen.

Alvast bedankt.

xantia 1.8-16v g3 268.000 km, naar polen.
xsara 1.6-16v g3 165.000 km, ingeruild.
c5 2.0-16v g3 ligne prestige, wat een pret.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 april 2007 08:20 PM
  [ # 7 ]

Ik sprak Gerard vandaag hierover, toen ging er opeens een lampje bij me branden over hoe die stekker eruit ziet. Dus niet één grote stekker zoals vroeger, maar meerdere zoals ik heb gezien in de C3 van mijn tante. Om eerlijk te zijn, dat ziet er een stuk minder uit dan vroeger, dat waren echt waterdichte stekkers.

In iedergeval heb ik hem het adres gegeven van een bedrijf die dit soort computers repareert, je hoort van hem wel.

Profiel  
 
seres
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 08-04-2006

Gepost: 02 april 2007 08:39 PM
  [ # 8 ]
Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 02 april 2007 09:15 PM
  [ # 9 ]
seres schreef:

http://www.actronics.nl/  de groeten

Juist ja, dat bedrijf heb ik doorgegeven Razz

Profiel  
 
marrek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 03 april 2007 01:22 AM
  [ # 10 ]

Heb ik al gemaild, en antwoord van gekregen.
Zij zeiden dat een ecu die door water defect is geraakt niet gerepareerd wordt.
Maar ik weet of de computer zelf kapot is. Ik weet niet of daar ook water bij gekomen is.
Wat ik wel zeker weet, is dat bij de koperen staafjes, ik weet niet hoe ik ze anders moet noemen water is gekomen, misschien niet ineens veel tegelijk, maar het zit er wel. En ik weet niet of het in de omhuizing van computer is gelopen.
Dat heb ik hen ook geantwoord. Effe afwachten maar.
Ik heb ook een een mail gestuurd naar EMWE, de reviseren en leveren gereviseerden en nieuwe ecu. Daar hoor ik ook nog van.
Ook contact met de garage gehad, maar daar valt nog niets over te zeggen.
Wordt vervolgd.

xantia 1.8-16v g3 268.000 km, naar polen.
xsara 1.6-16v g3 165.000 km, ingeruild.
c5 2.0-16v g3 ligne prestige, wat een pret.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 april 2007 01:54 AM
  [ # 11 ]
marrek schreef:

Wat ik wel zeker weet, is dat bij de koperen staafjes, ik weet niet hoe ik ze anders moet noemen water is gekomen, misschien niet ineens veel tegelijk, maar het zit er wel. En ik weet niet of het in de omhuizing van computer is gelopen.

Ik denk niet dat de ECU kapot is, maar dat het enkel een los pennetje is, ten minste laten we dat hopen.
Als je de ECU open kan maken, dan kun je het koperen pennetje zelf (laten) vervangen.

PS: Kun je wat foto’s posten hoe het er nu precies uitziet ???

Profiel  
 
marrek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 03 april 2007 08:05 PM
  [ # 12 ]

En ik vermoed zelfs dat dit doorgerotte pennetje te maken heeft met de startonderbreker.
Want de startmotor werkt wel, maar de motor slaat niet aan, dus of de ontsteking wordt geblokkeerd of de brandstof toevoer.
Als dan het opgelost kan worden door alleen daar een nieuw pennetje in te zetten, dan denk ik dat het probleem opgelost is.
Het verklaart daarom ook dat tijdens het starten tegen beter weten in in dit geval de melding komt van de diefstalblokkering. En de motor gewoon, soms toen die het nog wel een beetje deed, stil viel.

Foto’s volgen, het is een beetje lastig foo’s maken want de flits weerkaatst op de behuizing en dan zie nog niks.

wederom wordt vervolgd, ik wacht nog op antwoord van actronics en emwe.

xantia 1.8-16v g3 268.000 km, naar polen.
xsara 1.6-16v g3 165.000 km, ingeruild.
c5 2.0-16v g3 ligne prestige, wat een pret.

Profiel  
 
seres
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 152
Geregistreerd: 08-04-2006

Gepost: 03 april 2007 09:40 PM
  [ # 13 ]

Pak die ECU,en ga daar persoonlijk mee naar Actronics.Via de telefoon word je vriendelijk,maar TOCH,afgewimpeld. Dit om de simpele reden,dat ze stikken van het werk.  Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 04 april 2007 01:57 AM
  [ # 14 ]
marrek schreef:

Het verklaart daarom ook dat tijdens het starten tegen beter weten in in dit geval de melding komt van de diefstalblokkering. En de motor gewoon, soms toen die het nog wel een beetje deed, stil viel.

Zeker een lampje met het teken van een sleuteltje?

Profiel  
 
marrek
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 04 april 2007 09:33 AM
  [ # 15 ]

Si, yes, jawohl.

xantia 1.8-16v g3 268.000 km, naar polen.
xsara 1.6-16v g3 165.000 km, ingeruild.
c5 2.0-16v g3 ligne prestige, wat een pret.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook