Ijs schreef:En het systeem leert ook, elke keer dat je gas geeft zal hem uiteindelijk leren dat er gas gegeven moet worden om hem te starten. Als je ecu reset kun je vaak weer zonder gas starten..
Mwah, we hebben het hier maar over een eenvoudige Magneti Spagetti computer, niet over een intelligente huisrobot…
Ich bin ein Breaker
Heb ik een ecu van Marelli erin hangen? Ik heb een tzi uit juni ‘91. Hij staat niet in de buurt nu en vandaag helaas geen tijd om eens te gaan zoeken.
B_iks schreef:Heb ik een ecu van Marelli erin hangen? Ik heb een tzi uit juni ‘91. Hij staat niet in de buurt nu en vandaag helaas geen tijd om eens te gaan zoeken.
Als je en 1600 met verdelerloze onsteking hebt in de BX, dan heb je een Magneti Marelli G6 in een BDY motor.
Het schema daarvan kun je vinden op:
http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/MMG6.html
Controleer de draden naar de temperatuursensor achterop de kop, ong. onder de verdeler eens.
Ich bin ein Breaker
Ik heb net eens gekeken; het is niet de meest prettige plek, maar ik heb de stekker van de kvs-sensor gevonden en losgehad. Weerstand gemeten met een spiegeltje en dat kwam uit op zo’n 1800 ohm. Ik weet niet of dat een normale waarde is.
Verder zie ik op de diagnosestekker 2 groene draden. In dit linkje is er sprake van 1 groene. Op welke pin moet ik nu de plusdraad gaan aansluiten voor het uitlezen? En kan het kwaad als ik het een keer probeer? Overigens oogt de bedrading overal nog erg goed en heb ik nog geen rotte stekker gevonden.
Morgen sowieso even een stekker uit een sloper halen, want dan kan zelf een uitleesapparaatje maken.
Soms baal ik ervan dat natuurkunde meteen heb laten vallen, want enige kennis over elektriciteit komt nog al eens van pas.
Gister in de weer geweest om de ECU uit te lezen. Helaas zonder succes; ik begrijp niet wat ik verkeerd heb gedaan. Hopelijk heeft iemand een suggestie.
Volgens de vele beschrijvingen die hier circuleren, heb ik een +-draad getrokken van de diagnosestekker naar een schakelaar en deze teruggeleid naar massa (min pool accu). Met een multimeter meet ik overal spanning, maar het motormanagementlampje weigert te gaan knipperen . Ik heb alle variaties (pin 1/2 diagnosestekker, contact in verschillende standen) geprobeerd en de schakelaar en dradenuiteinden steeds getest, maar geen respons van de ecu?
Iemand een idee? Ik hoop het, want de koudstart wordt nu weer steeds slechter en dat is toch behoorlijk irritant.
Vandaag nog eens geprobeerd die ECU uit te lezen met een passende stekker uit een sloper en nu lukte het wel.
Ik kreeg aanvankelijk het volgende rijtje foutcodes te zien:
13 Inlaatluchttemperatuursensor
21 Stationaircontact in gasklepstelselmotor
31 Automatische aanpassing mengselverhouding
41 Toerentalsensor
Vervolgens heb ik een reset uitgevoerd, tweemaal zelfs (schakelaar en accupool 10 min. los) en bij het opnieuw uitlezen bleek code 13 in het geheugen van de ECU staan. Ik was in de veronderstelling dat bij een reset alle codes gewist zouden worden, maar goed, blijkbaar is er wat aan de hand met die inlaatluchttemperatuursensor. Kan ik deze zo vervangen?
Hij startte daarna, na 2 dagen stilstand, als een tierelier . Vanavond startte die ook wel weer, na 4 uur stilstand, maar nu ging het al wat lastiger.
check de lucht temperatuur inlaat sensor
net een storing opgelost met mijn 1.9 TZI:
zelfde probleem, zelfde foutcode.
je hebt een multimeter, wat je kan doen:
stekker van de lucht-temperatuursensor losmaken en sensor ohms meten. Die sensor zit op het inlaatspruitstuk rechts van de monopoint (dat is dus links als je voor de motor staat)
Het is een weerstand die veranderd met de temperatuur. Ik had een nieuwe gekocht, kwam er achter dat die van een 1.6 was maar heb hem toch even gemeten: de waarde bij ca 25 graden was 1200 ohm.
een paar ohm meer of minder is niet belangrijk.
Meet je nul of ondeindig, dan is ie stuk. Kost ca 15 euro
heel erg tijdelijke oplossing: weerstandje van 1k2 aan twee ANP busjes en die aansluiten op de plaats van de schakelaar. Denkt je auto dat het altijd 25 graden is.
Heb ik twee weken mee gereden (300 ohm omdat het een 1.9 blok is), werkt prefect.
Niet vergeten: als je een nieuwe sensor of weerstand inbouwd: de computer resetten door accupool een half uurtje los te halen.
Groeten, Rob
Bedankt voor je reactie; ik heb deze sensor inmiddels losgehaald en gemeten en ik meet 0, dus hij is inderdaad stuk. Ik heb zo’n sensor nu in bestelling, want hij was nergens meer op voorraad. De dealer laat hem nu uit Frankrijk komen. Begint de onderdelenbron op te drogen ?
Ik hoop dat m’n probleem dan echt is opgelost. Na het resetten van de computer loopt ie overigens straks 850 toeren stationair, dat was eerst een stuk minder en toen hoestte die af en toe een beetje in de uitlaat. Nu klinkt ie echt gezond.
Het koud starten ging ook weer wat beter, maar vanochtend was het weer dramatisch. Ik heb geen gas bijgegeven om de ecu niet in de war te schoppen en hortend en stotend kwam ie weer op gang.
Kortom, ik wacht met smart op die sensor !
temp sensor
de citroen dealer in Zwolle heeft er één op de plank voor een 1.6
die was voor mijn auto besteld maar toen bleek er in een 1.9 een ander type te zitten. De dealer heeft die terug genomen en vertelde dat hij neit meer op te sturen was naar de importeur.
inmiddels weet ik dat de dealer in groningen er nog 8 heeft liggen type 1.9 blok
Groeten, Rob
Dank voor de tip, maar de bestelling staat en wellicht is ie nu al in Nederland. Ik zal het onthouden.
Nou, sensor opgehaald, gemeten en deze had een goeie weerstand. Blij enthousiast gemonteerd, accu pool weer teruggezet en uitlezen maar.
Foutcode 13 is verdwenen, maar nu staat 41 in z’n geheugen .
Dat is de toerentalsensor. Ik had even vluchtig gekeken, want die zal wel in de buurt van de krukas zitten.
Maar ik zag hem zo snel niet, weet iemand zo exact aan te geven waar die moet zitten?
B_iks schreef:Nou, sensor opgehaald, gemeten en deze had een goeie weerstand. Blij enthousiast gemonteerd, accu pool weer teruggezet en uitlezen maar.
Foutcode 13 is verdwenen, maar nu staat 41 in z’n geheugen .
Dat is de toerentalsensor. Ik had even vluchtig gekeken, want die zal wel in de buurt van de krukas zitten.
Maar ik zag hem zo snel niet, weet iemand zo exact aan te geven waar die moet zitten?
Op de rand v/d bak en de motor, een dik rond grijs of zwart kabeltje wat haaks op een dingetje zit wat daarin steekt. Net halverwege of aan de voorkant v/h blok,v/a de radiateur gezien.
Ich bin ein Breaker
toerental of BDP??
wat in dt laatste berichtje wordt aangegeven is de Bovenste Dode punt PDB sensor.
zie dit draadje:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=176557
Zit trouwens met een inbusboutje vast.
Nu weet ik niet of dat hetzelfde is als de toerentalsensor.
Ergens op dit forum kwam ik een pdf bestandje tegen met de complete uitleg van het electronisch ontsteking systeem (welliswaar van de 1.9). Als je daar belangstelling voor hebt, stuur dan even een PB-tje
Groeten, Rob
Re: toerental of BDP??
rob marklin schreef:wat in dt laatste berichtje wordt aangegeven is de Bovenste Dode punt PDB sensor.
zie dit draadje:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=176557
Zit trouwens met een inbusboutje vast.Nu weet ik niet of dat hetzelfde is als de toerentalsensor.
Ik zou daar wel vanuit gaan.
Ergens op dit forum kwam ik een pdf bestandje tegen met de complete uitleg van het electronisch ontsteking systeem (welliswaar van de 1.9). Als je daar belangstelling voor hebt, stuur dan even een PB-tje
Groeten, Rob
Is een heel ander systeem dan dit.
Ich bin ein Breaker
Ik heb de toerentalsensor inmiddels gelokaliseerd op de grens van blok/bak onder de bobine, dankjulliewel. Jammergenoeg niet de juiste torx-bit in huis, want de torx-schroevendraaier kon er onmogelijk bijkomen. Ik zal hem snel verwisselen met een exemplaar uit een sloper en dan ben ik heel beniewd. Ik hoop in ieder geval geen foutcodes meer te vinden in de ecu.