Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Nu mijn 2CV goed rijdt en deze goed betrouwbaar is wil ik een nieuw projectje gaan starten.
Op dit moment heb ik mijn zinnen nog wat gezet op een Visa, maar ik ben ook aan het kijken naar een AX.
Idee is om er een leuk sportief autotje van te maken, beetje rally uiterlijk, dus lekker basic, rolkooi, sportuitlaat, beetje striping etc. Gewoon een leuk bakkie dus.
maar ik wil er natuurlijk ook een leuk blokje in hebben.
Je kunt voor minder dan 200 euro wel een axje aanschaffen, zit wat werk aan, maar dat is niet erg.
Wat ik me afvraag is, als ik een AX 1.0 aanschaf, hoe makkelijk kan er een 1.4 met carburatie ingebouwd worden, moet het subframe omgebouwd worden e.d. of is het allemaal uitwisselbaar.
Ook bijvoorbeeld met de visa, is het subframe hetzelfde, of zijn er duidelijk verschillen tussen? Omdat de motoren ook het zelfde zijn.
Ik zou natuurlijk ook een visa kunnen aanschaffen en er een AX blok in kunnen gooien, zodoende…
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Re: ombouw motorblok
FLYING DUCKMAN schreef:Nu mijn 2CV goed rijdt en deze goed betrouwbaar is wil ik een nieuw projectje gaan starten.
Op dit moment heb ik mijn zinnen nog wat gezet op een Visa, maar ik ben ook aan het kijken naar een AX.
Idee is om er een leuk sportief autotje van te maken, beetje rally uiterlijk, dus lekker basic, rolkooi, sportuitlaat, beetje striping etc. Gewoon een leuk bakkie dus.
maar ik wil er natuurlijk ook een leuk blokje in hebben.
Je kunt voor minder dan 200 euro wel een axje aanschaffen, zit wat werk aan, maar dat is niet erg.
Wat ik me afvraag is, als ik een AX 1.0 aanschaf, hoe makkelijk kan er een 1.4 met carburatie ingebouwd worden, moet het subframe omgebouwd worden e.d. of is het allemaal uitwisselbaar.
Ook bijvoorbeeld met de visa, is het subframe hetzelfde, of zijn er duidelijk verschillen tussen? Omdat de motoren ook het zelfde zijn.
Ik zou natuurlijk ook een visa kunnen aanschaffen en er een AX blok in kunnen gooien, zodoende…
Is al een hoop over geouwehoerd natuurlijk, alleen probeer het maar eens terug te vinden :S
Visa en AX hebben nagenoeg geen overeenkomsten. Alleen de latere versies (vanaf 88 oid) van de C15, die weer van de Visa is afgeleid, delen de TU motor met de AX. In de AX is alleen maar een TU mtor toegepast of de TUD: de dieselvariant.
De TU motor is de rechtopstaande motor die je terugvind in de AX,BX (88+) ,205 (88+),306,ZX,Xsara,106,C15 (benzine 88+).
De visa benzine had OF een 2cv afgeleid blok OF een liggend blok 108/109/150 met 1.0/1.1 of 1.4 inhoud OF een XU blok met 1.6 inhoud. Geeneen van die Visa blokken is toegepast in een AX. En elk van die blokken heeft significante wijzigingen in de vootrein en het subframe tot gevolg.
Als je je beperkt tot het inbouwen van motorfamilies die compatible zijn met die auto is het te doen.
Bijv. AX: neem een 1.6 16v uit een Saxo of 307. Niet bijzonder ruim, maar moet wel te doen zijn.
Voor een Visa heb je veel meer keus.
Op basis van een XU compatible voortrein (dus een 1.6 benzine of 1.8 diesel) kun je een XU nemen uit een willekeurige Peugoet of Citroen (meest extreme voorbeeld is de T16 uit de 405 T16 met 230 pk). Dit is trouwens zuiver theoretisch: iemand heeft wel eens een 205 met T16 gedaan (205 lijkt veel op Visa) maar dat zie ik niet iedereen zomaar ff doen.
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Ah kijk zo was het inderdaad, schiet me net te binnen dat ik het inderdaad had moeten weten, namelijk de LNA die ik heb gehad had een 1.1. liggend blok stom ops:
maar goed om te weten wat wel met elkaar vervangen kan worden.
leuker vind ik het om een visa om te bouwen dan een ax, omdat ze gewoon zeldzamer zijn snelle visa’s
Het gaat met niet om 200 of 150 plus pk, alleen een beetje meer dan normaal is al wel leuk,
voor de 1.4 waar ik naar ga kijken kan al veel gedaan worden, andere carburateur, inlaat uitlaat etc..
Dat is de basis waarmee je moet beginnen vind ik.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
FLYING DUCKMAN schreef:
voor de 1.4 waar ik naar ga kijken kan al veel gedaan worden, andere carburateur, inlaat uitlaat etc..
Dat is de basis waarmee je moet beginnen vind ik.
OK. Nou dan zou ik idd bij een Visa gewoon een 1.4 als basis nemen.
ik had een tijdje geleden nog een 150h blokje liggen uit een 205 XS (84 pk) maar die is alweer weg. Dit blok heeft een wat groter uitlaatspruitstuk en een dubbele carburateur.
Mogelijk ook een wat wildere nokkenas of beter geflowede kop, maar dat is maar een wilde gok.
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
het ligt er ook aan hoe rot de visa zal zijn.
Dat is het grootste punt, dat ik wel een haalbaar project op start
Het leek me ook wel eens leuk een AX Chrono te bouwen.
Dus AX met Chrono kleuren.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Re: ombouw motorblok
FLYING DUCKMAN schreef:
Wat ik me afvraag is, als ik een AX 1.0 aanschaf, hoe makkelijk kan er een 1.4 met carburatie ingebouwd worden, moet het subframe omgebouwd worden e.d. of is het allemaal uitwisselbaar.
In principe is dit plug & play. Alleen zit je dan met je (zeer matige) remvermogen, dat is al een beetje het zwakke punt van de type1 AX dus wellicht ook een onderstel van een AX GT, Furio of de sportievere peu 106 eronder schroeven. Hier is overigens wel aan te komen. Wel opletten dat de fusee’s en aandrijfassen overeen komen.
Met het inbouwen van een 1.6 16v ook ff opletten, Peter van de AXclub heeft dit geprobeerd en is enorme problemen tegen gekomen met de kabelboom. Ook de radiateur moet dan min of meer in de grille worden verwerkt. Een 1.4 carb, eventueel met een sportkop en dubbele webers is dan een veel praktischer optie.
Voordeel van de jaren 80 AX 1,0 is wel dat ze S6 op het kenteken hebben en standaard veel lichter zijn dan de latere AX’jes.
Groet, Rogier
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Een AX zou het ondertussen zomaar kunnen worden, het lijkt me best wel leuk om hier wat mee te gaan klussen. Nog even een beetje orienteren en rondkijken.
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Jaah, een 1.0carb kopen voor weinig. 1.4carbje erin hangen samen met het onderstel (kost ook niks) interieur helemaal strippen op het stuur, dash en één stoel na, rolkooi erin… heb je toch 85pk op +/- 600 KG.
Lijkt me idd leuk speelgoed!
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Precies! jij snapt het!
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
leuke is ook nog eens een keer, je betaald nog minder belasting ook! Je hebt immers op papier een 1.0!
Beetje verlagen, beetje minder einddemping, heb je best een leuk karretje!
daarmee wil ik de nordschleife wel rond
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Rob GT schreef:Jaah, een 1.0carb kopen voor weinig…
Kom er maar eens aan,ze beginnen zeldzaam te worden..
... 1.4carbje erin hangen samen met het onderstel (kost ook niks) interieur helemaal strippen op het stuur, dash en één stoel na, rolkooi erin… heb je toch 85pk op +/- 600 KG.
Lijkt me idd leuk speelgoed!
Lévensgevaarlijk.
De 1.0 heeft geen rembekrachtiger (is wel in te bouwen),geen fatsoenlijk banden (dito) en is veels te licht.
Ik ken wel meer autos waarvan de motor krachtiger is dan wat de carrosserie/chassis aankan,en dat geeft vaak problemen…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Uiteraard is veiligheid altijd belangrijk. heel veel mensen vergeten dat wanneer ze een auto sneller maken dat die auto ook sneller moet kunnen stoppen!
Voor mij de opzet zal zijn, eerst een geschikte AX te vinden, daarna deze eens technisch in orde maken, zorgen dat er vervangende delen voor te krijgen valt en dan langzamerhand hem ombouwen.
Zo’n project moet je uitstrijken over een tijd, zo niet vanwege de kosten, dan wel om er aardigheid aan te hebben en ervoor te zorgen dat je 1 deel in orde hebt voordat je met het volgende verder gaat.
Zeker ook omdat je de auto moet leren kennen. Wat mij betrefd zou een 1.1 ook makkelijk kunnen, alleen is het makkelijker om bij de basis te beginnen, daar zit het minst op en is het dus makkelijker om zo’n auto om te bouwen. Vandaar dat een 1.0 de voorkeur kiest.
IS die van jou al op?
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Haha…nog láng niet.
Bovendien wordt deze straks weer netjes gelast en strak gemaakt,zodat ik er nog een paar jaar van kan genieten.
Straks als de Dame klaar is rij ik dit mormel naar binnen en de DS eruit,om dat rond de herfst in omgekeerde volgorde te herhalen.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Ondertussen al wat dingen geregeld en niet op AX gebied, ik ga toch proberen om een 2CV cabrio te bouwen, heb ik toch wat meer mee, binnenkort wel meer!
maar toch een AX je is nog steeds wel leuk, ik probeer mijn vrouw te overtuigen dat we toch echt weer een mini moeten kopen, zo’n oude, kopen we er een AX bij voor de wintermaanden…
maar ze wil nog niet helaas!
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Pascal schreef:Lévensgevaarlijk.
De 1.0 heeft geen rembekrachtiger (is wel in te bouwen),geen fatsoenlijk banden (dito) en is veels te licht.
Ik ken wel meer autos waarvan de motor krachtiger is dan wat de carrosserie/chassis aankan,en dat geeft vaak problemen…
Ik bedoelde met onderstel uiteraard ook de remmen e.d.!
Niks is leuker dan een wolf in schaapskleren!